LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chat met Mr. Schonewille

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Chat met Mr. Schonewille

Ongelezen bericht door L. Blok »

Op de startpagina van deze site staat onder dossiers Legio-
lease de chat met Mr. Schonewille.
Deze zet ik maar even in het forum ter info.

m.v.g.

L. Blok

Op maandag 9 december was er via deze website de mogelijkheid via een chat vragen te stellen aan Mr. W. Schonewille van Stichting Leaseverlies. Hieronder staan de vragen die door de bezoekers gesteld werden, met daarbij de antwoorden van advocaat Schonewille, in chronologische volgorde:

1 - Marco28: Geldt de hele procedure ook voor de Winstvertiendubbelaar?
Schonewille: De procedure geldt voor alle leaseproducten van Legio/Labouchere en Dexia. Daaronder valt ook de WinstVerTiendubbelaar.

2 - agrippa57: Kan ik toch lid worden van de stichting als mijn contract nog niet is afgelopen?
Schonewille: Lid worden van de Stichting kunnen alle klanten van Dexia, waaronder Legio Lease en Labouchere. Het maakt daarbij niet uit of het contract wel of niet is afgelopen.

3 - visser: Wij zijn verplicht gedwongen bezig met af betalen, heeft dit invloed op de procedure??
Schonewille: Als er geen finale kwijting door Dexia is bedongen bij het gedwongen aflossen van de schuld, dan is er geen gevolg voor de procedure.

Finale kwijting betekent dat je aan Dexia belooft dat je hen niet langer aansprakelijk zult houden voor de schade en dat je zult afzien van verdere juridische stappen.

4 – Onbekend: Wat moet ik onder die call opties verstaan die Dexia geven wil?
Schonewille: De callopties zijn een soort premie die je ontvangt, als je de schuld die resteerde bij het einde van het effectenleasecontract ineens aflost. Daarmee krijg je recht op een financiele uitkering op het moment dat de index boven een bepaalde waarde stijgt. De optie die wordt toegekend loopt drie jaar en geeft recht op een uitkering als de index meer dan 30% stijgt.

5 – Sarabdjits: Geldt de regeling ook voor klanten van Labouchere?
Sarabdjits: De regeling geldt ook voor Labouchere klanten, die aan de door Dexia gestelde voorwaarden voldoen. Labouchere is namelijk onderdeel van Dexia.

6 – Onbekend: Wat is precies de DSI en kan ik daar terecht met mijn klacht?
Schonewille: DSI is een alternatieve procedure voor de procedure die Leaseverlies gaat starten. Het probleem is dan wel dat mensen die bij DSI klagen niet langer gebaat zijn bij de acties van de Stichting Leaseverlies. DSI eist namelijk dat de klager verklaart de uitspraak als bindend advies te aanvaarden. Dat betekent dat die uitspraak geldt als overeenkomst tussen Dexia en de klager.

7 - Irene: Wij krijgen waarschijnlijk geen lening om de termijnen te betalen , moet ik nu stappen gaan ondernemen om mijn huis te verkopen?
Schonewille: Het is verstandig in dat geval een beroep te doen op de hardheidsclausule. Of daarvoor de mogelijkheid bestaat is nu niet te overzien. Dexia moet de voorwaarden van de hardheidsclausule namelijk nog formuleren. Wel is de Stichting bekend met het feit dat Dexia een oplossing probeert te bereiken voor schrijnende gevallen. U kunt daarover contact opnemen met Dexia.

8 - RobvanOirs: Mijn contract loopt nog 11 jaar, moet ik mij toch aanmelden bij Leaseverlies?
Schonewille: Als het contract nog 11 jaar loopt is het wel mogelijk aan te melden bij de Stichting. Het betekent wel dat de kans aanwezig is dat aan het einde van de looptijd geen schade resteert, als de koersen zich meer dan volledig herstellen. Schade is daarbij overigens alles wat minder ontvangen wordt bij het aflopen van het contract dan de totale inleg over de looptijd.

9 - TAvanTol: Wat kost het lidmaatschap van leaseverlies, en heb daar iets aan bij dat feestplan II dat ik heb?
Schonewille: Lidmaatschap van de Stichting kost EUR 45,00. Daaruit worden alle kosten, waaronder de advocaatkosten voldaan. In antwoord op een andere vraag: de advocaat doet dit dus niet pro deo: dat is in Nederland overigens verboden.

