LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 14 januari de zwarte dag!

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
rthec
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jan 2004 23:23

14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door rthec »

14 januari is het voor ons zover, het aflopen van de winstverdriedubbelaar. De restschuld bedraagt zo'n 8000 euro.
Ik heb gespaard het afgelopen jaar dus kan de schuld betalen, alleen ben ik er nog niet helemaal uit, of eigenlijk beter gezegd er helemaal niet uit wat te doen. Het is een dilemma.

Aan de ene kant willen we de stress en de onzekerheid kwijt en daardoor zouden we onder protest de schuld willen betalen. Echter ik lees ook dat velen van jullie dan zeggen dat je je geld echt kwijt bent en nooit meer terug zal zien. Daarom voel ik er veel voor om dit niet te doen maar wil ook weer niet dat het bedrag uiteindelijk steeds hoger wordt door deurwaarders, rentes en eventuele advocaten.

We zijn lid van leaseverlies en van eegalease, heb daarom ook al twee aangetekende brieven verstuurd en het contract vernietigd. Uiteraard reactie gekregen van Dexia dat ze dat niet accepteren. Nu ben ik vorige week gebeld door Dexia met de mededeling dat als ik het keuzeformulier niet tijdig terugstuur ze het pakket 14 januari gaan verkopen en ik de restschuld moet betalen. Uiteraard wist hij dat ik het contract vernietigd had maar hij zij dat dat geen waarde had en dat ze nog steeds een overeenkomst met mij hadden. Ook zei hij dat hij geen jurist was maar dat ze nog steeds in hun gelijk stonden en ik beter kon betalen! Het gesprek werd ook nog eens opgenomen, dit heeft hij vantevoren gemeld. Ik ben benieuwd wat ze daarmee zullen doen?

Ik wil een goede overweging maken maar twijfel heel sterk, de rust terug en mijn geld kwijt, of niet betalen, langere periode onzekerheid maar wel kans dat ik iets van mijn geld kan behouden? Ik kan de consequenties niet zo goed overzien. Ik las ook ergens dat als je schuld minder dan 10.000 euro zou bedragen je beter onder protest kon betalen omdat alleen een advocaat al op zou lopen tot zo'n 7500 euro!?Zijn jullie hiermee bekend?

Ik zou wel wat hulp en ideeen kunnen gebruiken, ik heb veel gelezen maar blijf het lastig vinden nu ik er zelf voor sta!?14 januari is al snel dus ik zal toch snel tot een besluit moeten komen.

Wie wil ons een beetje steunen?

Alvast bedankt en uiteraard nog de beste wensen,

RtC

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste rthec,

Je hebt het contract vernietigd dus kan dexia doen wat ze wil voor jouw bestaat er GEEN contract meer. Indien dexia de vernietiging niet accepteerd moet zij aan de rechter vragen of jouw vernietiging terecht is geweest. Zolang dexia dat NIET doet is en BLIJFT het contract vernietigd.
Gaat dexia toch over tot verkoop alvorens de vernietiging te betwisten bij de rechter dan is dat geheel voor risico van dexia.


Mvg Pieter

klaasv1
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 nov 2003 00:09

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door klaasv1 »

Kosten advocaat.
Navraag voor kosten : raming van 2500-3000 euro.
Bij een hoger beroep zou daar nog eens c.a. 2000 euro bijkomen.
Dus toch snel 5000 euro.
Eerste gesprek is gratis. Dit zou ik zeker doen.
Je hebt dan in elk geval de mogelijkheden bekeken en deze zal je een "goed" advies geven.
Zoals zoveel gedupeerde (spaarders) hebben we geen ervaring met advocaten. Toch belangrijk om de stap te zetten ,onrecht moet bestreden worden. Het lijkt me dat wanneer je nu betaald, niet geinformeerd hebt en later blijken velen anderen hun geld wel terug te krijgen dat je daar ook geen goed gevoel over hebt.
Sterkte met je besluit.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door aert0001 »

--------------------------------------------------------------------------------

Vooraf: De aandelenlease problematiek is complex en Dexia schuwt, zoals inmiddels duidelijk is geen enkel middel om de volgens haar openstaande bedragen te incasseren. Het is het meest verstandig om contact te zoeken met een advocaat zodat deze je met al zijn kennis en expertise bij kan staan in dit conflict.

