Wanneer is Labouchere gestart met het Legio Lease? Juist, ver voor 1997!
M.a.w. Wim Duisenberg was en is mede verantwoordelijk voor het feit dat Labouchere een ondeugdelijk produkt op de markt kon brengen en houden en moet nu alsnog proberen de reputatie van de Nederlandse Bank(en) te redden.
Om mijn voorgaande bewering te verduidelijken, heb ik onderstaande quote van de site van De Nederlandse Bank gehaald:
Kan iemand mij dan uitleggen dat er blijkbaar jarenlang zonder vergunning krediet kan worden gegeven en geregistreerd bij het BKR zonder de juiste vergunning ?Harde eisen
Niet iedereen kan zomaar financiële diensten aanbieden. Hiervoor is een vergunning nodig, die alleen wordt gegeven als de onderneming voldoet aan minimumvoorwaarden voor financiële zekerheid en goed bestuur. DNB ziet toe op de naleving van de voorwaarden.
Financiële instellingen moeten daarom regelmatig inzicht geven in hun boeken. Zijn de instellingen wel goed georganiseerd? Hebben ze genoeg geld in kas en zijn er voldoende reserves? Aan wie zijn grote kredieten verleend en onder welke voorwaarden? Zijn er bijzondere omstandigheden die extra aandacht verdienen?
Ook de bestuurders van financiële instellingen ontkomen niet aan het wakend oog van de toezichthouders. Zij worden getoetst op hun capaciteiten bij het besturen van een financiële instelling, maar ook op hun achtergronden en levenswandel.
Bij problemen kan DNB maatregelen treffen. Wie zich niet aan de regels houdt, moet rekenen op sancties. In het ergste geval wordt de vergunning ingenomen.
P.S. ik heb bovenstaande reeds eerder gepost in "Kritiek op Duisenberg", maar ik wil graag weten wat jullie hiervan vinden.