LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia negeert oproep van Zalm

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Dexia negeert oproep van Zalm

Ongelezen bericht door L. Blok »

Dexia negeert oproep van Zalm

Uitgegeven: 14 juli 2003 17:55

ARNHEM - Dexia Bank is niet van plan om klanten die een schuld hebben opgebouwd met aandelenlease voorlopig te ontzien. Minister Zalm van Financiën vroeg het financiële concern onlangs pas op de plaats te maken tot er een oplossing is voor de ruzie tussen Dexia en zijn klanten.

De minister vond dat Dexia de incassoprocedures tegen zijn klanten beter kan staken, totdat een arbitragecommissie zich over de problemen met aandelenlease heeft gebogen. Omdat de bank daar niet op ingaat, is de vereniging Payback maandag een nieuwe actie begonnen. De vereniging roept beleggers in aandelenlease op om onder meer Dexia, incassobureaus en de Tweede Kamer te bestoken met elektronische post, waarin zij hun onvrede uiten.

Payback, waarbij zich circa 2000 gedupeerde beleggers hebben aangesloten, wil niet alleen dat Dexia stopt met zijn pogingen om schulden van beleggers te innen. Volgens de vereniging is het ook onterecht dat de beleggers een aantekening krijgen bij het Bureau Kredietregistratie. "Daardoor komen mensen totaal vast te zitten", aldus Payback-woordvoerder P. Koremans. "Ze kunnen geen nieuwe leningen afsluiten en krijgen soms problemen over hun hypotheek."

Beleggers in aandelenlease zijn de beurs opgegaan met geleend geld. Door de sluipende beurskrach blijven zij in veel gevallen met schulden zitten. Minister Zalm heeft het Dutch Securities Institute, een onafhankelijke geschillencommissie voor de beurs, gevraagd een oordeel te vellen over de wijze waarop de producten zijn verkocht. Aan de hand van de conclusies kan er een schikking worden voorgesteld aan de financiële concerns en beleggers. Op deze manier wil Zalm voorkomen dat er lange rechtszaken worden gevoerd door beleggers die zich misleid voelen door de mooie beloftes waarmee aandelenlease aan de man werd gebracht.

Dexia zegt de resultaten van het onderzoek af te wachten. Tot die tijd blijft het concern geld claimen bij de schuldenaars. "Voor Dexia geldt dat een contract een contract is", aldus een woordvoerder van de bank. Dexia heeft beleggers eerder soepelere voorwaarden in hun contract aangeboden om de pijn te verzachten. Ongeveer de helft van de Dexia-klanten die in aandelenlease stapten, heeft daar gebruik van gemaakt.

NU.nl homepage

(c) ANP

Gast

Re: Dexia negeert oproep van Zalm

Ongelezen bericht door Gast »

U is ook lief meneer Blok,

Gerrit Zalm.

Gast

Meneer Blok één keer plaatsen is genoeg .

Gast

e-mailen mensen kom op.

Lex

Ongelezen bericht door Lex »

Dexia kan dit toch niet zo maar afwijzen ??

Lex

Ragrin1

Ongelezen bericht door Ragrin1 »

Blijkbaar trekt Dexia zich van niets en niemand iets aan en gaat zijn eigen weg. Zoiets als een pitbull die zich ergens in vast bijt en nooit loslaat tot hij afgemaakt wordt. Laten we op het laatste hopen!!!!
Vandaag een aangetekende brief ontvangen van ze. De zoveelste.
Mijn kontrakt liep af per 28 mei j.l. en betaal natuurlijk niet voordat er een uitspraak is op welke weize dan ook. Ben aangesloten bij alle denkbare stichtingen tenslotte. Ze intimideren, maar zijn blijkbaar wel bang om wie dan ook maar zelf voor de rechter te slepen. Het wordt nog een hete zomer in alle betekenissen van dit begrip. Ragrin

Bjorn

Ongelezen bericht door Bjorn »

Wat heeft het nog voor een zin om Minister te worden van dit land. Zelfs een "bank" luisterd niet naar hen. Het is toch schandalig dat dit in Nederland kan. Ik heb het gevoel dat we in een moderne dictatuur leven. We hebben toch niks te vertellen. maar geluk zijn er instanties die ons helpen. Dank daar voor.
Het hele rechtssysteem klopt niet in dit land. Mensen die zoals ik diep in de schulden zitten, incassobureau's die op onze nek zitten. dat is niet meet normaal. Dexia moet gedwongen worden om alle mensen terug te betalen met rente. Dat zou pas fair zijn, en niet ons liggen gek te maken. Ook heb ik weinig hoop op zo'n commissie die de regering aansteld. Vaak liggen ze onder een hoetje en pissen wij nog naast de pot. Lieve mensen we moeten blijven door vechten samen met de Stichtingen. En hopen dat het voor ons positief uit pakt. En ook, laat je niet gek maken door die "***" regelingen die Dexia met ons wil treffen. Als je meegaat met die regeling dan ben je zowiezo je geld kwijt. NIET DOEN dus !!!.

