LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De stille trom van Fortis Groeivermogen
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 nov 2005 14:42
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Misschien is het wel een goed plan als de "integere adviseurs" van deze "betrouwbare bank", die deze producten aan de man hebben gebracht, hun slachtoffers opnieuw uitnodigen om ze op de mogelijkheden te wijzen hoe zij hun geld terug kunnen krijgen.
Kunnen ze gelijk hun excuses maken voor hun schandalige praktijken.
Kunnen ze gelijk hun excuses maken voor hun schandalige praktijken.
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Gepubliceerd | maandag 1 mei 2006. Gewijzigd | maandag 1 mei 02:48 uur.
Interview
‘Fortis zit fout, maar geeft de klanten de schuld’
Merijn Rengers
AMSTERDAM - Na jaren wachten krijgt Jan Meijer 9500 euro terug van Fortis. Volgens klachteninstituut DSI waren de Fortis-folders en verkooptactieken niet in orde.
Systeembeheerder Jan Meijer krijgt zijn geld terug van bank, en vindt dat alle klanten recht hebben op schadevergoeding
Van onze verslaggever
Net terug van de Fortis-bank?
‘Inderdaad, om de 9500 euro die ze gestort hebben daar zo snel mogelijk weg te halen. Ik wil nooit meer iets met die bank te maken hebben.’
Waarom kreeg u dat geld terug?
‘Mijn vrouw en ik hebben in 1998 en in 1999 bij Fortis een Vermogensversneller en een Beursversneller afgesloten. Dat waren prachtige en veilige spaarproducten, werd ons verteld. In het ergste geval zouden we onze inleg terugkrijgen.’
Waarom bent u dan toch gaan klagen?
‘Omdat we in 2003 hoorden dat we onze inleg helemaal niet terug zouden krijgen. Er zou in de kleine lettertjes van het contract staan dat wij geld leenden en daarmee belegden. Maar wij hebben nooit de brochure van Fortis gekregen.’
Is het moeilijk van de bank te winnen?
‘Wij zijn eerst bij Fortis geweest, maar de mensen daar zeiden dat wij fout zaten. Te gek voor woorden. Ik was daar al veertig jaar klant, vanaf het moment dat mijn vader voor mij een rekening opende. Stap maar naar DSI, zeiden ze. Dat hebben we gedaan.
Tegenover zes man van de klachtencommissie en drie dure Fortis-advocaten hebben wij precies verteld hoe het is gegaan. Over hoe we ‘s avonds opeens werden opgebeld, over de jonkies die zich financieel adviseur noemden, en over het verkooppraatje waarin met geen woord over de risico’s is gerept.’
En toen was het snel bekeken?
‘Integendeel. Het duurde eindeloos voordat we hoorden dat DSI ons gelijk gaf. Daarna zei Fortis op de allerlaatste dag dat dat mogelijk was, dat zij in hoger beroep gingen. Dat werd op de valreep weer ingetrokken. Toen hebben ze tot vlak voor de deadline gewacht met het overmaken van die 9500 euro. Dat is al het geld dat ik heb ingelegd bij Fortis, plus rente.’
Dus het is feest nu?
‘Ja en nee. Ik ben reuze blij dat ik mijn geld terug heb. Maar ik ken zoveel Fortis-klanten die nog in de penarie zitten, dat ik niet lang blij kan blijven. Oude vrouwtjes, allochtonen, mensen die geen goede brief kunnen schrijven. Die durven of kunnen niet in de slag met het grote Fortis, en zien dus geen stuiver terug. Terwijl de experts van DSI duidelijk zijn: de producten die Fortis via dochterbedrijf Groeivermogen heeft verkocht, deugen niet.’
Zo zit de wereld toch in elkaar. Wie niet klaagt, krijgt niets?
‘Ik draai het liever om. Dit is toch geen manier voor een grote bank om met zijn klanten om te gaan? Als Chevrolet een constructiefout maakt in een nieuw model auto, dan worden de wagens teruggehaald op kosten van het bedrijf. Dito wanneer er glas in een potje babyvoeding blijkt te zitten. Hier heeft een grote bank fouten gemaakt. Fortis zou die ongedaan moeten maken. In plaats van de klanten de schuld te geven.’
Wat kunnen zij nog doen?
‘Klanten kunnen naar de rechter stappen, of zich aansluiten bij de collectieve procedure die tegen Fortis loopt. De kansen bij de rechtbank zijn enorm toegenomen, want die neemt de uitspraken van DSI doorgaans over. Bij DSI zelf kan niemand meer terecht. De klaagtermijn is verlopen.
