Bij de Duisenbergregeling heb ik van Dexia een kwijtscheling van 2/3 van de restschuld aangeboden gekregen. De inleg kwam helemaal voor mijn rekening.Dexia gaat in beroep tegen het categoriemodel, kondigt bestuursvoorzitter Ben Knüppe van Dexia aan. 'Wij accepteren dat niet', zegt Knüppe. 'Wij vinden dat Duisenberg een redelijke regeling is en dat is onderstreept door het Hof in Amsterdam.' Hij bestrijdt bovendien dat veel mensen beter af zijn.
Na de sluitingsdatum van de Duisenbergregeling kwam Dexia nog een keer met een hetzelfde aanbod maar verhoogd met een advocatenvergoeding van € 5000
Een aantal jaren daarvoor kwam ik voor de coulanceregeling in aanmerking:
- spaargeld inleveren
- 3 jaar op het minimum, de rest van het inkomen zou naar DExia gaan
- Dexia machtigen tot inzage banksaldi
- afzien van verder procederen
- na 3 jaar kwijtschelding restant van de restschuld.
- bij financiele meevallers kon Dexia tot aan de dood aanspraak maken
op het kwijtgescholdene.
Om een hoorzitting en rechterlijke uitspraak te voorkomen heeft Dexia in januari een snel een persoonlijke schikking aangeboden:
- kwijtschelding van de gehele restschuld
- een uitkering van ongeveer 10% van de totale schade.
- geen wettelijke rente
En nu, via Leaseleed/Beursklacht het vonnis na een hoorzitting (nr 42):
- kwijtschelding van de complete restschuld
- geplaatst in categorie 1 vanwege de hoge inkomsten-
maandtermijnverhouding ondanks opleiding, inkomen en vermogen.
- toekenning wettelijke rente vanaf de betaaldata.
De wettelijke rente moet nog berekend worden maar grofweg komt het
er op neer dat alles bij elkaar opgeteld de blijvende totale netto schade gereduceerd is tot ongeveer 10% (na betaling LL tot 15%).
Hierbij zijn de kosten van de 2de hypotheek, die niet vergoed zijn, ook ingecalculeerd.
Het vonnis kost Dexia omgerekend bijna precies 100x mijn netto maandinkomen en dat doet mij deugd!!!!!
Als Dexia na het ontstaan van de restschuld wat toegeeflijker was geweest had ik met veel minder genoegen genomen en had het haar heel veel geld kunnen besparen.
Met bovenstaande voorgeschiedenis voor ogen is Dexia wat mij betreft (niet voor de mensen die D. geaccepteerd hebben) dus goed stom bezig geweest en is zij de grote verliezer geworden.
Geen wonder dat zij WCAM wilde verplichten voor iedereen!!!!!
Wat mij in het vonnis o.a opviel was dat de rechter het Dexia ook kwalijk nam dat zij na de vooruitbetaalde 5 jaar doorgegaan was met het innen van de extra maandtermijnen terwijl de Beurs amper steeg en er slechts 25% van mijn maandelijkse netto inkomen overbleef, totaal geen zorgplicht (tip).
Ik besef dat de rechter voor mij wat de catogorie-indeling betreft een uitzondering heeft gemaakt en ben daar dan ook heel blij mee.
Toch hebben de afgelopen 10 jaar behoorlijke sporen nagelaten.
Het begon met het wel of niet door de 2de kamer aannemen van de nieuwe belastingwet 2000. Gelijktijdig de opkomende recessie vanuit Azie.
10 jaar in onzekerheid over wat doet de Aex, wat gaat er met je huis gebeuren, hoe ziet je pensioen er financieel straks uit enz.
Iedereen hier weet hoe het is om een dreigbrief van Dexia in de brievenbus aan te treffen.
Om nog maar niet te spreken over de extra kosten op de rekeningen van de incassoburo's.
Ik herinner me ook de steeds teleurstellende antwoorden van Zalm na vragen van enkele kamerleden.
En dan al het wachten door de vertragingen.
Het steeds opnieuw stilleggen gaf hoop maar telkens gevolgd door een teleurstelling.
Ik denk hierbij aan de commissie Oosting, inzet Duisenberg, verplichting Wcam, aanvraag Opt-out en onderzoek AFM over de aankoop aandelen.
Maar het heeft Dexia wat mij betreft niet geholpen, over een paar weken moet het geld gestort zijn en dan is het Leasedrama echt voorbij.
Voordat ik besluit wil ik de Tros en alle mensen die hier aanwezig waren bedanken. Dit forum is mij tot grote steun geweest.
Niet alleen de nuttige informatie maar ook de wetenschap dat je niet de enige was gaf veel steun.
En met de mogelijkheid dit forum als uitlaatklep te gebruiken ben ik er bij een dip telkens weer snel bovenop gekomen.
Zonder dit forum zou ik alles heel anders beleefd hebben.
Daarom nogmaals allen dank.
Verder wens ik iedereen die nog bezig is met procederen alle succes toe.
Niet iedereen zal er zo goed vanaf komen als ik maar ik wens iedereen binnen het mogelijke het meest haalbare toe.
In de toekomst misschien nog een enkele reactie van mij om af te kicken, het was mij altijd een genoegen hier aanwezig te zijn, maar in principe is het hoofdstuk Dexia (als zij niet in hoger beroep gaat) nu voor mij afgesloten en is dit dus mijn laatste bericht.
gegroet allen,
Oom Dagobert.