LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schikking Aegon/Dexia, graag jullie analyse.

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
peewee

Re: Schikking Aegon/Dexia, graag jullie analyse.

Ongelezen bericht door peewee »

Volgens mij zij er maar twee redenen waarom, op initatief van de huidige president Wellink van de Nederlandsche Bank, ineens Duisenberg naar voren is geschoven als bemiddelaar.

1) alle banken (niet alleen de effectenleasebanken) willen de leasekwestie zo snel mogelijk uit de publiciteit. De negatieve uistraling die dit op banken heeft gaat veel verder dan alleen de leasebanken. Al deze banken en ook de brancheorganisatie van banken, de NVB, hebben ongetwijfeld druk uitgeoefend op de Nederlandsche Bank om iets te ondernemen.

2) ook de Nederlandse overheid (Minister Zalm, Ministerie van Financiën en toezichthouder AFM) vreest dat de hele leaseaffaire nog steeds kan uitmonden in een schadeclaim tegen de Nederlandse overheid, die in de jaren negentig uitblonk door gebrekkige wetstoepassing en wetshandhaving. Van welingelichte bronnen heb ik vernomen dat de Vereniging Consument & Geldzaken al begin vorig jaar een voorschot op een schadeclaim bij Zalm heeft gedeponeerd.

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Trudy ik vind dat je wel erg mild bent over Dexia.

Ben je dan nu al vergeten hoe hardvochtig ze naar de slachtoffers(gedupeerden) opereren.

Ik neem aan dat ik hier geen echte voorbeelden van hoef te noemen.

Dat Aegon de veroorzaker van alle ellende is doet daar niets aan af.

Lfs Ad

liba1

Ongelezen bericht door liba1 »

Wellink wil dat de mensen weer geld uitgeven
dit moet je eerst hebben
Wellink wil dat er rust en zekerheid is voor de mensen
dit moeten we wel krijgen
laat Wellink en wim het geld maar bij die belgen halen
als ik mijn restschuld kwijt bent en mijn inleg terug krijg ga ik weer geld uitgeven
ik zal 24 uur feesten an al de papieren va D...... verbranden
en mijn kinderen geven wat ze de laatste jaren niet hebben gehad

trudy

Ongelezen bericht door trudy »

Ad, het gaat er niet om of ik mild of niet mild ben t.o.v. Dexia. Mijn voorgaande stuk beschreef alleen waarom ik denk dat er nu ineens weer bemiddeld moet gaan worden en dat ik denk dat Dexia daarin geen echt grote rol (meer) speelt. Wanneer deze hele lease-ellende-affaire achter de rug is, bestaat in Nederland geen Dexia meer.

En, oh ja.........ik ben echt niet de brieven en telefoontjes vergeten die ik van deze inhalige, a-sociale, over lijken gaande, intimiderende, onbeschofte bank gekregen heb en sinds kort het incassobureau dat ze op me af gestuurd hebben........, voor mij kunnen ze de boom in en daar blijven hangen en dan blijf ik nog heeeeeeeeeel erg netjes.

Groet, trudy

ad snoeren

Trudy.

Ik vind je een schat, mag dat? :wink: :wink:

Liefs Ad

trudy

Natuurlijk, wie wil dat nou niet :lol:

Ik zie trouwens dat je ook niet kon slapen, hier is er nog één.
Heeft bij mij - gelukkig - niets meer met Dexia te maken, maar dat is wel eens anders geweest.

Groet, trudy

Oom Dagobert

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Ik heb geen bemiddelaar nodig.
Bij de rechter kom ik straks gewoon goed weg.
De advocaatkosten zijn al voor een deel gemaakt.
Wel wil ik een snellere afhandeling.
Maar ik wil daar niets voor inleveren, Dexia wilt toch ook een snelle afhandeling?.
En het bespaart haar de proceskosten en de negative publiciteit!.
Ik ga maar eens zoeken naar het adres van Duisenberg.
Beetje uitleg kan geen kwaad.
Oosting heeft ook veel interessante brieven gehad zei hij eens.
O.D.

Beursklacht

Ongelezen bericht door Beursklacht »

De bemiddelingspoging van Duisenberg op verzoek DNB

Is de bemiddelingspoging een zege voor de gedupeerde of een verkapte poging gezichtsverlies te beperken voor de gehele financiële wereld?

