Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
Van onze verslaggeefster Yvonne Doorduyn
DEN HAAG - Consumenten die zich beduveld voelen, kunnen vanaf medio volgend jaar klagen bij de Consumentenautoriteit. Deze nieuwe overheidsinstantie kan sancties opleggen aan bedrijven die klanten misleiden of op een andere manier oneerlijk behandelen.
Dit bevestigen betrouwbare bronnen rond het kabinet. De ministerraad stemt waarschijnlijk vrijdag in met een voorstel daarover van staatssecretaris Van Gennip (CDA) van Economische Zaken.
De publiekrechtelijke Consumentenautoriteit gaat ook zaken behandelen waarbij groepen consumenten zijn gedupeerd, zoals in het verleden bijvoorbeeld bij Legio Lease. Bij oneerlijke handelspraktijken kan de Consumentenautoriteit een dwangsom of een boete opleggen. Het doel is een ingewikkelde rechtsgang voor de consument te voorkomen.
De Consumentenautoriteit krijgt een informatieloket, waar consumenten met vragen terecht kunnen. De toezichthouder moet in de tweede helft van 2006 aan de slag zijn. Er komen tien tot vijftien mensen te werken, voornamelijk juristen.
© de Volkskrant
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
Re: Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
beter laat dan nooit,MAAR
waar kunnen we NU terecht
waar kunnen we NU terecht
Re: Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
in de doofpot op het kantoor van Mr Zalm.
Janny
Janny
Re: Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
kan je daarbij komen dan?
is er ,n loket?
is er ,n loket?
Re: Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
Wordt deze instelling dan geen copie van AFM/DSI dus een verdubbeling?
Met oprichting van deze instelling, wil dit dan zeggen een erkenning, dat er iets was misgelopen?
Zo ja, indien er iets was misgelopen, wanneer wordt het dan rechtgezet door deze consumentenautoriteiten, voordat zij iets nieuws opstarten?
Met oprichting van deze instelling, wil dit dan zeggen een erkenning, dat er iets was misgelopen?
Zo ja, indien er iets was misgelopen, wanneer wordt het dan rechtgezet door deze consumentenautoriteiten, voordat zij iets nieuws opstarten?
Re: Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
reacties a.u.b
Re: Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
In het najaar komt er een nieuw forum bij de AFM waar consumenten belletje kunnen trekken .
Dan gaat de AFM binnen 10 jaar de balans opmaken en drie jaar later een rapport uitbrengen.
Dan gaat de AFM binnen 10 jaar de balans opmaken en drie jaar later een rapport uitbrengen.
Re: Misleiding van consument vanaf 2006 aangepakt
Daar zullen jou aliassen ook wel veel op te vinden zijn!
Waarom begin je niet voor jezelf
Waarom begin je niet voor jezelf
Laatst gewijzigd door pluutje op 22 apr 2005 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.