LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Achtergrondinformatie automatische incasso
Achtergrondinformatie automatische incasso
Achtergrondinformatie automatische incasso
Met een automatische incassomachtiging geeft u een bedrijf toestemming geld van uw bankrekening te halen. Banken geven pas een vergunning hiertoe als een bedrijf aan bepaalde eisen voldoet, bijvoorbeeld het jaarlijks afgeven van een accountantverklaring.
Betalen door middel van automatische incasso is zo populair omdat het zeer efficiënt en goedkoop is. Bedrijven besparen vaak duizenden euro's per maand, waardoor producten en diensten goedkoper geleverd kunnen worden. Bovendien hebben zowel het bedrijf als uzelf de zekerheid dat er betaald zal worden.
Om u een idee te geven van het gebruik van automatische incasso: ongeveer 120.000 bedrijven in Nederland hebben een incassocontract. In 2001 incasseerden zij ongeveer 900.000.000 maal van bank- en Postbankrekeningen.
Met een automatische incassomachtiging geeft u een bedrijf toestemming geld van uw bankrekening te halen. Banken geven pas een vergunning hiertoe als een bedrijf aan bepaalde eisen voldoet, bijvoorbeeld het jaarlijks afgeven van een accountantverklaring.
Betalen door middel van automatische incasso is zo populair omdat het zeer efficiënt en goedkoop is. Bedrijven besparen vaak duizenden euro's per maand, waardoor producten en diensten goedkoper geleverd kunnen worden. Bovendien hebben zowel het bedrijf als uzelf de zekerheid dat er betaald zal worden.
Om u een idee te geven van het gebruik van automatische incasso: ongeveer 120.000 bedrijven in Nederland hebben een incassocontract. In 2001 incasseerden zij ongeveer 900.000.000 maal van bank- en Postbankrekeningen.
Re: Achtergrondinformatie automatische incasso
En Croosjes? Wat is de clou van dit verhaal?
De clou is dat de bepaalde mensen hier op dit forum zo verschrikkelijk dom zijn dat werkelijk alles uitgelegd moet worden.
WIE is in WELK opzicht dan dom? En WAT moet ZE dan uitgelegd worden?
Verklaar je nader of onthou je anders van dit soort non-uitspraken.
Jan
Verklaar je nader of onthou je anders van dit soort non-uitspraken.
Jan
-
Kom, laat ik croosjes ook maar weer eens bovenaan helpen, want daar gaat het hem toch steeds weer om. Want extra informatie zie ik niet.
Hoe stop ik een automatische incasso als particulier?
Het stopzetten van een automatische incasso dient te gebeuren middels een volledig ingevulde zogenaamde rode kaart (intrekking machtiging). Deze is verkrijgbaar op het postkantoor of bij uw bank. U stuurt deze kaart naar de instelling aan wie u de machtiging heeft verleend, de machtiging wordt dan stopgezet.
Wordt de automatische betaling na het invullen van deze kaart niet stopgezet, dan kunt u de hulp inroepen van uw bank. Middels een formulier "onterechte incasso" kan het bedrag worden teruggevorderd.
Ook kunnen bedragen die geïnd zijn voordat de automatische incasso is gestopt worden teruggevorderd indien nog niet langer dan één maand geleden afgeschreven.
Misbruik van automatische incasso
Geen enkel bedrijf mag geld van uw rekening halen zonder uw toestemming. Wanneer dat toch gebeurt, is er duidelijk sprake van misbruik van automatische incasso.
Andere voorbeelden van misbruik zijn dat een bedrijf geld van uw rekening haalt nadat u de doorlopende incassomachtiging (bij het bedrijf!) heeft ingetrokken, er wordt dubbel geïnd of er wordt een hoger bedrag geïnd dan waarvoor u toestemming heeft gegeven. Dit laatste speelt alleen bij de eenmalige machtiging. Bij een doorlopende machtiging mag namelijk wel een hoger bedrag worden afgeschreven.
Maar let op! Wanneer u uw doorlopende incassomachtiging intrekt kan het tot drie weken duren voordat een bedrijf uw intrekking heeft verwerkt. In deze periode is het bedrijf dus nog gerechtigd om geld automatisch te incasseren.
Bij een eenmalige-, loterij- of actiemachtiging mag er nooit zonder uw toestemming een hoger bedrag geïnd worden. Bij een doorlopende automatische incassomachtiging moet het bedrijf de verhoging eerst aan u melden, bijvoorbeeld dat het abonnementsgeld verhoogd wordt.
Wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt, heeft u het recht om tot 12 maanden na de onterechte afboeking het bedrag terug te laten storten door uw bank. Dit betekent dus dat u de terugboekingtermijnen die hierboven omschreven staan onder het kopje 'verschillende vormen van automatische incasso' kunt negeren wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt. Bij uw bank zult u dan een formulier 'melding onterechte incasso' moeten invullen.
Een bedrijf dat misbruik maakt, loopt het risico dat zijn huisbankier besluit zijn automatische incassovergunning in te trekken.
Geen enkel bedrijf mag geld van uw rekening halen zonder uw toestemming. Wanneer dat toch gebeurt, is er duidelijk sprake van misbruik van automatische incasso.
Andere voorbeelden van misbruik zijn dat een bedrijf geld van uw rekening haalt nadat u de doorlopende incassomachtiging (bij het bedrijf!) heeft ingetrokken, er wordt dubbel geïnd of er wordt een hoger bedrag geïnd dan waarvoor u toestemming heeft gegeven. Dit laatste speelt alleen bij de eenmalige machtiging. Bij een doorlopende machtiging mag namelijk wel een hoger bedrag worden afgeschreven.
Maar let op! Wanneer u uw doorlopende incassomachtiging intrekt kan het tot drie weken duren voordat een bedrijf uw intrekking heeft verwerkt. In deze periode is het bedrijf dus nog gerechtigd om geld automatisch te incasseren.
Bij een eenmalige-, loterij- of actiemachtiging mag er nooit zonder uw toestemming een hoger bedrag geïnd worden. Bij een doorlopende automatische incassomachtiging moet het bedrijf de verhoging eerst aan u melden, bijvoorbeeld dat het abonnementsgeld verhoogd wordt.
Wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt, heeft u het recht om tot 12 maanden na de onterechte afboeking het bedrag terug te laten storten door uw bank. Dit betekent dus dat u de terugboekingtermijnen die hierboven omschreven staan onder het kopje 'verschillende vormen van automatische incasso' kunt negeren wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt. Bij uw bank zult u dan een formulier 'melding onterechte incasso' moeten invullen.
Een bedrijf dat misbruik maakt, loopt het risico dat zijn huisbankier besluit zijn automatische incassovergunning in te trekken.
-
Als ik het goed begrijp kan ik dus over 12 maanden de automatische incasso terugvorderen, Dexia heeft naar mijn mening onterecht geld van mijn rekening afgeschreven.Wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt, heeft u het recht om tot 12 maanden na de onterechte afboeking het bedrag terug te laten storten door uw bank. Dit betekent dus dat u de terugboekingtermijnen die hierboven omschreven staan onder het kopje 'verschillende vormen van automatische incasso' kunt negeren wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt. Bij uw bank zult u dan een formulier 'melding onterechte incasso' moeten invullen.
Ik wist het niet eerder maar van mijn kleine uitkering onder het miniumloon kan Dexia via een deurwaarder en een gerechtelijke uitspraak gewoon niets opeisen.
Dan draaien we de rollen gewoon om, laat Dexai maar naar de rechter gaan, dit ga ik dus opvragen bij mijn advocaat.
Bapak Kelinci
De rode kaart insturen heeft lang niet altijd direct het gewenste effect. Een andere methode: bij je eigen bank een blokkade laten instellen voor de contra-rekeningen waarvan je niet wilt dat die nog langer in jouw kas kunnen graaien. Reeds geïncasseerde bedragen kunnen nog worden teruggehaald (gestorneerd) mits dat gebeurt binnen vier weken nadat die zijn geïncasseerd.
Via lycos had ik enkele domeinnamen vastgelegd en betaald maar toen het jaar om was en lycos via mail aankondigde dat ze gingen verlengen,mailde ik dat de domeinnamen NIET meer verlengd hoefde te worden, alles netjes binnen de gestelde termijn. Maar jawel hoor het geld werd wel van mijn rekening gehaald. Nu ben ik al 2 maanden bezig om het geld dat ze gepikt hebben terug te krijgen, dus mijn advies wees voorzichtig met automatische incasso via internet. Wie heeft hier nog meer ervaring mee, en wat kan je wettelijk doen om dit soort praktijken tegen te houden.
groetjes Harry
groetjes Harry