LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intervieuw van Ton Damen met Jürgen Weber in Het Parool 21 m

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Hans2

Intervieuw van Ton Damen met Jürgen Weber in Het Parool 21 m

Ongelezen bericht door Hans2 »

ADVISEURAANDELENLEASE;IK WIST VAN NIETS

(Niemand vertelde beleggers die met geleend geld aandelen kochten, welke risico’s ze liepen.Adviseurs van banken werden zelf in het ongewisse gehouden, zegt één van hen ,Jürgen Weber)
ADVISEURS VAN banken die klanten leaseproducten aansmeerden, hadden geen flauw benul wat zij deden.Jürgen was zo’n beleggingsadviseur.Ik wist van mijn gezond niet af,” zegt Weber (42). Na een carrière als consulent begon Weber in november 2000 als Beleggingsadviseur bij Spaareffect, een grote financiële organisatie met 32 kantoren in Nederland.
In korte tijd werd Weber opgeleid tot verkoper van leaseproducten.Het enthousiasme in de ploeg was zo groot dat adviseurverkopers zelf vaak contracten met hun eigen bank sloten. Weber:Ïk nam twee leaseproducten af voor mijn kinderen.
Die zouden snel een lekker spaarpotje opbouwen.Spaareffect kwam bij vergelijkende onderzoeken goed uit de bus.
Niemand wees Weber op de risico’s.En Weber op zijn beurt wees zijn klanten niet op de gevaren van beleggen met geleend geld, met alle gevolgen van dien. De schade bij Weber bleef beperkt, maar zijn klanten bleven achter met schulden van soms honderdduizenden euro’s.
Sinds kort is Weber de leider van actievoerders tegen de aanbieders van leaseproducten. Hij strijdt tegen Leagiolease van Dexia-dochter Labouchere, maar ook tegen Sprintplan van Spaarbeleg, het vliegwiel van Aegon, de beursversneller van Fortis en tegen Profit Effect van Spaareffect, zijn vroegere werkgever. De stichting Payback demonstreerde vandaag voor het hoofdkantoor van Dexia, de Labouchere-toren, aan de IJ-oever in Amsterdam. Zij willen geld terug van Legiolease.
De tweehonderd leden van Payback hopen op meer aanhang. Er is behoorlijk veel tattam gemaakt.Alleen werd de oproep tot deelname aan de demonstratie van de organisatie van gedupeerden van Dexia door de concurrerende ‘Stichting Lease Verlies, met 80000 leden, afgewezen.Weber betreurt het dat de slachtoffers verdeeld dreigen te raken.
De klanten van Legiolease ontvingen in de goede beursjaren meestal een folder in de bus over een leaseplan waarbij een maandelijkse inleg tot superwinsten kon leiden.Het werd gepresenteerd als de manier bij uitstek om de kleine man te laten profiteren van de beurshausse.En vooral de geringe maandelijkse storting sprak de klant aan. Dat leek als twee druppels water op de maandelijkse storting op zijn spaarrekening, die door de dalende rente minder aantrekkelijk was geworden.
“Legiolease werd daarmee het toonbeeld van democratisering van de beurs”, aldus Weber.”
De meeste mensen verdiepten zich niet in de constructie zelf.Velen was het ook niet duidelijk dat het leaseplan betekende dat je als klant zelf aandelen kocht. Dat de bank dat voor jou deed , zodat er aandelen op jouw naam kwamen, en dat de bank dat voor jou geld leende. Dat werd ook niet verteld. Het stond wel in het contract; in de kleinen lettertjes”.
Hierdoor, aldus Weber, werd een groep mensen aangetrokken die normaal gesproken nooit aan beleggen zou toekomen. Weber:”Het zijn mensen die nooit een aandeel zouden durven kopen, laat staan dat zij een hele portefeuille zouden kopen met geleend geld”.
Ook spreekt Weber schande van de rekenvoorbeelden. Öp basis van de afgelopen periode, zou een aandelenpakket twintig procent per jaar stijgen, meldde Profit Effect. Maar de bank hield rekening met een conservatieve prognose , twaalf procent.
Met gevoel voor drama leest Weber de koersen voor waartegen Profit Effect voor hem op 2 januari 2001aandelen kocht.”Voor mij werd gekocht, bleek later, Ahold op 34,25 euro, ING op 84, Olies op 65 en Unilever op 67; het totaal pakket was 4213 euro, KPN op 12,35, Nokia op 46 en Philips op 38; al met al 4401 euro. Maar dat zei mij allemaal niets.”
De banken vinden het toch wel naïef dat klanten meenden dat de winst vanzelf zou binnen komen. Weber erkent dat.”Ja het is ondoordacht,”zegt hij. “Maar het as de taak van de banken de klant het product uit te leggen. De meeste klanten wisten niet dat zij het maandbedrag moesten betalen ter dekking van de rente van de lening plus de bankkosten. Neen, zij verdiepten zich er niet in.”
Niemand hielp de klant uit de droom. Weber:”Want ze werden voorgelicht door adviseurs zoals ik: op financieel gebied volslagen onkundig. We geloofden er zelf in.”

Hans2

Re: Intervieuw van Ton Damen met Jürgen Weber in Het Parool 21 m

Ongelezen bericht door Hans2 »

Ik begrijp alleen de zin"Ik wist niet van mijn gezond af""
niet goed.
Ik denk dat hij bedoeld "zondigheid

hans

Ongelezen bericht door hans »

We hebben toch wel een beetje rekenen geleerd op de lagere school ? Wanneer je 12% rente betaalt (het rentetarief bij veel Legio producten) en de waarde van de (met geleend geld) gekochte aandelen (en soms opties) stijgen ook gemiddeld met 12 % per jaar tijdens de looptijd. Een kind kan dan toch uit rekenen dat je precies quitte speelt en dat je dus nog geen stuiver verdiend hebt.

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Hans,
Dat is natuurlijk helemaal niet waar.
Immers:
rente = 0,12 + 0,12 + 0,12 = 0,36
koersstijging = 1,12 x 1,12 x 1,12 -1 = 0,4049...

Zoals jij het omschrijft is het n.l. samengesteld rendement op de aandelen en enkelvoudige rente op de lening.

Daarbij ontvang je ook nog dividend op de aandelen.

groet Maarten

Gesloten