LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artikel FD van 10-7-03

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
WIJ WINNEN

Artikel FD van 10-7-03

Ongelezen bericht door WIJ WINNEN »

Laatst bijgewerkt op: 10/7/2003 09:12

Dexia haalt helft klanten over met aanbod

AMSTERDAM - Dexia Bank Nederland heeft nog eens 11.000 beleggers gewonnen om akkoord te gaan met de soepelere voorwaarden die zij voorstelt om hun problemen met aandelenlease te verzachten. Daarmee komt hun aantal op ongeveer 86.000 van de in totaal 196.500 beleggers in Legio Lease. Dat heeft de bank woensdag laten weten. Een woordvoerder noemt de resultaten een 'nette score'.

Eind mei hadden zich al 75.000 gedupeerden aangemeld. Dexia verlengde toen de aanmeldingstermijn met zes weken om andere beleggers over de streep te trekken. De 86.000 instemmers hebben samen een schuld van euro 1,1 mrd bij de bank. Van het totale aantal uitstaande contracten komt dat neer op 45,9% van het totaal. De schuld van alle leasebeleggers bij Dexia bedraagt euro 2,36 mrd.

De gedupeerden zijn in de problemen geraakt met producten van Dexia-dochter Legio Lease, waarbij zij belegden met geleend geld. Door de val van de aandelenkoersen afgelopen jaren, hebben beleggers de verwachte rendementen vaak niet gehaald en blijven zij met een schuld zitten.

Gedupeerden die ingaan op het aanbod van de bank moeten beloven geen rechtszaak tegen Dexia te beginnen. Dexia rekent een lagere rente voor de schuld die ze hebben uitstaan.

De tienduizenden aanmeldingen zullen volgens een woordvoerder van boze beleggers geen invloed hebben op de claim tegen de bank. 'De rechtszaken gaan door', zegt hij. De stichtingen Leaseverlies en Eagalease hebben Dexia een miljardenclaim gesteld. De onderneming zou de beleggers verkeerd hebben voorgelicht. Ongeveer 80.000 Dexia-klanten hebben zich voor deze claim aangemeld. Zij eisen via de rechter het terugdraaien van de contracten omdat beleggers misleid zouden zijn.

Dexia is verheugd met de resultaten, waaruit volgens de bank een 'hoge mate van acceptatie van de cliënten blijkt voor de oplossing die de bank heeft geboden'. Voor deze groep geldt een soepelere betalingsregeling en Dexia rekent een lagere rente voor de schuld die ze hebben uitstaan. De geboden oplossing betekent een aanzienlijke vermindering van het kredietrisico voor de bank. De bank heeft een stroppenpot opgezet van euro 497 mln. Nu het aanbod is afgesloten, zal Dexia Bank de uitstaande leningen van alle betrokkenen volgens de gebruikelijke criteria en procedures invorderen. 'Als ze niet betalen zal gebruik worden gemaakt van incassobureaus', zegt de woordvoerder. Bij Dexia zijn tot nu toe 108.000 reacties binnengekomen van de 196.500 aangeschreven personen. Dat komt overeen met 58% van de 368.000 contracten die voor het aanbod in aanmerking komen. Van de reacties is 80% positief en 20% negatief.

Copyright (c) 2003 Het Financieele Dagblad

--------------------------------------------------------------------------------

PLUKKER

Re: Artikel FD van 10-7-03

Ongelezen bericht door PLUKKER »

PLUKKER vraagt zich af of 'WIJ winnen' de gedupeerden vertegenwoordigd of Dexia....

PLUKKER - vindt het hoe dan ook opportuun

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, en???

Saskia

Ongelezen bericht door Saskia »

Moet je nagaan hoe dom "Wij Winnen" denkt????

Alleen omdat ze een artikel lezen die niet klopt, denken ze dat ze winnen. Er is echt iets mis met tellen bij DEXIA!!

JULLIE ZULLEN NOOIT WINNEN VAN ALLE GEDUPEERDEN :twisted:

ike

Ongelezen bericht door ike »

Dit heb ik naar het FD gemaild :oops:

Wat een waardeloze kop boven een artikel van u.
Wij geven de strijd tegen dexia echt niet op, dat is minder dan de helft. U had ook als lop kunnen gebruiken "Grootste helft ontevreden klanten van dexia gaan door met procederen"
Dat had meer recht gedaan aan de zaak. :!: :!:

ike

Ongelezen bericht door ike »

Dit kreeg ik als reactie op mijn email

Wij hadden een hele andere kop boven het artikel, namelijk: Dexia hoort vooral veel 'nee'. U bedoelt waarschijnlijk de kop op de website; die wordt door een aparte redactie gemaakt. Mailt u uw reactie naar [email protected]. (heb ik ook gedaan)

Met vriendelijke groet,

Luc

Ongelezen bericht door Luc »

Goeie actie Ike :!:

Dus in de krant stond het wel goed begrijp ik. Ik ga ook ff mailen naar dat email-adres.

Gesloten