LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contact met Dexia

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Ruud930

contact met Dexia

Ongelezen bericht door Ruud930 »

beste mensen,

aangezien dexia niet of zo goed als niet reageert op (aangetekende) brieven, heb ik vanmiddag getracht om via een mailtje (wat mogelijk is vanuit hun site) contact met hun te zoeken.
Door een interne serverfout is dit echter niet mogelijk!

Wie heeft ervaring met telefonische gesprekken met dexia, en heeft tips/ suggesties met wat je zoal niet moet zeggen/ vragen en wat juist wel.

m.v.g. Ruud930

L. Blok

Re: contact met Dexia

Ongelezen bericht door L. Blok »

Beste Ruud,

Je schrijft dat je het van een site van Legio hebt geprobeerd. Hier komen twee e-mailadressen waar je het direct naar kan versturen.

[email protected] ; Dit is het emailadres van Legio
[email protected] ; Dit is het e-mailadres van Dexia

Ik geef je alleen weinig hoop dat men reageert want ik ben al van begin oktober afgelopen jaar bezig om ergens antwoord op te krijgen eerst met een aangetekende brief en later met een gewone brief. Helaas geen reactie. Toen tientallen e-mails waarvan ik antwoord terug kreeg dat men veel vragen kreeg en dat men zo spoedig mogelijk zou antwoorden. Helaas wederom geen reactie. Toen maar een e-mail gestuurd naar de directie van Dexia. Binnen een uur een reactie van Legio dat men zo snel mogelijk zou reageren. Helaas geen reactie. Dat is nu 3 weken geleden en tot nu toe nóg niets van ze gehoord. Dit noem ik absoluut onbehoorlijk bestuur en ze zoeken het nu maar verder uit. Zo behoor je niet met correspondentie van klanten om te gaan. In mijn klaagschrift bij DSI heb ik op grond van onbehoorlijk bestuur al verzocht om ontbinding van het contract.
In ieder geval wens ik je succes in je poging Legio/Dexia te bereiken.

m.v.g. L. Blok

R. Echter

Ongelezen bericht door R. Echter »

Beste L. BLok,

een overeenkomst beeindigen op grond van onbehoorlijk bestuur slaat nergens op.

Groet,

L. Blok

Beste R. Echter,

Er bestaat weldegelijk een wetsartikel om een overeenkomst te beëindigen op grond van onbehoorlijk bestuur of een onbetrouwbare partij, alleen weet ik niet welk wetsartikel dit is. Wellicht kan Maarten dit ons meedelen.

m.v.g. L. Blok

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

R.Echter
We moeten ALLE mogelijkheden onderzoeken.

groet Maarten

R.Echter

Ongelezen bericht door R.Echter »

onbetrouwbare partij zou kunnen, ivm bedrog art. 44 boek 3 BW, onbehoorlijk bestuur bestaat niet.

Maarten

Onbehoorlijk bestuur is mogelijk als het door de overheid wordt gedaan (publiek recht) Maar hier hebben we met privaat recht van doen. Dexia is een privaatrechtelijke rechtspersoon.

groet Maarten

R. Echter

Ongelezen bericht door R. Echter »

Iderdaad maarten, bestuursrecht en privaatrecht. Het is echter nog geen grond om een overeenkomst te beeindigen. eventueel wel een besluit/beschikking etc. van een publieke rechtspersoon.

Maarten

Ik was ook niet serieus hoor.

L. Blok

Beste Maarten en R. Echter,

Ik ben het niet geheel met jullie eens. Met Google heb ik even gezocht en vond op een site onderstaande stukje:

Een bestuurder of grootaandeelhouder van een NV of een BV kan met bestuurdersaansprakelijkheid te maken krijgen. Onbehoorlijk bestuur is de belangrijkste reden voor bestuurdersaansprakelijkheid. Er zijn twee vormen, de civielrechtelijke en die op grond van belastingen en sociale verzekeringen.

De civielrechtelijke bestuurdersaansprakelijkheid komt met name voor bij faillissementen. De curator en de rechtbank onderzoeken of er sprake is van onbehoorlijk bestuur, bijvoorbeeld of voldaan is aan wettelijke bepalingen als de jaarlijkse publicatie van de jaarrekening. Ook kan onbehoorlijk bestuur worden aangenomen wanneer de handelwijze van de bestuurder rechtstreeks tot het faillissement heeft geleid. De bestuurder heeft de stelplicht, hij moet aantonen dat er geen onbehoorlijk bestuur is gepleegd.

Bedrag van de aansprakelijkheid

Als de curator meent dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur stelt hij de bestuurder aansprakelijk voor een concreet door het onbehoorlijk bestuur veroorzaakt bedrag of voor het gehele tekort van de boedel in het faillissement.
Belastingen en sociale verzekeringen
Ook bij belastingen en sociale verzekeringen kan sprake zijn van onbehoorlijk bestuur. Dit wordt wettelijk aangenomen indien de bestuurder geen belasting of premies meer betaalt en dit niet onverwijld aan de belastingdienst of de uitvoe-ringsinstantie meldt. De betalingsonmacht moet binnen veertien dagen na de betalingstermijn gemeld zijn.

Het melden van betalingsonmacht ontslaat de bestuurder niet altijd van zijn aansprakelijkheid. Ook hier kan de belastingdienst of de uitvoeringsinstantie vaststellen dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur als bijvoorbeeld de bestuurder de vennootschap met veel te hoge schulden heeft opgezadeld, onverantwoord hoge investeringen heeft gepleegd of onzorgvuldig is geweest bij de kredietbewaking of het debiteurenbeheer.

