Peewee,
Wat ik zelf mis vindt aan dit tussenvonnis is dat de rechter inderdaad stelt dat onrechtmatig is gehandeld jegens contractant. En de schadevergoeding (waarschijnlijk) alleen gaat basseren op het causaal verband op de mogelijk geleden schade die onstaan is door de omstandigheid in de pre-contractuele fase. En geen consequentie verbind aan de onrechtmatige daad. Sterker nog, achteraf de onrechtmatige daad legaliseert.
Ik zelf vindt dit een kromme redenering. Immers voordat men een contract aanging (pre-contractuele fase) is vastgesteld dat er verwijtbaar gedrag door Ohra is gebezigd. Nu vaststaat dat Ohra onrechtmatig heeft gehandeld en op die onrechtmatigheid een contract tot stand heeft gebracht met de contractant wordt het contract toch maar niet ontbonden omdat het
slechts een onrechtmatige daad betreft in de pre-contractuele fase. Met andere woorden het contract is onrechtmatig tot stand gekomen maar omdat beide partijen het contract ondertekend hebben is het contract alsnog rechtsgeldig. In een Wck vraagstuk zou een rechter eveneens eenzelfde kromming kunnen maken. Stel Aanbieder had geen Wck vergunning, dus onrechtmatig handeld, maar omdat er eenmaal een contract is onstaan is het contract toch rechtsgeldig en de toe te kennen schadevergoeding wordt bepaald aan het causale verband aan schade die hierdoor is opgelopen.
De redenering van onrechtmatig handelen en daar niet de consequentie aan verbinden, die het volgens mij zou moeten hebben namelijk ontbinding contract, gaat er bij mij niet in omdat het slechts een onrechtmatige daad betreft in de pre-contractuele fase.
Mijn inziens zit de oorsprong van het causale verband ten opzichten van de schade al ingebakken in deze onrechtmatig daad van de aanbieder. Daar is het voor het eerst fout gegaan en is deze verwijtbare handeling van de aanbieder de oorzaak van de opgelopen schade die door de contracttant hieruit is voorgevloeid.
Daardoor kom ik weer terug op voorgaande stelling:
U heeft een gestolen fiets in de maag gesplits gekregen, maar u mag de fiets niet terug geven en niet uw geld terug vragen.
Aanvulling: Tenzij u aantoont dat u schade heeft geleden door op deze gestolen fiets te fietsen.
Een raar land, dit Nederland.
Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback.