LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFAB verplicht aandelenlease bij lening

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
joopdoop

AFAB verplicht aandelenlease bij lening

Ongelezen bericht door joopdoop »

AFAB verplichtte mij in 2001 om een LaBouchère Capitale Effect aandelenlease produkt (later Dexia) af te sluiten bij een aflossingsvrije lening, dit met het doel om de lening na 5 jaar tekunnen aflossen. Zonder het aandelenleaseprodukt was de lening niet mogelijk!

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt? Er schijnen mensen te zijn die van AFAB op papier bevestigd hebben gekregen dat het aandelenlease produkt verplicht was bij de lening. Ik heb dit niet op papier maar mij is dit wel mondeling meegedeeld.

Benieuwd naar alle reakties en alvast dank!

B17

Re: AFAB verplicht aandelenlease bij lening

Ongelezen bericht door B17 »

Ik weet dat alleen die overbekende Vermeend daar heeft gewerkt vanaf 2005
tot en met 13 oktober 2009 (volgems hem tot de zomer) maar goed PVDA is niet echt een partij die geloofwaardig is, dan hebben wij gezien met andere leasebanken wel ingrijpen in belastingmaatregeleen en liefst overhaast en de gedupeerden het heen en weer laten genieten.

B17

AMERSFOORT - Willem Vermeend, oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, was bij Afab als commissaris verantwoordelijk voor het risicobeleid bij de financieel dienstverlener. Dat blijkt uit het jaarverslag van Afab over 2007.
Vermeend blijkt door Afab-eigenaar Maasbert Schouten in april 2006 aangetrokken te zijn als commissaris van het bedrijf. In het jaarverslag van Afab staat dat hij voorzitter was van de zogenoemde audit commissie.

Dat komt erop neer dat hij moest controleren of het bestuur zich hield aan voorschriften rondom bedrijfsrisico's en controlesystemen hierop. In het jaarverslag staat dat Vermeend voor zijn werkzaamheden zowel in 2006 als in 2007 een vergoeding kreeg van 13.000 euro.

Ophef

Naar nu blijkt is Vermeend vorige week plotseling afgetreden als commissaris. Afab is in zwaar weer gekomen. De onderneming zegt dat dit komt door de ophef over vaak onnodig verstrekte financiële producten.

Eigenaar Maasbert Schouten is op een zijspoor gezet en het dagelijks bestuur is in andere handen gekomen. Discussie rondom de zogenoemde koopsompolissen dreef eerder DSB Bank naar een faillissement.

Hoogleraar

Vermeend is bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht, auteur van onder meer het boek De Kredietcrisis en internetondernemer.

Onlangs richtte hij met zakenman Henk Keilman de website stopdecrisis.nl op. Daarop kunnen mensen oplossingen aandragen om een einde te maken aan de economische crisis.

Vermeend heeft zelf nog geen toelichting gegeven op zijn vertrek bij Afab.

© ANP

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

@Joopdoop,

Afab is al in meerdere aandelenleaserechtszaken gedaagde (geweest). O.a. in zaken naast Dexia en naast Defam. Zie onder andere het vonnis in zaak mer LJN nummer
BC 1786 (een vonnis van de rechtbank Haarlem van 9 januari 2008). In dit vonnis oordeelt de Rechtbank dat Dexia zich niet achter de fouten van Afab kan verschuilen. De meeste rechtszaken zijn echter tegen de desbetreffende leasebanken gevoerd en niet tegen Afab als (laakbaar handelende) tussenpersoon. Vonnissen te vinden op www.rechtspraak.nl en op de website van PAL, www.platformaandelenlease.nl.

De (aflossingsvrije) lening en het daaraan gekoppelde aandelenleaseproduct zal mogelijk van rechtswege nietig zijn o.g.v. artikel 33 Wet op het Consumentenkrediet (wck), wegens verboden koppelverkoop. Blijkens dit artikel dient de kredietgever de klant de uitdrukkelijke vrijheid (schriftelijk op te nemen in de kredietovereenkomst) te bieden, de te koppelen verzekeringen of aandelenleaseproducten af te sluiten bij een aanbieder van de klant's eigen keuze. Is die schriftelijke vrijheid niet geboden, dan is de lening nietig en, via artikel 30 Wck, ook de daaraan gekoppelde nevenovereenkomsten. Zie ook de actie van de Vereniging Consument & Geldzaken die in de DSB-affaire bij de curator in het DSB faillissement eveneens de nietigheid van (niet hypothecaire) kredieten op grond van artikel 33 Wck heeft ingeroepen.

joopdoop

Ongelezen bericht door joopdoop »

Dank peewee en ook B17 voor de reakties. Inderdaad de meeste vonnissen die ik heb gevonden betreffen zaken tegen aandelenleaseclubs (Dexia, Fortis etc), waarbij deze clubs zich niet kunnen verschuilen achter het handelen van hun tussenpersoon. In mijn specifieke geval gaat het nu juist om de combi van de lening met het (verplichte) aandelenleaseprodukt erbij. Hierover is niets (of weinig vinden). In ieder geval geen zaken waarbij een succesvol beroep op dwaling (oplichting?), dan wel koppelverkoop wordt gedaan.

