LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Beleggen ja / nee ?
Beleggen ja / nee ?
Beste forumlezers,
Het volgende de meesten van ons hebben aan het aandelen lease avontuur veel geld verloren (betaalde rente -de termijnen- en een evt. restschuld), daadwerkelijk of op papier!
Dit verlies hoe kwam dit tot stand?
De koersen zijn flink in waarde gedaald, dat is laten we realistisch zijn jammer maar hier kan niemand iets aan doen.
De uitzonderingen (aandelen)daar gelaten.
De leaseconstructie was deze te weinig flexibel (contract is contract),had deze aangepast moeten worden aan de gewijzigde omstandigheden op de beurs?
Deze daling had niemand bij het aangaan van zijn contract kunnen voorzien.....toch?
Als iemand drie jaar geleden tegen u of mij, en velen met ons dit had gezegd ...dan hadden we op ons voorhoofd gewezen kijkende door onze roze bril.
Of spreek ik nu voor mezelf.
Maar nu, gaan we met alles wat we geleerd hebben in de achterliggende periode weer ons geld beleggen?
Want de koersen staan laag veel dieper kunnen ze toch niet zakken dus misschien is het nu wel aantrekkelijk om in te stappen.
Als ik mijn betaalde rente zelf belegd had was het verlies waarschijnlijk veel minder geweest,en in ieder geval alleen maar op papier.
Of toch maar liever sparen?
Als ik mijn centen (termijnen) netjes op de bank had gestort had ik geen rente hoeven te betalen maar gekregen?
En had ik nu lekker op vakantie kunnen gaan.
Wat vind U,kom op en reageer!
M.vr.gr. Zeeuw
Het volgende de meesten van ons hebben aan het aandelen lease avontuur veel geld verloren (betaalde rente -de termijnen- en een evt. restschuld), daadwerkelijk of op papier!
Dit verlies hoe kwam dit tot stand?
De koersen zijn flink in waarde gedaald, dat is laten we realistisch zijn jammer maar hier kan niemand iets aan doen.
De uitzonderingen (aandelen)daar gelaten.
De leaseconstructie was deze te weinig flexibel (contract is contract),had deze aangepast moeten worden aan de gewijzigde omstandigheden op de beurs?
Deze daling had niemand bij het aangaan van zijn contract kunnen voorzien.....toch?
Als iemand drie jaar geleden tegen u of mij, en velen met ons dit had gezegd ...dan hadden we op ons voorhoofd gewezen kijkende door onze roze bril.
Of spreek ik nu voor mezelf.
Maar nu, gaan we met alles wat we geleerd hebben in de achterliggende periode weer ons geld beleggen?
Want de koersen staan laag veel dieper kunnen ze toch niet zakken dus misschien is het nu wel aantrekkelijk om in te stappen.
Als ik mijn betaalde rente zelf belegd had was het verlies waarschijnlijk veel minder geweest,en in ieder geval alleen maar op papier.
Of toch maar liever sparen?
Als ik mijn centen (termijnen) netjes op de bank had gestort had ik geen rente hoeven te betalen maar gekregen?
En had ik nu lekker op vakantie kunnen gaan.
Wat vind U,kom op en reageer!
M.vr.gr. Zeeuw
Re: Beleggen ja / nee ?
Geachte Heer Zeeuw,
Op gevaar af dat enkelen wel weer zullen vinden dat ik mij op de voorgrond dring,wil ik toch U graag antwoord geven.
Het antwoord is ja.Ik heb nu op eigen initiatief weer flink wat aandelen aangeschaft,omdat ik denk dat binnen niet al te lange tijd de beurzen zich zullen herstellen.
Indien we destijds door Legio niet waren vastgepint aan een bepaalde tijdsduur, hadden een groot aantal beleggers leuke verdiensten kunnen genereren.
Vandaar nu op eigen risico en met wat meer kennis opnieuw het avontuur aangegaan.
mvg.pwj.hoozemans.
Op gevaar af dat enkelen wel weer zullen vinden dat ik mij op de voorgrond dring,wil ik toch U graag antwoord geven.