Financiële schade beperken

Met een verzekering tegen bestuurdersaansprakelijkheid kan de financiële schade worden beperkt, maar beter is de aanspraak te voorkomen door in overleg te treden met de curator, de belastingdienst en de uitvoeringsinstantie.

m.v.g. L. Blok

janh

Ongelezen bericht door janh »

Beste Ruud930,

Diverse keren contact gehad met Dexia. Ik ben er echter mee gestopt, dit omdat de telefonistes kennelijk een cursus: " "Beleefd maar gedecideerd afpoeieren" gevolgd hebben, je wordt n.l.direct doorverbonden naar Legio en daar heb ik inmiddels met een paar mensen gesproken die een training gevolgd hebben in het op 1001 en een manier ventileren van het officieele standpunt van Dexia, zonder werkelijk iets zeggen. Je wordt er niets wijzer van !

Vervolgens een brief naar de heer Bruneel gestuurd, waarop een brief met een voorgedrukt, standaard, antwoord van Legio kwam; overigens wel na twee maanden wachten.
Ik heb deze brief inmiddels ingelijst, en gebruik hem in een cursus voor mensen uit het bedrijfsleven en overheid die klantvriendelijk moeten leren werken, en dat ze op een dergelijke manier dus NIET een transparante organisatie zijn, en dat je zo dus NIET klanten die een vraag over een product van een bedrijf stellen, moet beantwoorden.
Ik vertel de cursisten altijd dat het veel beter is om eerlijk te zijn, om fouten, bijvoorbeeld bij de presentatie van een product, te erkennen.
Waarom ik dat doe ? In de eerste plaats omdat het fatsoenlijk is om fouten te erkennen, maar in de tweede plaats omdat een klant, wanneer die merkt dat een bedrijf eerlijk is, in plaats van een toevlucht te nemen tot juridische slimmigheden, bereidt is om met een dergelijk bedrijf in onderhandeling te gaan en zodoende tot een oplossing te komen !

Pas wanneer je er dan niet uitkomt is het logisch om naar een advocaat te stappen, maar dit allemaal even terzijde.
Mijn ervaring is dat Dexia, wanneer je contact met hen zoekt in deze kwestie, veel lucht verplaatst maar niets zegt.

met een vriendelijke groet,
Janh

Ruud930

Beste Jan,

met je conclusie ben ik het ook geheel eens!
In het verleden ook al geregeld schriftelijk zaken uitgelegd, enkele maanden later vroeg Dexia me weer zaken op te helderen die ik enkele maanden ervoor (zelfs aangetekend!) al had kenbaar gemaakt.
Gelukkig bewaar ik alle bewijzen (verstuurde brieven, incl. bewijs van aantekening), maar de wijze van post afhandeling is ronduit slecht te noemen bij Dexia Bank.

Wanneer ze hier geen verbetering in aanbrengen voorzie ik op dit gebied ook nog schade voor dexia!

Zolang Dexia niks van zich laat horen, weiger ik ook om verdere betalingen te doen.
Hoofdzakelijk door mijn stellige overtuiging dat mijn contract NOOIT tot stand had mogen komen.
De redenen hiervoor heb ik uitvoerig aan Dexia kenbaar gemaakt (middels aangetekende brief!), dus die zet ik hier uit privacy overwegingen liever niet neer.

Heb enkele dagen terug ook een brief van het huisincassobureau van Dexia gekregen; zal voor de volledigheid deze firma ook inlichten, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

Verder wens ik iedereen sterkte toe en veel succes met zijn/ of haar situatie!

m.v.g. Ruud930

Maarten

Heer Blok,

Ja u heeft gelijk daar had ik in dit verband niet aan gedacht: bestuurdersaansprakelijkheid als gevolg van onbehoorlijk bestuur. Maar u dient zich wel te realiseren dat het hier over een heel ander onderwerp gaat. Namelijk over de privé-aansprakelijkheid van een bestuurder (directeur) van een vennootschap als gevolg van dat onbehoorlijk bestuur. Het gaat dus met name niet om ontbinding van overeenkomsten (van de vennootschap) als gevolg van onbehoorlijk bestuur. Zelfs al zou het sluiten van een overeenkomst zelf een daad van onbehoorlijk bestuur zijn dan nog leidt dat -onbehoorlijk bestuur- niet tot ontbinding van die overeenkomst maar mogelijk wel tot aansprakelijkheid van de directie.

groet Maarten

ps het niet beantwoorden van uw email is overigens ook in dit verband geen daad van onbehoorlijk bestuur (als grapje bedoeld)

jeroen

Ongelezen bericht door jeroen »

Beste Ruud,

Welk incasso bureau heeft Dexia ingeschakeld?

Volgens mij niet Dun & Bradstreet, want die nemen volgens mij geen opdrachten meer aan van Dexia.
Incassobureaus werken meestal onder het no cure no pay principe, en aangezien no cure in de meeste van onze gevallen van toepassing is zien ze het niet meer zitten om opdrachten van Dexia aan te nemen...

Hoop dat je bereid bent de naam van het incasso bureau door te geven...

rhr9

Ongelezen bericht door rhr9 »

Jeroen

Ik had laast een brief van het incasso bureau Dun & Bradstreet Zo tezien werken ze nog steeds samen.

met vriendelijke groet.
rhr9

Ruud930

Beste Jeroen,

met het huisincassobureau van Dexia bedoel ik ook Dun en Bradstreet.

Het kan best dat ze geen NIEUWE klanten/ opdrachten van Dexia meer aannemen, maar dan zal ik wel al een bestaande klant zijn.

hahahaha.

m.v.g. Ruud930

Gesloten