Michiel,
Ja, ik weet ‘t, de getroffenen zijn te goedgelovig geweest, maar het zijn dieven die daar op zo’n schaal ten koste van zóveel leed misbruik van gemaakt hebben.
Dit is de openingszin van Jan Marijnissen.
Even nuanceren, de SP achterban die het niet goed begrijpt krijgt van zowel JM als AK een goede uitleg.
De SP achterban reageert met gezond verstand
Nóg gezonder verstand van de bestuurders dus.
@folkert Je hebt gelijk. Ik schreef al ‘natuurlijk, ze zijn te goedgelovig geweest…’.
Maar dat neemt niet weg dat die mensen er zijn en dat er mensen zijn die daar welbewust misbruik van maken. Ik keur dat af, ook als het om de inzet van de tussenpersonen gaat (zij staan natuurlijk op provisie.)
Commentaar door Jan Marijnissen — 17 Juni 2004 @ 23.55 uur
Roelf, je “eigen-schuld-dikke-bult-taal’ spreekt me niet aan. Mensen zijn gewoon misleid, in de folders, maar vooral ook in de gesprekken. Mensen zijn telefonisch en met bezoeken zeer dwingend benaderd en vals voorgelicht. Het gaat veelal om mensen die nooit belegd hebben, en ook nooit wilden beleggen, maar onder de mom van sparen voor de studie van de kinderen of de oude dag er ingeluisd zijn.
Ik vind het daarom de moeite waard om het voor deze mensen op te nemen.
Bovendien vind ik dat er ook een grote verantwoordelijk ligt bij de overheid. Omdat die zowel bij het stellen van regels áls bij het toezien op de naleving daarvan ernstig tekort geschoten heeft.
Op de laaste demonstratie van ‘pay-back’ sprak ik ‘n man van 80 jaar die een restschuld heeft van € 90.000, -. Hij wilde van zijn pensioentje sparen voor zijn kinderen en kleinkinderen en ze niet met schulden achterlaten. Het risico had ie nooit genomen als ie goed en fatsoenlijk voorgelicht was. Ik kan me de afweging van de man voorstellen. En dáárom laat ik ‘m niet in de steek.
Commentaar door Agnes Kant — 20 Juni 2004 @ 14.21 uur