LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consumentenbescherming van de AFM????

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
zirkoon

Consumentenbescherming van de AFM????

Ongelezen bericht door zirkoon »

Beste lotgenoten,

Uit het jaarverslag 2001 van de AFM:
Verder beoordelen wij folders, brochures en internetsites van effecteninstellingen; maakt de instelling de beloftes waar en wordt de belegger ook juist geïnformeerd over de risico’s? De ervaring leert dat de belegger doorgaans uitgebreid verteld wordt welke winsten hij kan behalen. De risico’s die hij loopt, blijven echter vaak onderbelicht. Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan het opbouwen van een structurele relatie met de effecteninstellingen. Dat is goed gelukt. Er wordt gelukkig steeds meer open kaart gespeeld. We kunnen gewoon met elkaar in discussie gaan over normen en waarden en de toepasbaarheid van wetgeving. Daar leren wij ook weer van....
In het rapport Toezicht op Markten (11 januari 2005) van de Algemene Rekenkamer (bladzijde 109) las ik de volgende passage over de AFM:
Naar eigen zeggen, is het niet de taak van de AFM om consumenten te beschermen tegen financiële producten waaraan hoge risico’s of lage rendementsvooruitzichten zijn verbonden. Dergelijke risico’s zijn de eigen verantwoordelijkheid van de consument. De AFM is er wel om zodanige informatievoorziening te waarborgen dat de consument in staat is om dit soort aspecten zo goed mogelijk te onderkennen en toezicht uit te oefenen op de zorgplicht en eisen met betrekking tot klachtenregelingen die in wet zijn verankerd.
Toch leuk dat je als werknemer van de AFM weet waar je mee bezig bent. :wink:

Met vriendelijke groet,
Zirkoon

Okerene

Re: Consumentenbescherming van de AFM????

Ongelezen bericht door Okerene »

zirkoon,

Zo te zien is het eigen straatje schoonvegen en elkaar de zwarte piet toespelen al begonnen. De toezichthouder die geen toezicht heeft gehouden - en dat weet - zegt nu dat ze dat niet hoeft te doen. Mooie uitleg nietwaar? STE niet, AFM niet, ABN niet, Zalm niet... Wie dan wel? Ach natuurlijk, wijzelf. Dat wij belazerd zijn deert hen kennelijk ook niet eens. Onderzoeken, waarom? De Europesche Richtlijn volgen? Wat een land. Geef mijn portie maar aan fikkie.

Okerene

Okerene

Gedupeerden aandelenlease vergelijkbaar met afslachten jonge zeehondjes?

Schrik niet. Gisteravond Barend en van Dorp gezien? Iemand van de SP vertelde in een ooggetuigenverslag hoe in Canada jonge zeehondjes worden afgeslacht. Dit geschiedt op een gruwelijke wijze. Mij kwam meteen het beeld naar boven van het spotje over deze onschuldige jonge dieren die met angst gevulde grote ogen smekend de wereld aankijken om hen alsjeblieft te helpen. SP maakt zich sterk tegenover onze Nederlandse Minister van Landbouw om toch vooral de import van het gestroopte zachte bont te verbieden. (Krom genoeg weigert hij dit vooralsnog omdat de import ervan niet stijgt. Dus er moeten eerst meer slachtoffers vallen voordat er wordt ingegrepen?).

Waarom de vergelijking met gedupeerde "onschuldige" aandelenleasers?

DOODGEKNUPPELD EN SOMS LEVEND GEVILD!

En de regering weigert nog steeds adequaat (t.b.v.gedupeerden!) in te grijpen. In het licht van wat zirkoon eerder vermeldde over het toezicht van de AFM, werd het beeld in mij versterkt hoe zij haar taken uitvoert.

ZIJ STAAN ER BIJ EN KIJKEN ER NAAR

Zij erkennen en weten van de wijze waarop er door de aandelenleaseaanbieders is gehandeld. Ook nu de gedupeerden zelfs op beestachtige wijze zijn "neergeknuppeld" en "levend worden gevild" door mensonterende incassomaatregelen van Dexia, stellen zij nog steeds geen uitgebreid onderzoek in. Terwijl dit onder hun ogen en verantwoordelijkheid plaatsvindt.

De vergelijking gaat nog verder op. Er werd verteld dat, voordat de slachtpartij op de jonge zeehondjes begint, de met zelf gedraaide knuppels voorziene moordenaars grote hoeveelheden cocaïne gebruiken. Dit maakt hen voor de uitoefening van hun afschuwelijke "werk" agressiever. Anders was het voor hen onuitvoerbaar.

Het "moordwerktuig", het leasecontract is door AEGON/Legio Lease, Bank Labouchere/Dexia Bank Nederland N.V. in elkaar gedraaid en gebruikt door de uitvoerders van de "slachtpartij" onder de nietsvermoedende onervaren "beginnende spaarders/beleggers". In sommige gevallen gebruikten zij eveneens cocaïne om hun lugubere werk te kunnen blijven doen.

De listen van Labouchere Mark Koster, 01-04-2003
Een artikel uit Quote nr.205 april 2003

Seks, drugs en valse contracten. De verkopers van risicovolle beleggingsproducten van bank Labouchere verdienden tonnen aan de naïviteit van klanten, totdat deze ineens moesten bijbetalen. Toen begon het démasqué.
http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/DeListen.htm :
"[...]
Snuivende dronkelappen
De provisiejunks willen steeds meer scoren, constateert Poorter.
“Sommige collega’s konden hun luxe leventje niet meer financieren uit de provisies van polissen. Die werden boos en gewelddadig”.
Op een zeker moment vraagt een collega van de Amsterdamse tussenpersoon Novendo aan Poorter of hij en deel van een lastig account wil overnemen, aangezien hij een hogere provisie heeft bedongen. “Die man zat in de rats en ik wilde hem helpen”. Poorter ontdekt echter dat Novendo, inmiddels failliet, werkt met ongediplomeerde onderaannemers, een absolute don’t in de industrie. “Toen ik hem vertelde dat ik die portefeuille niet wilde verkopen, heeft hij me op mijn ogen geslagen. Ik moest naar het ziekhuis om de boel te hechten”.

De directeur meent dat Labouchere misbruik maakt van de geldgeilheid van de verkopers. “Die tussenpersonen werden vaak letterlijk van de markt geplukt en verdienden in korte tijd bakken met geld. Ze werden ondergedompeld in het goede leven en pasten hun levensstijl aan. Door hun hoge uitgaanspatroon konden ze niet meer terug, en moesten ze nog meer verkopen. Dit patronagesysteem is van hogerhand bedacht.”

Hij vertelt over zijn eerste baan bij callcenter Vero Telemarketing, halverweg jaren negentig. Het Zaanse belkantoor, een van de punten van waaruit Labouchere die omstreden leenconstructie Legio Lease plugt, bestaat die tijd uit snuivende dronkelappen, beweert Poorter stellig. “Negen van de tien verkopers waren aan de drank omdat hun vrouw was weggelopen. Geregeld kwam er coke op tafel. We leefden larger than life. We gingen naar de ****** en vierden feest. Je enige doel was nog meer verdienen en hoger komen in de hierarchie. Daar was het hele systeem op gebaseerd. [...]"
Het is nu hoognodig de tijd om van de overheid te eisen aan het aandelenleaseschandaal een eind te maken en de gedupeerden schadeloos te (laten) stellen. Bemiddeling moet dan maar een eisenpakket worden. Schuldigen gestraft. Begin met het uitgebreid onderzoek naar de handel en wandel bij de totstandkoming van de contracten en het vaststellen of de aandelen nu wel of niet zijn aangekocht op Naam en rekening van de "lessees" op de Amsterdamse beurs. Rechtzaken mogen niet gefrustreerd worden. De Europesche Richtlijn nageleefd en goed geïnterpreteerd. Het recht moet zijn beloop krijgen.

Okerene

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Het is nu hoognodig de tijd om van de overheid te eisen aan het aandelenleaseschandaal een eind te maken en de gedupeerden schadeloos te (laten) stellen. Bemiddeling moet dan maar een eisenpakket worden. Schuldigen gestraft. Begin met het uitgebreid onderzoek naar de handel en wandel bij de totstandkoming van de contracten en het vaststellen of de aandelen nu wel of niet zijn aangekocht op Naam en rekening van de "lessees" op de Amsterdamse beurs. Rechtzaken mogen niet gefrustreerd worden. De Europesche Richtlijn nageleefd en goed geïnterpreteerd. Het recht moet zijn beloop krijgen.

Okerene
Natuurlijk heb je helemaal gelijk Okerene.
De vraag is alleen hoe?

Ondanks al jou geweldige spitwerk, hebben we nog steeds alles tegen.
Dexia kan alles gewoon voor elkaar krijgen.