Vernietiging door eega/reactie Dexia:
In die gevallen waarin de echtgenoot of geregistreerd partner de vernietiging van de overeenkomst heeft ingeroepen op grond van de gezinsbeschermende bepalingen van het BW is er na die buiten rechte ingeroepen vernietiging geen sprake meer van enig contract, dus ook niet van enig krediet en dus ook niet van enige vordering van Dexia op lessee. Tenzij Dexia de ingeroepen vernietiging bij de rechter succesvol weet te betwisten. Wat Dexia los van een procedure bij de rechter roept omtrent de ingeroepen vernietiging is interessant, maar rechtens niet zo relevant. De ingeroepen vernietiging werkt totdat Dexia een rechter heeft weten te overtuigen van het tegendeel.

Dexia wekt in haar correspondentie met lesse's en hun partners een andere indruk. Zo zou ze de vernietiging niet accepteren en zou daarmee de vernietiging niet gelden. De wetgever geeft Dexia echter die ruimte helemaal niet, en Dexia staat nu eenmaal niet boven de wet.

Dexia dreigt desondanks met BKR achterstands meldingen (a-coderingen) en incassomaatregelen. In sommige gevallen leidt dit tot een a-codering bij het BKR en het inschakelen van een incassobureau. Deze bureaus krijgen echter de opdracht een vordering te incasseren die niet bestaat. De vordering is immers met de vernietiging van het contract tenietgegaan.

Het is zaak Dexia hier steeds weer op te attenderen. En te wijzen op het feit dat ze dus niet mogen overgaan tot een BKR a-coderings melding, dat ze de BKR melding van het krediet dienen te herstellen en dat het uit handen geven van de vordering aan een incassobureau niet kan nu de vordering niet bestaat. Dat Dexia daarmee anders onrechtmatig handelt en aansprakelijk is voor de gevolgen van dat onrechtmatig handelen.

Vernietiging en incassobureau's
Indien je in deze situatie zit en benaderd wordt door een incassobureau is het verstandig het incassobureau direct te attenderen op het feit dat er geen vordering is (concept 1.). Waarschijnlijk krijg je vervolgens een brief van het bureau waarin het Dexia standpunt wordt geciteerd en je gesommeerd wordt binnen vijf dagen alsnog de vordering inclusief incassokosten te voldoen. In reactie daarop kun je concept twee versturen. Ik verneem graag wat de reacties van de incassobureaus daarop zijn.

Groet, Sara Etty

margreet_braat
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jul 2003 09:17

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door margreet_braat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door margreet_braat op 28 mar 2004 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

margreet_braat
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jul 2003 09:17

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door margreet_braat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door margreet_braat op 28 mar 2004 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door aert0001 »

Yep Margreet, slapen is een kunst op zich, en niet iedereen gegeven,

En nu je er toch bent, fantastisch initiatief van je het oprichtten van de groep gedupeerden, ik hoop echt dat er wat van de grond kan komen onder jouw bezielde leiding.

Ook bij dezen een heel fijn jaar.

Groetjes Ton

margreet_braat
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jul 2003 09:17

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door margreet_braat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door margreet_braat op 28 mar 2004 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door aert0001 »

Beste Albert, ook jij een heel fijn 2004, ik had je berichtje nog net kunnen lezen,
Het was volgens mij niet nodig te verwijderen, aardig zijn voor andere is rijkdom, en als je het kunt geven een van de fijnere geschenken.

Ton

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door 16again »

In de kosten/baten analyse zie ik tot dusver alleen de advocaat+gerechts kosten afgezet tegen de restschuld.
Bedenk echter dat je bij succesvolle vernietiging ook recht hebt op terugbetaling van de complete inleg!

De topic starter kan ook overwegen om op dezelfde voet door te sparen, zodat in het slechtste geval de restschuld en de advocaat betaald kan worden. Doordat eventueel verlies dan draagbaar is, vermijd je een stuk stress.

Er komt voor 14 jan toch ook nog een nieuwe rechterlijke uitspraak?

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door Albert »

Margreet en Ton bedankt.

Albert.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door Piet »

Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat, als de Stichtingen Leaseverlies en Eegalease de rechtszaak gewonnen hebben, zij vanzelf hun geld terug krijgen.
Dat is niet zo.
Hieronder een stukje van de site van Leaseverlies:
Indien de procedure van de Stichting Leaseverlies tot een positief oordeel leidt, kunt u met een afschrift van dit oordeel in de hand bij Dexia uw verhaal halen. Hiervoor is in beginsel geen gecompliceerde juridische procedure nodig. De kans bestaat dat de Stichting u ook bij het incasseren van de schadevergoeding van dienst kan zijn. Hierover bestaat op dit moment echter nog geen duidelijkheid. Te zijner tijd zal de Stichting u hierover nader berichten.
Je moet dus zelf je geld gaan terugvorderen. Als dexia de vordering niet accepteert, zul je alsnog een advocaat in de arm moeten nemen en een rechtszaak moeten beginnen. Dit kan ook weer jaren duren, tel daarbij op de jaren van de rechtszaak van de Stichtingen.....

