LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Armoede volgens Zalm

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
dejongh1

Armoede volgens Zalm

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Beste Willems "I just could not let this * go".Nieuwe maatstaaf Zalm armoede!
Als iemand minder verdient dan de hoogst betaalde persoon in Nederland gedeeld door 20 dan leeft men in armoede.En dit is niet vergelijkbaar met de kop koffie van Zalm in de jaren '50.
Laatst gewijzigd door dejongh1 op 29 dec 2005 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Oom Dagobert

Re: Armoede volgens Zalm

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Als je de armoede hier vergelijkt met de armoede in echt arme landen dan mag de meest arme hier nog niet klagen.
Maar wel leven niet in een arm land en daarom mogen we het laagste inkomen in Nederland vergelijken met het hoogste.
En dan is er nog veel mis in Nederland.
Maar Zalm heeft al vaker blijk gegeven dat hij zich niet kan verplaatsen in een andermans situatie.
OD.

Willems

Ongelezen bericht door Willems »

Oom D.

Het lijkt mij, dat hij zich wel in een anders man situatie zal kunnen verplaatsen, maar dan draagt hij dan ook sociale verantwoordelijkheid. En dit kan je door kustgreepjes of vervreemding van je afzetten (Machiavellisme). Zalm denkt in termen van kapitaal en verwaarloost de sociale contacten, omdat hij uit de veronderstelling gaat dat de mens behoort zich te onderwerpen aan het kapitaal. Er waren voor hem ook anderen geweest, die dachten met dat systeem zich te kunnen manifesteren boven de mensheid, maar telkens op lange termijn is gebleken, dat dit leidt tot eigen destructie. De mens is gericht op sociale contacten, schakel je dit uit voor welke reden dan ook, dan schep je weerstand, die langzaam maar zeker groeit tot ongekende proporties, tot het moment aanbreekt dat deze monster zijn eigen schepper verslindt
(chroechef, Peron, Hitler, Nixon, Ceaucescu, Mousseline etc.......

anne_

Ongelezen bericht door anne_ »

'Zalm in mootjes is goed alternatief'

Gepubliceerd op vrijdag 30 december 2005

SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen en zijn partijgenoot Agnes Kant brachten vrijdagmiddag zalm naar de voedselbank in Arnhem.
Het is een ludiek antwoord op opmerkingen van minister Zalm in het Algemeen Dagblad dat armoede in Nederland betrekkelijk is. Marijnissen bestrijdt die woorden, in een gesprek met Planet.nl.

Armoede in Nederland is toch betrekkelijk, we hebben toch allemaal te eten?
"Iemand zei gisteren op de radio dat de eskimo's het veel kouder hebben dan wij. Je moet onze armoede ook niet vergelijken met die van bijvoorbeeld Afrika. Maar in Nederland vinden we het normaal dat we elke dag een warme maaltijd krijgen, voor velen is dat echter niet normaal. Mensen moeten hun kinderen van sportclubs afhalen, de telefoon opzeggen, dat soort dingen. Noem het sociale armoede, maar het is armoede."

Mensen steken zich toch ook onnodig in de schulden en komen dan in de problemen?
"Natuurlijk zijn er mensen die je verwijten kunt maken, die zo dom zijn geweest om zo'n krediet af te sluiten. Het getuigt echter van erg veel kortzichtigheid om iedereen over één kam te scheren. Onder de armen in Nederland zitten erg veel mensen die gewoon werken en helemaal geen schulden hebben."

U vindt dat we teveel op Amerika gaan lijken.
"Ja, blaming the victim is daar erg populair. Ben je rijk, dan is dat je eigen verdienste. Ben je arm, dan is dat je eigen schuld. Het getuigt van een grote mate van hardvochtigheid en een slecht inlevingsvermogen. Het zijn altijd weer
de mensen die het voor de wind gaan, die dat het hardste roepen."

U walgt ook van die hoge inkomens, maar die echte toppers halen toch veel meer voor zo'n bedrijf binnen dan ze kosten?
"Nee, het is buiten proporties hoe men zich aan de top verrijkt. Het zijn de mensen op de werkvloer die de economie draaiende houden. De afgelopen twintig jaar zijn de rijken fors rijker geworden en de armen hebben hun koopkracht alleen maar zien dalen."

Wat wordt het voor de armen in Arnhem, gerookte zalm of een goedkoop blikje van de Aldi?
"Nee, blikjes roze én rode zalm. In ieder geval van goede kwaliteit en minstens twee porties per pakket. We hadden de minister liever zelf meegenomen, maar zalm in mootjes is een goed alternatief waar de mensen waarschijnlijk meer aan hebben.''

