Geachte heer/ mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik begrijp uw zorgen over de aandelenlease
problematiek. Namens de CDA-fractie voer ik het woord over het onderwerp
Financiële markten en ben goed bekend met de ellende die aandelenlease
constructies in veel gezinnen heeft gebracht. In het afgelopen jaar heb ik
veel correspondentie en gesprekken gevoerd met (ex) klanten van onder andere
Legio lease. Ook is er contact geweest met de stichtingen die voor de
gedupeerden opkomen en met de betreffende leveranciers van deze produkten.
Veel mensen zitten in spanning omdat het aflopen van hun contract hen
opzadelt met een enorme restschuld. En dat terwijl sommige mensen stellen te
zijn misleid.
Inmiddels is de hele problematiek van de aandelenlease ook onderwerp van
gesprek geweest in de Tweede Kamer. Er is een bezoek gebracht aan de
Autoriteit Financiële Markten en er heeft tweemaal overleg plaats gevonden
met de Minister. Afgesproken is dat naar de toekomst toe beter wordt
toegezien op de zorgplicht naar de klanten (klanten moeten beter worden
voorgelicht voor een produkt) via de nieuwe wet financiele dienstverlening.
Tevens heeft de Minister toegezegd de DSI te verzoeken op korte termijn
bindende uitspraken te doen in de geschillen die er nu liggen tussen Dexia
en verschillende klanten. Ook zal de minister Dexia vragen coulant om te
gaan met mensen die opkorte termijn niet aan de schulden kunnen voldoen.
Inmiddels is net bekend geworden dat Dexia hier geen gehoor aan wenst te
geven. Daarnaast gaat de minister een commissie instellen die na de
uitspraken van de DSI gaat trachten alle partijen te bewegen tot schikkingen
zonder dat daar juridische procedures aan te pas komen.
Het CDA steunt de lijn van de minister. Alle partijen zijn gebaat bij meer
duidelijkheid en snelheid in het afhandelen van de klachten of procedures.
Alleen een onafhankelijke arbiter kan voor ieder individueel geval bepalen
of de klacht tegen Dexia rechtmatig is en welke consequenties dit heeft. De
politiek dient er alles aan te doen om te zorgen voor meer duidelijkheid op
korte termijn, de gevolgen te beperken door een beroep te doen op de
financiële instellingen en mogelijke herhaling te voorkomen.
De komende periode wordt duidelijk welke resultaten de acties van de
minister hebben. Na de zomer zal de Tweede Kamer hierover nogmaals
overleggen.
Ondertussen wens ik u veel sterkte en succes.
Met vriendelijke groet,
Myra van Loon
CDA Tweede Kamerlid
Drs. M.G.E. van Loon-Koomen
C.D.A. Tweede-Kamer fractie
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
<mailto:[email protected]> [email protected]
info: <http://www.myravanloon.com/> www.myravanloon.com
************************************************************************
Tweede Kamer der Staten-Generaal
www.tweedekamer.nl
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Dit elektronisch bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde.
Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te
vernietigen en de afzender te informeren.
Wij adviseren u om bij twijfel over de juistheid of de volledigheid van
dit bericht contact op te nemen met afzender.
No rights can be derived from this message.
This electronic message is intended only for the addressee.
Should you have received this message in error, you are kindly
requested to delete it and inform the sender.
Should you question the accuracy or the completeness of this
message, you are advised to contact the sender.
************************************************************************
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ANTWOORD CDA N.A.V. MAIL.
Re: ANTWOORD CDA N.A.V. MAIL.
Afgesproken is dat naar de toekomst toe beter wordt
toegezien op de zorgplicht naar de klanten (klanten moeten beter worden
voorgelicht voor een produkt) via de nieuwe wet financiele dienstverlening.
Daar hebben we wat aan. Het gaat ons om de fouten die in het verleden zijn gemaakt.
N.B. Hier het antwoord welke ik kreeg van Agnes Kant
Hartelijk dank voor uw brief van 22 juli jl. In april 2002, direct na de
eerste uitzending van TROS RADAR, heeft Jan Marijnissen de toenmalige
minister van Financiën Zalm gevraagd of hij vond dat er sprake is geweest
van oplichting en gedupeerden hun geld terug kunnen zien. Ook heeft hij de
Autoriteit Financiële Markten om opheldering gevraagd over het
tekortschietende toezicht. Ik heb dit jaar tot tweemaal toe opnieuw vragen
gesteld over aandelenlease producten.
De SP vindt dat burgers een eigen verantwoordelijkheid hebben bij het nemen
van financiële risico’s. Dexia heeft echter verzuimd mensen daar voldoende
op te wijzen. De SP vindt dat grote groepen mensen zijn misleidt. We vinden
daarnaast dat de overheid gefaald heeft om dit soort wanproducten te
verbieden. Dat blijkt ook uit de uitgelekte conclusies van het rapport van
de Autoriteit Financiële Markten. Op initiatief van de SP vond op 16 en 26
april jl. een debat plaats waarin ik de minister heb gevraagd te bemiddelen
zodat dat Dexia met een rechtvaardig schikkingsvoorstel komt. De minister
wil nu een speciale geschillen beslechtingprocedure via de Dutch Securities
Institute (DSI) uitwerken. Die moet in september een aantal uitspraken doen
over representatieve zaken. Op basis daarvan gaat een door de overheid
ingestelde Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA) proberen de duizenden
zaken versneld af te handelen zodat er niet een jarenlange juridische
loopgravenoorlog gaat plaatsvinden. De SP blijft een voorkeur houden voor
een actieve bemiddeling van de minister maar dit was gegeven de politiek
meerderheid in de Tweede Kamer van alle partijen, uitgezonderd de SP en
Groen Links, het best haalbare. We zullen ook blijven proberen om Dexia
zover te krijgen dat de deurwaarders en dreigbrieven stoppen totdat er een
uitspraak is van de commissie in de individuele gevallen.
U kunt er van op aan dat de SP zich zal blijven inzetten voor een
rechtvaardige oplossing ook al zal die waarschijnlijk niet voor iedereen in
alle gevallen naar volledige tevredenheid zijn.
Met vriendelijke groet,
Agnes Kant,
Tweede Kamerlid SP
toegezien op de zorgplicht naar de klanten (klanten moeten beter worden
voorgelicht voor een produkt) via de nieuwe wet financiele dienstverlening.
Daar hebben we wat aan. Het gaat ons om de fouten die in het verleden zijn gemaakt.
N.B. Hier het antwoord welke ik kreeg van Agnes Kant
Hartelijk dank voor uw brief van 22 juli jl. In april 2002, direct na de
eerste uitzending van TROS RADAR, heeft Jan Marijnissen de toenmalige
minister van Financiën Zalm gevraagd of hij vond dat er sprake is geweest
van oplichting en gedupeerden hun geld terug kunnen zien. Ook heeft hij de
Autoriteit Financiële Markten om opheldering gevraagd over het
tekortschietende toezicht. Ik heb dit jaar tot tweemaal toe opnieuw vragen
gesteld over aandelenlease producten.
De SP vindt dat burgers een eigen verantwoordelijkheid hebben bij het nemen
van financiële risico’s. Dexia heeft echter verzuimd mensen daar voldoende
op te wijzen. De SP vindt dat grote groepen mensen zijn misleidt. We vinden
daarnaast dat de overheid gefaald heeft om dit soort wanproducten te
verbieden. Dat blijkt ook uit de uitgelekte conclusies van het rapport van
de Autoriteit Financiële Markten. Op initiatief van de SP vond op 16 en 26
april jl. een debat plaats waarin ik de minister heb gevraagd te bemiddelen
zodat dat Dexia met een rechtvaardig schikkingsvoorstel komt. De minister
wil nu een speciale geschillen beslechtingprocedure via de Dutch Securities
Institute (DSI) uitwerken. Die moet in september een aantal uitspraken doen
over representatieve zaken. Op basis daarvan gaat een door de overheid
ingestelde Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA) proberen de duizenden
zaken versneld af te handelen zodat er niet een jarenlange juridische
loopgravenoorlog gaat plaatsvinden. De SP blijft een voorkeur houden voor
een actieve bemiddeling van de minister maar dit was gegeven de politiek
meerderheid in de Tweede Kamer van alle partijen, uitgezonderd de SP en
Groen Links, het best haalbare. We zullen ook blijven proberen om Dexia
zover te krijgen dat de deurwaarders en dreigbrieven stoppen totdat er een
uitspraak is van de commissie in de individuele gevallen.
U kunt er van op aan dat de SP zich zal blijven inzetten voor een
rechtvaardige oplossing ook al zal die waarschijnlijk niet voor iedereen in
alle gevallen naar volledige tevredenheid zijn.
Met vriendelijke groet,
Agnes Kant,
Tweede Kamerlid SP
Re: ANTWOORD CDA N.A.V. MAIL.
En dit is het antwoord van D66:
Hartelijk dank voor uw mail aan D66. D66 heeft heel erg veel schrijnende e-mails ontvangen over dit onderwerp.
Het ging een aantal jaren heel goed op de beurs. Het is dan ook te begrijpen dat u mee wilde profiteren van de beurshausse. Het beleggen in aandelen houdt echter wel een risico in. Men belegt in aandelen in de hoop dat de onderneming het goed zal doen en dat de investering een goed rendement oplevert. Het beleggen in aandelen is helaas niet risicovrij. Beleggers nemen dat risico in principe ook bewust.
D66 vindt het wel schandalig hoever de verkopers van leaseproducten zijn gegaan in het aansmeren van grote leningen. Om de consumenten van financiële producten beter te informeren heb ik me jarenlang sterk gemaakt voor een zogenaamde financiële bijsluiter. Deze bijsluiter geeft informatie over de risico's die verbonden zijn aan een bepaald financieel product. Deze bijsluiter is nu verplicht, maar bestond in uw tijd helaas nog niet.