Het antwoord is ja.Ik heb nu op eigen initiatief weer flink wat aandelen aangeschaft,omdat ik denk dat binnen niet al te lange tijd de beurzen zich zullen herstellen.
Indien we destijds door Legio niet waren vastgepint aan een bepaalde tijdsduur, hadden een groot aantal beleggers leuke verdiensten kunnen genereren.
Vandaar nu op eigen risico en met wat meer kennis opnieuw het avontuur aangegaan.
mvg.pwj.hoozemans.
beste Zeeuw
Ik vind het een beetje moeilijk om te reageren op
"nu instappen" met een bom duiten, met de wetenschap
dat velen op dit forum hun laatste geld in Legio kontrakten
hebben gestopt, en niet eens in staat zijn om aan hun schuld te voldoen.
Ik weet wel dat jij daar ook niets aan veranderd, maar
het komt, denk ik, niet echt over.
groet
Revo
Ik vind het een beetje moeilijk om te reageren op
"nu instappen" met een bom duiten, met de wetenschap
dat velen op dit forum hun laatste geld in Legio kontrakten
hebben gestopt, en niet eens in staat zijn om aan hun schuld te voldoen.
Ik weet wel dat jij daar ook niets aan veranderd, maar
het komt, denk ik, niet echt over.
groet
Revo
Hai Revo,
komen we elkaar ook hier weer tegen.
Straks worden we voor forumgekken uitgemaakt.(grapje)
mvg.Pieter.
komen we elkaar ook hier weer tegen.
Straks worden we voor forumgekken uitgemaakt.(grapje)
mvg.Pieter.
Ik ben begonnen met het beleggen in beleggingsfondsen. Maandelijks en voor een vast bedrag. Met als achterliggende gedachten: koersen laag --> veel aandelen voor minder geld, koersen hoog --> koerswinst.
Wel bedoeld voor de zeeeeeeeeeer lange termijn. Wijze les geleerd na LL debacle (en erg veel pijn in mijn portemonnee)
Wel bedoeld voor de zeeeeeeeeeer lange termijn. Wijze les geleerd na LL debacle (en erg veel pijn in mijn portemonnee)
Beste Frederica
Op zich is er niets mis met jouw gedachtengang
Als jij je op de "vloer" begeeft, kun jij kopen en
verkopen op een moment dat het jou past. Vaak op lange
termijn, soms op korte termijn. De kontrakten van legio
lieten dit helaas niet toe, zegt men.......
Laat je vooral niet afschrikken door deze slechte
ervaring.
groetjes
Revo
Op zich is er niets mis met jouw gedachtengang
Als jij je op de "vloer" begeeft, kun jij kopen en
verkopen op een moment dat het jou past. Vaak op lange
termijn, soms op korte termijn. De kontrakten van legio
lieten dit helaas niet toe, zegt men.......
Laat je vooral niet afschrikken door deze slechte
ervaring.
groetjes
Revo
Beste Revo,
Tja inderdaad zo had ik het nog niet bekeken, in het geval van het misschien nu instappen spreek/sprak ik te veel voor mezelf.
Ik heb in dat deze te veel naar mijn eigen situatie gekeken , weliswaar heb ik ook een fors bedrag verloren.
Maar het leed is nog te overzien (wat overigens niet betekent dat het geen zeer doet).
Vergat voor ogen te houden dat velen ernstiger in de problemen zitten.
Gelukkig heb ik de beurswijsheid destijds aangehouden om te gaan beleggen met geld dat je niet direct nodig hebt.
Al had ik mij van het resultaat wel heel iets anders voorgesteld!
Mijn invalshoek was dat "aan elk nadeel een voordeel zit"
Bedankt voor je opmerking
m.vr.gr.
Zeeuw
Tja inderdaad zo had ik het nog niet bekeken, in het geval van het misschien nu instappen spreek/sprak ik te veel voor mezelf.
Ik heb in dat deze te veel naar mijn eigen situatie gekeken , weliswaar heb ik ook een fors bedrag verloren.
Maar het leed is nog te overzien (wat overigens niet betekent dat het geen zeer doet).
Vergat voor ogen te houden dat velen ernstiger in de problemen zitten.
