LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dividend legio-lease

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
corrie

dividend legio-lease

Ongelezen bericht door corrie »

Half februari zullen legio-leasers de dividend uitkering op papier voor de fiscus mogen ontvangen. Gezien de constructie ingewikkeld in elkaar zit en ik tot op heden geen inzicht heb verkregen over de materie, ben ik nogmaals in de telefoon geklommen en heb het volgende van de Dexia-medewerker te horen gekregen.
-Onder punt 6 van de overeenkomst staat e.e.a. beschreven hoe de dividend-constructie in elkaar zit.
-De legio-leaser dient belasting te betalen over het dividend dat op de aandelen is uitgekeerd en die zij nooit hebben mogen ontvangen.
-Het dividend wordt betaald aan diegenen die de optieconstructie hebben bedacht. Toen ik vroeg welke optiehandelaren het geld mochten ontvangen, wilde men dat niet duidelijk maken???? Wat dus ook niet duidelijk is is of deze handelaren ook belasting betalen over mijn dividend. Of is het Dexia die de opties in eigen beheer had. Het ergste is nog, dat indien de handelaren onvoldoende dividend hebben ontvangen, het tekort in de eindafrekening wordt verrekend.
Vervolgens heb ik ook nog maar eens gevraagd welke aandelen van mij in het depot zitten. Volgens mij moeten die dingen toch geregistreerd zijn en zou ik moeten weten dat de geleasde gebakken lucht niet eens gebakken is. De Dexia-medewerker antwoordde mij dat het er niet toe doet of de aandelen in het depot staan, omdat het altijd keurig wordt verrekend. Ben ik nu gek dat ik wil weten welke aandelen in mijn portefeuille staan of is er hier iets gaande dat puur diefstal is of in ieder geval dat er sprake is van grove misleiding.

Ikwaseenbeetjedom

Re: dividend legio-lease

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

ohoh.. warm.. nee, gloeiend!!

aert0001

Ongelezen bericht door aert0001 »

Ook dit begint wel te dagen, EINDELIJK

Ton

corrie

Wie weet hoe ik erachter kan komen, welke aandelen wel of niet in depot zijn gezet, ook zou ik graag weten welke nummers of iets dergelijks bij deze aandelen horen. Een tastbaar bewijs zou welkom zijn. Het blijft veel te schimmig. Ook de aankoopdatum van de aandelen is van belang. Tevens wil ik graag weten welke optiehandelaren het dividend, waarop lessees in box 3 belasting hebben betaald, zonder het dividend ooit te hebben ontvangen, hebben opgestreken.
Hoe komen wij hier achter. De bodem van de beerput is nog lang niet bereikt.

HHans

Ongelezen bericht door HHans »

Hallo Corrie,

Hoewel ik niets zinnigs kan antwoorden op de vraag die je stelt, ben ik wel erg benieuwd naar een :idea: reactie.
Jammer dat die tot nu toe uitblijft.
Ik hoop op deze manier jouw vraag opnieuw onder de aandacht te brengen.

Groet, Hans

corrie

Jammer nog steeds geen antwoord, misschien kan de St. Lease-verlies of Pay-back een antwoord vinden. Zijn er nu wel effecten daadwerkelijk aangekocht of wordt een kleine hoeveelheid verhandeld, en hoe zit het met de dividend-ontvangers?

Dubio

Ongelezen bericht door Dubio »

Corrie,

Wat voor contract heb je, een wv3d? Dan staat op het contract wat voor aandelen je hebt. Bij het aangaan van het contract kocht Dexia de eerste aandelen en nam 2 opties voor de jaren daarna. Om deze opties te betalen werd het dividend gebruikt. Maar aangezien de dividenden van bedrijven laag waren is dit niet altijd voldoende geweest voor de betaling van de optiepremie.
Dexia kocht deze aandelen vaak in hele grote pakketten waaronder de contracten als basis lagen. Vaak had Dexia al gekocht voordat het contract ondertekend was. Dit was wel een heel dwingende manier van contract-afluiting, maar niet perse verboden. Je hebt ook lieden, zoals Willems, die denken dat Dexia helemaal geen aandelen heeft gekocht en puur geld vangt. Dit is echter pertinent onjuist, want waar had dexia dan van moeten uitkeren als de koersen waren gestegen?

