Aandelenlease/effectenlease, spaarbeleggingsovereenkomsten die rond de eeuwwisseling aan de man/vrouw zijn gebracht onder de vlag van AEGON Bank Labouchere /Legio Lease. Radar besteedde op 24 januari resp. 29 maart 2022 aandacht aan de moeizame afwikkeling, Minister Kaag van Financiën heeft binnen haar beperkte bevoegdheden de vragen van Henk Nijboer PvdA beantwoord met een scherpe ondertoon: Kamerbrief Minister Kaag over aandelenlease/effectenlease van Dexia
Het lijkt erop dat Dexia eindelijke de dreiging van Financiën ter harte heeft genomen. Zo ben ik inmiddels persoonlijk benaderd door de directie van Dexia voor de verdere afwikkeling van effectenlease van klanten die door mij worden vertegenwoordigd.21 maart 2022, Minister Kaag van Financiën schreef:Antwoord 2 (..) Er wachten nu ongeveer 10.000 klanten op de afwikkeling van hun dossier. Dexia is een afwikkelonderneming, wat inhoudt dat het zich uitsluitend richt op het afronden van deze openstaande dossiers. (..) Benadeelden hadden het recht om niet akkoord te gaan met de voorwaarden gesteld in de Duisenbergregeling. Dit betekent echter wel dat zij op eigen initiatief of middels een claimstichting om compensatie moesten verzoeken.
(..)
Antwoord 5
Er bestaat in geschillen tussen een financiële dienstverlener en consument dikwijls een ongelijk speelveld. Ik vind het daarom belangrijk dat, indien een consument gebruik wenst te maken van juridische bijstand, daar ook de ruimte voor wordt geboden. Dexia heeft mij laten weten dit te doen en dat de vertegenwoordiger van klanten in het merendeel van de dossiers ook bij gesprekken aanwezig is geweest. Mocht het zo zijn dat Dexia de aanwezigheid van juridische bijstand ontmoedigt, dan vind ik dat zeer kwalijk en staat dat in schril contract met de verantwoordelijkheid die Dexia heeft bij een zorgvuldige afwikkeling van de dossiers.
(..)
Antwoord 8
Het staat klanten vrij om het door Dexia gedane voorstel naast zich neer te leggen. Het is belangrijk dat zij zich daarvan bewust zijn. Als klanten onder druk gezet zouden worden, vind ik dat uiterst onwenselijk. Ik kan niet oordelen over de casuïstiek, maar ik vind wel dat Dexia hier een verantwoordelijkheid heeft en, zeker gezien de voorgeschiedenis, bij de afwikkeling het klantbelang voorop moet stellen. Ik heb dat aan Dexia laten weten.
Een bijzondere categorie betreft gedupeerden die zich ooit hebben laten vertegenwoordigen door Vereniging Payback en vooral Beursklacht. Beide zijn al lang en breed ter ziele, maar de belangen van die klanten worden met instemming van de toenmalige curator nog altijd al dan niet stilletjes door mij behartigd.
Bent of kent u iemand die zich ooit door Payback en Beursklacht heeft laten vertegenwoordigen? Nieuwe ronde, nieuwe kansen...
De aanhouder wint!
Jelle Terpstra (Het ClaimConcept ® sinds 2011)