| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Misleiding afgestraft
-
hoekandat1
Misleiding afgestraft
Bron www.ad.nl
Producenten die de consument misleiden, kunnen in de toekomst een fikse boete krijgen. Minister Donner en staatssecretaris Van Gennip hebben hiervoor gisteren een wetsvoorstel ingediend.
DEN HAAG - Wie de consument voor de gek houdt met misleidende reclame, kleine lettertjes of verkeerde informatie, krijgt een probleem. Minister Donner en staatssecretaris Van Gennip (EZ) hebben gisteren een wetsvoorstel ingediend waarbij toezichthouders als de nog op te richten Consumentenautoriteit en AFM meer mogelijkheden krijgen om malafide praktijken aan te pakken.
De twee toezichthouders kunnen overtreders straks straffen met boetes of met speciale procedures voor het gerechtshof slepen. De AFM zal vooral de financiële misstanden aan moeten pakken.
In het voorstel dat overigens een gevolg is van een richtlijn van het Europees Parlement en de Europese Unie, wordt precies aangegeven wat misleidend is. Als bijvoorbeeld een fabrikant een kwaliteitslabel aan zijn product hangt zonder daarvoor toestemming te hebben gekregen, dan is dat misleiding.
Ook strafbaar is als een consument wordt voorgespiegeld dat hij een prijs heeft gewonnen terwijl er geen prijs weggegeven wordt. En wie middels de ‘kleine lettertjes’ onredelijke handelsvoorwaarden aanbiedt, wordt ook aangepakt.
Als de wet aangenomen is, krijgt de nieuwe, begin volgend jaar operationele toezichthouder Consumentenautoriteit meer macht. Deze controleur moet de rechten van de consument beschermen. Doel is de eerlijke handel te bevorderen, want oneerlijke praktijken ondermijnen het vertrouwen van de consument.
De toezichthouder moet de burgers ook opvoeden door te vertellen wat de rechten en plichten zijn. Speciaal voor dit doel is de website ConsuWijzer.nl gemaakt met adviezen bij de aanschaf van producten of contracten. Ook ondernemers kunnen op termijn er terecht met vragen over het consumentenrecht.
Producenten die de consument misleiden, kunnen in de toekomst een fikse boete krijgen. Minister Donner en staatssecretaris Van Gennip hebben hiervoor gisteren een wetsvoorstel ingediend.
DEN HAAG - Wie de consument voor de gek houdt met misleidende reclame, kleine lettertjes of verkeerde informatie, krijgt een probleem. Minister Donner en staatssecretaris Van Gennip (EZ) hebben gisteren een wetsvoorstel ingediend waarbij toezichthouders als de nog op te richten Consumentenautoriteit en AFM meer mogelijkheden krijgen om malafide praktijken aan te pakken.
De twee toezichthouders kunnen overtreders straks straffen met boetes of met speciale procedures voor het gerechtshof slepen. De AFM zal vooral de financiële misstanden aan moeten pakken.
In het voorstel dat overigens een gevolg is van een richtlijn van het Europees Parlement en de Europese Unie, wordt precies aangegeven wat misleidend is. Als bijvoorbeeld een fabrikant een kwaliteitslabel aan zijn product hangt zonder daarvoor toestemming te hebben gekregen, dan is dat misleiding.
Ook strafbaar is als een consument wordt voorgespiegeld dat hij een prijs heeft gewonnen terwijl er geen prijs weggegeven wordt. En wie middels de ‘kleine lettertjes’ onredelijke handelsvoorwaarden aanbiedt, wordt ook aangepakt.
Als de wet aangenomen is, krijgt de nieuwe, begin volgend jaar operationele toezichthouder Consumentenautoriteit meer macht. Deze controleur moet de rechten van de consument beschermen. Doel is de eerlijke handel te bevorderen, want oneerlijke praktijken ondermijnen het vertrouwen van de consument.
De toezichthouder moet de burgers ook opvoeden door te vertellen wat de rechten en plichten zijn. Speciaal voor dit doel is de website ConsuWijzer.nl gemaakt met adviezen bij de aanschaf van producten of contracten. Ook ondernemers kunnen op termijn er terecht met vragen over het consumentenrecht.
-
Martinvdm
Re: Misleiding afgestraft
Nog even het leaseverhaal in de doofpot stoppen, want de beerput mag niet meer groter worden dan dat het al is...
Maar als dat gebeurt is, gaan we hard optreden tegen de kleine lettertjes en misleidende reclame...
Persoonlijk vind ik dat dat nu al mag gebeuren met Dexia
Maar als dat gebeurt is, gaan we hard optreden tegen de kleine lettertjes en misleidende reclame...
Persoonlijk vind ik dat dat nu al mag gebeuren met Dexia
Slimme zet want als het wetsvoorstel wordt aangenomen dan kunnen de gedupeerden zich niet meer op de wet beroepen.
