LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia biedt gedupeerden aandelenlease bedenktijd. Artikel T

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Piet

Dexia biedt gedupeerden aandelenlease bedenktijd. Artikel T

Ongelezen bericht door Piet »

Uit de Telegraaf van donderdag 22 mei:

Dexia biedt gedupeerden aandelenlease bedenktijd

Van een onzer verslaggeefsters

AMSTERDAM, donderdag
Dexia Bank verlengt het aanbod voor een schaderegeling aan gedupeerde aandelenlease-klanten met drie weken. Het bod wordt verlengd omdat slechts de helft van de 196.500 aangeschreven gedupeerde klanten heeft gereageerd. Zo´n 22.000 klanten, 10% van het totaal, hebben de schaderegeling afgewezen terwijl 75.000 klanten (40%) te kennen hebben gegeven het Dexia-aanbod te accepteren.
Een heel grote groep van 100.000 personen heeft echter niets laten horen, die groep krijgt nu nogmaals de kans om te reageren. Volgens bestuursvoorzitter Dirk Bruneel heeft Dexia deze groep extra tijd gegeven gezien de complexiteit van de materie. „Alle aangeschrevenen hebben een lijvig werkstuk van 80 pagina´s moeten doorwerken. We vermoeden dat een grote groep nog niet heeft gereageerd omdat de periode van 6 weken te kort was. Die groep geven we nu de tijd tot 13 juni.” Morgen gaan de 100.000 brieven tegelijk de deur uit. Aan het aanbod van Dexia is de voorwaarde verbonden dat men afziet van verdere juridische acties.
Dexia Bank heeft veel kritiek over zich heen gekregen in de Legio Lease-affaire waarbij klanten konden beleggen met geleend geld. Dat ging fout toen de beurzen in snel tempo kelderden en beleggers werden geconfronteerd met een forse schuld bij afloop van hun product. Veel klanten stelden dat Legio Lease hen nooit op de hoogte heeft gesteld van het risico dat men liep. Circa 80.000 gedupeerden verenigden zich in de Stichting Lease verlies die een juridische procedure tegen Dexia heeft aangespannen.
Bruneel waarschuwde de klanten die het aanbod hebben afgewezen, of die kiezen voor een juridische procedure via de Stichting Leaseverlies, nogmaals dat zij zich op moeten maken voor een jarenlange juridische strijd waarvan de uitkomst onzeker is. „Wie ingaat op ons bod heeft altijd iets. Verder moeten cliënten weten dat na 13 juni een contract een contract is voor ons. Het zou mij spijten als we op grote schaal deurwaarders moeten mobiliseren of een rechter moeten inschakelen om ons geld te krijgen”, zei Bruneel dreigend.
Volgens de Dexia-topman begrijpen veel cliënten niet dat als de Stichting Leaseverlies gelijk krijgt van de rechter, zij geen zak met geld krijgt om te verdelen. Daarna moet volgens hem iedere belegger bij Dexia individueel aantonen dat men valt onder de beslissing van de rechter. „Dit is geen dreigement maar een juridisch feit”, aldus Bruneel die stelt dat uit reacties die binnenkwamen op het call center blijkt dat veel gedupeerden niet veel voelen voor een individuele procedure.

Een kleine groep van 800 klanten doet een beroep op de Hardheidsclausule van Dexia waarbij mensen die het echt niet kunnen betalen naar draagkracht nog drie jaar moeten aflossen waarna Dexia de overgebleven schuld kwijtscheld. Van deze groep zijn nu 400 dossiers onderzocht. Met een ´hondertal´ klanten is een coulance regeling getroffen volgens Bruneel.
De aangeschreven 196.500 klanten die Dexia heeft aangeschreven en die in aanmerking komen voor het bod, zijn geselecteerd op het feit dat de waarde van hun aandelenportefeuille beneden de aanschafwaarde ligt. De klanten die hebben aangegeven in te gaan op het aanbod hebben een schuld bij Dexia van € l miljard. Op dit moment staat hun portefeuille € 521 miljoen onder water. De groep die niet is ingegaan op het voorstel van Dexia heeft een schuld van € 238 miljoen en zij zagen hun portefeuille € 158 miljoen beneden de aanschafwaarde dalen. De klanten die niet hebben gereageerd, hebben samen een lening van € 1,3 miljard uitstaan bij Dexia. Zij kijken tegen een negatief beleggingsresultaat aan van in totaal € 713 miljoen.
In totaal heeft Dexia Bank een voorziening getroffen van € 496 miljoen om alle kosten en risico´s van de effectenleaseportefeuille te dekken. Dit bedrag is uitgesplitst in een algemene voorziening van € 448 miljoen voor alle toekomstige kosten en risico´s en € 48 miljoen voor vervallen contracten en opeisbare vorderingen.

b

Re: Dexia biedt gedupeerden aandelenlease bedenktijd. Artikel T

Ongelezen bericht door b »

staat in de SPITS.

Veel lease-beleggers zien af van rechtszaak

AMSTERDAM (ANP) - Twee op de vijf beleggers gaan in op de soepelere voorwaarden die bank Dexia heeft voorgesteld om hun problemen met aandelenlease te verzachten. Dat maakte Dexia woensdag bekend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.

Dexia schreef begin dit jaar 200.000 klanten aan, waarvan er 75.000 instemden met het voorstel. Om andere beleggers nog over de streep trekken, verlengt de bank het aanbod met ruim drie weken.

De instemmers staan samen voor 1 miljard euro in het krijt bij de bank. Veel particuliere beleggers zijn in de problemen geraakt met producten van Dexia-dochter Legio Lease, waarbij werd belegd met geleend geld.

Beleggers die ingaan op de soepele voorwaarden, moeten beloven geen rechtszaak tegen de bank aan te spannen. Dexia rekent klanten die daarmee instemmen onder meer een lagere rente voor de schuld die ze hebben uitstaan.

Tevreden

Bestuursvoorzitter D. Bruneel toonde zich tevreden over de reactie van gedupeerde klanten. ,,Het is een bemoedigend aantal.'' Hij verwacht dat meer beleggers zullen toehappen, nu ze langer de tijd krijgen om zich aan te melden. De bank hoeft zijn voorzieningen voor de problemen met Legio Lease niet verder te verhogen, aldus Bruneel.

Volgens de woordvoerder van een groep boze beleggers zal de actie van Dexia een claim tegen de bank niet ondermijnen. ,,Wij hebben een verwaarloosbaar aantal opzeggingen. Onze rechtszaken gaan dus gewoon door.'' De stichtingen Leaseverlies en Eegalease eisen een schadevergoeding van Dexia, omdat de bank beleggers verkeerd zou hebben voorgelicht. Volgens de woordvoerder hebben circa 100.000 beleggers zich bij een van beide stichtingen aangesloten.

ellen

Ongelezen bericht door ellen »

bedankt Piet voor je bericht. Fantastisch anders loop ik altijd met de krantenknipsel rond. Na ik ben nog stets blij, dat ik niet getekend heb. Na en mijn man te overtuigen, dat was moelijk. En kruisje zetten was ook veel makkelijker. Ik heb geleerd in het leven te vechten, je hebt de kans te verliesen als je het niet doet heb je al
verloren. groetjes
PS. Je weet ik ben in Polen geboren. Nederlands blijft een moelijke taal.

monique

Ongelezen bericht door monique »

Nu nog de volkrant, parool en AD

c

Ongelezen bericht door c »

In de volkskrant staat vandaag ook een artikel met foto !

Hans2

Ongelezen bericht door Hans2 »

Vanavond ook een uitgebreide reportage in het Parool
over de persconferentie van Dexia op schiphol + een reportage met foto over de demonstratie in Amsterdam bij het Dexiagebouw.

Hans2

Ongelezen bericht door Hans2 »

Ook vanaochtend een uitgebreid artikel in de Volskrant met foto

Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

De koude rillingen lopen mijn over de rug als ik lees;
"Een kleine groep van 800 klanten doet een beroep op de Hardheidsclausule van Dexia" Deze groep hebben dus getekend voor afstand van juridische stappen in de hoop dat ze met de gewraakte hardheidclausule weer eten op tafel hebben.
vervolgens lees je;
"Van deze groep zijn nu 400 dossiers onderzocht. Met een ´hondertal´ klanten is een coulance regeling getroffen volgens Bruneel."

En wat doet dexia met de overige "honderden" gedupeerde die afgewezen zijn?
Contract is Contract! Betalen. En tja jammer u heft getekend om geen juridische procedure tegen ons te starten.

Ik wordt hier heel erg misselijk van.

Mvg Pieter

Dennis

Ongelezen bericht door Dennis »

Wat een @@GGRRR%$#%# lieve man is die Bruneel toch GR$#@%$#

kees1000

Ongelezen bericht door kees1000 »

ja piet daar word ik ook misselijk van je zult maar buiten de boot vallen,dan moet alsnog je huis verkopen,je zou er gek van worden,hoe vertel je dat je kinderen die opgegroeit zijn in een vertouwde omgeving,en hoe vind je weer een huurhuis daar zijn de wacht tijden ook jaren lang,kun je met je gezin op straat gaan leven ik snap werkelijk niet dat er geen instantie is die het lef heeft om in te grijpen.
het is gewoon niet menselijk wat er gebeurd,wat een verdriet en onbegrip en wanhoop zal er zijn dat de regering niet ingrijpt is helemaal een schande,het komt erop neer dat dexia het land regeert ze doen wat ze willen,zelf als je de belasting niet kunt betalen krijg je een soepeler regeling volgens mij,maar je huis uit moeten omdat je anders niet meer voor je gezin kan zorgen moet in nederland toch niet kunnen het C.D.A.is een christelijke partij en zegt dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is,maar daar kijken ze in denhaag nu niet naar dus dexia heeft meer te vertellen als de regering is de baas in nederland en de regering laat het toe dat er hele gezinnen financieel en geestelijk aan kapot gaan, ze kunnne het zich niet voorstellen wat het betekent als je niet meer voor je kinderen kunt zorgen,het is gewoon eng,dat dexia zoveel macht mag hebben, je geeft je toch niet voor niets op voor de hardheidsclousule
ik dacht dat dit nederland was waar we trots op konden zijn maar het lijkt wel een of ander onderontwikkelt land waar niemand van hogerhand een poot uitsteekt om in te grijpen.
het is net als in de tijd van de slavernij de hoge heren zijn de baas en hun onderdanen worden als vuilnis behandeld.
het is onmenselijk.
groetjes

Frans

Ongelezen bericht door Frans »

Vandaag ook vernomen dat we ons huis moeten verkopen om de verwachte leaseschuld van Eur 65.000,= te kunnen betalen. (Overwaarde Effet en 2 x Profit Effect). We hebben 2 kinderen 4 en 5 jaar. Ik ben er ziek van! Op het moment betalen we nog niets omdat we met vooruitbetaalde rente te maken hebben. Maar anders moeten we een extra maandlast van Eur 1150,= extra boven op onze 1e en 2e hypotheek!!! gaan opbrengen en dat is met een modaal inkomen onmogelijk! We voelen ons bedrogen door Spaarselect! We zijn aangesloten bij Leaseverlies maar kunnen geen kant uit! Wel/niet ingaan op Dexia aanbod in de hoop dat we over 7 jaar nog iets vangen of hoop hebben dat we op z'n minst onze schuld kwijt gescholden krijgen. Wat is Wijsheid?