Verder kunnen mensen hun boosheid laten zien door niet meer met Fortis of een andere bank die hieraan heeft meegedaan zaken te doen. Ik heb alles dat ik weg kon halen bij Fortis, zoals spaarrekeningen en hypotheek, weggehaald. Ik bankier nu via de ASN-bank. Daarover heb ik op internet tot nu toe geen rottigheid gevonden.’
© de Volkskrant
"t is maar dat we het niet vergeten.....
Groet,
Elias.
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Tja Elias... Fortis timmert hard aan de weg...maar waarheen die weg leidt?
Waarom heb ik toch zo het gevoel dat Fortis dit jaar nog veel meer in het nieuws gaat komen?
Waarom heb ik toch zo het gevoel dat Fortis dit jaar nog veel meer in het nieuws gaat komen?
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05 okt 2005 20:25
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Bron: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=2486319
[quote]De klanten die nu hun geld terug hebben gekregen, hadden een klacht ingediend bij DSI, het klachteninstituut van de beleggerswereld. Zij konden stuk voor stuk kunnen aantonen dat ze volledig verkeerd waren voorgelicht en zijn allemaal in het gelijk gesteld.
Beroep ingetrokken
Fortis ging echter in al die gevallen in beroep. Maar begin deze maand trok de bank dat beroep in en moest dus gaan betalen. Fortis had ingezien dat ze deze zaak niet kon winnen, bevestigt een woordvoerder van Fortis ook aan Kassa.
Overige gedupeerden
Eén gezin kreeg maar liefst € 60.000 terug, maar meestal ging het om kleinere bedragen. Na berichten in de media hierover trokken andere gedupeerden van Fortis aan de bel – zij wilden hun inleg ook graag terugzien.
Maar Fortis ging daar niet op in. Het aanbod gold alleen voor klanten die al bij de DSI geklaagd hadden, zo liet de bank die klanten weten. Ook ziet Fortis geen reden voor een collectieve regeling, die definitief schoon schip zou maken. Volgens de Fortis-woordvoerder zijn de gevallen te verschillend.[/quote]
De uitspraken van DSI www.dsi.nl spreken een heel andere taal.
Voorgelicht moet zijn "GEADVISEERD DOOR DE INTEGERE ADVISEURS VAN DEZE BETROUWBARE BANK"
De gevallen zijn misschien wel wat verschillend, de uitspraken echter niet.
Waarom krijg ik na het doorlezen van al deze uitspraken toch het gevoel dat Fortis ALLE zaken gaat verliezen?
Is dat misschien de reden dat Fortis niet in hoger beroep gaat?
[quote]De klanten die nu hun geld terug hebben gekregen, hadden een klacht ingediend bij DSI, het klachteninstituut van de beleggerswereld. Zij konden stuk voor stuk kunnen aantonen dat ze volledig verkeerd waren voorgelicht en zijn allemaal in het gelijk gesteld.
Beroep ingetrokken
Fortis ging echter in al die gevallen in beroep. Maar begin deze maand trok de bank dat beroep in en moest dus gaan betalen. Fortis had ingezien dat ze deze zaak niet kon winnen, bevestigt een woordvoerder van Fortis ook aan Kassa.
Overige gedupeerden
Eén gezin kreeg maar liefst € 60.000 terug, maar meestal ging het om kleinere bedragen. Na berichten in de media hierover trokken andere gedupeerden van Fortis aan de bel – zij wilden hun inleg ook graag terugzien.
Maar Fortis ging daar niet op in. Het aanbod gold alleen voor klanten die al bij de DSI geklaagd hadden, zo liet de bank die klanten weten. Ook ziet Fortis geen reden voor een collectieve regeling, die definitief schoon schip zou maken. Volgens de Fortis-woordvoerder zijn de gevallen te verschillend.[/quote]
De uitspraken van DSI www.dsi.nl spreken een heel andere taal.
Voorgelicht moet zijn "GEADVISEERD DOOR DE INTEGERE ADVISEURS VAN DEZE BETROUWBARE BANK"
De gevallen zijn misschien wel wat verschillend, de uitspraken echter niet.
Waarom krijg ik na het doorlezen van al deze uitspraken toch het gevoel dat Fortis ALLE zaken gaat verliezen?
Is dat misschien de reden dat Fortis niet in hoger beroep gaat?
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Ik heb zojuist even navraag gedaan bij de afdeling juridische ledenservice van Consument & Geldzaken die de (collectieve) rechtszaak tegen Fortis/GroeiVermogen voert (zie www.fortisgroeivermogenclaim.nl) Daar hebben zich de afgelopen maanden al ruim VIERDUIZEND Fortis/GroeiVermogen-gedupeerden bij aangesloten bij deze rechtszaak.
En Fortis maar denken dat dit ''buitje'' vanzelf wel overwaait. Niet dus.
En Fortis maar denken dat dit ''buitje'' vanzelf wel overwaait. Niet dus.
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05 okt 2005 20:25
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Zo....dat wordt straks lekker dokken voor deze "betrouwbare bank met zijn integere adviseurs"
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
'Fortis haalt in Groeivermogen-zaak zeker bakzeil'
door Peter Westhof
AMSTERDAM (DFT) - Fortis zal in de juridische procedures rond de leaseproducten van dochter Groeivermogen uiteindelijk altijd bakzeil halen. Dit zegt de vereniging Consument en Geldzaken, die namens veel gedupeerden een rechtszaak tegen Fortis/Groeivermogen voert.
Bij de vereniging hebben zich al 4500 gedupeerden aangemeld. Gemiddeld melden zich 10 mensen per dag aan, maar afgelopen maandag waren dat er 50. Volgens Consument en Geldzaken hield dit verband met een uitzending van het VARA-televisieprogramma Kassa over de leaseproducten van Fortis.
Volgens Anton Weenink, medewerker van de juridische ledenservice van Consument en Geldzaken, zijn er zo'n 50.000 Groeivermogen-gedupeerden. "Dat betekent dat nog maar een deel van de gedupeerden aan een rechtsprocedure deelneemt. Er lopen diverse procedures tegen Groeivermogen, maar bij onze rechtszaak hebben de meeste gedupeerden zich aangesloten".
Fortis heeft vanaf 1996 tien soorten producten met aandelenlease verkocht. In eerste instantie konden beleggers zich verzekeren tegen de gevolgen van koersdalingen, later werd deze verzekering een vast onderdeel van de beleggingen. GroeiVermogen sloot in totaal 109.000 aandelenleasecontracten af en is daarmee na Dexia Bank en Aegon de op twee na grootste aanbieder van aandelenlease in ons land. Consument & Geldzaken ageert tegen een zestal producten met geleend geld die Fortis aanbood.
De rechtsprocedure is vorig jaar april begonnen en Weenink meent dat de slotpleidooien waarschijnlijk eind dit jaar worden gehouden. "Begin volgend jaar zal dan de rechter het vonnis uitspreken. Naar verwachting en in lijn met eerdere gerechtelijke uitspraken zal dit negatief voor Fortis uitpakken. De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan. Het eindvonnis kan zo nog een paar jaar op zich wachten. Fortis hoopt dat een aantal gedupeerden tussentijds de moed zal opgeven en zal afhaken".
Ondanks het tegensputteren van Fortis is Weenink overtuigd van het uiteindelijke succes voor Consument en Geldzaken. "Fortis zet de hakken in de grond, maar dit zal weinig uithalen". Weenink voelt zich gesteund door een aantal uitspraken van DSI, het klachteninstituut van de beleggerswereld, waarbij Fortis het onderspit dolf. Begin deze maand trok de bank het hoger beroep in en gaf de klagers een schadevergoeding.
Fortis ziet geen reden voor een collectieve regeling, die definitief schoon schip zou maken. Volgens Fortis zijn de gevallen te verschillend.
door Peter Westhof
AMSTERDAM (DFT) - Fortis zal in de juridische procedures rond de leaseproducten van dochter Groeivermogen uiteindelijk altijd bakzeil halen. Dit zegt de vereniging Consument en Geldzaken, die namens veel gedupeerden een rechtszaak tegen Fortis/Groeivermogen voert.
Bij de vereniging hebben zich al 4500 gedupeerden aangemeld. Gemiddeld melden zich 10 mensen per dag aan, maar afgelopen maandag waren dat er 50. Volgens Consument en Geldzaken hield dit verband met een uitzending van het VARA-televisieprogramma Kassa over de leaseproducten van Fortis.
Volgens Anton Weenink, medewerker van de juridische ledenservice van Consument en Geldzaken, zijn er zo'n 50.000 Groeivermogen-gedupeerden. "Dat betekent dat nog maar een deel van de gedupeerden aan een rechtsprocedure deelneemt. Er lopen diverse procedures tegen Groeivermogen, maar bij onze rechtszaak hebben de meeste gedupeerden zich aangesloten".
Fortis heeft vanaf 1996 tien soorten producten met aandelenlease verkocht. In eerste instantie konden beleggers zich verzekeren tegen de gevolgen van koersdalingen, later werd deze verzekering een vast onderdeel van de beleggingen. GroeiVermogen sloot in totaal 109.000 aandelenleasecontracten af en is daarmee na Dexia Bank en Aegon de op twee na grootste aanbieder van aandelenlease in ons land. Consument & Geldzaken ageert tegen een zestal producten met geleend geld die Fortis aanbood.
De rechtsprocedure is vorig jaar april begonnen en Weenink meent dat de slotpleidooien waarschijnlijk eind dit jaar worden gehouden. "Begin volgend jaar zal dan de rechter het vonnis uitspreken. Naar verwachting en in lijn met eerdere gerechtelijke uitspraken zal dit negatief voor Fortis uitpakken. De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan. Het eindvonnis kan zo nog een paar jaar op zich wachten. Fortis hoopt dat een aantal gedupeerden tussentijds de moed zal opgeven en zal afhaken".
Ondanks het tegensputteren van Fortis is Weenink overtuigd van het uiteindelijke succes voor Consument en Geldzaken. "Fortis zet de hakken in de grond, maar dit zal weinig uithalen". Weenink voelt zich gesteund door een aantal uitspraken van DSI, het klachteninstituut van de beleggerswereld, waarbij Fortis het onderspit dolf. Begin deze maand trok de bank het hoger beroep in en gaf de klagers een schadevergoeding.
Fortis ziet geen reden voor een collectieve regeling, die definitief schoon schip zou maken. Volgens Fortis zijn de gevallen te verschillend.
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05 okt 2005 20:25
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Wat een bluf toch weer van het Fortis advocaatje.De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan.
Als ik Fortis was zou ik eerst mijn eigen Algemene gedragsregels maar eens doorlezen, mij diep gaan schamen en mijn mond houden.
Bron: www.fortis.nl
Zie: http://www.fortis.nl/Duurzaamheid/docum ... plesNL.pdf
Hierin staat onder andere:
RELATIE MET ONZE KLANTEN
Innovatieve oplossingen voor onze klanten
Wij streven naar betere en onderscheidende oplossingen
die tegemoet komen aan wat onze klanten nodig hebben
en waarmee zij hun financiële welzijn kunnen
handhaven en verbeteren.
Begripvolle, directe en eerlijke communicatie met
onze klanten
Wij communiceren direct en eerlijk met onze klanten.
Wij adviseren alleen producten en diensten waar onze
klanten behoefte aan hebben en die passend zijn in het
licht van hun financiële situatie. Dat betekent dat wij
ons voorzover nodig een beeld vormen van die behoefte
en financiële situatie én de klant de informatie geven
die hij nodig heeft om een afgewogen beslissing te
nemen. Advertenties en ander verkoopmateriaal
bevatten relevante en begrijpelijke informatie en
scheppen geen verwachtingen die niet gerechtvaardigd zijn.
Ontevredenheid wegnemen
Begripvol betekent ook ruime aandacht besteden aan
klanten die niet tevreden zijn. Wanneer klanten – zeer
tegen onze bedoeling in – klachten hebben, doen we er
alles aan om de ontevredenheid weg te nemen en treffen
we maatregelen om ervoor te zorgen dat dezelfde
klachten niet nog een keer ontstaan.
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Nog even en aanvulling op de uitzending van het programma KASSA en het artikel uit DFT 'Fortis haalt in Groeivermogen-zaak zeker bakzeil' door Peter Westhof.
Wat zijn mijn mogelijkheden als ik een klacht heb over mijn aandelenlease contract.
1. Een klacht indienen bij een klachtencommissie
2. Een gerechtelijke procedure opstarten en een rechtszaak voeren of moedoen met een collectieve actie.
Wat kost het om een klacht in te dienen bij de Klachten Commissie van het DSI (Dutch Security Institute)
De kosten om een klacht te laten behandelen variëren tussen de 50 en 200 euro.
De regels waarbinnen je een klacht kunt indienen bij het DSI.
Je moet als je contract nog loopt of uiterlijk binnen een jaar nadat je contract is afgelopen een klacht hebben ingediend bij de bank.
Als deze klacht niet naar tevredenheid is opgelost dan heb je drie maanden om een klacht in te dienen bij het DSI.
Alle informatie over de klachtenprocedure is te vinden op de website van het DSI met deze link: http://www.dsi.nl/index.php?sid=181&l=ned
Voldoe je niet aan deze regels dan is er nog niets aan de hand want dan kun je altijd nog een gerechtelijke procedure beginnen, dus bij de rechtbank.
