LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalm in 2001: Aandelenlease complexe vorm consumentenkrediet

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
zirkoon

Zalm in 2001: Aandelenlease complexe vorm consumentenkrediet

Ongelezen bericht door zirkoon »

Beste lotgenoten,

Op 5 november 2001 schreef de minister aan de voorzitter van de Tweede Kamer:

De leden van de PvdA-fractie vragen of de regering nader kan ingaan op het onderscheid dat in het Besluit kredietaanbiedingen gemaakt zal gaan worden tussen “normaal consumentenkrediet” en “meer complexe vormen daarvan”.

Het onderscheid tussen normaal consumentenkrediet en de meer complexe vormen daarvan vloeit voort uit de definitie van complex product in het concept-Besluit financiële bijsluiter. Een complex product is daarin gedefinieerd als “een financiële dienst of een financieel product, opgebouwd uit componenten die behoren tot verschillende soorten financiële diensten of financiële producten en waarvan de waarde van ten minste een der componenten afhankelijk is van de ontwikkeling op financiële markten of andere markten”. Een dergelijk product dient derhalve verschillende productsoorten te omvatten, waarbij één van deze productsoorten een beleggingskarakter heeft. Hieruit volgt dat complexe vormen van consumentenkrediet die producten zijn waarbij consumentenkrediet gecombineerd met een andere productsoort wordt aangeboden en waarbij de waarde van die andere productsoort een beleggingskarakter heeft. Gedacht moet dan worden aan bijvoorbeeld aandelenlease-producten. Voor deze complexe producten zal uit hoofde van het Besluit financiële bijsluiter de verstrekking van een bijsluiter verplicht worden gesteld. Op de overige (“normale”) consumentenkredietaanbiedingen zal het Besluit kredietaanbiedingen van toepassing blijven, met de daaruit voortvloeiende verplichting om een prospectus beschikbaar te stellen. Teneinde een overlap tussen beide besluiten te voorkomen, zal het Besluit kredietaanbiedingen in deze zin worden aangepast.
De Minister van Financiën,

Moet het nu nog duidelijker???????

Met vriendelijke groet, :wink:
Zirkoon

Elias

Re: Zalm in 2001: Aandelenlease complexe vorm consumentenkrediet

Ongelezen bericht door Elias »

Da's goed en duidelijk weggezet Zirkoon :!:

En welke minister was dat ook al weer ? Z A L M
Laatst gewijzigd door Elias op 24 mei 2006 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

samueel

Ongelezen bericht door samueel »

Nog meer oud nieuws :shock: :shock:

Onaangenaam verrast. Dat waren wij na het zien van de uitzending van TROS Radar op maandag 25 maart 2002. U waarschijnlijk ook, gezien de vele reacties die wij daarna ontvingen. Wij vinden het jammer dat Radar ons niet heeft betrokken bij hun onderzoek. Anders hadden wij voor veel opheldering kunnen zorgen. De meest gestelde vragen zullen wij hier beantwoorden. Heeft u een andere vraag? Dan kunt u bellen of een e-mail versturen. Onze klantenservice is op werkdagen van 9:00 tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 17:00 uur bereikbaar op het gratis telefoonnummer 0800-0536.

Waarom was Legio niet in de uitzending?
Vorig jaar was Legio vertegenwoordigd in een live-uitzending van Radar. Radar liet ons toen niet uitspreken en gaf ons geen gelegenheid om inhoudelijk te antwoorden. Dat is in strijd met het principe van hoor en wederhoor. Een principe dat de basis is van verantwoorde journalistiek. Daarom hebben wij besloten ditmaal niet aanwezig te zijn. Wij hebben alle vragen die Radar ons stelde voorafgaand aan de uitzending schriftelijk beantwoord. Tot onze grote spijt heeft Radar weinig met deze informatie gedaan in de uitzending.

Is het waar dat Legio sjoemelt met de aan- en verkoopkoersen van aandelen?
Nee, Legio sjoemelt niet met de aan- of verkoopkoersen van aandelen. Radar gebruikt in haar berekeningen het rekenkundig gemiddelde van beurskoersen op een handelsdag. Dit wordt berekend door het optellen van de hoogste en de laagste koers gedeeld door twee. Bij ons worden de koersen berekend op basis van een gewogen gemiddelde van de door ons verhandelde aandelen. Legio koopt en verkoopt regelmatig grote hoeveelheden aandelen op de beurs. Als al die aandelen tegelijk verhandeld zouden worden, zou dat de koersen negatief beïnvloeden. Om dat effect te beperken verkoopt Legio de aandelen in plukjes.

Verdient Legio aan het aan- en verkopen van mijn aandelen?
Nee, Legio verdient alleen aan de rente die u betaalt. Legio verdient niets aan transacties op de beurs. De door Legio op de beurs verkregen koers is de koers die de klant terug zal vinden op een overeenkomst of eindafrekening.

Doet Legio aan \'in-house-matching\'?
In-house-matching is het intern tegen elkaar wegstrepen van aan- en verkooporders in hetzelfde aandeel op een bepaalde handelsdag. Dit is niet toegestaan en dit gebeurt ook niet.

burning inside

Ongelezen bericht door burning inside »

http://www.trosradar.nl/PHP/HTML/31

Vooral het L-TEAM promo filmpje waar n LL klant van het balkon af springt
motiveert mij.

ready to kill...Yep...ready to killAfbeelding

Van Dalen

Ongelezen bericht door Van Dalen »

Legio was (en is?) een goudmijn. En over zo'n soort mijn werd vroeger op de beurs gezegd "een mijn is een gat in de grond met een leugenaar erboven". Dat geldt blijkbaar nog steeds, alleen is de Legio/Dexia-mijn een bodemloze put en die ene leugenaar is gegroeid tot een leger van Dexiaanse neppers onder leiding van ene Knüppe. :twisted:

RuudVC

Ongelezen bericht door RuudVC »

bedankt zirkoon, interessant stukje waar wij, de gedupeerden, best wel wat aan kunnen hebben
vr. groet, Ruud

Eugene Cernan

Ongelezen bericht door Eugene Cernan »

Complex product?

Een WV3D is eigenlijk een heel simpel product, en iedere VMBO'er die met de brochure als info de opgave krijgt wat er gebeurt met dit product bij een dalende beurs [nl. een restschuld] dient zijn/haar diploma niet te krijgen.

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

en iedere VMBO'er die met de brochure als info de opgave krijgt wat er gebeurt met dit product bij een dalende beurs
Bejaarden, arbeiders, gehandicapten, en mensen die jaren gespaard hadden voor een extra'tje dat was de doelgroep.
Velen hadden geen VMBO opleiding.
Maar zelfs met een dergelijke opleiding werd men gewoon misleid
omdat men maatschappijen als aegon gewoon dacht te kunnen vertrouwen.

Maja eugene is er weer zo een, dus beter maar doodzwijgen!!!

Eugene Cernan

En wel indianenvehalen geloven dat de aandelen niet gekocht zouden zijn ed. [kijk maar s naar mijn poll, daar moet eigenlijk wel uit blijken dat ze wel gekocht zijn, althans afgedekt]
Waar het in deze voornamelijk om gaat is dat de beurskrach door [bijna] niemand voorzien was, ook niet door Dexia anders hadden ze de ellende echt niet over genomen van aegon.
Maar toekomstgeschiedenis is idd geen vak dat men leert op school.

burning inside

Nee toekomstgeschiedenis leert men uit SF boekjes
het aandelenleasedrama is bittere realiteit

burning inside

Een WV3D is eigenlijk een heel simpel product
voor rechters is dat niet zo,anders zaten ze wel wat meer op een lijn