Gelukkig heb ik de beurswijsheid destijds aangehouden om te gaan beleggen met geld dat je niet direct nodig hebt.
Al had ik mij van het resultaat wel heel iets anders voorgesteld!
Mijn invalshoek was dat "aan elk nadeel een voordeel zit"
Bedankt voor je opmerking
m.vr.gr.
Zeeuw
Beste Zeeuw
Jouw vraag is volledig legitiem, en verdient een antwoord.
Dat van de heer Hoozemans was afdoende.
Ik heb alleen geprobeerd te voorkomen dat er teveel
zou worden uitegweid over wat "we" allemaal met ons geld
zouden gaan doen.
Ik heb een vraagje
Wellicht iets voor jou en Pieter om jullie tanden in te
zetten. Een gedachtenkronkel, meer niet.....maar wie weet
met wat schaafwerk....
Stel nu even dat het met de stichting op niets uitloopt.
Er lopen veel pakketten met vele aandelen.
Als iedereen die zich aangemeld heeft bij de stichting nu
eens een bepaald bedrag in een pot stort, waarvoor de
aflopende aandelen die niet rendabel zijn gebleken worden
overgenomen. Er moet dan uiteraard een keus gemaakt worden, omdat het bedrag dat je beschikbaar hebt niet toereikend is om alles over te nemen, maar toch.
Stel dat eenieder (25000 op dit moment een eenmalige
storting zouden doen. (we praten dan niet over 50 euro
natuurlijk). De groep zou dan de aandelen kunnen parkeren
en tot aan dat ze rendabel worden de dividenden krijgen.
Op het moement dat bepaalde aandelen uit het rood komen
zouden ze verkocht moeten worden. Ideaal is dat je dan
bv. AH die verschillende aankoopkoersen heeft stapsgewijs
weg moet doen.
Is er met zo'n konstruktie iets te bereiken?
Wat denken jullie?
groet
Revo
Jouw vraag is volledig legitiem, en verdient een antwoord.
Dat van de heer Hoozemans was afdoende.
Ik heb alleen geprobeerd te voorkomen dat er teveel
zou worden uitegweid over wat "we" allemaal met ons geld
zouden gaan doen.
Ik heb een vraagje
Wellicht iets voor jou en Pieter om jullie tanden in te
zetten. Een gedachtenkronkel, meer niet.....maar wie weet
met wat schaafwerk....
Stel nu even dat het met de stichting op niets uitloopt.
Er lopen veel pakketten met vele aandelen.
Als iedereen die zich aangemeld heeft bij de stichting nu
eens een bepaald bedrag in een pot stort, waarvoor de
aflopende aandelen die niet rendabel zijn gebleken worden
overgenomen. Er moet dan uiteraard een keus gemaakt worden, omdat het bedrag dat je beschikbaar hebt niet toereikend is om alles over te nemen, maar toch.
Stel dat eenieder (25000 op dit moment een eenmalige
storting zouden doen. (we praten dan niet over 50 euro
natuurlijk). De groep zou dan de aandelen kunnen parkeren
en tot aan dat ze rendabel worden de dividenden krijgen.
Op het moement dat bepaalde aandelen uit het rood komen
zouden ze verkocht moeten worden. Ideaal is dat je dan
bv. AH die verschillende aankoopkoersen heeft stapsgewijs
weg moet doen.
Is er met zo'n konstruktie iets te bereiken?
Wat denken jullie?
groet
Revo
Revo,
We praten dus niet over 50 euro. Maar waarover dan wel. Ik denk niet dat je hier veel liefhebbers voor kunt vinden. Ik heb voor mezelf niet zo heel veel vertrouwen meer in juist die aandelen die in de leasepakketten zitten, en dan met name KPN. Ook ABN is een kwakkelend fondsje gebleken, die met een paar euro verschil nooit afweek van de huidige koers.
Lijkt mij een vergezocht plan.
We praten dus niet over 50 euro. Maar waarover dan wel. Ik denk niet dat je hier veel liefhebbers voor kunt vinden. Ik heb voor mezelf niet zo heel veel vertrouwen meer in juist die aandelen die in de leasepakketten zitten, en dan met name KPN. Ook ABN is een kwakkelend fondsje gebleken, die met een paar euro verschil nooit afweek van de huidige koers.