10 - Lenet: Moet ik wachten met betalen tot rechtszaak is geweest?
Schonewille: betalingen opschorten is zeer onwenselijk: Dexia kan dan een deurwaarder inschakelen of een incassobureau sturen. Het contract is namelijk wel tot stand geldig tot stand gekomen. Achteraf vernietigen is mogelijk voor echtgenoten, die niet vooraf hebben ingestemd met het sluiten van een leasecontract.

11 - ellendejon: Beantwoordt u nog vragen op de website van Leaseverlies?
Schonewille: Jazeker, alle veelgestelde vragen worden behandeld op de website van de Stichting. Mocht u een vraag hebben voor die rubriek dan kunt u die via de mail naar ons toesturen.

12 - janiq: Moet ik nu een kopie van mijn contract opvragen bij dexia?
Schonewille: als het gaat om de vernietiging wegens niet mede-ondertekenen echtgenoot/echtgenote, dan is het contract handig, maar niet nodig. De Stichting heeft de contracten in elk geval niet nodig als u de benodigde gegevens op het aanmeldformulier op haar website (www.leaseverlies.nl) invult.

13 - Richard24: ja hoe groot is de kans dat jullie/wij de rechtzaak winnen en dan bedoel ik collectief?
Schonewille: We voelen ons in de kansen van de procedure sterk: Het rapport van de Autoriteit Financiele Markten en de uitspraak van de Klachtencommissie DSI hebben de door de Stichting ingenomen standpunten onderschreven.

14 - Rowan: Vandaag loopt mijn geval af en er wordt telefonisch gedreigd met een deurwaarder. Kan ik gewoon wachten tot april?
Schonewille: Bezoek van deurwaarders komt - naar wij horen - de laatste tijd weer veelvuldig voor. Dexia wenst de vorderingen te incasseren. Om die reden zal voor al diegenen in betalingsproblemen een beroep op de hardheidsclausule een oplossing kunnen zijn, of desnoods financiering bij derden.

15- bert: Mijn vrouw heeft NIET ondertekent, maar de termijn van drie jaar is verlopen.
Schonewille: Als er meer dan drie jaren zijn verstreken sinds het contract is gesloten, dan kan de echtgenote die niet heeft meegetekend alleen vernietigen als hij/zij aantoonbaar niet eerder wist of behoorde te weten dat er een leasecontract was gesloten. Zonder dat bewijs is de vernietiging verjaard.

16 - PRietvink: Na inschrijving bij Leaseverlies kreeg ik meteen een dossiernummer, maar moest daarna om te completeren nog betalen. Komt daarvan nog een bevestiging?
Schonewille: Iedereen die zich aanmeldt ontvangt een ontvangstbevestiging. Het kan wel enige tijd duren voordat u deze ontvangt, al was het maar omdat zich dagelijks honderden, zoniet duizenden aanmelden. Van de betaling ontvangt u alleen maar een bevestiging van uw eigen bank via het bankafschrift.

17- Jeroen2002: Vindt u 45 euro maal 44000 niet wat veel?
Schonewille: Als er bij het einde van de procedure geld overblijft van de kosten, die alle gedupeerden hebben betaald, zal de Stichting bepalen wat daarmee gebeurt. Waarschijnlijk wordt dit terugbetaald aan de verschillende gedupeerden. Het bedrag klinkt hoog, maar onderschat niet de kosten van de Stichting. 44.000 gedupeerden bellen, mailen, etc. Dat vergt bovendien veel administratie.

18 – Martin1961: Mijn vader heeft het contract getekend maar is overleden, moet mijn moeder nu die restschuld betalen?
Schonewille: Bij overlijden van de contractant valt de waarde van het contract of de verplichtingen uit dat contract in de nalatenschap. Is het saldo van deze nalatenschap daardoor nul of negatief dan is het verstandig deze benificiair te aanvaarden. Dat voorkomt dat de erven aansprakelijk zijn voor de schulden uit het effectenlease-contract.

19- Rowan: Kan mijn huis leeggehaald worden? Ik bezit geen eigen huis en leef van een AOW plus klein pensioen
Schonewille: Alleen een AOW is onvoldoende om een effectenleasecontract te kunnen afsluiten, u kunt immers niet de risico's dragen, die daaraan zijn verbonden. Dat betekent dat u zich op de hardheidsclausule zou moeten beroepen.