De call-opties die Dexia in naam van client heeft afgesloten zijn wel enorm gestegen. De tegenpartij van deze opties (die Dexia niet wil noemen, maar die ook geen partij is in contract van Dexia met lessee) heeft hier enorm op kunnen verdienen. Wie dit zijn maakt dus in feite niet uit. Het waren gewoon speculanten a la baisse.

Ikwaseenbeetjedom

uitkeren? misschien waren er ook put opties?

Put optie
Je hebt een put optie gekocht op een aandeel waar je van denkt dat de koers gaat dalen. Je neemt bijvoorbeeld Baan. Je kooopt een put optie op uitoefenprijs 75 euro en de koers van Baan staat op 85 euro. De expiretiedatum is op de 3e vrijdag van oktober en het is nu mei. Je betaalt 5,50 euro aan premie.

Op een rijtje:
· Koers aandeel : 85 euro
· Uitoefenprijs : 75 euro
· Looptijd : 6 maanden
· Prijs : 5,50 euro

Je hebt weer twee mogelijkheden. Of de koers van Baan staat boven de 75 euro in oktober of de koers van Baan staat onder de 75 euro.

Koers van Baan staat boven de 75 euro:
Het onmogelijke is mogelijk geworden en Baan heeft een fantastisch jaar achter de rug en staat "ver" boven de 75 euro. Je gaat het schip in voor 550 euro. Je verliest dus je premie, maar meer ook niet.

Koers van Baan staat onder de 75 euro:
Je hebt de vooruitziende blik van een waarzegger en menigeen zal jaloers op je zijn. Je gaat geld verdienen. Laten we ervan uitgaan dat de koers van Baan oop 5 euro staat. Je hebt op dit moment de jackpot binnen. Je verdient 75 - 5 - 5,50 = 64,50 euro maal honderd is 6450 euro. Niet gek gedaan. Ook hier laten we de kosten buiten beschouwing maar uiteraard moeten die hier ook nog verrekend worden.

Call optie
De beste manier om opties uit te leggen is door middel van een voorbeeld. Als voorbeeld neem ik een call optie op Reg NV. Je hebt op Reg NV een call optie gekocht op 1 januari 1999. De uitoefenprijs van de optie is 100 euro. De koers van Reg NV stond op dat moment op 80 euro. Je hebt voor de optie 5 euro betaald. Je hebt dus alleen tijdswaarde betaald. De looptijd van de optie is 9 maanden, dus tot en met september duurt het nog voor de optie afloopt.

Op een rijtje:
· Koers aandeel : 80 euro
· Uitoefenprijs : 100 euro
· Looptijd : 9 maanden
· Prijs : 5 euro

Er zijn nu twee situaties denkbaar. Of de koers van Reg NV staat op de derde vrijdag van september boven de 100 euro of de koers staat onder de 100 euro.

Koers staat boven de 100 euro.
De koers staat bijvoorbeeld op 110 euro. Je gaat dus geld verdienen, maar hoeveel? Van deze 110 euro trek je de uitoefenprijs af. Deze was 100 euro. Dan hou je tien over. Van deze tien heb je nog 5 zelf betaald als premie bij aanschaf. Uiteindelijk heb je dus 5 euro verdiend, waar nog wel de kosten af moeten, maar die laten we hier buiten beschouwing.

De koers staat onder de 100 euro.
De koers staat bijvoorbeeld op 95 euro. Je verliest hier dus je premie die je neergelegd hebt. Hier is dit dus 5 euro. Je gaat de optie niet uitoefenen en iemand anders wil de optie ook niet meer kopen. Je zit nu opgescheept met een optie die waardeloos afloopt. Op de beurs is het aandeel goedkoper om te kopen.

Het is soms dus beter om niet de expiratiedatum af te wachten maar eerder de optie van de hand te doen of uit te oefenen. Zeker is dit verstandig als je opties koopt als korte belegging en meer voor de speculatieve kant dan voor het risico afdekkende deel. De waarde van de optie kan zeer snel stijgen en zeer snel dalen. Het is wel zo dat je nooit meer kunt verliezen als je een optie koopt dan de betaalde premie.

Als ik het goed begrijp, dan zou dus eigenlijk alleen de inleg verloren kunnen gaan?