Als dit nog lang gaat duren dan zijn vaak de gevolgen niet te over zien. Mensen komen in de problemen en dat zitten ze al (ik ook). Nogmaal blijven door vechten.

Nou Gerit maak je belofte een waar, dat zou de VVD en hoop stemmen schelen.

Veel succes en sterkte iedereen

Gr Bjorn[/b]

Dubio

Ongelezen bericht door Dubio »

He Bjorn,

Het zou hier pas een dictatuur zijn als banken wel naar de ministers zouden luisteren. We leven echter in een rechtsstaat. En Dexia staat in haar recht met haar vorderingen. Daarvoor hebben we zelf getekend. Dus als jij dat dictatuur vind is er misschien in Cuba nog wel een plekje.

Dubio is dubieus

Ongelezen bericht door Dubio is dubieus »

Dubio,

Als jij vindt dat Dexia in haar recht staat waarom vind je dan ook dat we van onze rechten moeten afzien? Idereen heeft toch het recht zaken in rechte te betwisten, als Dexia niets te verbergen heeft waarom doen ze dit dan?

Dubio

Je moet als het even kan je rechten behouden, ik heb nooit gezegd dat je daar vanaf moet zien. Edoch de kans dat Dexia wint is veel groter, zij hebben het contract achter zich staan, wij alleen dingen als misleiding en de eega-truc. Dexia kan zich altijd nog verweren met: had het contract maar gelezen.
Is nog een interessante topic over van revo.

Gast

Droom maar lekker verder Dubio.

:cry:

Gast

Lees dit maar even Dubio en graag je reactie.

"Dexia moet bewijzen dat ze hun klanten niet misleid hebben. Daar slagen ze nooit in"

`De beurs is altijd goed voor veel ellende'

Leaseverlies-voorzitter Hooft Graafland: Ik heb te doen met Dexia. Als advocaat was Gilles Hooft Graafland al een strijder tegen het `grootkapitaal'. Na zijn pensioen leidt hij nu de stichtingen Leaseverlies en Eegalease, in de grootste beleggersopstand van Nederland.

Bij Dexia Bank Nederland kunnen ze zijn bloed wel drinken. Gilles Hooft Graafland voert volgens de bankiers een `hetze' tegen de bank die verantwoordelijk wordt gehouden voor het Legio Lease-debacle. De 65-jarige oud-advocaat kan om die beschuldiging lachen. Een hetze? Helemaal niet, zegt hij in zijn sober ingerichte kantoorkamer. Hij doet gewoon zijn werk, vindt hij, ,,Dit is geen actie `Beschadiging Dexia Bank'. We treden op voor een enorm aantal gedupeerden. Hun bezwaren mag je aan de rechter voorleggen.'' Hooft Graafland heeft geen enkele behoefte om Dexia onderuit te halen: ,,Ik ben geen moddergooier.''

Begin dit jaar werd Dexia door de stichtingen, die samen 80.000 verontwaardigde Legio-Leasebeleggers tellen, en de Consumentenbond voor de Amsterdamse rechter gesleept na het mislukken van de onderhandelingen over een financieel compromis. De inzet is hoog. Dexia moet ruim 4 miljard euro terugbetalen, vinden de leasebeleggers. De bank zou ze onder meer onvolledig geïnformeerd hebben over de risico's bij het beleggen met geleend geld.

,,De mensen waarop Legio Lease zich richtte, hoorden over het algemeen bij de lagere inkomensgroepen. Die dachten dat ze spaarden. Een voorbeeld ervan is de opa die via Legio Lease spaarde voor zijn kleinzoon. Ze realiseerden zich niet dat ze met een schuld konden blijven zitten.'' Dexia maakte onder meer de fout door de klanten niet voldoende op de risico's te wijzen, verklaart de oud-advocaat. ,,Nu ze door ons voor de rechter gedaagd zijn, moet Dexia bewijzen dat ze hun klanten niet misleid hebben. Daar slagen ze nooit in.''

Hij stoelt zijn mening op de uitspraken van een reeks gezaghebbende organen. De klachtencommissie DSI, de financiële toezichthouder AFM en de rechter hebben al geconstateerd dat beleggen met geleend geld - een constructie die Legio Lease grootmaakte - zeer risicovol is. Die waarschuwing gaf Dexia echter onvoldoende, oordeelt Hooft Graafland.

