LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] consumenten autoriteit

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
mali
Berichten: 230
Lid geworden op: 09 feb 2004 10:29

consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door mali »

Helaas te laat maar waarschijnlijk deels ingegeven door het leasedrama.Staatssecretaris Van Gennip richt toezichthouder consumentenzaken op

21-06-2004



Staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip zal op korte termijn een toezichthouder consumentenzaken in Nederland oprichten. De nieuw op te richten toezichthouder, zal actief optreden in geval van mogelijke inbreuken met een collectief karakter op het consumentenrecht.


De staatssecretaris verwacht dat van de publiekrechtelijke handhaving door de toezichthouder een disciplinerende werking op de markt zal uitgaan, waardoor er naar verwachting minder geschillen ontstaan en een mentaliteitswijziging optreedt bij zowel aanbieder als consument.
De oprichting van een toezichthouder consumentenzaken is een van de voornemens in het Strategisch actieprogramma consumentenbeleid, dat Van Gennip vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In de afgelopen periode is onderzoek gedaan naar de witte vlekken in het nationale stelsel van consumentenbescherming. Aan de hand van die bevindingen komt staatssecretaris Van Gennip nu met het strategisch actieprogramma consumentenbeleid. Het programma heeft drie hoofddoelen: het vergroten van kennis van consumenten en aanbieders, het verbeteren van de afhandeling van consumentenklachten en het vereenvoudigen van de mogelijkheden voor consumenten om hun recht te halen, en het verminderen van het aantal inbreuken waarbij collectieve consumentenbelangen worden geschaad.
Om de kennis van consumenten en aanbieders te vergroten zal een informatieloket worden opgericht. Dat informatieloket zal individuele consumenten met een geschil doorverwijzen naar de juiste instantie. Ook zal het consumenten en aanbieders informatie verschaffen over rechten en plichten. Verder zal de EZ-site www.staiksterk.nl inhoudelijk worden geactualiseerd, worden uitgebreid met een bedrijvengedeelte en beter bekend worden gemaakt.
Van Gennip zal samen met VNO-NCW, MKB Nederland en de SER passende klachtafhandeling onder de aandacht brengen, zodat geschillen zo veel mogelijk worden voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat van de ontevreden consumenten met een geschil slechts 4,5% uiteindelijk naar een geschillencommissie of een rechter toestapt. Uitgangspunt blijft dat de direct betrokkenen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor de oplossing van hun onderlinge conflicten. Maar het is de taak van de overheid om er voor te zorgen dat voor consumenten met een geschil de toegang tot het recht gewaarborgd is. Geschillencommissies bieden de consument een snelle, eenvoudige en goedkope manier om zijn recht te halen. De werking van geschillencommissies wordt i.s.m. de Stichting Geschillencommissies voor Consumenten en het Ministerie van Justitie verbeterd. Ook zal gestimuleerd worden dat bedrijven bekend maken dat zij aangesloten zijn bij een geschillencommissie. Voor markten in transitie wordt een passende geschillenregeling verplicht.

Door de instelling van een consumentenautoriteit wordt ook de samenwerking tussen nationale publiekrechtelijke autoriteiten in andere lidstaten van de Europese Unie bevorderd. Nederland heeft momenteel als één van de weinige Europese landen, geen publiekrechtelijke toezichthouder op het gebied van consumentenrecht. De toezichthouder zal actief optreden tegen zowel nationale als grensoverschrijdende inbreuken op het consumentenrecht. Om als Nederland volop van de Europese interne markt gebruik te kunnen maken is het van belang dat er toezicht komt zodat er geen belemmeringen zijn bij grensoverschrijdende aankopen. De nieuwe technologische ontwikkelingen en het vervagen van de landsgrenzen vergroten de roep om publiek toezicht. Veel klachten en onopgeloste geschillen kunnen leiden tot vermindering van het vertrouwen van de consument in een markt. Daarnaast leiden oneerlijke handelspraktijken tot concurrentievervalsing en ondoelmatigheden.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door JH »

Als het kalf bijna verdronken is dempt men de put, zoals gewoonlijk. Pas als blijkt hoe groot de materiele en immateriele schade is, dan komt de overheid in actie met zg consumentenrecht. Overigens, het is toch een goed teken dat er wellicht op 30 juni en 7 juli een geheel andere uitspraak komt dan die van de vorige week.
Of zou de stinkende dexiabeerput weer met de bekende mantel der liefde worden gesloten ???
Het is niet te hopen !!!!

