LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflopende winstverdriedubbelaar

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Rob

Aflopende winstverdriedubbelaar

Ongelezen bericht door Rob »

De winstverdriedubbelaar waar ik in aug. '99 aan begon loopt binnenkort af. Het betreft hier aandelen ING, AHOLD en ABN dus dit lijkt me een slecht moment om te verkopen. Verlengen zie ik echter ook niet zitten: de rente zal niet minder zijn dan de afgelopen 3 jaar en ik heb niet veel zin meer om Dexia te spekken. Ik zou daarom het liefst het hele aandelenpakket overnemen (Fl 48.000,-) en wachten op betere tijden. Met een beetje geduld hoeft het dan alsnog geen fiasco te worden, of zie ik iets over het hoofd?

johannes

Re: Aflopende winstverdriedubbelaar

Ongelezen bericht door johannes »

Ik heb begrepen dat de Stichting niets meer voor je kan doen als je het contract verlengt.
Echter, indien je de aandelen overneemt dan kan de Stichting zich wel( blijven) inzetten voor je verlies.
Bovenstaande heb ik begrepen uit de site van de stichting bij de rubriek meest gestelde vragen.

JBP

Ongelezen bericht door JBP »

Johannes, niet geheel juist is je opmerking dat de stichting geen zin meer heeft als je verlengt. Verliezen voor de verlenging lopen gewoon mee in een eventueel proces. Ik overweeg te verlengen. Waarom ? Stel dat ik de huidige schuld in termijnen zou kunnen aflossen Deze maandelijkse termijnen komen ongeveer overeen met de rente die ik ga betalen. Het is dan wel zo dat de aandelen na 1 jaar of 2 of zelfs 3 weer kunnen gaan aantrekken. Verder zakken kan natuurlijk ook, dus het blijft een gok. De mijne loopt 8 juli af, dus goede raad is duur.Aandelen overnemen: daar heb ik eenvoudigweg geen geld voor.

johannes

Ongelezen bericht door johannes »

Het klopt wat JBP stelt.
Eventuele koersverliezen na verlenging komen voor eigen risico en dus niet in aanmerking voor aanmelding bij de Stichting.
Wel heb ik ergens in het contract met legio gelezen dat verlenging met slechts 1 jaar mogelijk is.
Dit n.a.v. JBP's opmerking na 1,2,of 3 jaar.
Wellicht dat de procedure DSI korter gaat duren dan die bij de Stichting.
Het is mij in ieder geval duidelijk dat je MOET kiezen:
- of aanmelden bij de Stichting
- of binnen 3 maanden na afwijzing van Dexia het geschil voorleggen bij het DSI, waarvan uitspraak bindend is met nog een beroepsmogelijkheid binnen het DSI.
( zie het geval waarin legio in het ongelijk is gasteld door het DSI)
Groeten en altijd bereid tot zinvol overleg en ik betreur de vervuiling op dit forum( ik bedoel dus niet dit rubriekje, maar die hele lange met al die onzin en verwijten ), hetgeen eenieder energie en ergernis kost.
Hopelijk vinden deze lieden op korte termijn een andere hobby.
afz Johannes

Rob

Bedankt voor de reacties, maar ik ben dus niet van plan een lening door te laten lopen (= verlengen) maar dat hele aandelenpakket over te nemen. Ik heb daartoe de financiele mogelijkheden gelukkig wel. Ik verwacht dan met (veel) geduld alsnog de schade te beperken en ik vraag me af hoe andere forumleden hierover denken. Ben ik dan van Legio af? Kan ik dan (een deel van) de aandelen verkopen wanneer ik wil?

Ik ben geen lid van de stichting en ben ook nog niet van plan dit te worden omdat ik me vooralsnog niet misleid voel door Legio.

Rob

Het vervolg: vorige week de brief met de drie bekende keuzes gekregen (ruim 4 weken voor afloop contract). Legio meldde een negatieve opbrengst van 6.500 euro gebaseerd op de koersen van begin juli. Daarmee zou mijn totale 'winst' uitkomen op -FL9000,- rente + -FL14.300 koersdaling = -FL23300,- Hierbij reken ik het renteverlies en het feit dat de koersen in juli ook weer eens fors onderuit zijn gegaan nog niet eens mee.

Als ik hun folder van 3 jaar geleden er nog eens bij pak moet ik toch wel behoorlijk zoeken om een aanwijzing te vinden dat de winstverdriedubbelaar zo zou kunnen uitpakken.

Ik heb gekozen voor overnemen van de aandelen zodat ik in ieder geval zelf het tijdstip van verkoop kan bepalen. Dit lijkt me een voordeel omdat de koers van de betreffende aandelen bijvoorbeeld de afgelopen week soms 10% of meer per dag verschilde.