Mijn mening:
Alles wat je betaald hebt of nog betaalt ben je kwijt.
Wil je dit terug hebben zal je toch met een advocaat via een rechtszaak dit geld moeten terugvorderen van dexia.

Wat houdt ons tegen?
De hoop dat "het vanzelf goedkomt".

Nou, vergeet het maar.
De uitspraken van de DSI laten nog steeds op zich wachten, logisch, de DSI is er voor de banken en niet voor de consument....er zijn al mensen die al meer als twee jaar zitten te wachten op een klachtenbehandeling en uitspraak.
De CGA heeft al gezegd dat het misschien wel tot eind van dit jaar kan duren.. en dan constateren dat het niet gelukt is?
dexia gaat stug door met aanmaningsbrieven met dreigementen, de incasso bureaus(inmiddels 3! GGN, Intrum Justitia en RAETS) gaan door met hun (dreig)brieven, EDR is al een tijdje geleden ingeschakeld om mensen onder druk te zetten(als je niet binnen 5 dagen reageer worden de buren en familie benaderd!), de dagvaardingen blijven komen!

Hoe lang blijven we nog als makke lammetjes betalen en toegeven aan de onmenselijke benadering en behandeling door dexia en blijven we hoop houden op .....ja waarop?

De enige die concreet is kan betekenen is de rechter!

Alleen, wanneer accepteren wij dat en geven we toe dat onze hoop op "een andere oplossing" niet uitkomt.
Ten overvloede, dit is mijn mening.

Groeten,
Piet

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door Erik »

Piet,

Dit staat toch alleen maar op de site van Leaseverlies en niet op de site van Eegalease? Volgens mij is het wel degelijk mogelijk dat de Eegaleasers niet individueel hoeven te procederen in geval van een positieve uitspraak in de Eegalease zaak

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door JH »

In geval van een positieve uitspraak zal een ieder individueel moeten procederen om bij dexia verhaal te halen. Het is wellicht beter dit collectief te doen, zoals inmiddels ook al initiatieven zijn ontwikkeld door gedupeerde spaarders die niet betalen.

Het is heel duidelijk, of men nu wel of niet onder protest overgaat tot betalen, in beide gevallen moet er geprocedeerd worden na een positieve uitspraak. De keus is voor een ieder persoonlijk en hangt af van de emotionele draagkracht in het dagelijkse leven.
Heel veel sterkte en ondertussen slijpen we de messen om ten strijde te trekken tegen het boeventuig van dexia !

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Erik,

Van de site van Eegalease:
De Stichting Eegalease heeft zich tot doel gesteld om namens u, als klant van Legio Lease, helderheid te krijgen over de toepasbaarheid van de gezinsbeschermende bepalingen op de door uw echtgeno(o)t(e)/geregistreerd partner gesloten effectenleaseovereenkomst.
Indien de rechter van oordeel is dat de handtekening van de echtgenoot inderdaad vereist was, dan zal de Stichting de rechter vragen de overeenkomsten van alle belanghebbenden gezamenlijk te vernietigen.
Het is, net als bij Leaseverlies, een collectieve zaak.
Als er gewonnen wordt is er niemand die het geld komt terugbrengen.
Er is dan alleen vastgesteld dat het huurkoop is en dat de contracten zijn vernietigd door de rechter.
De volgende zet is toch voor jou, je moet uitrekenen hoeveel geld je gaat terugvorderen van dexia, met daarbij de wettelijke rente, en vervolgens ga je dit terug vorderen bij dexia.

En als dexia de vordering afwijst.....

Als iemand meer informatie heeft over de Stichting Eegalease en terugbetaling na winst van de rechtszaak hou ik me aanbevolen.

Groeten,
Piet

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door Sonja »

Als we de rechtzaken verliezen , ziet het er ook niet best
uit voor Dexia.

Wat zou er dan gebeuren??

Laten we hopen op een redelijk goede afloop.

Sonja.

alfasud
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2003 12:13

Re: 14 januari de zwarte dag!

Ongelezen bericht door alfasud »

contract reeds 22 mei jl geeindigd.schuld € 22.000 ruim + rente/kosten van inmiddels € 2.600( wat een woeker rentes !!)
heb contract destijds vernietigd.
reeds 3 brieven van GGN ontvangen.heb ze de standaardbrieven gezonden zoals geadviseerd op deze website.
al gereageerd met :daag me maar voor de rechter ( om vernietiging te ontzenuwen/ zie uitspraak rechter in Amsterdam : leasecontract is "huurkoop") . heb vertrouwen in goede afloop, zeker voor eegaleaser.
that 's all folks :roll:

Gesloten