LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lawine aan reacties na Aegon-schandaal

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
shamyrah

Lawine aan reacties na Aegon-schandaal

Ongelezen bericht door shamyrah »

Lawine aan reacties na Aegon-schandaal

door Manno van den Berg en Bart Mos
AMSTERDAM, vrijdag
Het onthullende onderzoek over het beleggingsproduct Koersplan van Aegon/ Spaarbeleg, waarover De Telegraaf gisteren schreef, heeft tot een lawine aan reacties geleid.
Honderden teleurgestelde beleggers trokken bij De Telegraaf aan de bel, sommigen met schrijnende verhalen. De website van gedupeerdenstichting ’Koersplan de weg kwijt’ werd bedolven onder meer dan twintigduizend ontevreden Aegon-klanten.
De pijn zit bij veel mensen erg diep. De klagers vinden het vooral onbegrijpelijk dat de opgebouwde waarde in het beleggingsplan van Aegon lager is dan ze aan maandelijkse inleg hebben betaald. „Waar is dat geld gebleven?” vroeg een van de circa 500.000 Koersplan-deelnemers zich gisteren af.
Een woordvoerder van www.koersplandewegkwijt. nl, ziet vooral bij ouderen die voor hun pensioen spaarden, schrijnende gevallen. „Als ze rond 1990 zijn begonnen, krijgen ze misschien net hun inleg terug, maar ze hebben wel jarenlang een rendement van 3 tot 4 procent weggegooid.”

• Peter Plat houdt weinig over voor zijn pensioen.

Zo zag Peter Plat (50) zijn pensioen in duigen vallen. De zelfstandige loodgieter voelt zich twee keer gepakt. Op twee aandelencontracten van Dexia ging hij al voor 40.000 euro het schip in. „Nu gebeurt het nog een keer met Koersplan. Van mijn inleg ging 28 procent op aan een overlijdensrisicoverzekering. Mijn pensioen is weg.”
Niet dat Plat echt geld verliest met Koersplan, maar na bijna 14 jaar sparen, heeft hij nog geen 200 euro aan rendement behaald. „Terwijl ik specifiek voor mijn pensioen heb gespaard.”

Telegraaf 18-03-05

Groetjes A3

shamyrah

Re: Lawine aan reacties na Aegon-schandaal

Beleggers vertellen…
Zo’n half miljoen Nederlanders belegt in Koersplan. Hele gezinnen blijken mee te doen. Zo maakte gisteren een dochter zich vooral zorgen over haar moeder. „Voor haar vind ik het het ergste.” Deana van den Raadt, die net als haar ouders in Koersplan stapte, wist de schade nog te beperken door haar inleg te verlagen. „Mijn ouders hebben echter sinds 1989 maandelijks 600 gulden betaald. Ik hoef helemaal niets meer bij Aegon.”
Een 75-jarige Sliedrechtenaar wilde zijn 15 jaar jongere vrouw verzorgd achterlaten. „Dat ze eerder met pensioen kon. Elk jaar kreeg ik, na enige getouwtrek, het kapitaal te zien dat Aegon had bereikt. Dat was nooit meer dan wat ik had ingelegd. Aegon, het is een rotmaatschappij.” De nog krasse 75-jarige vreest dat zijn Koersplan weinig rendement oplevert. Maar het vroegpensioen van zijn vrouw gaat door. „Omdat ik nog leef. Anders was dat rendement wel hard nodig geweest.”
Arie de Jong stortte als bedrijfsdirecteur vanaf september 1994 elke maand 113,45 euro per maand. „Voor het geval het met het bedrijf misliep. Ik dacht: een lucratieve belegging.” Elf jaar later heeft De Jong 85 procent van zijn inleg over. „Van die overlijdensrisicoverzekering hoorde ik pas later, elke maand bijna 20 procent van mijn inleg. Ik leg me er niet bij neer.”

Telegraaf 18-03-05

Groetjes A3

anni

Ongelezen bericht door anni »

Ik ben al vanaf december aan het bellen met aegon, om mijn koersplan te stoppen, tot nu toe heb ik niets opgestuurd gekregen, bij elk telefoontje krijg ik een andere smoes, ik wil gewoon stoppen met betalen en het beetje geld wat er nog is terug hebben!!!

woest

Ongelezen bericht door woest »

Anni, je kan beter aangetekend schrijven, en een kopie van de brief voor jezelf bewaren, dan heb je bewijs, dat je ze hebt willen bereiken,

sterkte!

johan 1

Ongelezen bericht door johan 1 »

Shamyrah, prima dat het echt gaat leven bij de mensen en dat er steeds meer in de openbaarheid komt, voor alle mensen die dit doen is dit een opsteker.
Maar, beste Shamyrah noem deze mensen géén beleggers, de meeste van hen wisten niet dat ze gingen beleggen.
Beleggers die gaan zelf wel naar de beurs en hebben verstand van de beurs, de mensen waar het hierom gaat zijn eigenlijk spaarders die een loer zijn gedraad door oplichterpraktijken van Spaarselect en Legio en vervolgens bij Aegon en Dexia zijn beland.

