Wat niemand tot nog toe heeft kunnen bewijzen, is dat Spaar Select (en vele, vele anderen) het kunstje niet zelf hoefde uit te vinden: dat was Legio Lease zelf (Labouchere, 100% dochter van AEGON). ClaimConcept wel.
In een aantal slepende procedures, zijn wij er eindelijk in geslaagd om niet alleen de smoking gun aan te tonen, maar nu ook de kogels zelf. Kogels waarmee Dexia bij verweer zichzelf rechtstreeks verder om zeep helpt:
Het is juist dat Dexia teneinde haar producten onder de aandacht te brengen onder meer gebruik heeft gemaakt van een extern callcenter, Vero. De medewerkers van Vero presenteerden zich met toestemming van Dexia als medewerkers van Dexia (destijds: 'Legio Lease')
Hoewel dit al voldoende verboden gedragingen moet zijn voor 100% aansprakelijkheid en nietigheid, schiet Dexia zichzelf vervolgens rechtstreeks door het hoofd met een uitgebreide beschrijving van die werkwijze:Ten aanzien van de werkwijze van het verkoopkanaal Vero geldt dat Dexia aan Vero lijsten met namen en telefoonnummers ter beschikking stelde teneinde die te benaderen. De werkwijze was daarbij dat de medewerkers van Vero informatie gaven over en de interesse peilden naar een specifiek effectenleaseproduct van Dexia.
Het blijft verboden, maar het is bovendien van A tot Z gelogen.De werkwijze was dat tijdens een eerste gesprek de interesse werd gepeild en informatie over het product werd verstrekt. Beoogd was dat het eerste gesprek resulteerde in toezending van een brochure, terwijl tevens om toestemming werd gevraagd de potentiële afnemer na ontvangst daarvan terug te bellen. Stemde de potentiële afnemer daarmee in, dan volgde enige tijd na verzending van de brochure een tweede telefoongesprek. Indien de potentiële afnemer een overeenkomst van effectenlease wilde aangaan werden de vereiste gegevens genoteerd. In een derde gesprek (door een 'eigen' medewerker van Dexia) werd vervolgens geverifieerd of de betrokkene inderdaad een overeenkomst wilde aangaan, waarna die werd opgemaakt en toegezonden.