:wink: Anne.

dejongh1

Koningin Beatrix zei in haar kerstspeech dat we met z'n allen tevreden moeten zijn.Als ik zoveel geld als haar had en ik hoefde geen belastingen te betalen dan zou ik ook tevreden zijn.Dan kan je toch de gore moed niet meer hebben om te klagen?Zalm die doet precies wat
Beatrix van hem verlangt al zo velen voor hem bv.Wim Kok etc.

dejongh1

Ik denk dat Beatrix,Zalm, Balkenende,Wim Kok,Wouter Bos en het stelletje dooie dienders wat hier bijhoort, narcisten zijn.We worden geregeerd door narcisten!
Ze moeten heel dit zootje op een baggerschip laden,de Noordzee opvoeren ,de kleppen opentrekken en laten verzuipen.Pas dan kunnen we met een nieuwe echte democratie beginnen en geen schertsvertoning zoals in de afgelopen 200 jaar!

digimax

Ongelezen bericht door digimax »

zalm heeft wel gelijk, echte armoede bestaat niet, we hebben altijd nog zalm te eten :lol:

CashDamageLeader

Ongelezen bericht door CashDamageLeader »

Zalm hoeft voor zichzelf niet te klagen, anderen intereseert hem géén enkele moer, een draai om je oren kun je krijgen van hem.......als hij zelf maar goed in de cash zit :!:

pluutje

Ongelezen bericht door pluutje »

EINDHOVENS DAGBLAD woensdag 4 januari 2006
Door Dre Rennenberg

De zalm begint aan de kop te stinken!

Minister Zalm slaat de plank volledig mis met zijn opmerkingen over armoede in Nederland, betoogt Dre Rennenberg. Volgens hem is de huidige armoede juist een groot probleem. De aanpak is een daad van beschaving.

Op slag van de klok van twaalf van het jaar 2005 bakt minister Zalm van financiën nog een uitsmijtertje voor al die mensen in ons land die begaan zijn met armoede.
Het bestaat hem het vermanende vingertje te heffen en te beweren dat wij in Nederland iemand te snel arm noemen.Ook vindt hij dat de definitie die wij aan armoede geven, niet juist is.
Als privé-persoon mag hij dat vinden, maar als bewindspersoon moet hij nadenken over de problemen in onze samenleving. Armoede is een van de grootste zorgen van dit moment.
Is het dan niet schandalig, dat er in een rijk land als Nederland voedselbanken nodig zijn?
Is het de minister niet bekend, dat er nog steeds een Vincentiusvereniging is?
Weet de minister niet dat de kerken het bijna niet meer bij kunnen benen om mensen in nood te helpen?
Als Zalm dan ook nog aangeeft dat er vijftig jaar geleden bij hem thuis geen koffie werd gedronken, geen alcohol geschonken en ze ook geen tv hadden, dan kan ik hem nog wel een paar voorbeelden geven.
Met St.Nicolaas bijvoorbeeld had mijn broer een blauwe step gekregen. Een jaar daarna kreeg ik er ook een, maar die was rood en die van mijn broer was nergens meer te bekennen.
Gebakjes, daar hadden wij nog nooit van gehoord. Die maakte mijn moeder zelf van twee mariakoekjes met daartussen margarine en chocoladepoeder. Ik word er nog misselijk van als ik daaraan denk! Of het ei, dat we soms met zijn drieën moesten delen. Dun geklopt gaat dat makkelijk. Maar of men daar nu de honger mee kan stillen is iets anders.
Moet ik nog meer vertellen mijnheer Zalm? Bijvoorbeeld dat er bij ons in de buurt bijna door iedereen tot het einde van de week gewacht werd om de laatste vis te kopen. Die begon aan de kop te stinken. Dat was natuurlijk geen zalm, want die werd in wijken als de onze nooit verkocht. Dat was een luxe in die tijd, die niet voor Jan met de Pet was weggelegd, dat kostte veel kwartjes en die waren er niet.
Als je na al die ellende in een andere wereld terecht bent gekomen, mag je nooit vergeten, althans ik zal dat nooit vergeten, wat de mensen toen moesten sappelen. Bestuurders die de armoede in Nederland betrekkelijk vinden, begrijpen er niets van: armoede is wel degelijk absoluut voor de mensen die zelfs niet meer voldoende eten kunnen kopen.
De armoede van nu is veel erger dan de armoede die we vroeger kenden. Waarom? De afstand tussen rijk en arm is veel groter geworden. De betrekkelijkheid die de heer Zalm bedoelt, hangt af tot welke categorie je behoort. En als hij dat niet begrijpt, of niet wil begrijpen, dan moet hij geen bestuurder van dit land willen zijn.
Het is ergerlijk uit de mond van de heer Zalm te moeten vernemen,’dat de mensen al zo goed bediend zijn’. Dan begint voor mij in de eerste week van januari 2006 de zalm echt bij de kop te stinken.
Voor mij als gemeenteraadslid is de aanpak van de armoede een noodzaak, maar ook een daad van beschaving.

De auteur is fractievoorzitter van het Ouderen Appèl Eindhoven.

Gesloten