20- JUSTIN: Kan ik wachten met het betalen van de restschuld totdat de rechtzaak is afgerond.
Schonewille: Wachten met betalen tot de rechtzaak is afgelopen is niet verstandig. Het is immers zo dat het contract op zichzelf geldig is. De rechter zal eerst moeten uitspreken dat het contract op grond van valse voorlichting is gesloten en dat Dexia schadeplichtig is.

21- Hoe groot acht u de kans de misleiding van Dexia aan te kunnen tonen?
Schonewille: De misleidendheid van de overeenkomsten en met name het foldermateriaal is tamelijk eenvoudig aan te tonen. Ook het rapport van de AFM de toezichthouder is duidelijk. Effectenleaseaanbieders hebben onvoldoende gewezen op de daadwerkelijke risico's

22- JCCalado: Wanneer kom je in aanmerking voor de hardheidsclausule ? Wat is de salarisgrens?
Schonewille: De toetsing van de hardheidsclausule is nog niet bekend. Dexia moet de criteria nog ontwikkelen en laat dit doen door een zogenaamde onafhankelijke commissie. Wie daarvan deel uitmaken is nog niet bekend.

23- mark: Hoe kom ik er achter of ik een schuld heb bij dexia?
Schonewille: De waarde van het contract kan indicatief berekend worden op de website van Legio (www.legio.nu)

24- MartinWolt: Is bankgarantie voor de restschuld een optie?
Schonewille: Waarschijnlijk is een bankgarantie een optie. De bank die die garantie afgeeft, zal echter willen dat je een saldo hen aanhoudt, ten hoogte van de bankgarantie. De facto betekent dat dus betaling.

25- CarloenNic: Is een overeenkomst ondertekent door minderjarigen rechtsgeldig?????
Schonewille: Ondertekening van de overeenkomst door een minderjarige, zonder toestemming van de ouders is niet geldig. De ouders kunnen dan de overeenkomst vernietigen vanwege het feit dat zij niet hebben ingestemd met dit contract.

26- marian: Hoe zit het met spaarselect??
Schonewille: Spaarselect verkocht Legio-producten. Zelf is zij wellicht aansprakelijk te stellen op grond van individuele adviezen, maar die moeten (a) worden aangetoond en (b) hadden niet door een redelijk handelend, redelijk bekwaam adviseur gegeven mogen worden en moeten (c) schade hebben veroorzaakt.

27- wimm: Mogen de echtgenoten willen weten: Wat en waneer moeten we wat doen?
Schonewille: Vernietiging van het contract door de echtgenoten moet binnen drie jaren nadat de overeenkomst tot stand is gekomen.

28- marielle: Depot is leeg, meer lenen durven we niet; is afkopen slim?
Schonewille: Depotlease levert problemen op als het depot opraakt. Dan zullen de toekomstige rentetermijnen betaald moeten worden uit een andere bron dan de effectenportefeuille, die flink in waarde gedaald is. Dat betekent dat de lasten betaald moeten worden uit inkomen. Dexia zou volgens ons ter beschikking staande informatie bij depotlease-contractanten de incasso van maandtermijnen opschorten. Hoe daarmee door Dexia definitief wordt omgegaan in het kader van de hardheidsclausule is nog niet bekend.

29- Schorea: Gaan jullie direct over tot het afhandelen van de contracten die niet door de echtgenoten zijn ondertekent?
Schonewille: Er zal een concept-brief worden opgesteld, die echtgenoten kunnen verzenden als een van beiden het contract niet heeft mede-ondertekend. De concept-brief zal ook op de website van de Stichting Leaseverlies worden gepubliceerd. De mogelijkheid het contract te vernietigingen wegens niet meetekenen van de echtgenoot heeft alleen betrekking op het huwelijk. Niet op de situatie dat er sprake is van samenwoners. Alleen het huwelijk wordt door de wet beschermd.

30- Marco28: Indien echtgenoot niet heeft ondertekend is dan het gestorte bedrag terug te vorderen en de schuld kwijt te schelden?
Schonewille: Als de overeenkomst vernietigd is, zal aanspraak bestaan op terugbetaling van alle wat tot die tijd is betaald en zal de restschuld niet door Dexia kunnen worden geincasseerd. Het kan echter zijn dat Dexia hierover wil procederen. In dat geval zult u een deurwaarder aan de deur krijgen als de betalingen worden gestaakt.