Puur geleuter HvdC. Een nieuwe wet/richtlijn werkt altijd naar de toekomst vanaf tijdtip inwerkingtreding, nooit met terugwerkende kracht !Slimme zet want als het wetsvoorstel wordt aangenomen dan kunnen de gedupeerden zich niet meer op de wet beroepen.
Het tijdstip weet je maar nooit in dit prachtige landPuur geleuter HvdC. Een nieuwe wet/richtlijn werkt altijd naar de toekomst vanaf tijdtip inwerkingtreding, nooit met terugwerkende kracht
Als dit wetsvoorstel jaren geleden al aangenomen was, dan hadden "banken" zoals de Fortis e.d. nooit straffeloos zoveel klanten kunnen oplichten met hun lease-wan-producten.HvdC
Geplaatst op: 26 Aug 2006 13:33 Onderwerp:
Slimme zet want als het wetsvoorstel wordt aangenomen dan kunnen de gedupeerden zich niet meer op de wet beroepen
Dit wetsvooestel is helemaal niet nodig we zijn toch de gemiddelde oplentende consument,aldus een wijze rechter
Waarschijnlijk is men er eindelijk achter gekomen dat ook gemiddelde oplettende consumenten op grote schaal opgelicht kunnen worden.
Of is men soms bang geworden dat het ook weleens de andere kant op zou kunnen werken ???
Of is men soms bang geworden dat het ook weleens de andere kant op zou kunnen werken ???
-
ben .bridel
Beste Wreker.
Ik wil je wat vragen. Jij als ex computerman bij Fortis kan mij misschien vertellen wat bedoeld wordt met de volgende zin:
Cash- en effectenposities management ('dubbele boekhouding")
Dit was een maatwerkwens van Dexia bij het aanschaffen van nieuwe computerprogramma"s. En dit in de tijd dat ze al uit Nederland aan het vertrekken waren.
Belastingvoordeel?
Ik wil je wat vragen. Jij als ex computerman bij Fortis kan mij misschien vertellen wat bedoeld wordt met de volgende zin:
Cash- en effectenposities management ('dubbele boekhouding")
Dit was een maatwerkwens van Dexia bij het aanschaffen van nieuwe computerprogramma"s. En dit in de tijd dat ze al uit Nederland aan het vertrekken waren.
Belastingvoordeel?
-
ben .bridel
Trouwens Dexia en Fortis hebben momenteel dezelfde software op hun computers staan.
Geachte ben .bridel,
Ik kan je niet helpen met de verklaring van de zin:"Cash- en effectenposities management ('dubbele boekhouding") "
Zelf ben ik nog nooit werkzaam geweest bij de Fortis bank. Dit zal ook nooit gebeuren omdat ik geen zaken doe met een bank die zijn klanten heeft belazerd.
Wel ben ik in de automatisering werkzaam geweest bij een andere grote bank.
Groet,
Wreker
Ik kan je niet helpen met de verklaring van de zin:"Cash- en effectenposities management ('dubbele boekhouding") "
Zelf ben ik nog nooit werkzaam geweest bij de Fortis bank. Dit zal ook nooit gebeuren omdat ik geen zaken doe met een bank die zijn klanten heeft belazerd.
Wel ben ik in de automatisering werkzaam geweest bij een andere grote bank.
Groet,
Wreker
-
ben .bridel
Wreker, bedankt voor je reactie.
Misschien kan iemand anders hier uitsluitsel over geven.
Prettige zondag allemaal.
Misschien kan iemand anders hier uitsluitsel over geven.
Prettige zondag allemaal.
Producenten die de consument misleiden, kunnen IN DE TOEKOMST een fikse boete krijgen. Minister Donner en staatssecretaris Van Gennip hebben hiervoor gisteren een wetsvoorstel ingediend.
Ook het verkrijgen/hebben van een vergunning is een vorm van toestemming ( onder voorwaarden, garanties, kundigheid, eerlijke voorlichting etc. ) om op de markt te operen met je producten.In het voorstel dat overigens een gevolg is van een richtlijn van het Europees Parlement en de Europese Unie, wordt precies aangegeven wat misleidend is. Als bijvoorbeeld een fabrikant een kwaliteitslabel aan zijn product hangt zonder daarvoor toestemming te hebben gekregen, dan is dat misleiding.
In deze nieuwe wetgeving hoeft kennelijk in geschetst geval niet eens meer misleiding te worden bewezen!!!!
Hoe is het dan in 's hemelsnaam mogelijk dat rechters mn op dit punt de stoel onder onze voeten wegtrapt ????
Ai ai ai, er komen verkiezingen aan zeker nu Donner zo "uitpakt", liefst niet meer ouwehoeren over het verleden ( waar wij als gedupeerden nog steeds mee zitten ), de beerput blijft dicht ........ !
PS: Weet iemand toevallig hoe oud die EU-richtlijnen zijn, want het zal toch niet dat......