Stichting Leaseverlies en Eegalease worden voor het Gerecht gedaagd
Een kreet die bij mij alleen maar vraagtekens oproept. Welke rechtsgronden zijn (met enige kans van slagen) tegen deze Stichtingen in stelling te brengen ? Dat zijn er niet zo heel veel, ik vrees geen enkele.
Is er sprake van wanprestatie ? Wordt lastig, want tja wanprestatie tegenover wie. Tussen Pay Back en deze stichtingen is er geen sprake van een verbintenis uit overeenkomst die niet is nageleefd. Ook niet tussen de Stichtingen en de achterban. Een belangenstichting (zoals SLV/Eegalease) kent donateurs, maar dat zijn nog geen opdrachtgevers en de stichtingen opdrachtnemers.
Is er dan misschien sprake van onrechtmatig handelen (inclusief nalaten) door de Stichtingen ? D.w.z. handelen in strijd met de wet, met de maatschappelijke betamelijkheid, openbare orde of goed zeden ? Niet echt. Nou misschien een onjuiste afweging van belangen ?
Maar dan nog dient er als gevolg van zo'n verkeerde afweging van belangen een causaal verband te bestaan met de door individuen geleden schade. Lijden individuen nu schade door de verkeerde aanpak in de rechtszaken van, bijvoorbeeld, SLV (niet in stelling brengen van Wck-rechtsgrond). De gedupeerde zal zeggen ja, maar de rechter zeer hoogstwaarschijnlijk, nee. Dat heeft te maken met de aard van de rechtsprocedure die SLV/Eegalease destijds tegen Dexia voerde, een collectieve actieprocedure op grond van artikel 3:305a BW. Zo'n procedure verhindert niet dat een individuele gedupeerde zelf procedeert. In zo'n collectieve actieprocedure procedeerde SLV/Eegalease weliswaar in het belang van haar achterban, maar niet op naam van individuele gedupeerden (zou ook godsonmogelijk zijn bij 100.000 aangeslotenen !).
Kortom, erg veel kansen dicht ik Pay Back niet toe met dit '"voor het gerecht dagen". Het indienen van een verweerschrift in de AVB-procedure voor het Gerechtshof straks, de Wet CAM-zaak dus, lijkt me een stuk eenvoudiger en goedkoper. Misschien is dat ook wat PAY Back bedoelt, alleen is dat iets heel anders dan "voor het Gerecht dagen".
Grote woorden weer eens, misschien ?