LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik mocht wederom voor iemand op dit forum een berekening mak

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Jean

Ik mocht wederom voor iemand op dit forum een berekening mak

Ongelezen bericht door Jean »

Met toestemming van iemand van dit forum heb ik een berekening mogen maken. Ik mag de naam van de familie niet noemen, doet ie zelf wel als ie dat nodig vind, maar mag de berekeningen hier wel laten zien.

De man heeft een Dexia schuld van € 30.000! Zijn depot is leeg en zal voorlopig nog 3 jaar bijna € 500 aan inleg moeten doen om zijn AEX leaseplan te betalen.

Zijn huidige netto maandlast is € 873 per maand inclusief die leaseinleg.

Door het omzetten van zijn hypotheek, het gebruik maken van zijn overwaarde is het gelukt om tegen een nettobedrag van € 369 per maand zijn Dexia schuld weg te werken. Hij lost nagenoeg zijn hypotheek af met een restschuld op de beoogde einddatum van de hypotheek van € 16.336. Bij overlijden van hemzelf of zijn eega blijft er ook een restschuld van slechts € 16.336.

Zijn motivatie om die AEX lease te doen bij SS indertijd was om studiegeld te hebben voor zijn kinderen. Als ik hem nu nog € 10.000 euro laat meelenen komt er € 34 per maand netto bij en heeft ie bij een spaarrendement van 4% per maand (internet haal je al 4.7)over 10 jaar bijna € 15.000 euro gespaard voor de beoogde studie.

Deze heer krijgt van mij de berekening en kan dan naar een vertrouwde adviseur om na te laten rekenen en eventueel zijn situatie in zijn voordeel te laten verzorgen.

Als ie dat doet heeft ie rust in de tent en geen problemen meer met Dexia/Labouchere, etc. etc.

Familie voor wie ik dit mocht doen, dank.

Albert

Re: Ik mocht wederom voor iemand op dit forum een berekening mak

Ongelezen bericht door Albert »

Beste Jean,

Van harte gefeliciteerd ga zo door. P. laat je nog wat van je horen?????????????

Misschien volgen er meer klanten. Succes

Albert.

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Jean,

Correct me if im wrong:
Het Aex leaseplan staat niet in de lijst van Dexia aanbod en is dus kennelijk een aflossingsproduct. Je zegt dat ie nog drie jaar EUR 500 per maand moet betalen. Dat is dus in totaal EUR 18.000. Hoe kan zijn schuld bij Dexia dan EUR 30.000 zijn?

Hoe hoog is zijn huidige hypotheek en welk rentepercentage betaalt hij? Hoe lang staat de huidige rente vast? Wat is de beoogde einddatum? Wat is het eigen woning forfait?
Hij gaat kennelijk 4% betalen? Is dat variabel?
Allerlij extra benodigde informatie zoals je ziet alvorens we jou een pluimpje kunnen geven.

Over die 10000 extra lenen wil al wel wat zeggen:
Die 10.000 die hij extra leent is bij een rente van 4% over 10 jaar 14802,40 waard.
Zijn maandelijkse rentebetaling van 34 euro levert hem dus 14802,40 min 10000 = 4802,40 op.
Hij heeft dus 4802,40 gespaard i.p.v. bijna 15.000,-.
Als hij die 34 euro per maand gewoon op een spaarrekening zet dan heeft hij over 10 jaar 5023,20 gespaard.
Onzin om dit erbij te lenen tenzij je een hogere rente op het geld ontvangt dan je ervoor betaalt.

Jean, geef je nog even die extra informatie?

groet Maarten

j.dezwaan

Ongelezen bericht door j.dezwaan »

Albert, even vooropgezet, deze heer is geen klant van mij. Ik heb voor hem een berekening gemaakt waarmee hij verder kan gaan kijken. Uiteraard, als ie aan mij vraagt het in orde te maken, zeg ik geen neen. Maar dan is dat zijn nadrukkelijke wens.

Maarten, uiteraard wil ik jou best deelgenoot maken van de berekening en kun jij als fiscalist er de scherpe puntjes vanaf halen, als die er zijn. Ik zal dat dan toch eerst aan die man moeten vragen en dan nog zal ik het niet op dit forum plaatsen in detail maar naar jou toe mailen.