Nog even over het DSI
Dit is relatief goedkoop omdat je geen advocaat nodig hebt, maar hou er wel rekening mee dat je een goed juridisch verhaal nodig hebt. Je staat wel tegenover de advocaten van Fortis.
Het voeren van een gerechtelijke procedure
Voldoe je niet aan de eisen van de DSI om een klacht in te dienen of wil je niet via de DSI je gelijk halen, dan staat de weg van een gerechtelijke procedure open.Een rechtszaak dus.
Dit betekent een advocaat en dus kosten.
Er is een mogelijkheid om subsidie te krijgen voor de advocaatkosten, in dat geval betaal je slechts een bedrag van tussen de 90 en 677 euro voor een volledige rechtszaak.
Moet je zelf voor de volledige kosten opdraaien dan zit je al gauw aan de 3500 euro.
Je kunt je ook aansluiten bij de collectieve rechtszaak van de vereniging Consument & Geldzaken. Doordat het een collectieve rechtszaak is, wordt er dus niet op naam geprocedeerd en zijn de kosten laag
Een alternatief is procederen op basis van No cure no pay bij b.v. Leaseproces.
De startkosten zijn minimaal en je betaalt een percentage van wat de rechter toekent in een uitspraak.Krijg je niets dan hoef je ook verder niets te betalen.
Door Leaseproces wordt wel individueel geprocedeerd.
Algemene informatie : www.platformaandelenlease.nl
DSI : www.dsi.nl
Vereniging Consument & Geldzaken : www.fortisgroeivermogenclaim.nl
Leaseproces : www.leaseproces.nl
Subsidie regeling Raad voor de rechtsbijstand : www.rvr.org
Over Fortis.
Door dochter Defam zijn 17.500 aandelenlease contracten verkocht
Door dochter Groeivermogen zijn 105.000 aandelenlease contracten verkocht
Groeten,
Piet
Wat zijn mijn mogelijkheden als ik een klacht heb over mijn aandelenlease contract.
1. Een klacht indienen bij een klachtencommissie
2. Een gerechtelijke procedure opstarten en een rechtszaak voeren of moedoen met een collectieve actie.
Wat kost het om een klacht in te dienen bij de Klachten Commissie van het DSI (Dutch Security Institute)
De kosten om een klacht te laten behandelen variëren tussen de 50 en 200 euro.
De regels waarbinnen je een klacht kunt indienen bij het DSI.
Je moet als je contract nog loopt of uiterlijk binnen een jaar nadat je contract is afgelopen een klacht hebben ingediend bij de bank.
Als deze klacht niet naar tevredenheid is opgelost dan heb je drie maanden om een klacht in te dienen bij het DSI.
Alle informatie over de klachtenprocedure is te vinden op de website van het DSI met deze link: http://www.dsi.nl/index.php?sid=181&l=ned
Voldoe je niet aan deze regels dan is er nog niets aan de hand want dan kun je altijd nog een gerechtelijke procedure beginnen, dus bij de rechtbank.
Nog even over het DSI
Dit is relatief goedkoop omdat je geen advocaat nodig hebt, maar hou er wel rekening mee dat je een goed juridisch verhaal nodig hebt. Je staat wel tegenover de advocaten van Fortis.
Het voeren van een gerechtelijke procedure
Voldoe je niet aan de eisen van de DSI om een klacht in te dienen of wil je niet via de DSI je gelijk halen, dan staat de weg van een gerechtelijke procedure open.Een rechtszaak dus.
Dit betekent een advocaat en dus kosten.
Er is een mogelijkheid om subsidie te krijgen voor de advocaatkosten, in dat geval betaal je slechts een bedrag van tussen de 90 en 677 euro voor een volledige rechtszaak.
Moet je zelf voor de volledige kosten opdraaien dan zit je al gauw aan de 3500 euro.
Je kunt je ook aansluiten bij de collectieve rechtszaak van de vereniging Consument & Geldzaken. Doordat het een collectieve rechtszaak is, wordt er dus niet op naam geprocedeerd en zijn de kosten laag
Een alternatief is procederen op basis van No cure no pay bij b.v. Leaseproces.
De startkosten zijn minimaal en je betaalt een percentage van wat de rechter toekent in een uitspraak.Krijg je niets dan hoef je ook verder niets te betalen.
Door Leaseproces wordt wel individueel geprocedeerd.