JL
Berichten: 466
Lid geworden op: 22 okt 2003 19:16

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door JL »

30 juni a.s. zal wel goed uitpakken voor eegalease maar de uitspraak van 7 juli a.s. wordt er één met een politieke lading.

fraude
Berichten: 151
Lid geworden op: 28 okt 2003 09:35

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door fraude »

Mosterd na de maaltijd.

fraude

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door kwast »

Heeft niets met aandelenlease te maken maar met andere consumentenproblemen. Voor o.a. leaseproblemen hebben we de AFM.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door JH »

Kwast, het heeft wel degelijk raakvlakken met de aandelenleaseproblematiek.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door JH »

Quote:
Regering komt met waakhond voor consumenten
21 juni 2004
Nederland krijgt een toezichthouder voor consumenten. Deze onafhankelijke "waakhond" moet consumenten beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken.

Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken deed die toezegging bij de presentatie van het strategisch actieprogramma van haar ministerie. De bewindsvrouw overhandigde het programma aan directeur Klaske de Jonge van de Consumentenbond

De Consumentenbond is verheugd met de toezegging van het ministerie van Economsiche Zaken dat er een toezichthouder voor consumenten komt. Met deze maatregel toont het ministerie volgens de bond aan dat de overheid niet alleen voor de belangen van ondernemers op moet komen, maar ook voor die van de consument.

Van recht hebben, naar recht krijgen
De Consumentenbond maakt zich al jarenlang sterk voor effectief toezicht op het consumententerrein. Bij consumentenorganisaties regent het klachten over illegale loterijen, geld-terug-acties, misleidende informatie bij vliegreizen, ongevraagde toezending en andere agressieve wervingsmethoden.

In maart 2003 is de Consumentenbond daarom ook de campagne Van recht hebben naar recht krijgen gestart. Uit onderzoek van de bond bleek dat er een gapend gat is tussen recht hebben en recht krijgen. Het strategisch actieprogramma van het kabinet richt zich op drie pijlers:

Meer kennis bij consumenten en aanbieders
Verbeteren van klachtenafhandeling en vergroting van toegang tot individuele geschiloplossingen
Het aanstellen van een toezichthouder.
Verbeterde nationale bescherming
De Consumentenbond vindt het cruciaal dat een toezichthouder wordt ingesteld die ondernemers kan aanpakken die zich niet aan de wet houden. Ondernemers worden op deze manier geprikkeld om zich aan de wet te houden. In april van dit jaar werd op Europees niveau al gekozen voor een netwerk van toezichthouders die optreden tegen grensoverschrijdende inbreuken op Europese consumentenwetgeving. Nu worden consumenten ook nationaal beter beschermd.

De Consumentenbond toont zich betrokken en wil graag meewerken aan de realisatie van alle pijlers van het nieuwe consumentenbeleid.


www.consumentenbond.nl

Truus2004
Berichten: 2377
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:13

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door Truus2004 »

zo is het kringetje rond:
Geplaatst op 22 Jun 2004 00:58 door JH


--------------------------------------------------------------------------------

http://www.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=18205
maar dan via het ministerie van EZ

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door kwast »

JH, ik zie wel dat er raakvlakken zouden kunnen zijn maar de kans is natuurlijk levensgroot dat financiële kwesties alsnog door de AFM zouden worden afgehandeld als de nieuwe waakhond voor Consumentenzaken er is. Specialisten gaan voor generalisten

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door peewee »

Zo maar een vraag die bij mij opkomt.
De Consumentenbond is blij met de komst van een door de overheid benoemde consumentenauthoriteit ! Verbazingwekkend, als je er wat dieper over nadenkt.
Is het niet de taak van de Consumentenbond zelf om op te komen voor de belangen van consumenten ???? In plaats van zo'n, altijd neutrale, het algemene belang dienende overheidstoezichthouder.
Kom op Consumentenbond. Doe je werk een keer goed. Anders kan de Consumentenbond beter de tent sluiten.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door JH »

Zo zie je maar dat deze topic onbedoeld toch tot nadenken aanzet, Het is te prematuur (vroeg dus) om bij voorbaat te roepen dat deze topic niets met de aandelenlease te maken heeft.
De Consumentenbond is jarenlang een log insituut geweest met uitsluitend vergelijking van produkten in plaats van preventie tegen misbruik en misleiding. De ommekeer gaat geleidelijk maar het is een begin.
En kwast je hebt inderdaad gelijk, specialisten gaan voor generalisten, gelukkig maar anders zou ik geen droge boterham meer te eten hebben.

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: consumenten autoriteit

Ongelezen bericht door kwast »

De Consumentenbond? Die heeft met de uitvoering van de taken van de waakhond helemaal niets te maken. Hoogstens heeft deze een succesvolle lobby gevoerd om de waakhond (een onafhankelijk bestuursorgaan) te laten installeren.

Gesloten