De beslissing om geld wel of niet te beleggen en tegen welk risico is eenieders eigen afweging en verantwoordelijkheid. Aanbieders van financiële producten dienen daarbij juiste informatie te geven over de risico's van hun producten. De overheid is niet aansprakelijk voor de geleden verliezen, maar D66 vindt wel dat de overheid ervoor moet zorgen dat er snel duidelijkheid komt voor de gedupeerden.
D66 heeft daarom het voorstel van Zalm gesteund om aan de klachtencommissie van het DSI (Dutch Securities Institute)1 een aantal voorbeeldgeschillen voor te leggen als vertrekpunt voor een voorspoedige afhandeling van alle resterende geschillen. Gedupeerden hoeven dan niet zelf de hele procedure nog eens te doorlopen. Daartoe wordt de Commissie Geschillen Aandelenlease ingesteld. Deze moet nagaan of zowel aanbieders als kopers kunnen instemmen met zo'n procedure en, zo ja, de uitvoering en bijbehorende voorlichting regelen.
Ik heb daarnaast bij de minister bepleit om de betrokken banken aan te sporen om in afwachting van dit alles hun nu lopende invorderingsactiviteiten even op een heel laag pitje te zetten.
Ik hoop verder dat de AFM snel komt met haar rapport over de gang van zaken rond de betreffende producten en de beboetbaarheid daarvan. Ik zal alles in het werk stellen om die rapportage openbaar te laten worden.
Met vriendelijke groet,
Francine Giskes
1) opgericht op initiatief van beurs en effectenbranche (zie ook brief MinFin d.d.25 juni 2003 kenmerk FM 2003-00920))
Fractie D66
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Tel: 070 318 2643/2631
Hartelijk dank voor uw mail aan D66. D66 heeft heel erg veel schrijnende e-mails ontvangen over dit onderwerp.
Het ging een aantal jaren heel goed op de beurs. Het is dan ook te begrijpen dat u mee wilde profiteren van de beurshausse. Het beleggen in aandelen houdt echter wel een risico in. Men belegt in aandelen in de hoop dat de onderneming het goed zal doen en dat de investering een goed rendement oplevert. Het beleggen in aandelen is helaas niet risicovrij. Beleggers nemen dat risico in principe ook bewust.
D66 vindt het wel schandalig hoever de verkopers van leaseproducten zijn gegaan in het aansmeren van grote leningen. Om de consumenten van financiële producten beter te informeren heb ik me jarenlang sterk gemaakt voor een zogenaamde financiële bijsluiter. Deze bijsluiter geeft informatie over de risico's die verbonden zijn aan een bepaald financieel product. Deze bijsluiter is nu verplicht, maar bestond in uw tijd helaas nog niet.
De beslissing om geld wel of niet te beleggen en tegen welk risico is eenieders eigen afweging en verantwoordelijkheid. Aanbieders van financiële producten dienen daarbij juiste informatie te geven over de risico's van hun producten. De overheid is niet aansprakelijk voor de geleden verliezen, maar D66 vindt wel dat de overheid ervoor moet zorgen dat er snel duidelijkheid komt voor de gedupeerden.
D66 heeft daarom het voorstel van Zalm gesteund om aan de klachtencommissie van het DSI (Dutch Securities Institute)1 een aantal voorbeeldgeschillen voor te leggen als vertrekpunt voor een voorspoedige afhandeling van alle resterende geschillen. Gedupeerden hoeven dan niet zelf de hele procedure nog eens te doorlopen. Daartoe wordt de Commissie Geschillen Aandelenlease ingesteld. Deze moet nagaan of zowel aanbieders als kopers kunnen instemmen met zo'n procedure en, zo ja, de uitvoering en bijbehorende voorlichting regelen.
Ik heb daarnaast bij de minister bepleit om de betrokken banken aan te sporen om in afwachting van dit alles hun nu lopende invorderingsactiviteiten even op een heel laag pitje te zetten.
Ik hoop verder dat de AFM snel komt met haar rapport over de gang van zaken rond de betreffende producten en de beboetbaarheid daarvan. Ik zal alles in het werk stellen om die rapportage openbaar te laten worden.
Met vriendelijke groet,
Francine Giskes
1) opgericht op initiatief van beurs en effectenbranche (zie ook brief MinFin d.d.25 juni 2003 kenmerk FM 2003-00920))
Fractie D66
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Tel: 070 318 2643/2631
Re: ANTWOORD CDA N.A.V. MAIL.
Prachtig dat de politiek zoveel vertrouwen heeft in de minister en het DSI. Van het DSI hoef je echter helemaal NIETS te verwachten, die maken er zich heel makkelijk met een doorzichtig smoesje van af! Lees de reactie van Leonard d.d. 24 juli over de DSI maar eens.....
Re: ANTWOORD CDA N.A.V. MAIL.
Volgens mij moet je inderdaad.niet bij DSI zijn.
In het verleden al zoveel negatieve berichten gelezen.
Jammer.
Maar we gaan door.
Sonja.
In het verleden al zoveel negatieve berichten gelezen.
Jammer.
Maar we gaan door.
Sonja.