In 2004 is in de media veel aandacht geschonken aan de problematiek van de afnemers van aandelenleaseproducten.
Het gaat hier om een vorm van beleggen met geleend geld die een aantal jaren populair is geweest. Door het dalen van de aandelenkoersen zijn veel afnemers in (veelal aanzienlijke) financiële problemen gekomen en dit heeft geleid tot een zeer groot aantal geschillen tussen afnemers en aanbieders van deze producten.
Een poging tot bemiddeling door de Commissie Geschillen Aandelenlease leidde niet tot een oplossing van deze problematiek. In augustus 2004 hadden zich meer dan 1.400 zaken bij de diverse gerechten aangediend. In potentie zijn dit er vele malen meer. Om de groeiende stroom van zaken het hoofd te kunnen bieden, zijn door de landelijke overleggen van voorzitters van civiele sectoren van de rechtbanken en van kantonsectoren met de steun van de Raad voor de rechtspraak maatregelen genomen. Zo is een databank met uitspraken opgezet en een beslismodule opgesteld. Door rechters en secretarissen op deze manier een referentiekader te bieden bij de beoordeling van aandelenlease-zaken wordt de efficiëntie van behandeling en de eenheid van rechtstoepassing in die zaken bevorderd. Een en ander zou, gekoppeld aan een zo snel mogelijke beantwoording van de belangrijkste rechtsvragen in hoger beroep en cassatie, in het algemeen dienen te leiden tot een snellere afhandeling van de betrokken zaken. Bij dit alles staan nadrukkelijk de rechterlijke autonomie en de verantwoordelijkheid van de Hoge Raad om als hoogste rechtscollege in civiele zaken inhoudelijk richting te geven aan de rechtspraak in deze zaken voorop.
In dit stukje jaarverslag vallen mij twee dingen op:
1. Een en ander zou, gekoppeld aan een zo snel mogelijke beantwoording van de belangrijkste rechtsvragen in hoger beroep en cassatie, in het algemeen dienen te leiden tot een snellere afhandeling van de betrokken zaken.
E.e.a. zou dienen te leiden...... Hier wordt dus, welliswaar in bescheiden bewoordingen, maar op niet mis te verstane wijze kritiek afgegeven op de betrokken banken, Min. van Justitie en Financien en de financiele Toezichthouders.
2. Bij dit alles staan nadrukkelijk de rechterlijke autonomie en de verantwoordelijkheid van de Hoge Raad om als hoogste rechtscollege in civiele zaken inhoudelijk richting te geven aan de rechtspraak in deze zaken voorop.
Voorop staan dus:
- rechterlijke autonomie Hoge Raad,
- verantwoordelijkheid Hoge Raad,
- inhoudelijke richting door Hoge Raad
Hier wordt nog eens onomwonden aangegeven, dat de Hoge Raad / rechterlijke macht bepaald hoe de wet dient te worden uitgelegd en toegepast en NIET die banken, Min. van Justitie/Financien en Financele Toezichthouders.
Is er achter de schermen een zware strijd gaande tussen rechterlijke macht en andere genoemde instellingen ?
Zo is een databank met uitspraken opgezet en een beslismodule opgesteld. Door rechters en secretarissen op deze manier een referentiekader te bieden bij de beoordeling van aandelenlease-zaken wordt de efficiëntie van behandeling en de eenheid van rechtstoepassing
Dus Eegalease Nietig, Wck Nietig. Dan hoeven ze verder niets meer te rechten want dan zijn alle contracten gewoon nietig toch?
Valt de in het jaarverslag genoemde Databank en Beslismodule onder de WOB?
Was de commissie Duisenberg wellicht op de hoogte van deze beslismodule?
Komt er overigens wel een verslag van de "bemiddelingsactiviteiten"van Duisenberg?
Of is Nederland niet echt transparant ?
Gogo
(Ik stem bij Referendum van 1 juni voor de Europese grondwet:
veel van de consumentenzorg en openbaarheidsregels komen wel degelijk uit het Brusselse!!!!!!!!!!!!)
(Ik stem bij Referendum van 1 juni voor de Europese grondwet:
veel van de consumentenzorg en openbaarheidsregels komen wel degelijk uit het Brusselse!!!!!!!!!!!!)
wat schieten gedupeerden aandelenlease daarmee op go go?
bij de topic;zalm; zijn veel nee stemmers ,omdat ze in ,t duister tasten,
of deze regering niet willen steunen.
weet jij meer?
h.g kor.
gogo, door de strikt ondemocratische manier waarop de pleuro mij is opgedrongen, ben ik ten opzichte van de EU al volkomen gaga geworden. Van mijn kant dus N E E op 1 juni!