Algemene informatie : www.platformaandelenlease.nl
DSI : www.dsi.nl
Vereniging Consument & Geldzaken : www.fortisgroeivermogenclaim.nl
Leaseproces : www.leaseproces.nl
Subsidie regeling Raad voor de rechtsbijstand : www.rvr.org
Over Fortis.
Door dochter Defam zijn 17.500 aandelenlease contracten verkocht
Door dochter Groeivermogen zijn 105.000 aandelenlease contracten verkocht
Groeten,
Piet
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Aanvullende informatie
[email protected]
www.beursklacht.nl
website Vereniging Payback "Advocaat zoeken" trefwoord-product "groeivermogen"
Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback
[email protected]
www.beursklacht.nl
website Vereniging Payback "Advocaat zoeken" trefwoord-product "groeivermogen"
Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback
-
- Berichten: 2987
- Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Ga het nu eens samen doen.
Waar gaat het over???? juist ja .WE ZIJN SAMEN STERK TEGEN EEN PAAR ROTBANKEN!!!!!
Waar gaat het over???? juist ja .WE ZIJN SAMEN STERK TEGEN EEN PAAR ROTBANKEN!!!!!
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Jammer ziet dit niet iedereen...WE ZIJN SAMEN STERK TEGEN EEN PAAR ROTBANKEN!!!!!
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
De laatste versie van het artikel van uit DFT van 31 mei
'Fortis haalt in Groeivermogen-zaak zeker bakzeil'
door Peter Westhof
AMSTERDAM (DFT) - Fortis zal in de juridische procedures rond de leaseproducten van dochter Groeivermogen uiteindelijk altijd bakzeil halen. Dit zegt de vereniging Consument en Geldzaken, die namens veel gedupeerden een rechtszaak tegen Fortis/Groeivermogen voert.
Bij de vereniging hebben zich al 4500 gedupeerden aangemeld.
Gemiddeld melden zich 10 mensen per dag aan, maar afgelopen maandag waren dat er 50. Volgens Consument en Geldzaken hield dit verband met een uitzending van het VARA-televisieprogramma Kassa over de leaseproducten van Fortis.
Volgens Anton Weenink, medewerker van de juridische ledenservice van Consument en Geldzaken, zijn er zo'n 50.000 Groeivermogen-gedupeerden. "Dat betekent dat nog maar een deel van de gedupeerden aan een rechtsprocedure deelneemt. Er lopen diverse procedures tegen Groeivermogen, maar bij onze rechtszaak hebben de meeste gedupeerden zich aangesloten".
Fortis heeft vanaf 1996 tien soorten producten met aandelenlease verkocht. In eerste instantie konden beleggers zich verzekeren tegen de gevolgen van koersdalingen, later werd deze verzekering een vast onderdeel van de beleggingen. GroeiVermogen sloot in totaal 109.000 aandelenleasecontracten af en is daarmee na Dexia Bank en Aegon de op twee na grootste aanbieder van aandelenlease in ons land. Consument & Geldzaken ageert tegen een zestal producten met geleend geld die Fortis aanbood.
De rechtsprocedure is vorig jaar april begonnen en Weenink meent dat de slotpleidooien waarschijnlijk eind dit jaar worden gehouden. "Begin volgend jaar zal dan de rechter het vonnis uitspreken. Naar verwachting en in lijn met eerdere gerechtelijke uitspraken zal dit negatief voor Fortis uitpakken. De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan. Het eindvonnis kan zo nog een paar jaar op zich wachten. Fortis hoopt dat een aantal gedupeerden tussentijds de moed zal opgeven en zal afhaken".
Ondanks het tegensputteren van Fortis is Weenink overtuigd van het uiteindelijke succes voor Consument en Geldzaken. "Fortis zet de hakken in de grond, maar dit zal weinig uithalen". Weenink voelt zich gesteund door een aantal uitspraken van DSI, het klachteninstituut van de beleggerswereld, waarbij Fortis het onderspit dolf. Begin deze maand trok de bank het hoger beroep in en gaf de klagers een schadevergoeding.
Fortis ziet geen reden voor een collectieve regeling, die definitief schoon schip zou maken. Volgens Fortis zijn de gevallen te verschillend.
Piet Koremans van belangenbehartiger Platform Aandelenlease (PAL) vindt een collectieve procedure niet de meest geschikte methode voor gedupeerden om hun gelijk te halen. "Ik raad een individuele procedure, op basis van no cure no pay aan. De rechter heeft eerder in de Sprintclaim-rechtszaak de collectief geformuleerde eisen afgewezen. Ook de stichting GeSp, die eveneens opkomt voor gedupeerden van het Aegon-Sprintplan, haalde op dit punt bakzeil. Mensen kunnen het beste via een organisatie als Leaseproces op individuele basis een rechtszaak beginnen".
© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.
Groeten,
Piet
'Fortis haalt in Groeivermogen-zaak zeker bakzeil'
door Peter Westhof
AMSTERDAM (DFT) - Fortis zal in de juridische procedures rond de leaseproducten van dochter Groeivermogen uiteindelijk altijd bakzeil halen. Dit zegt de vereniging Consument en Geldzaken, die namens veel gedupeerden een rechtszaak tegen Fortis/Groeivermogen voert.
Bij de vereniging hebben zich al 4500 gedupeerden aangemeld.
Gemiddeld melden zich 10 mensen per dag aan, maar afgelopen maandag waren dat er 50. Volgens Consument en Geldzaken hield dit verband met een uitzending van het VARA-televisieprogramma Kassa over de leaseproducten van Fortis.
Volgens Anton Weenink, medewerker van de juridische ledenservice van Consument en Geldzaken, zijn er zo'n 50.000 Groeivermogen-gedupeerden. "Dat betekent dat nog maar een deel van de gedupeerden aan een rechtsprocedure deelneemt. Er lopen diverse procedures tegen Groeivermogen, maar bij onze rechtszaak hebben de meeste gedupeerden zich aangesloten".
Fortis heeft vanaf 1996 tien soorten producten met aandelenlease verkocht. In eerste instantie konden beleggers zich verzekeren tegen de gevolgen van koersdalingen, later werd deze verzekering een vast onderdeel van de beleggingen. GroeiVermogen sloot in totaal 109.000 aandelenleasecontracten af en is daarmee na Dexia Bank en Aegon de op twee na grootste aanbieder van aandelenlease in ons land. Consument & Geldzaken ageert tegen een zestal producten met geleend geld die Fortis aanbood.
De rechtsprocedure is vorig jaar april begonnen en Weenink meent dat de slotpleidooien waarschijnlijk eind dit jaar worden gehouden. "Begin volgend jaar zal dan de rechter het vonnis uitspreken. Naar verwachting en in lijn met eerdere gerechtelijke uitspraken zal dit negatief voor Fortis uitpakken. De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan. Het eindvonnis kan zo nog een paar jaar op zich wachten. Fortis hoopt dat een aantal gedupeerden tussentijds de moed zal opgeven en zal afhaken".
Ondanks het tegensputteren van Fortis is Weenink overtuigd van het uiteindelijke succes voor Consument en Geldzaken. "Fortis zet de hakken in de grond, maar dit zal weinig uithalen". Weenink voelt zich gesteund door een aantal uitspraken van DSI, het klachteninstituut van de beleggerswereld, waarbij Fortis het onderspit dolf. Begin deze maand trok de bank het hoger beroep in en gaf de klagers een schadevergoeding.
Fortis ziet geen reden voor een collectieve regeling, die definitief schoon schip zou maken. Volgens Fortis zijn de gevallen te verschillend.
Piet Koremans van belangenbehartiger Platform Aandelenlease (PAL) vindt een collectieve procedure niet de meest geschikte methode voor gedupeerden om hun gelijk te halen. "Ik raad een individuele procedure, op basis van no cure no pay aan. De rechter heeft eerder in de Sprintclaim-rechtszaak de collectief geformuleerde eisen afgewezen. Ook de stichting GeSp, die eveneens opkomt voor gedupeerden van het Aegon-Sprintplan, haalde op dit punt bakzeil. Mensen kunnen het beste via een organisatie als Leaseproces op individuele basis een rechtszaak beginnen".
© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.
Groeten,
Piet
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Deze "betrouwbare" bank met zijn "integere" adviseurs blijft zijn klanten naaien tot aan de Hoge Raad toe, om vervolgens op alle fronten te verliezen.De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan. Het eindvonnis kan zo nog een paar jaar op zich wachten. Fortis hoopt dat een aantal gedupeerden tussentijds de moed zal opgeven en zal afhaken".
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
In een paar jaar kan er een hoop gebeuren met de gedupeerden, geestelijke inzinking, geen geld meer om de advocaat te betalen en zo ga je maar door.
Je vecht tegen het groot kapitaal !!!!
Je vecht tegen het groot kapitaal !!!!
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05 okt 2005 20:25
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Gezien alle uitspraken bij DSI denk ik niet dat Fortis veel in hoger beroep zal gaan.
Misschien is het in dit kader ook wel leuk om de verweerschriften van Fortis te publiceren zodat iedereen kan lezen hoe deze "betrouwbare bank" met zijn eigen klanten omgaat.