Eugene Cernan

Wat mij betreft zouden ze ook wat meer op een lijn moeten zitten. Vooral diegene die hun inleg [rente] afgetrokken hebben van de belasting zijn louche als ze beweren niet geweten te hebben dat het om geleend geld ging. Deze groep moet zijn handjes dichtknijpen met de duisenbergregeling.
Verder vind ik dat iedereen die door een zgn. adviseur in dit verhaal gestapt is zijn schade mag verhalen op die adviseur, althans voorzover deze beweerde dat er geen schuld kon ontstaan uit het product. Want je weet ik ben van mening dat een gem. VMBO'er de werking zou moeten weten... laat staan een 'deskundig' adviseur.

donjaa

Ongelezen bericht door donjaa »

Een kennis had 2 contracten afgesloten en van elk contract de rente als aftrekpost opgevoerd.
Zij kreeg van de rechter (eegalease) 80% van de inleg plus de wettelijke rente terug 2 jaar geleden volgens de WCK , 20% was eigen verantwoording.

Inleg HFL 30.000 totaal ontvangen van Dexia inclusief alles minus advocaatkosten en belastingvoordeel totaal HFL 31.500

Dus quitte gespeeld het kan wel dus. :roll: Beter gezegd het kon dus wel. Rechten is beter dan schikken in zulke gevallen. :x

Eugene Cernan

In zo'n situatie vind ik dus dat de rechter misleid is, of wat dan ook. Als je vet van de belasting hebt afgetrokken dan wist je dat je rente betaalde over geleend geld. Volgens mij heeft Dexia in deze een heel onkundige advocaat gehad.
Want mijn inziens is het ook: als je de kennis hebt om betaalde rent af te trekken van je belasting, dan heb je vast ook wel de kennis dat beurzen kunnen stijgen en DALEN

Groet,

Gene

donjaa

De beurs is hetzelfde als het leven \"soms zit het mee en soms niet\" maar de rente was toen fiscaal aftrekbaar dus niets illegaals.

Daarna kwam het nieuwe belastingstelsel maar dat is een heel andere materie :lol:

Eugene Cernan

Ik hoop in ieder geval dat rechters ook eens horen van aftgetrokken rente, want het indianenverhaal dat aandelen niet door Dexia gekocht/afgedekt zijn is ook al binnengekomen in de rechtszaal.

donjaa

Eugene de kosten van jouw ruimtereis waren anders ook fiscaal aftrekbaar :!: :!:

Pieter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieter »

als je de kennis hebt om betaalde rent af te trekken van je belasting, dan heb je vast ook wel de kennis dat beurzen kunnen stijgen en DALEN
Beursen dalen:
Dit zal waarschijnlijk het gros duidelijk zijn. Echter waren het niet dat men door desinformatie op de mouw gespeld is dat bij daling de winst lager zou zijn als de inleg. Maw de meeste werd uitgelegd dat men min of meer quit speelde en in slecht scenario hoge winsten hoger als een spaarrekening uitbleef. Het gros heeft niet meer risico willen lopen als genoemd scenario. De producten werden immers als veilig bestempeld met laag risico gehalte welke meer kans op hoger rendement bood als een spaarrekening. Het tegendeel blijkt waar te zijn. Via wiskundige formule blijken dergelijke contracten 1,36% te renderen bij normale beurs. (Aangetoond door Bosman advocaten WCAM verweer) Broodje aap verhaal van de aanbieder toentertijd.

