LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR, een apart kort geding?

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Truus2004

BKR, een apart kort geding?

Ongelezen bericht door Truus2004 »

Aan de ene kant: wanneer de rechter in jouw voordeel vonnist, kun je er van uit gaan dat de BKR problematiek daarmee is opgelost. Immers, BKR zou dan de registratie aan moeten passen. Doen ze dat niet dan kun je dat in een apart kort geding afdwingen via de rechter.

Aan de andere kant: als je uitgaat van het feit dat niet BKR maar Dexia die registraties aan moet laten passen, omdat BKR dat niet op eigen initiatief mag doen, kun je dan niet beter meteen in je eis meenemen dat Dexia die BKR noteringen laat opheffen? De praktijk leert immers dat Dexia bijzonder hardleers en tegendraads is. Je voorkomt zo een eventueel apart kort geding.Waarom anders het volgende:
LJN: AR5969,Sector kanton Rechtbank Breda, 297177-CV-04/1007 3. gebiedt de Bank om binnen 7 dagen na betekening van dit vonnis aan de stichting Buro Kredietregistratie(BKR) schriftelijk te melden dat geen betalingsachterstanden bestaan op basis van de genoemde overeenkomst, op straffe van verbeurte van een dwangsom van €500,00 per dag of gedeelte daarvan dat de Bank zou nalaten aan deze veroordeling te voldoen, met een maximum van €20.000 ,=
Heeft iemand reeds met dit bijltje gehakt?

croosjes

Re: BKR, een apart kort geding?

Ongelezen bericht door croosjes »

Pipa, gelijk meenemen?

Truus2004

Dat vraag ik eigenlijk min of meer! Waarom niet gelijk meenemen in je eis? Ik zie ook geen redenen om dat niet te doen, maar misschien kan iemand me uitleggen waarom er anderen zijn die dit anders zien. Ik ben geen jurist en beschik niet over voldoende juridische kennis. Mijn boerenverstand zegt daarom ook: meenemen in de eis. Maar niet iedereen (en niet de minsten) blijkt het met me eens te zijn! (zie: aan de ene kant... De andere kant verwoordt mijn gedachtengang).

croosjes

pipa, denk aan de hoogte van je schuld en dan niet de restschuld, maar aan het moment van de handtekening. Was er toen evenwicht in het fin.gedeelte? Liepen er andere leningen? Of heeft u dit meegenomen in de hypotheek verhoging? (Tweede hypotheek),Kunnen gedupeerden echt aantonen of ze dit niet konden betalen. BKR staat haast iedereen genoteerd, maar of dit met achterstand te maken heeft door aandelenlease tijdens het lopende contract? Dat weet u het beste van u zelf. Als die BKR notering is ontstaan door achterstand in rente betaling tijdens contractsduur dan is dat zeker gelijk mee te nemen. Is dat niet zo en alleen ontstaan door restschuld door niet meer willen betalen dan is dit denk ik een probleem. Dus zo denk ik er zelf over(andre) en dit is mogelijk het probleem.

Vrgr.andre.

Truus2004

Te laat betalen van achterstallige termijnen en restschuld. Uiteindelijk onder druk van hypotheekverstrekker, onder voorbehoud van rechten en onder protest betaald. A2 notering dus. Het moet toch mogelijk zijn, als je in het gelijk wordt gesteld door de rechter, dat dexia dan niet alleen tot terugbetaling maar ook tot opheffing van die codering gedwongen wordt. Of ben ik gek?

croosjes

pipa

Te laat betalen van achterstallige termijnen en restschuld. Uiteindelijk onder druk van hypotheekverstrekker

antw:
Waar ik een beetje mee zit in jou verhaal,waarom kon jij een tweede hypotheek afsluiten met een achterstandsnotering?

voor de rest:

Als je dat kan aantonen moet je advocaat dat gewoon meenemen in het proces.

Truus2004

antw:
Waar ik een beetje mee zit in jou verhaal,waarom kon jij een tweede hypotheek afsluiten met een achterstandsnotering?

Het was een nieuwe eerste ivm verhuizing. Maar dat bleek uiteindelijk niet te kunnen bij Nationale Nederlanden. Toen de notering toch nog in een A2 was veranderd zeiden ze (nadat we restschuld betaald hadden) alsnog nee.
Bedankt André.

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Pipa

Ik heb de BKR notering megenomen in mijn tegeneis.