Misschien is het in dit kader ook wel leuk om de verweerschriften van Fortis te publiceren zodat iedereen kan lezen hoe deze "betrouwbare bank" met zijn eigen klanten omgaat.
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Voor het publiek maken van het verweerschrift lijkt me dit forum te weinig tekst ruimte kunnen bieden. In het ledenblad ""Geldzaken"" van de Vereniging Consument & Geldzaken (die de collectieve rechtszaak tegen Fortis voert) las ik enkele maanden terug dat de advocaat van Fortis in die rechtszaak met een verweerschrift was gekomen van bijna DRIEHONDERD PAGINA's (dat was nog zonder de bijlagen !) Kun je nagaan.
Geen zorgen......... Fortis gaat bakzeil halen of kan (net als die andere Belgische bank, Dexia) straks ook haar biezen pakken uit Nederland !
Geen zorgen......... Fortis gaat bakzeil halen of kan (net als die andere Belgische bank, Dexia) straks ook haar biezen pakken uit Nederland !
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
als ze hun fouten erkennen, mogen ze wat mij betreft wel verder.
Ik vind iemand die de moed heeft om te erkennen fouten te hebben gemaakt van klasse getuigen.
En Dexia, die zijn officieel al vertrokken, In Amsterdam is het alleen maar dweilen om de ellende op te ruimen.
Wanneer ze fouten erkennen, is de Clientèle op de hoogte van eerdere fouten dus ze hebben dan een stempel, en zullen geen tweede keer hetzelfde doen(hoop ik)
Op naar de overwinning en genoegdoening.
Janny
Ik vind iemand die de moed heeft om te erkennen fouten te hebben gemaakt van klasse getuigen.
En Dexia, die zijn officieel al vertrokken, In Amsterdam is het alleen maar dweilen om de ellende op te ruimen.
Wanneer ze fouten erkennen, is de Clientèle op de hoogte van eerdere fouten dus ze hebben dan een stempel, en zullen geen tweede keer hetzelfde doen(hoop ik)
Op naar de overwinning en genoegdoening.
Janny
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05 okt 2005 20:25
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Ja, met het schrijven van lachwekkende sprookjes heeft het dikke duimen advocaatje van Fortis al heel veel bekendheid gekregen.Geplaatst op 06 Jul 2006 10:28 door peewee
----------------------------------------------------------------------------------
....las ik enkele maanden terug dat de advocaat van Fortis in die rechtszaak met een verweerschrift was gekomen van bijna DRIEHONDERD PAGINA's (dat was nog zonder de bijlagen !) Kun je nagaan.
Geplaatst op 06 Jul 2006 12:03 door Janny
--------------------------------------------------------------------------------
als ze hun fouten erkennen, mogen ze wat mij betreft wel verder.
Ik vind iemand die de moed heeft om te erkennen fouten te hebben gemaakt van klasse getuigen.
Janny, je denkt toch niet echt dat de mensen van deze laffe aso-bank, die hun eigen klanten hebben opgelicht, fouten zullen erkennen
Re: De stille trom van Fortis Groeivermogen
Geplaatst op 06 Jul 2006 12:03 door Janny
als ze hun fouten erkennen, mogen ze wat mij betreft wel verder.
Ik vind iemand die de moed heeft om te erkennen fouten te hebben gemaakt van klasse getuigen.
Hoe kan dat1.Janny, je denkt toch niet echt dat de mensen van deze laffe aso-bank, die hun eigen klanten hebben opgelicht, fouten zullen erkennen
Wat ik denk is niet belangrijk. Wat de bank doet juist wel.
ik zei nl. "als" ze schuld erkennen, "dan"mogen ze wat mij betreft door.
Of ik er van uit ga? eigenlijk niet , zo toch? "dan " mogen ze wat mij betreft een tweede kans.
Of ik dan met ze in zee ga is wat anders, maar als ze alles naar behoren hebben afgewerkt , ja dan zullen ze ook schoon schip hebben gemaakt, de kans dat ze dan nog verder kunnen wordt daardoor niet groter. Ze zullen zelf hun conclusies moeten trekken omdat ze niet meer geloofwaardig zijn.
Ik wil niet haatdragend zijn, dat maakt mijn leven alleen maar onplezieriger. vandaar, dat ik zei: een tweede kans. Ik zal wel heel erg voorzichtig zijn met zulke bedrijven, die voorzichtigheid zal vermoedelijk betekenen: 1 keer zaken gedaan en nooit meer met hen
Janny