Nu Dexia en Aegon hun dispuut geschikt hebben, heeft Dexia in totaal ongeveer 0,9 miljard euro om gedupeerden die in financiële moeilijkheden zijn gekomen tegemoet te komen. Volgens zeggen van bestuursvoorzitter Bruneel is dit bedrag ruim voldoende om de openstaande contracten tegemoet te komen. Opgemerkt dient te worden dat zijn uitgangspunt is: "Voor Dexia is daarmee de weg vrij om te proberen oplossingen te vinden voor cliënten van Dexia Bank Nederland die daadwerkelijk in financiële problemen zijn geraakt door aandelenlease." Met andere woorden: de successen behaald door leasegedupeerden bestaan niet, er is nog steeds niets mis met de leaseproducten en Legio Lease Labouchere -oftewel Dexia- heeft correct gehandeld en wij zullen de mensen die in financiële moeilijkheden gekomen zijn tegemoetkomen. Het lijkt alsof dit gezien moet worden als een geste van Dexia naar de mensen die zij in financiële moeilijkheden heeft laten geraken.

De heer Bruneel (Dexia) heeft in een interview op RTLZ van vrijdag 11 februari gezegd dat het geld van Aegon en haar eigen reservering zal worden aangewend voor mensen die in financiële moeilijkheden zijn geraakt. Hij gaf daar min of meer mee aan dat de mensen die reeds hun contract hebben afgekocht niet in aanmerking zullen komen voor een schikkingsvoorstel.

De mensen die keurig hun contract hebben afbetaald worden nu al door Dexia buiten beschouwing gelaten, dit terwijl zij evenwel recht hebben op een compensatie. Deze mensen worden ook door Duisenberg buiten de bemiddelingspoging gelaten. We citeren: "Duisenberg gaat de komende maanden werken aan een schikkingsvoorstel van Dexia voor de klanten met een lopend contract of met een niet-ingeloste schuld bij de bank."

Het verzoek van Dexia middels de media aan het adres van de rechtbanken en het DSI om Dexia tijd te gunnen om deze hernieuwde bemiddelingspoging een goede kans van slagen te geven is ronduit manipulatie en beschamend te noemen. De afgelopen jaren heeft Dexia hard opgetreden en nimmer gehoor willen geven aan uitstel van betalingsverzoeken hangende de lopende klachtenprocedure. Echter nu anno 2005 rechtvaardigheid begint te heersen en alle zaken in meer of mindere maten worden beslist ten gunste van de gedupeerden, is Dexia pas bereid om enigszins over een schikkingmogelijkheid te praten -maar dan wel op haar condities zonder erkenning van schuld aan hun zijde-.

Het belang van de bemiddelingspoging van DNB op dit moment moge duidelijk zijn: nu de leaseaanbieders op bijna alle fronten aan de verliezende hand zijn, is de reputatieschade voor alle banken bijna compleet. De vermoedelijke reden voor deze actie op dit tijdstip is naar onze mening banken in het algemeen te behoeden voor verder vertrouwensverlies in de betrouwbaarheid en deskundigheid van de banken in het algemeen.

Beursklacht is van mening dat de rechters en het DSI geen gehoor zouden mogen geven aan deze oproep in het belang van de rechtvaardigheid voor de leasegedupeerden. Gehoor geven aan de oproep van Dexia is enkel ten gunste van Dexia.

Stichting Leaseverlies, de Stichting Eegalease, de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB)

Onderstaand bericht is de te vinden op de site van Leaseverlies:

"Initiatief verdient maximale kans"

Stichting Leaseverlies, Stichting Eegalease, Consumentenbond en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) verheugd over bemiddeling door dr. W.F. Duisenberg

Den Haag, vrijdag 11 februari 2005 - De Stichting Leaseverlies, de Stichting Eegalease, de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) zijn verheugd over de bemiddeling door dr. W.F. Duisenberg inzake de aandelenleaseproducten.

In een gezamenlijke verklaring benadrukken bovengenoemde partijen hun vertrouwen in de buitengewoon grote kennis en kunde van de heer Duisenberg. "Wij zijn verheugd over het initiatief dat thans een maximale kans verdient. Dat de heer Duisenberg de rol van bemiddelaar op zich wil nemen, waarderen wij ten zeerste. Hij is een eminent deskundige als oud President van De Nederlandse Bank en de Europese Centrale Bank."