Ik blijf het een prachtig stuk vinden in de krant en we zijn met z'n alle op de goede weg, rug recht en borst vooruit, op naar de overwinning.

mvg Johan1

trudy

Ongelezen bericht door trudy »

Ik heb gebeld om af te kopen. Binnen twee weken geregeld en mijn nog resterende geld op mijn rekening gestort gekregen.

Ik moest wel afzien van evt. juridische stappen en ik werd gedreigd met gevolgen voor de fiscus.

Welke gevolgen dan? vroeg ik mij af. Je legt in met geld dat je hebt verdiend en waarover je dus al belasting hebt betaald. Waar moet je dan nog belasting over betalen? Belasting betalen over je verlies? :roll:

Anni,

Ergens halverwege vorig jaar heb ik mijn inleg van Koersplan verlaagd. Zag het al niet meer zitten, maar wilde nog even de ontwikkelingen afwachten. Toen ik hoorde dat er veel negatieve publiciteit in aantocht was over het Koersplan van Spaarbeleg (en er liep ook al een proces tegen Spaarbeleg over Sprintplan), wilde ik het geld dat nog over was van al die jaren (ik had twee contracten) terughebben. Durfde geen risico meer te lopen. Was bang dat Spaarbeleg failliet zou gaan en, o.k. Aegon moet dan misschien voor de schade opdraaien, maar zie je geld maar terug te krijgen. Weer een gevecht met advocaat. Dat zag ik niet zo zitten.

Dus, toen, in december vorig jaar Spaarbeleg gebeld dat ik af wilde kopen en ik moet zeggen dat het binnen een paar weken rond was en ik het restant van mijn geld keurig op mijn rekening gestort kreeg (wel na afgezien te hebben van evt. te nemen juridische stappen).

Maar nu, na alle negatieve publiciteit rond het Koersplan, zijn er natuurlijk duizenden mensen die af willen kopen. Gaan ze dat redden administratief en financieel. Er loopt ook nog een proces van de Consumentenbond voor 400 gedupeerde Koersplanners. Gaan ze de kant van Dexia op? Ik weet niet welke kant het op zal gaan, maar ben wel blij dat ik er vanaf ben. Wil geen risico's meer lopen. Mijn geld gaat voortaan in een ouwe sok (lees: op een spaarrekening, zonder risico).

Op t.v. zie je nu regelmatig reclames van financiële instellingen, waarin ze de nadruk leggen op "RISICOLOOS BELEGGEN". Ik geloof geen enkele financiële instelling, bank of verzekeringsmaatschappij nog.
Laatst gewijzigd door trudy op 20 mar 2005 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

shamyrah

Hoi Johan,

Ik wil ff wat recht zetten, je schrijft

Maar, beste Shamyrah noem deze mensen géén beleggers, de meeste van hen wisten niet dat ze gingen beleggen.
Ik noem niemand belegger, dat is wat de krant schrijft.

Groetjes A3

justice man 007

Ongelezen bericht door justice man 007 »

Dexia zit met ca. 450.000 boze aandelenlease beleggers.
Aegon zit dadelijk met ca. 600.000 boze koersplan beleggers
En nog enkele firma’s hebben duizenden “opgelichte” beleggers.

Het kan toch niet zo zijn dat meer dan 1 miljoen Nederlanders niet goed gelezen hebben, nee ze zijn met valse voorwendselen, misleidende brochures (voor zover ze die al gekregen hebben) en met halve verhalen om de tuin geleid worden.
En nu is het tijd om deze financiële instellingen voor hun wanpraktijken en oplichting keihard aan te pakken. Niet alleen bestuurlijke boetes van enkele duizenden euro’s nee gewoon voor ieder jaar dat ze mensen hebben opgelicht 1 jaar de cel in!

Maar het is wel weer verpand dat vrijwel alle ellende begonnen is of samenhangt met de “verzekeraar” Aegon.