31- Jack: het contract is niet door mijn beide ouders ondertekend, kan het dan nietig worden verklaard? JA of NEE ?
Schonewille: De ouders kunnen vernietigen, althans de ouder die niet heeft meegetekend, maar die wel getrouwd was.

32- fibonacci: wat zijn callopties en kun je ze ook schrijven?
Schonewille: Het gaat om callopties op de index (AEX). De waarde daarvan lijkt ongeveer 10% van de ineens te betalen schuld te zijn. De gekregen callopties kunnen op de beurs (of via Dexia - dat is nog niet bekend) worden verhandeld. De waarde kan daarmee verzilverd worden op ieder gewenst moment. Looptijd is overigens maximaal 3 jaren.

jan

Re: Chat met Mr. Schonewille

Ongelezen bericht door jan »

Geachte heer Blok, N.a.v. vraag 28 heb ik een vraag. Hierin staat te lezen dat de incasso van maandtermijnen wordt opgeschort. Ik heb inderdaad van Dexia een brief ontvangen waarin staat dat de incasso wordt opgeschort, maar ze willen wel alles weten over onze financiele situatie. Ze willen over drie jaar de belastingaanslagen, uitgaven vaste lasten, hypotheeklasten van zowel geldlening voor effecten en woning enz. Kortom ik denk dat ze het kleine beetje spaargeld dat je nog zou bezitten ook nog willen opeisen. Weet u of misschien iemand anders die ook z'n hele financiele hebben en houwen heeft op moeten sturen hoe dit in de praktijk uitpakt. In dezelfde brief heeft Dexia er meteen ingezet (dreigement) dat als ik hen niet dergelijke gegevens ter beschikking stel ze overgaan tot incasso van het maandbedrag.

Jean

Ongelezen bericht door Jean »

Ik las de topic van mijn grootste vriend dhr L. Blok en een vraag van Martin 1969 aan de advocaat Schonewille of bij overlijden van vader moeder moet blijven doorbetalen. Contractueel is vastgelegd dat nabestaanden een keuze hebben...doorzetten van het contract of laten vervallen!

Verstandig

Ongelezen bericht door Verstandig »

De Heer Schonewill had diverse malen het woord deurwaarder en incasso laten vallen. Indien ik het goed voor heb, steunt een deurwaarder exploot op een gerechterlijke beslissing, dus dan ook bij misleiding, die tot bedrog leidt!
Indien zulks, dan vraag ik mij af hoe Schonewill deze zaak denkt te winnen, als reeds vaststaat, dat er géén misleidng is, daarom een exploot!

M.vr.gr.

apleoh

Ongelezen bericht door apleoh »

9 - TAvanTol: Wat kost het lidmaatschap van leaseverlies, en heb daar iets aan bij dat feestplan II dat ik heb?
Schonewille: Lidmaatschap van de Stichting kost EUR 45,00. Daaruit worden alle kosten, waaronder de advocaatkosten voldaan. In antwoord op een andere vraag: de advocaat doet dit dus niet pro deo: dat is in Nederland overigens verboden.

En sinds wanneer is een pro deo advocaat verboden?
Weer een nieuwe wet 2003 ofzo?

Dennis

Ongelezen bericht door Dennis »

Jammer alleen dat hij geen antwoord wilde geven tegen welk uurtarief hij zo enthousiast de Stichting terzijde staat. Voor elke donatie van € 45,00 is hij nog geen 5 minuten bezig. Dat verklaart ook zijn enthousiasme tijdens het melden van alweer 4.000 nieuwe leden. Je zag hem gewoon rekenen 4.000 x 5 minuten = 333 uur = 8 weken werk. Het geneuzel van hem dat hij (helaas) niet pro deo mag werken is een flagrante en pertinente onwaarheid. Geen enkele wet noch regelgeving staat hem in de weg zich geheel belangenloos in te zetten voor de slachtoffers van het aandelen-lease-leed.

Dennis

apleoh

ahum
Schonewille: De waarde van het contract kan indicatief berekend worden op de website van Legio (www.legio.nl)

nl?

