Artikel volkskrant
Met dank aan Merijn Rengers, de schrijver.
====================================
Klanten van het Sprintplan van Aegon-dochter Spaarbeleg zijn ontevreden over de oplossing die Aegon hen biedt voor de gekelderde beurskoersen. Opnieuw dreigen daarmee problemen rond een aandelenleaseproduct.
Aegon heeft tussen eind 1997 en medio 2002 via dochter Spaarbeleg een "meer dan honderdduizend mensen" Sprintplannen verkocht, zo schat een tussenpersoon. Sprintplan is een aandelenleaseproecut waarbij de mogelijke verliezen gelimiteerd zijn.
Bij de Sprintplannen betalen klanten een bedrag van minstens 69 euro (150) gulden rente per maand aan Aegon, dat op haar beurt grote aandelenpaketten aankoopt. De aankoopwaarde van deze aandelen is gedekt, waardoor de klanten in het slechtste scenario alleen de maandelijkse inleg verliezen. Klanten die tussentijds hun inleg verlagen, kunnen wel met een restschuld blijven zitten. Dit scenario is met de huidige beurskoersen de realiteit.
Aegon heeft haar klanten onlangs een jaaropgave gestuurd waarop de gekelderde waarde van het aandelenpakket staat vermeld. Hierin wordt voor het eerste melding gemaakt van een lening, die eerder nog eufemistisch "voorgeschoten bedrag" heette. "Ik voel me bedrogen", stelt Spaarbelegklant Vivien Ashruf. "Mij is altijd verteld dat ik aan het sparen was en dat ik mijn maandbedragen gegarandeerd terug zou krijgen".
Aegon biedt klanten van wie de contracten aflopen, de optie om nog vier jaar door te gaan. De verzekeraar neemt daarbij een jaar lang de rente voor haar rekening. Ook komt de verzekeraar klanten die tussentijds hun inleg willen verlagen, tegemoet door het risico op een restschuld af te dekken. "Wij stellen ons voor individuele klanten coulant op", alsdus een woordvoerster van Aegon.
GeSp en Pay-back, twee belangengroepen die opkomen voor gedupeerden van Spaarbeleg, stellen dat Aegon alle klagers helpt. "Zeker twintig leden hebben met een en dezelfde voorbeeldbrief van onze site hun inleg verlaagd en van Aegon te horen gekregen dat zij niet met een restschuld blijven zitten", stelt Henk de Ruyter van GeSp. Dossiers in bezit van de Volkskrant bevestigen dit.
Voor veel Spaarbeleggers gaat de verlaging van de maandelijkse inleg niet ver genoeg. UIt correspondientie op de GeSp-site blijkt dat Aegon bij een doorprocederende klant heeft aangeboden het Sprintplan stop te zetten en af te zien van toekomstige maandelijkse verplichtingen. De klant heeft dit aanbod naast zich neergelegd en eist momenteel alle ingelegde gelden retour van Aegon.
De Consumentenbond is ontevreden over de aanpak van Aegon en overweegt de standaardbrief op haar site te plaatsen. "Dit soort aanbiedingen moet voor iedereen gelden, en niet alleen voor de klagers", stelt een woordvoerster.
info:
http://drunk-beetle.org/gesp
Walter
Re: Artikel volkskrant over: Sprintplan van Aegon-dochter Spaarb
Bijna geen reactie op het artikel, onbegrijpelijk, Gr Walter
-
de zoekmug
walter
het is weekend.en de gedupeerden maken zich op voor
de grote dag.
het is weekend.en de gedupeerden maken zich op voor
de grote dag.
-
Zoë Gibson
Ik wil ook alle gedupeerden van Spaarbeleg (met name inzake de Sprintplan) oproepen om naar www.consumentenbond.nl te gaan. Klik op 'doe mee' en vervolgens op 'lees verder' bij 'lopende acties' en als laatst 'consumenten problemen'. Daar zien jullie mijn oproep.
Jullie kunnen daar lezen hoeveel mensen gereageerd hebben op mijn aanbod van een voorbeeld brief om naar Spaarbeleg te sturen.
Reageer aub ook dan op de site want dan kan de Consumentenbond zien hoeveel reacties er zijn (inmiddels meer dan 170) Hopelijk kunnen zij dan een concrete actie opstarten namens ons allemaal.
Vergeet neit je mail adres in de tekst te melden.
Jullie kunnen daar lezen hoeveel mensen gereageerd hebben op mijn aanbod van een voorbeeld brief om naar Spaarbeleg te sturen.
Reageer aub ook dan op de site want dan kan de Consumentenbond zien hoeveel reacties er zijn (inmiddels meer dan 170) Hopelijk kunnen zij dan een concrete actie opstarten namens ons allemaal.
Vergeet neit je mail adres in de tekst te melden.