LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zalm en co

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
rust

zalm en co

Ongelezen bericht door rust »

Meer onderzoek naar corruptie
GPD

DEN HAAG - Er moet meer onderzoek komen naar corruptie onder politici en ambtenaren. Iedere twijfel over de integriteit van het openbaar bestuur moet worden weggenomen. Dat vinden de Tweede- Kamerfracties van PvdA, VVD en D66.

De partijen zijn geschrokken van de uitkomst van een enquête onder de top van de ambtelijke en rechterlijke macht in Nederland. Daaruit blijkt dat de topbestuurders menen dat ruim 5 procent van de politici en 3,2 procent van de ambtenaren corrupt is. De PvdA noemt die uitkomst ’ zeer zorgelijk’. ,, Dit zijn mensen die er vanwege hun functie bovenop zitten,’’ aldus Kamerlid Depla. ,, Zij concluderen blijkbaar dat corruptie onder politici en ambtenaren eerder toe- dan afneemt. Dat kunnen we niet zomaar aan de kant schuiven.’’

Ministeries, gemeentes en provincies moeten van de PvdA intensiever en vaker onderzoek doen naar corruptie. Volgens de oppositiepartij is gebleken dat er meer gesjoemel boven water komt als er beter naar gezocht wordt. ,, Het ministerie van defensie en de gemeente Amsterdam zijn zeer alert en zij hebben ook de meeste corruptiegevallen,’’ constateert Depla. ,, Je maakt mij niet wijs dat Defensie en Amsterdam corrupter zijn dan andere departementen en gemeentes.’’

De regeringspartijen VVD en D66 zien eveneens de noodzaak van meer onderzoek. ,, We kunnen dit soort vermoedens niet om ons heen hebben,’’ aldus VVD’er Van Beek. ,, Dit soortvage inschattingen zijn gevaarlijk voor het aanzien van de politiek. Het is allemaal erg rolbevestigend. Alsof politici onbetrouwbaar zouden zijn.’’

Het CDA vindt de uitkomsten van het onderzoek ’ ongeloofwaardig’. Dat 5 procent van de politici corrupt zou zijn, is een ’ extreem hoge inschatting’, meent Kamerlid Spies. ,, Ik ben zelf lang ambtenaar geweest en nu politica, maar ik heb nog nooit iets gezien van corruptie. Ik geloof niets van deze inschatting en ik vind het overtrokken nu om meer onderzoek te roepen op basis van dit soort percepties. Deze enquête toont vooral aan dat politici weinig vertrouwen krijgen. ‘’

leeuwtje

Re: zalm en co

Ongelezen bericht door leeuwtje »

Ja waarom wordt dit onderzoek weer in twijfel getrokken (zoals gewoonlijk). Ik denk dat die vijf procent nog aan de magere kant is na wat er allemaal de laaste jaren in Nederland gebeurd en gesjoemeld is door diverse instanties en politici. Ze houden elkaar alleen maar een hand boven het aalgladde hoofd en geven de Nederlanders af en toe een doekje om het bloeden te stelpen. Dit is echter vaak een doekje van oude en slechte kwaliteit.

Hou vol Nederlanders, eens komt de dag dat we met deze gladde jongens af kunnen rekenen. Als er een kans komt moeten wij deze met beide handen aangrijpen.

Gesloten