Als advocaat was Hooft Graafland de eerste die de banken aan durfde te pakken met juridische procedures in de vorm van collectieve acties. Na de krach van 1987 daagde hij namens particuliere cliënten verschillende banken voor de rechter. ,,Het kwam op mijn weg. Ik streed tegen het `grootkapitaal', lange tijd als enige.'' Even krijgt hij pretoogjes. ,,En dan te bedenken dat ik veel bankiers binnen mijn familie heb.''

De beurs was altijd goed voor `veel ellende', herinnert hij zich. Dat leverde hem werk op. Hij boekte een overwinning op ABN Amro in de Coöp-zaak: de bank betaalde een schadevergoeding van vele miljoenen guldens. Daarnaast streed hij tegen de Rabobank, de zakenbank MeesPierson en nam hij verzekeraar Aegon en het geflopte hightechbedrijf Text Lite op de korrel.

Twee jaar geleden ging Hooft Graafland met pensioen. Maar in zijn vrije tijd zet hij zijn kruistocht voort, dit keer tegen Dexia. Het meest irritante aan de zaak vindt hij dat er eigenlijk nauwelijks een echt meningsverschil is met de Belgisch-Franse bank die na de overname van Aegon-dochter Labouchere (Legio Lease) en vermogensbeheerder Kempen & Co op de Nederlandse markt verscheen.

,,Het enige meningsverschil is de hoogte van de schadevergoeding'', zegt hij. Het feit dat Dexia überhaupt een vergoeding wil betalen, geeft volgens Hooft Graafland aan dat ze zich schuldig voelen. Dat de gesprekken tussen de stichtingen en de bank mislukten heeft twee oorzaken, meent hij. ,,Ze willen wel, maar het kost ze te veel geld. Daarnaast hebben we het te maken met Belgen die heel anders tegen consumentenzaken aankijken. Hun houding is: wie gokt, moet op de blaren zitten. Sinds de jaren 70 dringt de bescherming van de consument door in de Nederlandse wetgeving. In België is dat minder gebeurd.''

Toch heeft Hooft Graafland wel medelijden met de Belgisch-Franse bank. De hele affaire ontstond toen Legio nog onderdeel was van het Aegon-concern. ,,Ze hebben de problemen niet veroorzaakt. Ze kochten een geweldige hoop ellende die, als ze de over te nemen firma beter onderzocht hadden, vermeden had kunnen worden. Het is heel verstandig van Aegon geweest dat ze de zaak verkocht hebben. Dexia kocht een kat in de zak. Kun je je voorstellen: vóór de Nederlandse overname was Dexia een rustige bank.'' Uitgerekend zo'n degelijke bank loopt vast in het leasemoeras: ,,Ik heb met ze te doen.''

Dubio

Ok Gast,

Ik haal nu even die topic van revo naar boven. En dan moet je het stukje van HJ in de tweede kolom maar eens lezen. Die waar hij het over het contract heeft, en het contract citeert. HJ snapt er waarschijnlijk weinig van, maar voor mij laat dit aan duidelijkheid niets te wensen over.

el

Ongelezen bericht door el »

Wat wil je hier nu mee zeggen Dubio.

Dubio

Hiermee wil ik zeggen dat er heel duidelijk staat dat het een lening betreft waarvoor die aandelen in onderpand staan.

Meisje

Ongelezen bericht door Meisje »

Dubio als je de zaken voor je zelf op een rijtje hebt okay. Maar stop eens met dit recalcitrante gedrag van je. SLV en Sara hebben hun toelichting gegeven over dit onderwerp.

Grrrrrrrrrr :evil: :evil: :twisted:
Laatst gewijzigd door Meisje op 16 jul 2003 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

el

Dubio, waarom staat dan bij het BKR dat het huurkoop is?

el

Waarom hoor ik niets meer van je Dubio of weet je hier geen antwoord op.
Beetje zwak om dan maar niet meer te reageren.
:oops:

Dubio

el,

Je betaald gewoon voor die lening waarmeen in 3 keer aandelen worden gekocht, bij Legio in depot en na 3 jaar wordt het verkocht en de lening ingelost. Zo staat het in het contract. En dat kan best huurkoop zijn. Het is in ieder geval niet illegaal om met iemand zo'n ovk te sluiten.

Dubio is dubieus

Ongelezen bericht door Dubio is dubieus »

Het is wel illegaal als je er niet bij vertelt wat de risico's zijn en dat je verzuimt te vertellen dat er belegd wordt met geleend geld.

Gesloten