Pieter

Beste Frans,

Wat is wijsheid?
Ingaan op het dexia aanbod en wederom een zeer onzekere toekomst tegemoet gaan en afzien van elke juridische procedure?

Incasso procedure stop zetten ovv rolnummer 2003-143 voor leaseverlies leden? of ovm rolnummer 2003-218 voor eegalease?
Zie eerst webpagina's
http://www.leaseverlies.nl/vragen.htm#Legiodexia321

Mijn huisgenoot heeft nagenoeg geen inkomen deze is gelijk aan de termijn betaling nu het depot leeg is. Er is dus ook geen geld om de incasso te betalen. En afzien van onze rechten. NOOIT!

Sterkte Frans met jouw beslissing.

Mvg Pieter

kees1000

beste frans
kun je dan niet in aanmerking komen voor de hardheidsclousule.
ben je in drie van het probleem af

Pieter

Mensen die in aanmerking komene voor de hardheids clausule had in beginsel nooit een effectenlease contract aangeboden mogen kregen.
In deze zaken is door de bank met zeer grote schreden de BTE 1995 overschreden.

Het is ronduit schandalig dat de bank nu nog steeds de klant een poot wilt uitdraaien door de zogenaamde hardheidsclausule ipv het vernietigen van het contract wat zij eigenlijk behoren te doen.

Maar ja als de bank eenmaal $$ in de ogen hebben gaan ze over lijken.

Mvg Pieter

Pieter

Mijn excusses voor de taalfouten.
De Nederlandse taal is nooit mijn sterkste vak geweest.

Mvg Pieter

kees1000

ja pieter ben ik helemaal met je eens,je geeft aan dat je het niet kunt betalen,kun in je in aanmerking komen voor de hardheidsclousule, moet je toch nog drie jaar betalen,terwijl je aangeeft dat je niet kunt betalen,dus kun je ook geen drie jaar betalen,dat betekent dat je drie jaar geen eten voor je gezin kan kopen,en hoe kan het dat er 800 mensen zich hebben opgegeven voor de hardheidsclousule waarvan er 400 zijn onderzocht en maar met een honderdtal een coulance regeling is getroffen,je zult maar niet bij die honderdtal horen wat moet je dan, zou daar ook nog een tussen oplossing voor zijn,want die hebben toch ook aangegeven dat ze het niet op kunnen brengen
ik hoop dat dexia voor deze gevallen een menswaardige oplossing wil zoeken.dus kom op dexia help de mensen die het net wel kunnen betalen ook uit de financieele ellende.
en verzin daar een tussen oplossing voor,uiteidelijk zal dat de naam van u bank sieren.

Edwin

Ongelezen bericht door Edwin »

LET OP====LACHUUUUU=====

Vandaag brief gekregen betreffende verlenging aanbod.
50% gaat op aanbod in staat erin. Leugen want Bruneel roept in een persbericht dat het nog geen 40% is.
Zewillen alle mogelijke handtekeningen en copieen van legitimatie bewijzen.
Tevens mag je niet extra's op het formulier schrijven want dan wordt het ongeldig!

Lache toch. Ze knijpen hem flink daar bij Dexia.
Ze moeten op een of andere manier aan die handtekeningen zien te komen!
Verder zijn ze bang dat je onder protest akkoord gaat en daarom mag je er niets extra's bij schrijven.
En voor diegene die bij de stichting zijn aandesloten zetten ze er ook gelijk maar wat bang makende teksten bij.
Ze hebben nu ook een overzichtelijke tabel erbij gezet met de verschillen als je wel of niet op het aanbod in gaat.
Mijn conclusie uit deze tabel is: Betalen, betalen, betalen zul je! En liefst wat extra. (als je verlengt).

Maar........................Ja nu komt ie......MOGELIJK kom je in aanmerking voor een betalingsregeling (geloof je het zelf).

Ze weten dat het verkeer af gaat lopen voor Dexia.
Mensen hou vol!

Groeten.

Gesloten