LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Concreet!

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
nadia

Concreet!

Ongelezen bericht door nadia »

Na aanvraag aan dexia om mijn contract te stoppen kreeg ik deze berekening, aangezien ik er niks van snap vraag ik hulp zodat iemand mij al deze bedragen kan uitleggen:

Eerst worden de aandelen genoemd
opbrengst verkoop: 3576,70 euro
Negatieve opbrengst optie: 4673,32

16 resterende termijnen
á 112,98 : 1807,68
contant gemaakt tegen 5%: 1746,58
contant gemaakte restant
hoofdsom: 12.109,19
kosten optie: 729,97
--------------
totaal door u te voldoen: 15.692,25

Wat houdt dit allemaal in????

Ik meende ook ergens gelezen te hebben met het voortijdig afbreken van het contract dat het 50% van de resterende maandtermijnen is maar in deze berekening is dat de volle pond.

Kan iemand mij dit uitleggen, die er verstand van heeft.
Bij voorbaat dank!

Maarten

Re: Concreet!

Ongelezen bericht door Maarten »

Hoi Nadia,

Misschien als je het in een andere opstelling ziet dat het dan wat duidelijker is

A) lening minus aandelen is:

12.109,19 minus 3576,70 = 8532,49

B) Je hebt helaas ook nog verlies op nog niet gekochte aandelen door de aanwezigheid van een putoptie. Dit verlies is:
neg. opbrengst optie: 4.673,32

C) De aankoopkosten van die verliesgevende optie moeten ook nog gedeeltelijk betaald worden:
aankoopkosten optie: 729,97

D) Je moet nog 16 termijnen van je contract betalen. Maar omdat je het eerder betaald dan afgesproken, krijg je een soort rentevergoeding op die termijnen van 5%. Dit noemt men de contante waarde(*):
contante waarde van de termijnen: 1746,58

Totaal te betalen: A+B+C+D:
8.532,49 + 4.673,32 + 729,97 + 1746,58= 15.682,36

Ik kom 9,89 tekort ergens tikfout gemaakt?

(*) Er zijn inderdaad contracten waarbij je 50% korting krijgt op de toekomstige termijnen. Maar dat is niet altijd zo. Helaas bij jou ook niet.

groet Maarten

nadia

Maarten, dank je wel!
Aangezien je er schijnbaar veel verstand van hebt, heb je misschien ook een advies voor mij?

grtn, nadia

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Nadia ik ken jou persoonlijke situatie natuurlijk niet dus ik kan alleen globaal iets zeggen. maar dat klinkt dan niet leuk.

Allereerst neem ik aan dat je lid bent geworden van de stichting leaseverlies. Je hebt kennelijk geen advocaat o.i.d. anders zou je hier geen advies vragen. Ik zou zeggen vraag eerst een informatief gesprek aan bij een advocaat. Dan kan die je zeggen wat je mogelijkheden zijn.

Verder.
Je hebt al zo'n verlies op je aandelen en de beurs staat nu zo ongelooflijk laag (ik had niet verwacht dat ik dat ooit hier op dit forum zeggen zou). Waarschijnlijk is je bij te betalen bedrag nu alweer veel hoger geworden doordat de AEX de afgelopen twee weken met 15% gedaald is. Ik zei al dat het niet leuk zou zijn. Het hangt ervan af hoe oud je berekening is. Misschien valt het no mee.
Op dit niveau zou ik het contract niet beeindigen je hebt nog 16 maanden te gaan. De 5% korting is peanuts. Waarschijnlijk wordt het bedrag van 729,97 (kosten optie) nog wat lager doordat er dividend op wordt afgeboekt. Het zou kunnen zijn dat we dit jaar toch weer flink omhoog gaan en dan loop je wellicht wat op het verlies in. Het kan ook verder omlaag, en sommigen zeggen dat dat gaat gebeuren. Het is gewoon een gok. Op dit niveau zou ik die gok toch maar nemen en ondertussen wel juridische hulp zoeken hetzij via een advocaat hetzij via de stichting Leaseverlies. Sorry dat ik je niet concreet en verantwoord financieel kan adviseren maar volgens mij kan niemand dat (gezien de huidige economie en overige wereldperikelen).

veel succes,
groet Maarten

nadia

Maarten, bedankt. Ook al is het heel moeilijk advies te geven kan ik hier wel wat mee. Laat het dus voorlopig maar zo en stop mijn contract niet en blijf dus gewoon bij lease-verlies ingeschreven.
Onwijs bedankt!

Gesloten