Lijkt mij een vergezocht plan.
Beste Frederica
Jij hebt volledig alle vertrouwen verloren, nietwaar?
geeft niet.
KPN bijvoorbeeld is nu net zo'n fonds waar beleggers
weer veel vertouwen in hebben. Ad Scheepbouwer heeft de financien weer aardig op peil en nu het in wat rustiger
vaarwater komt zijn de vooruitzichten op lange termijn weer
goed te noemen.
Toen voor mijn pakket 5 jaar geleden abn werd aangekocht stond het op 133 guldens. Nu omgerekend op zon'n 140 gulden
(exclusief de spliting van 1:4). Nu in de zeer neergaande
lijn dus.
groetjes
Revo
Jij hebt volledig alle vertrouwen verloren, nietwaar?
geeft niet.
KPN bijvoorbeeld is nu net zo'n fonds waar beleggers
weer veel vertouwen in hebben. Ad Scheepbouwer heeft de financien weer aardig op peil en nu het in wat rustiger
vaarwater komt zijn de vooruitzichten op lange termijn weer
goed te noemen.
Toen voor mijn pakket 5 jaar geleden abn werd aangekocht stond het op 133 guldens. Nu omgerekend op zon'n 140 gulden
(exclusief de spliting van 1:4). Nu in de zeer neergaande
lijn dus.
groetjes
Revo
Hallo Revo,
Wat je voorstel betreft :,wil je mij niet meer zo laten schrikken?
Naast je analytisch vermogen ben je ook nog een groot idealist.
Stel je voor Revo welk een organisatie (stichting)opgestart moet worden,daar waar het gaat om ca.25.000 aandeelhouders.Je hebt daarvoor een dagelijks bestuursorgaan voor nodig.
Stel verder dat 25.000 deelnemers een inleg doen van 150 euro,wat aan de zeer lage kant is aangezien bijna alle aandelen er op dit moment zwak voorstaan,dan moet er aan waardepapier in euro's 3.750.000 beheerd worden.
Wat denk je verder van de afspraken welke vooraf gemaakt moeten worden,b.v.bij welke koers wordt de KPN verkocht?
Het is algemeen bekend dat ieders winstverwachtingspatroon verschillend is.
Sorry Revo,ik hou van uitdagingen maar dit is naar mijn idee niet een brug maar een zee te ver.
Maar ik ben uiteraard ook benieuwd naar de mening van de Heer Zeeuw.
mvg.Pieter.
Wat je voorstel betreft :,wil je mij niet meer zo laten schrikken?
Naast je analytisch vermogen ben je ook nog een groot idealist.
Stel je voor Revo welk een organisatie (stichting)opgestart moet worden,daar waar het gaat om ca.25.000 aandeelhouders.Je hebt daarvoor een dagelijks bestuursorgaan voor nodig.
Stel verder dat 25.000 deelnemers een inleg doen van 150 euro,wat aan de zeer lage kant is aangezien bijna alle aandelen er op dit moment zwak voorstaan,dan moet er aan waardepapier in euro's 3.750.000 beheerd worden.
Wat denk je verder van de afspraken welke vooraf gemaakt moeten worden,b.v.bij welke koers wordt de KPN verkocht?
Het is algemeen bekend dat ieders winstverwachtingspatroon verschillend is.
Sorry Revo,ik hou van uitdagingen maar dit is naar mijn idee niet een brug maar een zee te ver.
Maar ik ben uiteraard ook benieuwd naar de mening van de Heer Zeeuw.
mvg.Pieter.
Beste Pieter
Jou laten schrikken is het laatste wat ik zou willen
Ik realiseer me natuurlijk ook dat het zeker niet eenvoudig
zal worden. Of het haalbaar is moet blijken uit de interesse. Wanneer verkopen? Ja, dat zijn afspraken die
gemaakt zouden moeten worden.