Als je daar logisch rationeel over denkt kan het gewoon niet wat ze flikken. Maar ze doen het toch.

Ondanks alle protesten uit onze gelederen, stelt de hele 2e kamer;
Blijf nu maar afwachten tot De tovenaar Duisenberg zijn hoge hoed heeft gebruikt.

En Dexia blijft maar incasseren, en zet alles naar hun hand.
Zalm en Donner weten echt wel wat er aan de hand is, maar zullen politiek niets doen om hun vriendjes uit de commisariaten, voor de voeten te lopen.

Ze kijken wel uit. SP is de enige partij die enigzins met ons meedenkt.
Maar dat doen die ook over het ouderenbeleid, en toch zijn onze verpleeghuizen verworden tot een hel voor de gedupeerde oude mens.

Allemaal zien we dat dit niet kan, maar wat veranderd er?
Op het D66 congres werd daar in ieder geval ook niet over gestemd.

Ik vrees dat recht een utopie aan het worden is.

Liefs Ad

Ps: Laat je door mijn pessimisme niet tegenhouden, om verder te spitten, want de enige redding zijn mensen zoals jij, en Piet, Ton etc.
Laatst gewijzigd door ad snoeren op 05 apr 2005 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris G

Ongelezen bericht door Chris G »

AFM raadpleegt marktpartijen bij overtredingen

AMSTERDAM (DFT) - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) installeert volgende week een commissie die advies zal geven vóórdat mogelijke overtredingen worden bestraft. Dat schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag.

In deze zogeheten commissie-Kapitaalmarkten zullen circa twaalf experts -waaronder beleggers, topmensen van beursfondsen en juristen- zitting nemen. Het bestuur van de AFM maakt ook deel uit van de commissie.

Een aantal namen is al bekend: Jean Frijns (beleggingscommissie PGGM), Cor Herkströter (ex-Shell-topman en adviseur Euronext), Roderick Munsters (ABP) en Sjoerd Eisma (advocaat en secretaris Veereniging van Effecten Uitgevende Ondernemingen). Aanstaande woensdag worden alle namen bekendgemaakt.

De experts buigen zich over afzonderlijke dossiers, maar zullen ook om advies worden gevraagd bij de uitwerking van nieuwe effectenwetgeving.

Het AFM-bestuur zal echter zelfstandig blijven beslissen over wetsinterpretaties, boetes en eventuele aangifte bij Justitie.

© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.

ad snoeren

Het AFM-bestuur zal echter zelfstandig blijven beslissen over wetsinterpretaties, boetes en eventuele aangifte bij Justitie.
Hadden ze dit al niet eens gedaan Chris?

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ad,

binnenkort weet de schrijvende en tv pers ,wat dexia ook nu aan het doen is!

dus nog steeds mensen onder druk zetten,nog steeds mensen via incasso buro's intimideren.

kortom, het wachten is op piet die mij een aangepaste versie van mijn
opgesteld persbericht naar de meeste media laat versturen.

houdt in ieder geval 1 juni as in de gaten(hoop dat het lukt )
waarbij wij in grote getalen moeten opdraven .

er is nu media stilte door duisenberg cs ,waar wij niets aan hebben (vele duizenden)

kortom houdt moed.

u allen

pechvogel

ad snoeren

Pechvogel.

Zelf ben ik niet in staat mee te lopen (beetje rugproblemen), maar ik ga jullie zeker steunen waar mogelijk.

Liefs Ad

Okerene

REFERENDUM EUROPESE GRONDWET OP 1 JUNI 2005

http://www.regering.nl/actueel/nieuwsar ... -55718.jsp
'Bent u voor of tegen instemming door Nederland met het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa?'. Dat is de vraag die Nederlandse kiezers op woensdag 1 juni 2005 in een referendum krijgen voorgelegd.

De datum voor het referendum over de Europese grondwet is door de referendumcommissie vastgesteld. De commissie heeft gekozen voor 1 juni om het referendum snel en ruim voor de zomervakantie te kunnen organiseren. De datum biedt gemeenten voldoende voorbereidingstijd voor de organisatie van het referendum.
Kan leuk worden dus.

Okerene

SSonja

Ongelezen bericht door SSonja »

Ze vroegen geloof ik nog mensen, las ik in de advertentie vd telegraaf
zaterdag...

Tja.. :oops:

Gesloten