Ingewikkeld
De Stichtingen Leaseverlies en Eegalease en de Consumentenbond hebben verschillende rechtszaken tegen Dexia aangespannen. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) steunt deze acties. Gezamenlijk waarschuwen zij voor te hoog gespannen verwachtingen omtrent de bemiddeling door dr. Duisenberg. "Het gaat om een buitengewoon ingewikkeld proces. Wij zullen ons in het belang van alle gedupeerden zo constructief mogelijk opstellen. Maar het zal zeker geen eenvoudige zaak zijn. De mensen die bij ons aangesloten zijn, hopen natuurlijk op een snelle oplossing en wij zetten ons daar ook maximaal voor in. Toch is het zaak ook op een dag als vandaag te waken voor te hoog gespannen verwachtingen, hoezeer wij ook verheugd zijn over de bemiddeling. Onze inzet is dit proces een maximale kans te geven."

Beursklacht is van mening dat het bericht hierboven weergegeven niet het belang van de gedupeerden dient, het komt op zijn zachts gezegd zeer terughoudend over. Dat terwijl de successen van de leasegedupeerden de laatste tijd tot meer rechtvaardige uitspraken hebben geleid, wat de onderhandelingspositie van de hierboven genoemde belangenverenigingen aanzienlijk versterkt. De inzet van de genoemde partijen zou op basis van de reeds behaalde successen naar onze mening minimaal het volgende dienen te zijn:

Eegalease:
vernietiging contracten Eegaleasers met terugbetaling rente -compromis richting Dexia eventueel afzien van de wettelijke rente-.
Overige contracten:
De minimale eis van de belangenbehartigers zou moeten zijn: kwijtschelding dan wel terugbetaling restschuld en terugbetaling inleg minus het beleggingsrisico conform de recente uitspraken van de Commissie van Beroep en de rechtbank.

Beursklacht is van mening dat de recente bemiddelingspoging maximale kans verdient en tevens maximale inzet vereist. Indien u lid bent van voornoemde stichtingen en verenigingen zijn wij van mening dat u uw stem hoorbaar moet maken richting deze instellingen door aan te geven wat uw minimale en maximale eis is aangaande een schikkingmogelijkheid. Per slot van rekening behartigen de genoemde instellingen uw belang dus mag verwacht worden dat zij uw belang kennen.

Wat betekent dit voor de gedupeerden: afwachten of doorprocederen?

Afwachten
Ten eerste kan ervoor gekozen worden om af te wachten wat de bemiddelingspoging van Wim Duisenberg gaat opleveren. De ervaring leert dat er veel tijd overheen kan gaan voordat er duidelijkheid is voor de gedupeerde. Het schikkingsvoorstel zal mogelijk voornamelijk op het product "Winstverdriedubbelaar" gericht worden en daarmee lager uitpakken dan het resultaat van de gemiddelde in het nadeel van Dexia beslechte zaken. Vermoedelijk zal Dexia de gedupeerden met een Dexia aanbod uitsluiten van het schikkingsvoorstel, aangezien Dexia de rechten van deze groep afhandig heeft gemaakt.

(Door)procederen
Een andere optie is (door)procederen. Gezien de tijdsduur die het vergt om af te wachten, met de nodige financiële consequenties, kan ervoor gekozen worden om een geschil aanhangig te maken, of als er al een zaak is deze voort te zetten. Dat betekent (door)procederen vanuit het oogpunt dat het resultaat beter zou kunnen zijn dan het schikkingsvoorstel waar nu over gesproken wordt.

Oproep aan alle leasegedupeerden die zijn ingegaan op het Dexia aanbod

Beursklacht is op dit moment geen partij in de komende bemiddeling maar heeft meerdere klanten die zijn ingegaan op het Dexia aanbod. Beursklacht is van mening dat het Dexia aanbod aanvechtbaar is en dat er nog geen enkele belangenbehartiger is voor mensen met het Dexia aanbod als groep.

Beursklacht roept alle gedupeerden die zich zijn ingegaan op het Dexia aanbod op zich aan te melden als klant bij Beursklacht teneinde gezamenlijk een vuist te vormen en te voorkomen dat deze groep mensen buiten de boot dreigt te vallen bij de komende bemiddelingsactie.

Het Dexia aanbod zoals in een eerdere nieuwsbrief van Beursklacht uiteengezet

Het is onze ervaring dat Dexia met betrekking tot het Dexia aanbod net als bij de leasecontracten niet zorgvuldig heeft gecontroleerd of de partner wel heeft meegetekend. Voor de mensen die ingegaan zijn op het Dexia aanbod waarbij de partner niet mee heeft getekend is het geheel niet complex, immers: als Dexia de vereiste handtekening van de partner onder het Dexia aanbod niet gekregen heeft dan behoudt de niet-tekenende partner alle rechten om zijn of haar beklag te doen over het leasecontract.

Voor de mensen die het Dexia aanbod hebben geaccepteerd wordt het deponeren van een klacht wel complexer. Het is wel aan te raden ondanks het Dexia aanbod een klacht te deponeren. Dat betekent dus niet te berusten maar het Dexia aanbod aanvechten als integraal onderdeel van de klacht. Het Dexia aanbod wekt tenslotte de suggestie dat indien mensen niet het Dexia aanbod aanvaarden en dus niet afzien van hun rechten, de restant hoofdsom direct ineens ingevorderd zou worden door Dexia. Echter werd er niet verteld dat de klanten in der minne konden schikken middels een betalingsregeling zonder af te zien van hun rechten.

Oom Dagobert

Dit zeg ik toch al steeds.
Zolang Dexia geen schuld bekent kun je geen goeds van ze verwachten.
Nu ze constant aan het verliezen is denkt ze te kunnen schikken.
Onbegrijpelijk dat Duisenberg denkt zaken met zo'n bank te kunnen doen.
Zou hij echt zo naief zijn dat hij denkt dat WIJ hier in trappen?
GEWOON DOORPROCEDEREN, MET SPOED, DE RECHTERS ZIJN ONS GUNSTIG GESTEMD.!!!
Bruneel en Duisenberg gaan slechts een grote schoonmaakactie uitvoeren. Alle gedupeerden met een kleine schuld tevreden stellen met een klein bedragje om zo de de schuldvraag van "waarom zoveel rechtszaken" bij de bank weg te halen en die bij de overblijvende
gedupeerden neer te leggen.
Het imago van de Nederlandse banken is dan hersteld maar voor de gedupeerden die de ontbrekende 3 miljard nodig hadden is er niets veranderd!!!
Daarom GEWOON DOORPROCEDEREN, MET SPOED, DE RECHTERS ZIJN ONS GUNSTIG GESTEMD.!!!

Geen pas op de plaats voor Dexia, had zij ook niet toen wij onze maandtermijnen niet meer konden betalen.
Haar antwoord was "contractuele verplichtingen bla bla bla."
en "ernstige finaciele gevolgen bla bla bla"
en "zijn wij gedwongen incasso...bla bla bla"
Dat is DExia en dat is Bruneel in haar ware gedaante. !!!!!!
En nu poeslief gaan schikken met wat zakgeld van AEGON?
NOOIT.

O.D.
O.D.
Laatst gewijzigd door Oom Dagobert op 15 feb 2005 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

trudy

Advies Beursklacht: je stem hoorbaar maken richting Stichting waarbij je aangesloten bent, door de minimale en maximale eis aan te geven aangaande schikkingsvoorstel? Is dit een grapje?

STICHTING LEASEVERLIES antwoordt NOOIT op een individuele mail. Spreek uit eigen ervaring.

Wachten op einduitslag schikkingspoging? Gaat weer een hoop tijd verloren. Uitstel van procedures? Van uitstel komt afstel? Mijn advocaat zegt, we gaan gewoon door met dagvaarden.

Conclusie: WIJ gedupeerden schieten hier niets mee op, misschien pakt dit hele gedoe zelfs averechts voor ons uit.

Piet schreef eens: Dexia zit op ramkoers.........nu zitten wij op ramkoers; de rollen zijn omgedraaid.

WE ZULLEN DOORGAAN !!!!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door trudy op 15 feb 2005 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Oom Dagobert

Ik heb mijn visie over een bemiddeling aan de stichting Leaseleed
gemailed en heden morgen een keurig antwoord gehad.

Wellicht is het een idee de consumentenbond of de VEB te bestoken met mailtjes?.

O.D.

trudy

Leaseleed heeft altijd op mails geantwoord.

Ik bedoelde Stichting Leaseverlies. Is wel de stichting met de meeste leden. Bijna 100.000, daar haalt geen andere stichting het bij. Dus zij zullen wel met Duisenberg aan tafel schuiven, zonder dat wij te kennen kunnen geven wat onze wensen zijn.