Ik dacht dat een verzekeraar juist mensen tegen risico’s beschermde door hun producten, maar bij Aegon lijkt het net anders erom te zijn, hoe meer je daar hebt lopen hoe bekaaider je eraf komt…

Groeten justice

kollie

Ongelezen bericht door kollie »

Ik heb twee weken geleden mijn contract afgekocht en heb gisteren mijn geld gekregen. ik heb 500,- euro verloren.

trudy

Nou Kollie dan bof je. Ik heb duizenden €'s verlies.
Het hangt natuurlijk van de datum van afsluiten af en de inleg. Beleggen over een langere tijd is minder risicovol heb ik inmiddels begrepen. Nou, spaarde al 12 jaar in een fonds dat het heel goed gedaan heeft, zelfs de paar slechte jaren waren nog niet dramatisch voor dat beleggingsfonds. Een ouwe sok had nog beter dienst gedaan.
Ik heb twee Koersplannen en SPAAR al vanaf 1994.......... :(

Justice

Je vergeet alle Sprintplannen, die zijn toch ook van Aegon (Spaarbeleg?). Dacht dat ze al een zaak verloren hadden. Uiteindelijk komt zo ongeveer alles van Aegon af. Dus ze kunnen hun borst wel nat maken.

P.S. wat bedoel je met "het is wel weer verpand"? Mis ik hier iets of bedoel je soms frappant :lol:
Laatst gewijzigd door trudy op 20 mar 2005 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

kollie

Ongelezen bericht door kollie »

ik ben in 1996 begonnen.
Maar aegon heeft het gewoon slim aangepakt ze hebben allemaal kleine bv`tjes gaat de ene slecht beginnen ze gewoon weer met een ander.Wil je sparen zet het gewoon op een spaarrekenung :lol:

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Koersplan is een kapitaalverzekering, dus gekoppeld aan een levensverzekering !!!! Daar moet je premie voor betalen!!!

Toekomstplan is een lijfrenteverzekering !! Het heeft allemaal met beleggen te maken !!

Weinig kans om je geld terug te krijgen de folders waren duidelijk. Ik heb ze afgekocht in 2001 met verlies.

Dexia is anders in mijn optiek, effectenlease, is bij koersplan geen sprake van !!

trudy

Wat Koersplan betreft, Aegon heeft de boel misleid, dingen verzwegen die van cruciaal belang zijn om nog enigszins rendement te halen, m.a.w. "opgelicht". Dit is in Nederland verboden.........of althans "WAS" verboden.......

Nu mensen zo massaal zijn opgelicht door de banken moet men het woord "opgelicht" blijkbaar anders interpreteren.

Misschien een idee voor de dikke Van Dale :

OPGELICHT: niet netjes, maar bij Wet niet persé verboden

Nederlandse Wet wel te verstaan. In andere landen is het echter verboden en wordt men daarvoor bestraft.

liba1

Ongelezen bericht door liba1 »

De regering wil dat de mensen meer geld uitgeven ,dat is beter voor de economie
als aegon en dexia die jaren fout zijn geweest ons ons geld terug geven zal het weer goed gaan in ons land
jammer voor die belgen
gewoon terug ons geld en dan gaan wij weer leven

trudy

Zeg Jerom,

Had jij een Toekomstplan? Ook van Dexia? Heb je die afgekocht? Was dat een éénmalige inleg en een garantie van 100% inleg plus 4% retour?

Eigenlijk een giller, al die namen. Is er één product geweest dat na 2001 winst heeft opgeleverd? Terwijl juist in die tijd deze ellende als broodjes over de toonbank ging.

Heb een familielid met een Toekomstplan van Dexia (ja, we zitten er met z'n allen behoorlijk in, in de ellende dan, bij elkaar gaat het om een bedrag waarvan je gaat duizelen), die beweert dat er een garantie van uitbetalen is met 4% rente dus. Je hoort hier niet veel over. Heeft Dexia dan één product dat iets uitbetaalt? Ze willen toch alleen geld binnenhalen?
Nou ben ik toch sinds een aantal jaren zeer sceptisch geworden wat al dit soort zgn. spaarplannen betreft. Hoe zou dat nou toch komen? :roll:

jaguar

Ongelezen bericht door jaguar »

Ook ik heb de zaak afgekocht, 1 x koersplan 1994 gestart 5800 euro inleg en de 2de begonnen 1997 met een inleg van 3200 euro .
Van de 2 samen inleg afgekocht 7100 euro terug gekregen, dus nu al een verlies van ongeveer 1900 euro van je eigen spaargeld, nog maar niet te spreken van de gemiste rente. Ik heb gewoon in de afkoop brief gezet dat ik eventuele gerechtelijke stappen niet uitsluit. Ze hebben gewoon uitbetaald, al is het dan ook met groot verlies.
Het zijn gewoon maffia praktijken, ze hebben ons gewoon bedrogen en misschien zijn wij wel te goed gelovig geweest. Aegon is uiteindelijk de grote boosdoener, ook in het geval dexia, want in eerste instantie behoorde alles toe aan Aegon (Legio, Spaarbeleg enz ).
Ze zullen terug moeten betalen tot de laatste cent, zo kan ik ook een schaatsploeg sponseren, met geld van anderen.

trudy

up (sorry mensen, voor mij wel belangrijk)

Gesloten