Het is echter niet meer dan een aanzetje, waaruit misschien wat beters groeit, maar je zal ergens moeten
beginnen. Maar misschien dat de stichting voor ons een
goed resultaat binnenhaald. (Ik ben overigens in min rekensom uitgegaan van meer dan 150 eur). je bent weer
zeer bescheiden Pieter!
groet
Revo
Jou laten schrikken is het laatste wat ik zou willen
Ik realiseer me natuurlijk ook dat het zeker niet eenvoudig
zal worden. Of het haalbaar is moet blijken uit de interesse. Wanneer verkopen? Ja, dat zijn afspraken die
gemaakt zouden moeten worden.
Het is echter niet meer dan een aanzetje, waaruit misschien wat beters groeit, maar je zal ergens moeten
beginnen. Maar misschien dat de stichting voor ons een
goed resultaat binnenhaald. (Ik ben overigens in min rekensom uitgegaan van meer dan 150 eur). je bent weer
zeer bescheiden Pieter!
groet
Revo
Beste Revo,
Heb je stuk aandachtig en met belangstelling gelezen, het is mijns inziens best een aardige insteek maar licht utopisch.
Het zou een mega belegingsclub worden maar 25000 mensen op een lijn krijgen lijkt mij bijna onmogelijk.
Zoals te lezen op het forum zijn er onder ons die de emoties aardig onder controle hebben, en het geheel kunnen relativeren (ligt uiteraard ook aan de financieele gevolgen/omstandigheden).
En wellicht het geduld op kunnen brengen te wachten tot de koersen weer op niveau zijn, wat nog wel even zou kunnen duren(zie uitspraak van Dhr N. Wellink die het heeft over een koerscorrectie).
Persoonlijk zou ik de organisatie van dit geheel niet aandurven, daarbij zal het nogal wat voeten in aarde hebben.
Het zal juridisch ook allemaal zeer goed geregeld en onderbouwd moeten worden.
En als er binnen die club een ongerief onstaat over de te volgen koers, wat dan een proces van een stichting aan je broek nee dank je (laatste opmerking is wel komisch niet?moet kunnen).
m.vr.gr.
Zeeuw
Heb je stuk aandachtig en met belangstelling gelezen, het is mijns inziens best een aardige insteek maar licht utopisch.
Het zou een mega belegingsclub worden maar 25000 mensen op een lijn krijgen lijkt mij bijna onmogelijk.
Zoals te lezen op het forum zijn er onder ons die de emoties aardig onder controle hebben, en het geheel kunnen relativeren (ligt uiteraard ook aan de financieele gevolgen/omstandigheden).
En wellicht het geduld op kunnen brengen te wachten tot de koersen weer op niveau zijn, wat nog wel even zou kunnen duren(zie uitspraak van Dhr N. Wellink die het heeft over een koerscorrectie).
Persoonlijk zou ik de organisatie van dit geheel niet aandurven, daarbij zal het nogal wat voeten in aarde hebben.
Het zal juridisch ook allemaal zeer goed geregeld en onderbouwd moeten worden.
En als er binnen die club een ongerief onstaat over de te volgen koers, wat dan een proces van een stichting aan je broek nee dank je (laatste opmerking is wel komisch niet?moet kunnen).
m.vr.gr.
Zeeuw
Beste Zeeuw
Bedankt voor je reaktie
Eerlijk gezegd ben ook ik niet degene die dit zou kunnen
organiseren. Te gekompliceerd, vooral van rechtswege.
Het zou ook alleen maar opgaan als de stichting niet verder komt met de Dexia bank, waar ik vooralsnog niet
vanuit ga.
Mijn gedachte was dat er binnen de groep een tiental mensen wordt gekozen (die zich vrijwillig aanmelden), die
luisteren naar de groep over de te varen koers en vervolgens "carte blanche" krijgen. Er wordt dus niets aangekocht, alleen beheerd en verkocht.Zon'groep zou zich
dus na verloop van jaren vanzelf weer opheffen.
Aandelen van pakketten met een minimaal verlies zou je
dan niet over moeten nemen. Dit zou zonde zijn van je
liquide middelen (Deze grens zou nader bepaald moeten worden).
Waar ik over zat te mijmeren is het volgende.
