LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia guller voor Belgische klagers

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Brabander

Dexia guller voor Belgische klagers

Ongelezen bericht door Brabander »

Dexia guller voor Belgische klagers

De Telegraaf 28 december 2005

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM – Dexia Bank Nederland heeft een schikking getroffen met zo’n duizend Belgische aandelenleasebeleggers. De schikking is ruimhartiger dan de Duisenberg-regeling waarop Nederlandse gedupeerden een beroep kunnen doen. Waar de Belgen 30% van hun inleg terugkrijgen en Dexia hun restschuld schrapt, krijgen de Nederlanders niets van de inleg terug en zullen de meesten een derde van hun schuld moeten terugbetalen.
„Appels en peren”, zo stelde gisteren een woordvoerder van Dexia Bank. De situatie zou onvergelijkbaar zijn, allereerst omdat de Belgische wetgeving op het gebied van consumentenbescherming strenger is dan in Nederland. Bovendien zou de verkoper, het inmiddels failliete Spaar Select België, fouten hebben gemaakt. „Daarom moest er geschikt worden.” De woordvoerder stelde desgevraagd dat genoemde fouten niet in Nederland zijn gemaakt. „Althans niet bij mijn weten.”
Critici van de Duisenberg-regeling zullen in de schikking ongetwijfeld een aanmoediging zien hun verzet vol te houden. Zij eisen kwijtschelding van de schulden en veelal terugbetaling van de hele inleg. Stichting Leaseverlies, de grootste belangenbehartiger van Nederlandse aandelenleasebeleggers, steunt de Duisenberg-regeling. En dat blijft zo, aldus een woordvoerder. „Al staat het iedereen vrij om door te procederen.”

Geachte Belgen (thuisbasis van Dexia),

Wij gaan voor 100 % inleg retour en geen restsschuld. Leaseverlies en consorten zullen uiteindelijk door het stof kruipen en zich diep schamen voor het belachelijke Duisenberg accoord.
Spaarselect en DEXIA zijn in Nederland net zo agressief te werk gegaan als in België. Hier hebben ze ook wetten overtreden en de zorgplicht geschonden.

De Ollanders

DEX-AEGO

Re: Dexia guller voor Belgische klagers

Ongelezen bericht door DEX-AEGO »

In Metro van 28 dec 2005

Dexia sluit akkoord met
Belgische beleggers
DEXIA BANK NEDERLAND en Belgische
beleggers van Spaar Select
België hebben een overeenkomst
gesloten over de afhandeling van
hun aandelenleaseproducten.
De ruim duizend beleggers krijgen
minstens 30 procent van hun
begininvestering terug en als zij
restschulden hebben, worden die
kwijtgescholden.
In ruil voor de overeenkomst moeten
de Belgen afzien van gerechtelijke
stappen tegen de bank.
Dit
aanbod is veel voordeliger dan eerdere
voorstellen van de bank aan
de beleggers in aandelenleaseproducten.
Volgens een woordvoerder
van de bank is de situatie in België
onvergelijkbaar met die in Nederland.
,,In België gelden heel andere
regels als het gaat om de bescherming
van consumenten.’’ ANP

Weer een goede reklame voor de Dexia Duisenbergregeling.

WIE TRAPT NOG IN DE DUISENBERGREGELING.

WE BLIJVEN DOORGAAN DE OVERGEBLEVEN HOLLANDERS.

ZOUDEN ZALM EN DONNER DIT OOK SNAPPEN DAT ZIJN TOCH OOK HOLLANDERS.

De GRT van een gedupeerde

DEX-AEGO

Ongelezen bericht door DEX-AEGO »

Uit de elsevier van 27 dec 2005

dinsdag 27 december 2005 16:38

Belgen krijgen betere schikking bij Dexia
Dexia Bank Nederland heeft een overeenkomst gesloten met beleggers van Spaar Select België. Ongeveer duizend Belgische leasebeleggers krijgen minstens 30 procent van hun investering terug. Eventuele restschulden scheldt de bank kwijt.

Dan moeten de beleggers wel beloven geen juridische stappen te zetten tegen de bank. Deze regeling is beter dan het aanbod dat Dexia Nederlandse beleggers heeft gedaan.

Duisenberg
De Duisenberg-regeling (genoemd naar bemiddelaar Wim Duisenberg) bepaalt dat ongeveer tweederde van de restschuld waarmee een belegger door verliezen op de beurs is blijven zitten wordt weggestreept.

Maar de inleg krijgen Nederlandse beleggers (het gaat om zo'n 350.000 contracten) volgens deze regeling niet terug (lees ook Schikking Dexia en gedupeerde beleggers).

Volgens Dexia is de situatie in België niet te vergelijken met die in Nederland. In België zijn de regels die consumenten moeten beschermen volstrekt anders dan in Nederland.

Lease
Vlak voordat de beurs instortte kochten particuliere beleggers massaal aandelenleaseproducten. Die werken ongeveer zo: de belegger betaalt de bank maandelijks een vast bedrag. De bank vervolgens belegt, met geleend geld, in aandelen.

Na een afgesproken periode worden de aandelen verkocht. Met de opbrengst wordt de lening afbetaald, de winst gaat naar de belegger. Maar de verliezen ook. En doordat de beurs instortte, lopen de 'restschulden' (de opbrengst van de aandelen dekt de schuld niet) in de duizenden euro's.

Met de schikkingen wil Dexia af van de juridische procedures die boze beleggers, vaak verenigd in stichtingen, zijn gestart. De beleggers vinden dat zij onvoldoende zijn voorgelicht.

Publicatiedatum: 27 december 2005

http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/ ... index.html

Volop reclame voor Dexia nog even gedupeerde dan gaat Dexia in Nederland ook voor de bijl.

Oom Dagobert

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Bovendien zou de verkoper, het inmiddels failliete Spaar Select België, fouten hebben gemaakt. „Daarom moest er geschikt worden.” De woordvoerder stelde desgevraagd dat genoemde fouten niet in Nederland zijn gemaakt. „Althans niet bij mijn weten.”
Ik vraag me af op wat voor fouten Dexia doelt.
Van agressieve verkoopmethodes waren geen bewijzen stelde Dexia steeds.

Ik heb nog een brief van Spaarselect waarin ze stelt dat uit de aantekeningen van de verkoper niet blijkt dat er fouten gemaakt zijn
omtrent de uitleg en waarschuwingen.
Sterker nog, in mijn dossier heeft hij genoteerd dat hij mij tot 2x toe uitvoerig heeft voorgelicht en mij alle gelegenheid heeft geboden vragen te stellen. Een vooruitziende blik van deze verkoper om zich zo in te dekken.
Dit soort dossiers zal wel aan Dexia overhandigd zijn, door de verkoper dus zelf opgesteld en naar mijn idee van geen waarde.

OD.

wes63

Ongelezen bericht door wes63 »

Aegon schikt met vliegwiel gedupeerden.

resultaat:
restschuld kwijtgescholden en maximaal 10.000 euro inleg retour per klant.

anne_

Ongelezen bericht door anne_ »

Bron???????

wes63

Ongelezen bericht door wes63 »

Anne_

Ik heb je gemaild.

wes63

anne_