Is er een belegger onder ons die dit allemaal snapt?

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ja maar ga het niet meer uitleggen. Via zoek kun je mijn mening te weten komen.

Ikwaseenbeetjedom

Call optie:

Bijvoorbeeld: ik neem een call optie op Reg NV. Je hebt op Reg NV een call optie gekocht op 1 januari 1999. De uitoefenprijs van de optie is 100 euro. De koers van Reg NV stond op dat moment op 80 euro. Je hebt voor de optie 5 euro betaald. Je hebt dus alleen tijdswaarde betaald. De looptijd van de optie is 9 maanden, dus tot en met september duurt het nog voor de optie afloopt.

Op een rijtje:
· Koers aandeel : 80 euro
· Uitoefenprijs : 100 euro
· Looptijd : 9 maanden
· Prijs : 5 euro

Er zijn nu twee situaties denkbaar. Of de koers van Reg NV staat op de derde vrijdag van september boven de 100 euro of de koers staat onder de 100 euro.

Koers staat boven de 100 euro.
De koers staat bijvoorbeeld op 110 euro. Je gaat dus geld verdienen, maar hoeveel? Van deze 110 euro trek je de uitoefenprijs af. Deze was 100 euro. Dan hou je tien over. Van deze tien heb je nog 5 zelf betaald als premie bij aanschaf. Uiteindelijk heb je dus 5 euro verdiend, waar nog wel de kosten af moeten, maar die laten we hier buiten beschouwing.

De koers staat onder de 100 euro.
De koers staat bijvoorbeeld op 95 euro. Je verliest hier dus je premie die je neergelegd hebt. Hier is dit dus 5 euro. Je gaat de optie niet uitoefenen en iemand anders wil de optie ook niet meer kopen. Je zit nu opgescheept met een optie die waardeloos afloopt. Op de beurs is het aandeel goedkoper om te kopen.

Het is soms dus beter om niet de expiratiedatum af te wachten maar eerder de optie van de hand te doen of uit te oefenen. Zeker is dit verstandig als je opties koopt als korte belegging en meer voor de speculatieve kant dan voor het risico afdekkende deel. De waarde van de optie kan zeer snel stijgen en zeer snel dalen. Het is wel zo dat je nooit meer kunt verliezen als je een optie koopt dan de betaalde premie.

Als dit waar is, waarom heeft dexia dan toch de aandelen gekocht??
Dat doe je toch alleen maar als je zelf (lees dexia) er beter van wordt!
Is dit misschien ook de reden waarom dexia geen informatie geeft over de datum en koers waarvoor de aandelen gekocht zijn en geen informatie over het dividend en dus zo maar met een willekeurig bedrag de schuld kan verhogen. Uiterst verdacht allemaal.

willems Rudy

Ongelezen bericht door willems Rudy »

Omdat mijn naam boven genoemd werd, wil ik dan ook reageren. Ik weet niet of TROS mij toelaat, ik kan het alleen weten bij het overzenden. Tot drie keer toe werd mijn stuk in het weekend onderschept en afgevoerd: ik tel mee!!! Ik kan mijzelf in deze, alleen maar herhalen: Dexia beschikt niet over een aandelen-registratie om aan te kunnen tonen, welke aandeel volgnummer bij wie behoort, noch aankoopfactuur noch verkoopfactuur, zelfs niet wanneer deze in bundels werden verhandeld, immers met een factuur over bundels zal mijn twijfels deels ingelost worden. Dexia is gewoon betrapt en hangt de onnozele uit!! Juist die lui met een grote bek, die hier op het forum staan te janken voor bewijzen, kunnen géén bewijzen noch van verre noch van dichtbij, noch bij benadering voorleggen. Dexia is niets anders dan een commerciele sekte waarin men moet geloven en alles aanvaarden. Iedere dag zakken ze weg: oplichten zal tenslotte zichzelf
straffen tot vernietigings toe!!

corrie

Als de fraude bij AH achterhaald kan worden en als er documenten over de bouwaffaire boven tafel komen, waarom kan dan geen informatie over het aandelendepot van Dexia boven komen drijven!! Wie houdt informatie achter en zijn de rijen bij Dexia dusdanig gesloten dat niets naar buiten lekt?

Gesloten