Binnen al die pakketten zit bijvoorbeeld het aandeel ING
met koersen die sterk uiteenlopen.
Je houdt de aandelen in beheer en strijkt de dividenden op.
Wanneer het moment daar is dat de eerste ondergrens bereikt
is, dan die aandelen verkopen, NIET spekuleren.
Stel dat de laagste koers van alle aandelen 26 euro
is, dan zodra de 26 euro bereikt is eruit doen.
De rest van de ING aandelen pas weg doen als die koers
bereikt is. Het geld dat vrijkomt zou 1x per 6 maanden
of 1x per jaar onder de deelnemers verdeeld kunnen worden.
Ik geloof heilig dat mensen vrij snel hun inleg terug zullen hebben, en dat de verliezen op die manier beperkt
zouden kunnen worden. Let wel, het is niet de bedoeling
om er een beleggingsclub van te maken met aan- en verkoop
beleid. Louter en alleen om op massale wijze tenminste
de inleg van de deelnemers aan Legio Lease produkten
proberen veilig te stellen.
Deelnemers moeten dan ook niet zeuren als er eens een fout
gemaakt wordt. Waarbij niet gezegd dar je niet open moet
staan voor suggesties.
Overigens begrijp ik heel goed dat het "massale" in deze
een beetje afschrikt
groetjes
Revo
Bedankt voor je reaktie
Eerlijk gezegd ben ook ik niet degene die dit zou kunnen
organiseren. Te gekompliceerd, vooral van rechtswege.
Het zou ook alleen maar opgaan als de stichting niet verder komt met de Dexia bank, waar ik vooralsnog niet
vanuit ga.
Mijn gedachte was dat er binnen de groep een tiental mensen wordt gekozen (die zich vrijwillig aanmelden), die
luisteren naar de groep over de te varen koers en vervolgens "carte blanche" krijgen. Er wordt dus niets aangekocht, alleen beheerd en verkocht.Zon'groep zou zich
dus na verloop van jaren vanzelf weer opheffen.
Aandelen van pakketten met een minimaal verlies zou je
dan niet over moeten nemen. Dit zou zonde zijn van je
liquide middelen (Deze grens zou nader bepaald moeten worden).
Waar ik over zat te mijmeren is het volgende.
Binnen al die pakketten zit bijvoorbeeld het aandeel ING
met koersen die sterk uiteenlopen.
Je houdt de aandelen in beheer en strijkt de dividenden op.
Wanneer het moment daar is dat de eerste ondergrens bereikt
is, dan die aandelen verkopen, NIET spekuleren.
Stel dat de laagste koers van alle aandelen 26 euro
is, dan zodra de 26 euro bereikt is eruit doen.
De rest van de ING aandelen pas weg doen als die koers
bereikt is. Het geld dat vrijkomt zou 1x per 6 maanden
of 1x per jaar onder de deelnemers verdeeld kunnen worden.
Ik geloof heilig dat mensen vrij snel hun inleg terug zullen hebben, en dat de verliezen op die manier beperkt
zouden kunnen worden. Let wel, het is niet de bedoeling
om er een beleggingsclub van te maken met aan- en verkoop
beleid. Louter en alleen om op massale wijze tenminste
de inleg van de deelnemers aan Legio Lease produkten
proberen veilig te stellen.
Deelnemers moeten dan ook niet zeuren als er eens een fout
gemaakt wordt. Waarbij niet gezegd dar je niet open moet
staan voor suggesties.
Overigens begrijp ik heel goed dat het "massale" in deze
een beetje afschrikt
groetjes
Revo
Heeft iemand ervaring met de beleggingsfondsen van Centraal beheer /
bert
bert
Zelf beleggen?
Natuurlijk, maar met niet meer dan 10 à 15% van je eigen vermogen.
En de komende 10 jaar moet je dat geld absoluut niet nodig hebben.
Ahold, Aegon en KPN zijn nu koopjes.
Natuurlijk, maar met niet meer dan 10 à 15% van je eigen vermogen.
En de komende 10 jaar moet je dat geld absoluut niet nodig hebben.
Ahold, Aegon en KPN zijn nu koopjes.