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Ik denk dat Schonewille het beginsel van 'No cure no pay' bedoelde. Zie ook:
http://www.recht.nl/index.html?nid=6890
http://www.sp.nl/partij/theorie/opinies/opinie208.stm

groet Maarten

Hen de Bruin

Ongelezen bericht door Hen de Bruin »

Die Dennis is te dom om te poepen. Lekker iemand te kakken zetten die slimmer is dan hij. Daar heeft hij dus een levenstaak aan....haha. Schonewille bedoelt no cure no pay. Denk er aan dat hij die gesprekken niet heeft uitgetikt en op de web-site heeft gezet en er dus interpretatiefouten insluipen. Alsof Schonewille het verschil niet zou weten tussen pro-deo en no cure no pay? Alleen mensen met het IQ van Dennis denken dat en gebruiken het meteen om een wig te drijven.

Peter

Ongelezen bericht door Peter »

vraag 15
Hoe kan mijn vrouw aantoonbaar maken dat zij niet eerder wist of behoorde te weten dat er een leasecontract was afgesloten.
Wie heeft hier een antwoord op?

m.vr.gr.

Peter

Fenna

Ongelezen bericht door Fenna »

Peter, dat is alleen noodzakelijk als de drie jaren verstreken zijn. Is dat bij jou het geval?

Johan Panhorst

Ongelezen bericht door Johan Panhorst »

Ik heb een overeenkomst met bank labouchere.
Er zijn voor mij aandelen aangekocht.
Elke maand leg ik 181.52 euro in.
Minimaal moet ik dit 5 jaar doen.
Het totale aankoopbedrag is 17021,20 eur.
Kom ik met deze konstruktie nou in een probleem na 5 jaar?
Volgens mij is dit ook een vorm van Dexia.

Graag zie ik uw reaktie tegemoet.

Met vriendelijke groeten,
Johan Panhorst

Jean

Ongelezen bericht door Jean »

Wanneer ben je begonnen?

Dennis

Ongelezen bericht door Dennis »

Beste mensen,

toen ik via een adviseur van spaar select 2 jaar terug een efffectenleaseproduct afsloot was ik student en net 18 jaar.
Dus voor de regeling minderjarigen zal ik dan ook niet meer in aanraking komen, maar het feit dat ze een student zo'n gevaarlijk product verkopen is dat ook niet in strijdt met de regelgeving?

Ik heb namelijk zelf sterk de indruk dat ze aan studenten en AOW/ bijstand mensen helemaal geen lease producten mogen verkopen onmdat ze veelal niet in staat zijn om de eventuele schulden en andere financiële verplichtingen te kunnen voldoen.
Wie kan me helpen of het beroepen op 1 van bovenstaande zaken succes heeft voor me?

groetjes Dennis

Jan

Ongelezen bericht door Jan »

Heer Blok u plaatst een bericht op dit forum wat ook op de beginpagina staat van Tros Radar.

Werkt u bij Tros Radar ??

L. Blok

Ongelezen bericht door L. Blok »

Beste Jan,

Wat je verteld dat deze chat ook op de startpagina staat, is
juist maar dat had ik al verteld bij de start van deze
topic. Alleen lang niet iedereen leest deze startpagina en
zodoende heb ik het maar op het forum geplaatst ter info en
ik werk niet bij TROS Radar.

m.v.g.

L. Blok

apleoh

geplaatst door apleoh op 12-12-2002 om 01:24
En sinds wanneer is een pro deo advocaat verboden?
Weer een nieuwe wet 2003 ofzo?

hierop de reactie van

Hen de Bruin

Die Dennis is te dom om te poepen. Lekker iemand te kakken zetten die slimmer is dan hij. Daar heeft hij dus een levenstaak aan....haha. Schonewille bedoelt no cure no pay. Denk er aan dat hij die gesprekken niet heeft uitgetikt en op de web-site heeft gezet en er dus interpretatiefouten insluipen.

dan wil ik nu weten of dit het door schonewille was of niet?
excuses aan dennis zal wel teveel gevraagd zijn daar niet hij maar ik dit gewoon "constateer"

apleoh

getikte antwoord
moet er nog tussen

apleoh

en deze ook:
Schonewille: De waarde van het contract kan indicatief berekend worden op de website van Legio (www.legio.nl)

Gesloten