Enfin, het formulier ging maandag op de bus, ik heb een effectenrekening geopend bij mijn eigen bank om de aandelen hierop te kunnen laten bijschrijven en het wachten is nu op de eindafrekening. Bij mijn eigen bank werd overigens uitgebreid ingegaan op de risico's van het beleggen en werd o.a. mijn risicoprofiel eerst vastgesteld. Zo'n opvatting van zorgplicht kan dus kennelijk ook.

rob

Ongelezen bericht door rob »

Maar waarom de zelfde aandelen kopen??? je kan voor dat geld toch ook andere aandelen kopen, ik zie abn ahold en ing alleen maar zakken, en in de toekomst is het ook niet echt roos kleurig

Rob

Dag naamgenoot,

Het 'overnemen' van de aandelen komt er eigenlijk op neer dat je de lening (t.w.v. de oorspronkelijke waarde van de aandelen, de zogenaamde hoofdsom) aflost. Gedurende de looptijd van het contract heb je immers alleen maar (veel)rente betaald over die lening en nog niks afgelost.

Je koopt dus nu niet ineens 'dezelfde' aandelen, maar je houdt de aandelen die door Legio destijds voor je gekocht nog een tijdje vast.
Kortom, niet 'kopen' maar nog even 'niet verkopen'.

Dit om ze op een zelf te bepalen (hopelijk gunstiger) tijdstip te verkopen. Het is overigens niet waar dat de betreffende aandelenkoersen alleen maar zakken; op dit moment zou ik willen dat ik er twee weken geleden nog een zooitje had bijgekocht!

Inmiddels heb ik vorige week de hoofdsom overgemaakt naar Legio en hen mijn beleggingsrekeningnummer doorgegeven. Het wachten is nu op een bevestiging en de betreffende aandelen.

Ik hoop wel dat ze zo fair zijn om de teveel betaalde rente over de laatste maand terug te betalen aangezien ik nu ruim 2 weken voor afloop contract heb afgelost. Ben benieuwd...

robbedoes

Ongelezen bericht door robbedoes »

Wie is de echte?wie van de drie?Robkrab?rob1628?rob@hotmail

Maaike Kordo

Ongelezen bericht door Maaike Kordo »

ROB, je zegt dat er in die brochure weinig stond over dat het zo slecht kon uitpakken. Vraagje; je begint aan een lease product, tov je inleg gaat het vijfvoudige aan het werk wat inhoudt dat als je 10000,- inlegt je 50000-, in aandelen krijgt. Aankoopwaarde heet dat geloof ik. Als de boel dan daalt, dan weet je toch dat je al dat verlies zelf voor de kiezen krijgt? Ik heb zelf ook legio producten. Alleen heb ik ze op de lange termijn, ikzelf kan nog 7 jaar wachten. Ik vind het rot voor je als het je verkeerd is uitgelegd, maar je hebt dat geld om het volledige pakket over te nemen ook bij elkaar gekregen dus je hebt toch kennis genoeg om dat te regelen. Had je niet iets beter je contract moeten bekijken?

Rob

ROB, je zegt dat er in die brochure weinig stond over dat het zo slecht kon uitpakken.

-> Klopt. Er werd voorgerekend met rendementen van ten slechtste -2% als ik het me goed herinner. Het is nu -50%.

Vraagje; je begint aan een lease product, tov je inleg gaat het vijfvoudige aan het werk wat inhoudt dat als je 10000,- inlegt je 50000-, in aandelen krijgt. Aankoopwaarde heet dat geloof ik.

-> Inleg? Je legt niks in, je leent een bedrag dat in z'n geheel wordt ingelegd. Je betaalt geen inleg maar rente op die lening.

Als de boel dan daalt, dan weet je toch dat je al dat verlies zelf voor de kiezen krijgt?

-> Ja. Ik heb ik iets anders beweerd dan?

Ik heb zelf ook legio producten. Alleen heb ik ze op de lange termijn, ikzelf kan nog 7 jaar wachten.

-> Je MOET dus 7 jaar wachten, jij hebt geen keus. Ik heb de aandelen nu zelf dus ik kan ook 7 jaar wachten. Maar ook een maand, een week of 15 jaar. Wie is er beter af denk je?

Ik vind het rot voor je als het je verkeerd is uitgelegd, maar je hebt dat geld om het volledige pakket over te nemen ook bij elkaar gekregen dus je hebt toch kennis genoeg om dat te regelen.

-> Om WAT te regelen?

Had je niet iets beter je contract moeten bekijken?

-> Wat heb ik er dan niet uit begrepen denk je?

PS. Ik ben wat voorzichtig geworden met het op forums achterlaten van een juist e-mail adres.

M. Santegoets

Ongelezen bericht door M. Santegoets »

Beste Maaike

Ik ben jouw naam al veel eerder tegengekomen.
In eerste instantie al in maart (met Arjan) als legio
medewerkers en later begin augustus nog een keer, waarbij
je verklaarde helemaal geen Legio produkten te hebben.

Vind je het heel erg als ik jou niet serieus neem?

groetjes
Revo

Gesloten