LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belegger in leaseproduct soms misleid (parool)

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
el

Belegger in leaseproduct soms misleid (parool)

Ongelezen bericht door el »

Belegger in leaseproduct soms misleid
(Van onze redactie economie)

AMSTERDAM - Aanbieders van aandelenleaseproducten hebben hun klanten in sommige gevallen misleid. Bovendien hebben de financiële instellingen niet of slecht ingeschat of beleggers de financiële risico's van een leaseproduct wel konden dragen. Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een rapport dat minister Gerrit Zalm van Financiën aan de Kamer heeft gestuurd.

De AFM schrijft dat tegen één of meer lease-aanbieders 'handhavingsmiddelen' zijn gebruikt, AFM-jargon voor het opleggen van maatregelen of een boete. De toezichthouder wil geen namen noemen, maar mogelijk is een belangrijke aanbieder van leasebeleggingen, Dexia, aangepakt. De andere aanbieders, Fortis en Aegon, ontkennen dat zij beboet zijn.
Volgens de toezichthouder zijn de grootste fouten bij leaseconstructies gemaakt met de zogeheten zorgplicht. Deze regel draagt verkopers van beleggingsproducten op een schatting te maken van de financiële draagkracht van een klant.

Volgens de AFM zijn de meeste leaseconstructies 'zeer risicovolle' producten die slechts voor een specifieke groep beleggers geschikt zijn. De toezichthouder constateert dat de aanbieders niets of te weinig wisten van hun klanten.

In advertenties spiegelden de aanbieders de risico's regelmatig veel te rooskleurig voor, aldus de AFM. Ook hebben 'één of meerdere aanbieders' klanten niet de beste prijs gegeven voor hun aandelen. Daarnaast zijn beleggers tegen de regels via de telefoon gestrikt en lagen in sommige gevallen de regels voor opzegging van het contract niet vast.

Op het hoogtepunt van de markt hadden 700.000 mensen voor 6,5 miljard euro belegd met geleend geld. Veel beleggers zitten nu met torenhoge schulden.

© Het Parool, 28-10-2003

el

Re: Belegger in leaseproduct soms misleid (parool)

Ongelezen bericht door el »

Ik had begrepen dat er op 12 november een uitspraak komt van de rechter over het aanvechten van de zorgplicht door Dexia want Dexia vindt nog steeds dat zorgplicht niet geldt voor hun droomprodukten.
Volgens mij is het rapport van de AFM vrij duidelijk v.w.b. de zorgplicht.
Dus wanneer deze uitspraak ten nadele is van Dexia dan is volgens mij het doek gevallen voor dit oplichtersclubje.

croosjes

Ongelezen bericht door croosjes »

el,waarschijnelijk doelen hun(dexia) op de ontheffing die is gegeven in 1995 voor saldi-bewakingplicht?anders zou ik het ook niet weten en misschien zien hun die ontheffing misschien voor de zorgplicht.want saldibewakingplicht geldt nu voor nieuwe contracten zie rapport als ik iedergeval het goed begrepen hebt.vrgr.andre de croos

aert0001

Ongelezen bericht door aert0001 »

AFM sabelt effectenlease neer
Het ministerie van Financiën heeft een vernietigend rapport gepubliceerd over de effectenleaseproducten. Aanbieders hebben veel fouten gemaakt bij het aanbieden, onderhouden, afhandelen van leasecontracten. De aandelenleaseproducten zouden alleen geschikt zijn voor beleggers die risico en financiële gevolgen ervan kunnen dragen. In de praktijk werden de leasecontracten juist gesloten met de gewone man, met laag inkomen. Aanbieders zijn vooral in de zorgplicht tekort geschoten. Het rapport is een steun in de rug voor de beleggers die compensatie eisen. (FD, p.1 - Tel, p.23)

Gesloten