Wat betreft die 10.000 euro, ik ben uitgegaan van een simpele excel berekening van storten op een spaarrekening tegen 4% (de opzet van het excel programmaatje werkt niet met tienden). Het alternatief was een 5% berekenen. Echter dat wordt nog niet zoveel gegeven bij banken.

De hypotheek is een Bouwfondsvariant met een rentelimiet. In dit geval startend met een variabele rente van 4.1 met een max limiet van 5.1. Als ie daar opkomt dan clickt ie vast op 5,1. Een alternatief is SNS, echter die starten met 4.5% en hebben een plafond van 5,5% die NIET vastclickt.

Nog een variant zou op dit moment kunnen zijn om hem gelijk vast te zetten op 4.7% voor 5 jaar vast bij Falcon!
Ik ben echter van mening dat Bouwfonds een prima produkt is. Zekerheid met een lage rente op dit moment.

Jean

Maarten, nog effe, ik heb de berekening gemaakt op basis van de gegevens die ik van deze heer gekregen heb.
Wat betreft die schuld; die schijnt echt zoveel te zijn.
Hij betaalde echter vanuit een depot die nu leeg is! De resterende termijnen moet ie nu prive betalen en dat is bijna € 500 per maand.

Ik heb rekening gehouden met zijn EWF, 0.8% van zijn opgegeven woz en zijn belastingschijf.

De hypotheek loopt af ergens in 2027. Ik heb er rekening meegehouden met een koopsom/leven dat er op 1-1-2027 wordt afgelost en dat ie een aflosvrij gedeelte overhoud van € 16.336. In de huidige situatie is dat hetzelfde.

Ook bij overlijden komt er een bedrag vrij waarna de restschuld slechts € 16.336 is. Deze post wordt niet per maand betaald maar ook vanuit de overwaarde van de hypotheek. En is op basis van een 50/50 spaar/leven produkt.

Meer kan ik niet loslaten nu. Daar moet ik eerst toestemming voor hebben.

Ruud930

Ongelezen bericht door Ruud930 »

Beste jean,

ga zo door, je bent hard aan het werken om de mensen weer tevreden te krijgen.

Goede zaak!!

m.v.g. Ruud930

Maarten

Jean,
Jouw advies kost deze mensen dus EUR 41.520,-.
En dan moeten ze nog hopen dat de rente in 24 jaar niet hoger wordt dan 4,1%.
groet Maarten

Jean

Maarten, ik begrijp je niet.....
Maar over die 4.1....die kan hooguit stijgen tot aan 5.1% en dan staat ie vast voor 5 jaar. Als ie het houdt zoals het nu is zal ie toch echt over 5 jaar moeten beslissen welke rentevast periode hij dan wil. Das toekomst.
Wat zijn de alternatieven? Hij gaat voor rust en een lage maandlast! Dit is de beste combinatie. Als variant kan hij gaan kiezen voor rentevast periode van 5 jaar met 4.7%.
De tendens en verwachting is dat de variabele rente laag blijft. Voordeel meedoen. In de historie is gebleken dat variabele rente in vergelijking met vaste rentes geld opleverde ondanks periodes met hogere variabele rentes.

Maar goed, de familie vind dat jij de berekening mag zien dus ga ik je die toesturen. Hoop dat je er verder discreet mee omgaat.

groet,
Jean.

Maarten

Nou ik wacht in spanning. Ik ga altijd vertrouwelijk om met persoonlijke gegevens.
groet Maarten

Rene

Ongelezen bericht door Rene »

Dag Jean,

Ik heb eigenlijk dezelfde oplossing in gedachte,
wil je mij eens berekening maken ?

Jean

Rene, tuurlijk, geen probleem, stuur mij maar een mailtje naar mijn emailadres. Ik zal je dan terugsturen wat ik aan gegevens nodig heb en kan je een berekening geven. Wat je er verder mee doet moet je zelf weten.

Ik weet wel dat de man hierboven er erg content mee is.

tot horens,

Jean.

Gesloten