LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beurscrash op komst

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Michiel Luidens

Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Beurscrash op komst
Door Martin Voorn

'Beursgoeroe' Rienk H. Kamer voorspelt het al jaren: de aandelenbeurzen gaan crashen. Volgens Guy Boscart van USMarkets.nl gaat het binnen een paar maanden gebeuren. Alleen is nog een 'trigger' nodig die paniek op de financiële markten doet ontstaan.

Beursstrateeg Guy Boscart van USMarkets.nl ziet vooral in de Verenigde Staten gevaren voor aandelenbeleggers. Hij denkt dat de toonaangevende Dow Jones-index zakt van 9900 punten nu naar rond de 7500 punten en daarna richting 5000 punten. Als dat gebeurt komt ook de Nederlandse AEX-index, die 'ooit' op 703 punten stond, niet ongeschonden uit de strijd.

,,Als de Dow kraakt, zal de AEX niet meer op 320 staan... als er paniek in de VS uitbreekt en de Dow eerst naar 7500 en later naar 5000 punten gaat, zal de AEX in eerste instantie naar 275-250 punten gaan. Later, in een 'bearmarket' van 12-18 maanden naar de oude bodem van 218 punten of zelfs naar 150-175 punten.'' Daarna kun je volgens hem wel weer instappen voor een mooie rit naar boven.

Boscart is in Nederland de eerste die het woord beurscrash nu noemt, minder onafhankelijke analisten van banken doen dit natuurlijk niet. Boscart deed dat een paar dagen terug op FTV, een financiële nieuwszender op internet. Hij baseert zich deels op de signalen en trends die de technische analyse geeft, zo wijzen de grafieken uit dat de Dow (en ook de AEX) er slecht bij liggen.

Maar hij wijst ook op een aanzienlijk aantal fundamentele gevaren voor de aandelenmarkten. ,,Het immense (laatste maand: 54 miljard dollar) en stijgende handelstekort van de VS moet door het buitenland gefinancierd worden. De landen buiten de VS zijn daar steeds minder toe bereid. Als het buitenland z'n geld terugtrekt kan een gevaarlijke situatie ontstaan, ook al omdat de Amerikaanse burger tot z'n nek in de schulden zit.''

Ook de in 2004 met zo'n 70 procent gestegen olieprijs betekent een bedreiging van de wereldeconomie, de bedrijfsresultaten en de beurskoersen. En volgens Boscart moet ook de 'tikkende tijdbom' onder Amerikaanse hypotheekfinanciers als Freddie Mac en Fannie Mae niet onderschat worden. De situatie in Irak als potentiële bedreiging en mogelijke aanslagen op westerse doelen, al of niet door Al-Qaeda, noemt hij niet eens.

,,Maar je ziet al dat de angst in de markt zit, beleggers vluchten uit aandelen in veilige vluchthavens als goud en obligaties, de goudprijs is naar recordniveaus gestegen. Als de particuliere beleggers in paniek raken kunnen (centrale) bankiers en overheden de markt niet meer omhoog praten of manipuleren. Wat mij nu al verontrust is dat de markt niet meer omhoog komt, de animo is helemaal weg.''

,,En ik zie de olieprijs (nu 51-54 dollar per vat) over niet al te lange tijd naar 75 dollar per vat stijgen, wat natuurlijk slecht is voor de economie en de beurzen. Ik ben geen Rienk Kamer, ik ben geen zwartkijker, ik zie het ook wel eens positief, maar dat kan nu niet, de kans is groot dat er een beurscrash komt, gevolgd door een duurzaam lagere aandelenmarkt.''
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1098335262878.html

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 03:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Dubio »

De beurs is allang gecrasht, gekracht officieel.
De AEX is van de ongelovelijke stand van 703 punten gedaald naar 220 in 3 jaar tijd. Toevallig net die tijd dat veel WV3D's liepen met daarin aandelen die nog harder daalden dan het gemiddelde (Ahold, ING, KPN).
In vergelijking: de Dow Jones is van 13000 naar net onder de 10000 gezakt. En daarover zei George W. Bush al dat het de grootste (sluip)krach in de Amerikaanse geschiedenis was.
Nederland extremer dan Amerika, jawel het kan. Gelukkig hebben de Belgen een groot deel van onze problemen overgenomen.

pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door pluutje »

Michiel,

Als het regent in september is het Kerstmis in december! :roll:


:)

Michiel Luidens

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Ik had die onheilsprofeet eerder moeten geloven, sta nu dik in de min met aandelen van 1.5 jaar terug. Maar verkopen is voor mietjes!