Groet, trudy

P.S. De Consumentenbond bestoken, lijkt me een goed idee. Zij zullen ook wel aan tafel mee "mogen" zitten.

Oom Dagobert

Was geen terechtwijzing, handelswijze LV bekend.
Op de een of andere manier moet Duisenberg te horen krijgen
dat de stichting LV een lege stichting is.
Met leeg bedoel ik niet de kassa maar 90.000 leden
die geen binding met die club (meer) hebben.
O.D.

bjorrie

Ongelezen bericht door bjorrie »

Hoi Trudy

Ook ik ben aangemeld bij stichting leaseverlies.
Heb ook een advocaat. Volgens de brieving van de stichting, kan ik nu nergens geen aanspraak op maken.De uitslag van de advocaat is definitief. Ik denk dat iedereen dit briefje of mailtje gehad heeft, als een soort bedreiging vind ik. Geef mij dan mijn geld terug van de stichting, ze hebben niets voor mij gedaan alleen het geld ontvangen
Vraagje, hoe weet leaseverlies, dat ik een advocaat heb. Je kan ze zelf niet bereiken :o

trudy

Very simple, je schrijft een mail met je lidmaatschapnummer en deelt mee dat je een advocaat hebt en een procedure gaat starten.

Heel misschien krijg je een standaardantwoord dat je geschrapt bent als lid, maar dat is mij verder onbekend.

In ieder geval ben je dan wel afgemeld.

Groet, trudy

ad snoeren

Dat hele epistel van Beursklacht, is op dit forum al helemaal uitgespit,
en voegt niets meer toe dan weer een vereniging.

SLV en Consumentenbond zijn de uitverkorenen, Zij hebben niet meer dan blunders behaald, en zijn daarom de beste partners voor Duisenbank, Dexia/Aegonbank.

Zolang SLV kan blijven wapperen met lijsten van meer dan 90.000 leden, kunnen wij hier roepen wat we willen.

ZIJ zullen ons niet horen, evenals Duisenbank.
Ze zitten onbereikbaar achter betonnen platen, en gaan alleen voor eigenbelang, wat dat dan ook moge zijn.

Wat ze allemaal al bereikt hebben inmiddels, is niets anders dan de verdeel en heers tactiek.

door de gedupeerden te verdelen in blokken,
Jij wel jij niet, gaan die straks rollend over straat, elkaar tegenwerken.

En de bovengenoemde banken roepen dan. zie je wel ze willen gewoon niet buigen of barsten, dus kunnen wij enkel nog verder met de bovegenoemde partijen.

EN DAT IS NIET IN ONS VOORDEEL.

De consumentenbond bestoken met mailtjes, en SLV eerst laten bewijzen voor wie ze optreden anno feb 2005, zou inderdaad een optie zijn, maar dan massaal.

Liefs Ad

bjorrie

Ongelezen bericht door bjorrie »

Ja Hallo Ad,

Maar dat is toch niet eerlijk. Er zijn nu opeens mensen die zich gaan aansluiten bij de stichting , omdat ze weten dat er iets te halen valt. Dan moeten ze ook iets doen van wie het zich heeft aangemeld en dan de volgende .

Oom Dagobert

DSI heeft een aantal verschillende contracten doorgelicht en haar mening over gegeven : Dexia fout.

De rechters zijn vorig jaar bij elkaar geweest en zijn tot een eenduidige uitspraak gekomen: Dexia fout.

Afm heeft heer mening gegeven (al was het wat laat): Dexia fout.

Het enige wat Duisenberg moet doen is Dexia pressen dat ze op moet houden met dwarsliggen en gewoon betalen !

Er valt niets meer te onderhandelen.
En zeker niet met SLV.
Mensen die nu nog lid worden van deze club en wat van hen verwachten hebben het afgelopen jaar zitten slapen.

Het gaat er niet om of iemand al of geen lid is van SLV, het is voldoende als iemand een contract van Dexia heeft.
Dat moet voldoende zijn om een schadeclaim vergoed te krijgen.
Zonder SLV en zonder Duisenberg.
De rechters hebben de laatste maand duidelijk genoeg gesproken.
De aanstelling van Duisenberg wordt Een grote flop.
gr. O.D.[/b]

Gesloten