LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reacties uit de krant

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
shamyrah

Reacties uit de krant

Ongelezen bericht door shamyrah »

„Bedenk voor u begint aan ’gunstige’ beleggingsplannen!”

Ook wij zijn slachtoffer van het Koersplan van Aegon, dat wij in 1991 zijn aangegaan met een maandelijkse inleg van ƒ 250. En alsof het nog niet erg genoeg is, zijn we ook met het bij Aegon afgesloten Sprintplan voor de volle 100% het schip ingegaan; onze hele inleg zijn we kwijt. Nu hebben we ook nog Toekomstplan, waarin we uiteraard ook geen enkel vertrouwen meer hebben. Al deze bij Aegon afgesloten ’Plannen’ waren bedoeld als oudedagvoorziening omdat mijn echtgenoot slechts aow en een gering pensioen heeft en 18 jaar ouder is dan ik. Momenteel is mijn man 73 jaar. Koersplan keert volgend jaar uit en we zitten momenteel 20% onder ons ingelegde bedrag. We zijn misleid door Aegon. Boeven zijn het.

Badhoevedorp, E. Nijman

Spaarpotje
Destijds werd het Koersplan zo mooi voorgeschoteld. Ik hoopte op een leuk spaarpotje voor als ik niet meer zo fit zou zijn. Omdat ik van een uitkering moest rondkomen, was ƒ 50 per maand al een hele opgave. Als ik dan nu lees hoe Aegon met mijn geld omgaat, kan ik wel janken. Mooie verhalen ophangen, je slachtoffers gouden bergen beloven en ze vervolgens in de kou laten staan. Het ergste vind ik het nog voor al die hardwerkende mensen die straks naast hun pensioen grijpen. Aegon heeft de financiële wereld hiermee geen goed gedaan. Ik ben er wel achter dat ik na 15 jaar Koersplan ’blij’ mag zijn als ik een paar honderd euro in handen krijg.

Nijverdal, mw. W.M. van Lieshout

Verlies
Denk maar niet dat Aegon de enige is. In 1998 heb ik bij verzekeraar Zilveren Kruis, die mij indertijd bestookte met lokkertjes, een aandelenspaarplan voor mijn jongste dochter genomen. Ik moest maandelijks ƒ 100 overmaken en daarvan zou men ’fracties’ kopen. Het plan zou na 15 jaar ƒ 65.000 waard zijn. Maar ik heb nu € 3.358 betaald en de waarde is € 2.380. Ofwel een verlies van € 978. Omdat ik geen zin meer had maandelijks geld te blijven storten in die bodemloze put, is het me uiteindelijk gelukt de betalingen voor deze polis (die inmiddels is overgeheveld naar Centraal Beheer) stil te zetten. En nu maar duimen dat ik nog wat van mijn geld terugzie als de 15 jaar voorbij zijn.

Amsterdam, Louis Hofman

Winst
Spaarbeleg doet het voorkomen alsof ze 20 slechte jaren hebben gehad terwijl ze ook 10 heel goede jaren hebben gedraaid. Maar ik ben bang dat de winst daarvan in hun eigen zakken is verdwenen. In 1991 hielden ze ons voor dat 8% het minste was dat je mocht verwachten, daar het risico van de aandelen goed gespreid was. Nu kregen we bericht dat we over zes jaar 1-3% aan winst zullen ontvangen. Dat is idioot.

Hoofddorp, Wilma Zeijlmans

Ook mij probeerde men destijds zo’n Aegon Spaarbeleg aan te smeren. De colporteur vroeg ik meerdere malen mij uit te leggen hoe dit systeem werkte, maar hierop gaf hij geen antwoord. Hij zei alleen dat ik met dit beleggingssysteem goed geld kon verdienen aan die mooie AEX. Maar toen ik naderhand het rekenvoorbeeld uit de brochure in de computer zette en ging spelen met een fictieve AEX, kon ik daaruit afleiden dat, als de AEX onder een bepaalde waarde zou komen, ik geld moest bijleggen om aan de verplichtingen van Aegon Spaarbeleg te kunnen voldoen. Daaruit bleek dus een heel ander principe dan de colporteur mij probeerde wijs te maken: dit product was niet gunstig voor de belegger maar voor Aegon, die zich hiermee indekte tegen vermogensverlies bij een instortende beurs. Met andere woorden: de hele voorstelling van zaken was vooropgezette misleiding.

Hoorn, M. Janssensz

Premie
Wij zijn begonnen met het Koersplan in 1993. In totaal hebben we nu € 16.336 ingelegd, maar de huidige waarde bedraagt slechts € 9.734,57. Dus tel uit je koerswinst. Aan overlijdensrisicodekking betalen we maar liefst € 549,81 per jaar. Die premie staat toch niet in verhouding met de inleg? Spaarbeleg is van mening dat het bestaan en de hoogte van deze premie blijkt uit het contract, maar ik kan daar niets over terugvinden. Ik voel me dan ook behoorlijk opgelicht. Als ik geweten had van die premie, was ik er nooit aan begonnen.

Montfoort, Th. Boele

Profijt
Alle commotie ten spijt, is er niets nieuws onder de zon. Ongeveer 20 jaar geleden presenteerden de banken en verzekeraars het zogeheten ’Aandelen Zekerheidsplan’. Met een looptijd van 10 jaar werd men uitgenodigd met een minimum van ƒ 750 per jaar deel te nemen, incl. een daaraan gekoppelde (levens)verzekering van premievrijstelling bij overlijden. Het totaal opgespaarde bedrag, minimaal ƒ 7.500 dus, zou volgens de fraaie beloftes in die 10 jaar kunnen oplopen tot wel 12,5 of 15 mille. Iedereen blij! Ik deed bij twee grote maatschappijen, Aegon en Nationale Nederlanden, voor dit minimum mee. Totaal legde ik dus ƒ 15.000 in. Na 10 jaar werd er uitgekeerd. De totale ’winst’ op dit spaarplan bedroeg ƒ 42! Dat komt dus neer op een rentevergoeding van 0,025% per jaar! Tja, die aandeeltjes hè, die waren de boosdoeners. Maar ondertussen hadden de banken en verzekeraars wel 10 jaar lang profijt gehad van het ingelegde geld, zonder rentevergoeding. Mijn advies: trap er nóóit meer in!

Telegraaf 24-03-05

Groetjes A3

marcel23

Re: Reacties uit de krant

Ongelezen bericht door marcel23 »

Een oude sok was in veel gevallen beter geweest

Gesloten