Rente aftrek:
Cliënten kregen veelal een jaaropgave waar bedragen op vermeld stonden die men bij desbetreffende vraag van het belasting formulier moesten worden ingevuld. Vele hebben zich niet gerealiseerd dat deze bedragen betrekking hadden op rente aftrek leningen. Waarbij opgemerkt dat de rente aftrek en dergelijke opgave van de aanbieder niet meer gestuurd werd en of mogelijk was begin jaren 2000 wegens afschaffing rente aftrek leningen. Dit, daar er ook vele gedupeerden zijn die na 2000 een contract afsloten.
Ik hoop in ieder geval dat rechters ook eens horen van aftgetrokken rente, want het indianenverhaal dat aandelen niet door Dexia gekocht/afgedekt zijn is ook al binnengekomen in de rechtszaal.
Indianenverhaal aandelen niet aangekocht:
In de WCAM pleitnota's van Dexia als reactie op het verweerschrift van Mr. F Bots zijn jaaropgaven verstrekt die ten doel hadden om aan te tonen dat aandelen daadwerkelijk gekocht zijn en dat het hier een broodje aap verhaal van gedupeerden betreft. Echter als je kennis hebt van inside informatie, die Beursklacht en Vereniging Payback heeft, was het niet zo moeilijk om aan de hand van deze jaaropgave, aannemelijk te maken dat aankoop aandelen doormiddel van de jaaropgave niet klopte. Immers in de jaaropgave waar de aandelen via via gekocht werden, werden alle aandelen aan Dexia toegeschreven om het cijfermatig aan het Hof te "bewijzen" dat de aankoop aandelen in verhouding stonden met de uitstaande contracten. Daarnaast speelden de vragen PUT Call OTC etc. een rol welke constructie Dexia heeft toegepast. Dit alles heeft geleid dat het aankopen van juiste aandelen een broodje aap verhaal van Dexia lijkt te zijn. Het Hof te Amsterdam heeft naar mijn inziens dan ook terecht een onderzoek ingelast naar handel en wandel van het aankoopbeleid. Ironisch genoeg heeft Dexia dit over zichzelf afgeroepen daar zij met steeds andere verklaringen op de proppen kwam hetzij in de twee zaken die spelen in Arnhem ( Mr. W Tonckes & Mr. M.E. Bosman) hetzij in het WCAM verweer en hetzij AEGON naar buiten brengt. Echter wanneer je van de hoed en de rand weet en de zaken die Dexia en of AEGON verspreid met elkaar vergelijkt, blijken de uitgebrachte cijfers, hetzij via onderzoekrapporten hetzij via jaaropgaven etc. elkaar tegen te spreken en voldoende twijfel is gezaaid door voornoemde aanbieders wat er nou precies aan de hand is met het aankoop aandelen beleid. Met dit alles heeft Dexia, en in het kielzog AEGON, zelf de verdenking van wanbeleid betreffende aankoop aandelen over zich uitgeroepen.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback
Laatst gewijzigd door Pieter op 25 mei 2006 01:39, 11 keer totaal gewijzigd.

Willems

Ongelezen bericht door Willems »

Cernan,

Je had mij vragen gesteld en bij wijze van uitzondering had ik die beantwoord. Nu zie ik dat je verder niets mee doet. Wat zijn jouw intenties hier op het forum? Voel je tof, dat je links en rechts onzinnige opmerkingen loopt te maken en dat anderen klaar moet staan om je te dienen?

Indien dat je bedoeling is kan je voor mij naar je gvd gaan, hoop dat het duidelijk is!!!

donjaa

Rente aftrek:
Cliënten kregen veelal een jaaropgave waar bedragen op vermeld stonden die men bij desbetreffende vraag van het belasting formulier moesten worden ingevuld. Vele hebben zich niet gerealiseerd dat deze bedragen betrekking hadden op rente aftrek leningen. Waarbij opgemerkt dat de rente aftrek en dergelijke opgave van de aanbieder niet meer gestuurd werd en of mogelijk was begin jaren 2000 wegens afschaffing rente aftrek leningen. Dit, daar er ook vele gedupeerden zijn die na 2000 een contract afsloten.
Hahahahahaha wat een onzin om zo iets als belangenbehartiger te schrijven meer van , hoe veeg ik mijn stoepje schoon :lol: :lol: :shock:

Gesloten