| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] E-MAIL ACTIE NAAR AFM
-
ina
Re: E-MAIL ACTIE NAAR AFM
OOk ik ben voorgelogen door Legio Lease ik was rond aan het kijken voor het kopen van een woning en vertelde dat tijdens het telefoongesprek en vroeg of dat een probleem was. Hij vertelde mij van niet en dat daar niet naar wordt gekeken, zo van waar heb je het over. Totdat ik mijn droomhuis vond en het restandbedag van 2,5 jr ineenkeer moest betalen dat was een goede tegenvallen, gelukkig heb ik het allemaal gered met hulp. Ik ben alleen met 2 jonge kinderen, mijn contract loopt in oktober af hopelijk kan ik in mijn droomhuis blijven wonen
-
A.J.Weenink (Vereniging '
Vóór dat ieder zich rijk rekent. De Nadere Regeling bij het Besluit Toezicht Effectenverkeer is pas op 1 februari 1999 van kracht geworden en naderhand in 2001 en 2002 twee tot drie maal aangepast tot wat de huidige tekst is van de regeling. Deze regeling gold dus niet in de jaren 1994 tot en met 1998. De eerste versie van de Nadere Regeling is ook aanmerkelijk zwakker. Wat wel geldt is dat de Stichting Toezicht Effectenverkeer (de voorgander van de AFM) na de inwerkingtreding van de Nadere Regeling vermoedelijk heeft zitten slapen en niet of te weinig geeft gecontroleerd of financiële instellingen deze regeling wel naleefden. Vast te stellen is nu dat bijvoorbeeld de verplichting om vooraf een risicoprofiel van de klant op te stellen pas vanaf eind 2001 begin 2002 wordt nageleefd door financiële instellingen (niet alleen Dexia !).
Mr. Anton J. Weenink
Vereniging 'Consument & Geldzaken)
juridische ledenservice
Mr. Anton J. Weenink
Vereniging 'Consument & Geldzaken)
juridische ledenservice
-
Mr. Anton J. Weenink (Ver
Amsterdam, 17 april
Nog even aanvullend op mijn eerdere e-mail-reactie/bijdrage. Anders dan J.D. vd. Berg meent is de AFM geen onafhankelijk instituut. Het is de door de Minister van Financiën aangestelde overheidstoezichthouder. Een instituut dat een wettelijk opgelegde toezichtstaak uitoefent en dat ook goed moet doen. De kosten van de uitvoering van dit werk worden immers uiteindelijk gedragen door de burger/consument. Op jaarbasis kost het werk van de AFM inmiddels vele tientallen miljoenen euro's per jaar, dus daar mag je als burger ook iets voor verwachten.
Vereniging 'Consument & Geldzaken'
Mr. Anton J. Weenink (juridische ledenservice)
Nog even aanvullend op mijn eerdere e-mail-reactie/bijdrage. Anders dan J.D. vd. Berg meent is de AFM geen onafhankelijk instituut. Het is de door de Minister van Financiën aangestelde overheidstoezichthouder. Een instituut dat een wettelijk opgelegde toezichtstaak uitoefent en dat ook goed moet doen. De kosten van de uitvoering van dit werk worden immers uiteindelijk gedragen door de burger/consument. Op jaarbasis kost het werk van de AFM inmiddels vele tientallen miljoenen euro's per jaar, dus daar mag je als burger ook iets voor verwachten.
-
L. Blok
Dit is zeer belangrijke informatie. Volgens een (belangrijk) Kamerlid, waarmee ik ongeveer een maand geleden een gesprek had, zou de politiek geen invloed kunnen hebben op AFM. Volgens uw bewering is dat dus absolute onjuist en is deze organisatie juist door de overheid ingesteld! !
m.v.g L. Blok
m.v.g L. Blok
-
Mr. Anton J. Weenink (Ver
Reaktie voor L. Blok,
Absoluut onjuist is teveel gezegd. De Minister van Financiën zal de AFM normaliter niet voor de voeten willen lopen. Formeel heeft de Minister naar ik meen wel een zg. aanwijzingsbevoegheid. Dit alles is echter wijsheid achteraf. De kiem voor de later ontstane problemen is in 1994 gelegd, met de introductie van dit uiterst risicovolle beleggingsproduct. De destijds bestaande toezichthouder de Stichting Toezicht Effectenverkeer (de voorganger van de AFM) is hierop onvoldoende waakzaam geweest. Bovendien was de destijds bestaande regelgeving (tot 1999) vaag. Bovendien was het modewoord in politiek Den Haag in die tijd vooral 'marktwerking' en daarin paste strenge regelgeving toen nog niet. Bovendien hebben financiële instellingen (banken èn verzekeraars) een sterke lobby in politiek Den Haag om hen onwelgevallige regelgeving tegen te houden.
Absoluut onjuist is teveel gezegd. De Minister van Financiën zal de AFM normaliter niet voor de voeten willen lopen. Formeel heeft de Minister naar ik meen wel een zg. aanwijzingsbevoegheid. Dit alles is echter wijsheid achteraf. De kiem voor de later ontstane problemen is in 1994 gelegd, met de introductie van dit uiterst risicovolle beleggingsproduct. De destijds bestaande toezichthouder de Stichting Toezicht Effectenverkeer (de voorganger van de AFM) is hierop onvoldoende waakzaam geweest. Bovendien was de destijds bestaande regelgeving (tot 1999) vaag. Bovendien was het modewoord in politiek Den Haag in die tijd vooral 'marktwerking' en daarin paste strenge regelgeving toen nog niet. Bovendien hebben financiële instellingen (banken èn verzekeraars) een sterke lobby in politiek Den Haag om hen onwelgevallige regelgeving tegen te houden.
-
Agnes
Dat AFM door de overheid aangestelde toezichthouder is, wist ik al na het eerste telefoongesprek met AFM. En daarom vind ik het juist belangrijk dat je daar je klachten naartoe mailt. Dat Legio zich niet aan de wetten van bijv. De Nadere Regeling hield is een serieuze zaak!
Mijn posting over het prognosevoorbeeld heeft betrekking op 2000 en is dus wel degelijke een relevante fout van Legio. En niet de enige....
Mijn posting over het prognosevoorbeeld heeft betrekking op 2000 en is dus wel degelijke een relevante fout van Legio. En niet de enige....