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 03:55, 1 keer totaal gewijzigd.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door HvdB »

impact....heb je een echte vent nodig nu je een mietje bent? :P

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door ad snoeren »

ML en HVDB. Echte Kerels oftewel Venters.

Leg eens duidelijk uit wat mietjes zijn? Ik ben niet zo slim weet je.


Lfs Ad

Pikant
Berichten: 327
Lid geworden op: 14 aug 2004 19:08

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Pikant »

Volgens mij zijn dat kantonrechters , die maar geen besluit kunnen nemen en de zaken steeds uitstellen.

pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door pluutje »

Maar ook,

Een persoon die zich voortdurend als een ''echte vent'' profieleerd is een echt mietje en meestal is het ook nog een watje :oops:


:evil:

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Dubio,
je noemt wel de low van de Aex maar zet die af tegen de huidige koers van de DJIA. De Low van DJIA was n.l. ca 7181 en wel op 10 oktober 2002. Overigens was de high van DJIA niet 13000 maar ca. 11908 op 14 januari 2000.

Je kunt daarom beter de all-time high vergelijken met de huidige koers.

All time high DJIA was dus 11908, huidige koers (slotkoers gisteren) 9865. Ofwel een daling van (11908-9865)/11908 X 100% = 17,16%

All time high AEX was 703,18 (05 september 2000), huidige koers (slotkoers gisteren) was 326,65. Ofwel een daling van (703,18-326.65)/703,18 X 100% = 53,55%

Nogal een verschil inderdaad. Maar om de vergelijking compleet te maken moeten we wel de AEX uitdrukken in US$.
De US$ was op 05 september 2000 gelijk aan EUR 1,1128. De Aex in US$ was op die dag dus 703,18/1,1128 = 631,90
De US$ was gisteren gelijk aan EUR 0,7923. De Aex in US$ was gisteren dus 326,65/0,7923 = 412,28

De AEX in US$ is dus gedaald met (631,90-412,28..)/631,90 X 100% = 34,76%

De daling is dus weliswaar nog steeds ruim twee keer zo sterk geweest t.o.v. de DJIA. Maar enige puntjes op de i vond ik hier toch wel op zijn plaats.

Daar komt bij dat je ook zou kunnen zeggen dat de AEX te sterk is gedaald en dat er buffer in zit t.o.v. de Amerikaanse beurzen, Juist doordat er in de AEX zoveel US en US$ gerelateerde fondsen zitten. persoonlijk geloof ik dat niet maar misschien is dat wel jouw stelling omdat je zegt:
De beurs is allang gecrasht, gekracht officieel.
Ikzelf denk dat het nog veel verder omlaag kan (beneden de 100). En dan helpen obligaties ook niet meer.

groet, Maarten

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Hollander »

Tijdig alles eruit gegooid en in de obligaties gestapt, dat heb ik gedaan. Krijg ik tenminste nog dividend uitgekeerd.
Impact, leg eens uit: je hebt nu alleen nog obligaties, maar je krijgt WEL dividend. Maar dividend krijg je op aandelen. Dus ergens schrijf je niet de waarheid. Als je dividend krijgt heb je dus nog wel aandelen (en is het niet waar dat je alles eruit gegooid hebt en in aandelen bent gestapt.)

Flip Huizer
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2004 16:17

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Flip Huizer »

Tijdig alles eruit gegooid en in de obligaties gestapt, dat heb ik gedaan. Krijg ik tenminste nog dividend uitgekeerd.
Waarschijnlijk heeft hij buitenlandse obligaties (Dexia-België) :roll:

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 03:56, 1 keer totaal gewijzigd.

pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door pluutje »

Impact,

En bv HD Obligatiefonds! en! en!

:wink:

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Hollander »

Impact, dus je hebt AANDELEN in dat fonds?

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door JH »

is hier sprake van echte gedupeerden of zijn het beleggers die BEWUST proberen om hun verlies te compenseren ?

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 03:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Hoi Impact,

Als je beleggingsdoel is om later een aanvulling op je inkomen te hebben, kun je beter niet beleggen in een fonds dat een hoge dividenduitkering doet.
Tenzij je momenteel al 65++ bent en je de uitgekeerde dividenden als aanvulling op je AOW gebruikt, wat zou kunnen natuurlijk.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Beurscrash op komst

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 03:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten