LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 12:10 rtl 5 vandaag (zondag 9 maart)

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Leen

12:10 rtl 5 vandaag (zondag 9 maart)

Ongelezen bericht door Leen »

Zondag effect... het zal ook over Legio gaan.

mvg
Leen

Leen

Re: 12:10 rtl 5 vandaag (zondag 9 maart)

Ongelezen bericht door Leen »

Nou, dat schiet ook niet op.
Maar in ieder geval is er weer aandacht geweest voor de kwestie.

mvg
Leen

Job

Ongelezen bericht door Job »

Tekst Zondageffect uitzending Jurgen:

Vereniging Payback strijdt voor gedupeerden LegioLease
Ooit verkocht hij zelf aandelen-leaseproducten. Nu neemt hij het op voor de gedupeerden. Jurgen Weber richtte deze week de Vereniging Payback op en vertelt: "Er is sprake geweest van misleidende voorlichting."

Kun je eens kort vertellen waarom je deze vereniging hebt opgericht?

"Ik ben financieel adviseur geweest en heb zelf mensen geadviseerd om extra hypotheken af te sluiten; geld op beleggingsbasis in een depot te storten, waaruit dan weer leasecontracten betaald worden. De mensen die dat gedaan hebben, zitten nu flink in de problemen. En voor die mensen wil ik me inzetten."

Het Veb en stichting Leaseverlies richten zich ook helemaal op de LegioLease-zaak. Wat ga jij met je vereniging toevoegen?

"Stichting Leaseverlies richt zich op klanten van Dexia. Verder besteden ze geen aandacht aan het maatschappelijke probleem. Er wordt alleen gekeken naar de juridische mogelijkheden om schade te verhalen. Zelf ben ik van mening dat het probleem veel dieper zit. Zodoende kwam ik op het idee om een vereniging op te richten, die zich inzet voor alle gedupeerden. Mensen die een financieel product hebben afgesloten onder verkeerde of misleidende voorlichting. Wij zijn, op alle mogelijke manieren, bezig om de schadeloosstelling te realiseren."

Dirk Brunel, bestuursvoorzitter van Dexia, is van mening dat er een hype gecreëerd is. Hij zegt: "Mensen hebben belegd in aandelen op de beurs. Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat die beurs de andere kant op is gegaan. Iemand die belegt op de beurs zou moeten weten dat die beurs naar beneden kan gaan. Of dat nu met geleend geld of met eigen geld gebeurt, dat komt eigenlijk op hetzelfde neer." Wat vind je hiervan?

"Als ze bij het aanbieden van zulke contracten hadden aangegeven dat de beurs zo hard naar beneden zou kunnen gaan, wie had er dan zo’n contract afgesloten? Ik heb er als adviseur driekwart jaar voor nodig gehad om er achter te komen hoe gevaarlijk zo’n product is. Maar na Bin Laden werd mij dat wel duidelijk. 'O jee,' dacht ik, 'hoe gaat dat nu met al die mensen?' Je zit gevangen in een leasecontract. Je kunt niet stoppen, je kunt niet switchen. En Dexia doet ook niks."

Vond je de brochures dan misleidend?

"Ja, ik zou het niet anders kunnen omschrijven. Het was echt misleiding."

Hoeveel leden hebben jullie op dit moment?

"We hebben nu zo’n 700 leden. Maar we zijn pas een paar dagen in de publiciteit. Het aantal zal, denk ik, nog ontzettend oplopen."

Welke acties ga je voor je leden ondernemen?

"Ik heb deze week in Den Haag gezeten om met mensen uit de Tweede Kamer te praten. We hebben ondertussen een team van dertien vrijwilligers die bijna dag en nacht bezig zijn om voor al die mensen, die hierdoor geen toekomstperspectief meer hebben, te knokken."

De folder 'Het Dexia aanbod' is ook onduidelijk. Enerzijds wordt er gesproken over commerciële rentetarieven en anderzijds over financieringskosten van Dexia. In feite is het allemaal hetzelfde: het is gewoon rente. Als ik de kijker iets mee zou moeten geven, zou ik zeggen: stop met die financiering. Aandelen kopen met geleend geld is nooit goed, dus neem het aanbod aan. Je ontneemt jezelf dan wel het recht om een claim tegen Dexia in te dienen. Ik vind daarom eigenlijk dat Dexia een gebaar moet maken naar de beleggers toe. Dat ze iedereen een aanbod moet doen, naar de rechter moet stappen en als er na acht jaar procederen 'schadevergoeding' uitkomt, ze daar een klein gedeelte, twintig procent bijvoorbeeld, van moet geven aan de mensen die nu het aanbod hebben geaccepteerd. Ik denk dat dat een reële manier van handelen is. Wat denk jij?

"Zo zou een serieuze bank inderdaad moeten handelen. De consument verwacht dit ook van een bank. Zoals het nu gaat, lijkt nergens op: gedupeerden moeten binnen zes weken een beslissing nemen en daarna zijn ze hun rechten kwijt."

Legiolease is niet het enige probleem. Alle beleggingsproducten gebaseerd op een lening, dus ook beleggingshypotheken, vormen een bom onder onze maatschappij. Ik vind dat de overheid zich hier mee moet bemoeien. Het probleem is namelijk veel groter dan iedereen denkt: ik denk dat het de honderd miljard overschrijdt. Als de beursen nu nog verder dalen, hebben we een crisis die zijn weerga niet kent.

Zondag Effect

Sonja

Ongelezen bericht door Sonja »

Jurgen,
Goed gedaan, mijn complimenten!
Sonja.

Paula

Ongelezen bericht door Paula »

Yep, klasse!!!

René

Ongelezen bericht door René »

Hallo Jurgen,

Mijn vader heeft 2 winstverdriedubbelaars en heeft nu een restschuld van ongeveer € 25.000,-. Ze lopen in maart en in april af en hij zit met zijn handen in het haar. Slapeloze nachten en hij weet niet wat te doen. Hij is aangesloten bij leaseverlies en eegalease. Als ik jou mening zo lees haal ik eruit dat mijn vader het beste kan stoppen en de restschuld moet gaan betalen en afzien van een procudure. 1 Van de contracten heeft hij al een jaar verlengd. Mijn vraag is dan is dit wat jij zegt wel het meest verstandige of heb je nog een ander advies? Misschien kunnen we email adressen uitwisselen zodat we kunnen mailen of desnoods een telefoonnummer.

groet René

rob v.d.

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Had vanavond pas tijd om het op video te zien. Prima die publiciteit, hoe meer hoe beter! 't Was goed, Jürgen. Op naar de 1000 leden ....

ant

Ongelezen bericht door ant »

Jurgen,bedankt.

Gesloten