Zijn er bij uw weten zaken bekend waarbij AFAB inderdaad aansprakelijk is gesteld voor niet alleen de aandelenlease-schade, maar juist ook voor de schade als gevolg van het dus niet afgelost zijn van de aflossingsvrije lening?

Bij voorbaat dank!

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

@Joopdoop,

In de genoemde aandelenleaserechszaken is het probleemn uitsluitend aangepakt vanuit het aandelenleaseproduct. In jouw geval dien je het probleem van de andere kant (het verkochte spaarkrediet en het vervolgens daaraan gekoppelde product) aan te pakken. Lijkt mij een logischer en wellicht gemakkelijker te bewandelen weg,
Begin er eens mee om je papieren door te spitten. Zoals gezegd dient er in de kredietovereenkomst (het spaarkrediet) uitdrukkelijk vermeld te zijn dat je de vrijheid had het aandelenleaseproduct bij een leasebank van eigen keuze af te sluiten. Ontbreekt deze clausule, dan is de lening nietig en dan dien je alle tot nu toe betaalde rente terugbetaald te krijgen van de kredietbank (verhoogd met de wettelijke rente !). Van jouw kant dien je het geleende bedrag terug te betalen (of in ieder geval ter beschikking te houden; dit kan een probleem zijn dat je dient op te lossen). Ook van het gekoppelde aandelenleaseproduct dien je de nietigheid in te roepen (bij Dexia) en alle betaalde kosten (rente) terug te claimen. Het lijkt het meest praktisch om te beginnen met de nietighed van het leaseproduct, dus deze van rechtswege bestaande nietigheid in te roepen bij Dexia op grond van verboden koppelverkoop door de kredietbank. Vermoedelijk zal Dexia reageren met een brief waarin wordt verwezen naar de Duisenberg-regeling, maar daarover gaat het hier uiteraard niet. Het betreft hier de verboden koppelverkoop via AFAB. De wetsartikelen van de Wck waarin een en ander is geregeld noemde ik reeds in mijn vorige bijdrage.
Succes ermee !

B17

AMSTERDAM - Willem Vermeend, ex-commissaris bij de financiële dienstverlener Afab, is door de raad van bestuur stelselmatig ''verkeerd geïnformeerd'' over de dubieuze verkooppraktijken van de kredietbemiddelaar.

© ANPDat zegt de oud-minister in een gesprek met weekblad Vrij Nederland. Afab ligt sinds vorige week zwaar onder vuur vanwege de grootschalige verkoop van vergelijkbare woekerpolissen als bij DSB Bank.

Vermeend trad 13 oktober plotseling af als commissaris. Die rol was ''niet te combineren'' met een nieuwe functie in de raad van advies bij een grote verzekeraar, zegt hij in Vrij Nederland.

Maar al eerder in de zomer dreigde hij met opstappen als de top de werkwijze niet zou veranderen. ''Ik zei: Ik kap ermee, want die praktijken bevallen me niet. En ik word niet goed geïnformeerd. Klaar.''

Klaar

De commissarissen trokken bij negatieve berichtgeving over Afab steeds bij het bestuur aan de bel, zegt Vermeend.

''En iedere keer kregen we weer te horen: We hebben het allemaal onderzocht en er is niks aan de hand.'' De ex-commissaris zegt ''boos'' te zijn over die verkeerde voorlichting. ''En dan is het afgelopen voor mij, daar ben ik heel simpel in.''

Blaam

Volgens Vermeend, die als voorzitter van de audit-commissie verantwoordelijk was voor het risicobeleid, treft hem en de andere commissarissen geen enkele blaam.

Na een opgelegde boete van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zouden ze 'onmiddellijk' in actie zijn gekomen. Tijdens de reorganisatie eind van de zomer werd directeur Maasbert aan de kant geschoven.

© ANP

sedert 2005 werkzaam, plotseling weg en ik weet van niets, en dat laatste horen wij van iedereen

Gesloten