En eehh een boerenverstand is zo gek nog niet :wink:

Liefs Ad

Truus2004

en ik ben dus ook niet gek :cry: :? 8)

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Zeker niet Pipa :!: :!: :!: :!: :!:

Truus2004

Hurray! :lol:

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

Een eis in een dagvaarding aan dexia of een eis in een verweer tegen een dagvaarding van dexia is het vernietigen ven het contract of contracten.
Hierdoor is de volgende eis om de BKR notering te verwijderen die te maken heeft met het vernietigde contract.
Het is verstandig dit in je procedure te vermelden anders blijft de BKR registratie staan, zo is Dexia wel en de rechter zal dit niet automatisch meenemen als er niet specifiek om gevraagd wordt.

Zo ook is het verstanding een verweer te voeren tegen de incasso kosten als dexia die inbrengt.
Als je geen verweer voert zal de rechter de eis van dexia inwilligen omdat er geen verweer tegen is gevoerd en kun je de incasso kosten betalen.

In het vonnis van de rechtbank in Leeuwarden van vorige week staat niets over het terugbetalen door dexia van de inleg omdat dit niet geeist is door de gedupeerde.
Dus moet je in je verweer of dagvaarding altijd je inleg en eventueel gemaakte kosten voor een geldlening meenemen.

Groeten,
Piet

Truus2004

En nóg een bevestiging dat ik niet gek ben. Bedankt Piet!

CB

Ongelezen bericht door CB »

Bij het vernietigen van het contract dient niet alleen de notering (A, A1 of A2 codering) te worden verwijderd. De hele registratie van de lening dient te worden verwijderd. Het contract is immers vernietigd en heeft dus nooit bestaan.

mvrgr
CB

croosjes

CB,pipa vroeg of de registratie Bkr niet gelijk in het proces kon meegenomen.zie boven staande croosjes en piet.Maar je hebt gelijk wat betrefd:

Bij het vernietigen van het contract dient niet alleen de notering (A, A1 of A2 codering) te worden verwijderd. De hele registratie van de lening dient te worden verwijderd. Het contract is immers vernietigd en heeft dus nooit bestaan.

mvrgr
CB

vrgr.andre

Truus2004

Spreekt voor zich CB. Het gaat mij m.n. om A2 noteringen. Hoewel ik er weinig fiducie in heb dat wat voor jou en mij logisch is, voor Dexia eveneens een vanzelfsprekene zaak is.

croosjes

Welke omschrijving heeft het aandelenleasecontract dan?

Kredietsoorten
In Nederland kunnen consumenten kiezen uit veel verschillende kredieten van diverse kredietverleners. Elke kredietverlener verkoopt zijn kredieten onder eigen productnamen. Deze namen zijn niet bij ons bekend. Als een deelnemer een krediet heeft verstrekt, meldt hij de gegevens uit de overeenkomst aan ons. Wij verwerken deze gegevens in CKI.

In CKI worden zeven verschillende basisvormen van kredietverlening onderscheiden, namelijk:

Aflopend krediet (AK)
Doorlopend krediet (RK)
Overige obligo's (RO)
Verzendhuiskrediet (VK)
Hypotheek (HY)
Schuldregeling (SR)
Telecommunicatievoorziening (TC)

Truus2004

Het zou HK moeten zijn, maar alle registraties met die code zijn 1 juli 2003 omgezet in aflopend krediet. Het betreft ook de volgende, meer gevaarlijke registraties, die ontstaan wanneer gestopt wordt met betalingen aan Dexia, of wanneer te laat (bv onder protest en voorbehoud van rechten) alsnog betaald is.
Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vier bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.
Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
Code 3: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
Code 4: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
http://www.bkr.nl

croosjes

Pipa,ik doel ook op de WCK wet.Vandaar dat dit zo belangerijk is voor iedereen.

vrgr.andre

croosjes

De registratie was er niet bij legiolease vanaf 1995 tot dat Bloemink het verkocht aan Aegon?Want toen werd je niet BKR geregisteert.

Wettelijke kader voor kredietverleners
De kredietverlening in Nederland is met name geregeld in de Wet op het consumentenkrediet (Wck) en de Wet toezicht kredietwezen (Wtk). Kredietverleners die kredieten verstrekken aan consumenten, moeten beschikken over een Wck-vergunning. Deze wordt verleend door het Ministerie van Financiën.

De Wck verplicht Wck-vergunninghouders om zich aan te sluiten bij een stelsel van centrale kredietregistratie. In Nederland is dit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR. Voor een zorgvuldige beoordeling van een kredietaanvraag moeten alle kredietverleners die bij ons zijn aangesloten CKI raadplegen. Dit is een wettelijke verplichting vanuit de Wck en staat beschreven in de BKR regels. De informatie uit CKI is een aanvulling op de informatie die u zelf aan uw kredietverlener hebt verstrekt. Hij zal u bijvoorbeeld vragen naar uw inkomen, woonlasten en gezinssituatie. Deze gegevens zijn niet bij ons bekend.

vrgr.andre
Laatst gewijzigd door croosjes op 13 dec 2004 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten