LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Juridische vraag: Wettelijke aansprakelijkheid im-materieel?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.

Vind u dat Dexia of haar voorganger AEGON wettelijke aansprakelijk is voor de geleden schaden?

Ja
7
88%
Nee
1
13%
Geen idee
0
Geen stemmen
Gevoelsmatig wel
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 8

Captain-America

Juridische vraag: Wettelijke aansprakelijkheid im-materieel?

Ongelezen bericht door Captain-America »

In navolging van mijn eerdere opmerking, is Dexia, of haar voorganger AEGON, wettelijke aansprakelijk of te aansprakelijk te stellen, voor al geleden en mogelijk nog onstane (extra) materiele- & immateriele schade.

Met name die, welke nu ontstaat door het klem proberen te zetten van gedupeerden?

Als niet jurist is het mij bekend dat een ieder, in persoon, organisatievorm en zelfs de overheid aansprakelijk is voor toegebrachte schade, al dan niet in de vorm van een onrechtematige daad aan een ander, derden et cetera. Daarom zijn wij ook (verplicht?!) WA verzekerd. M.u.v. enkelen dan, die vaak principieel, geloofsredenen e.d. geen verzekering wensen.

M.b.t. de aansprakelijkheid des overheids kun je denken aan de recente uitspraak tegen de overheid, dacht van de gemeente Utrecht, ff 't 't hoofd m.b.t. het verdrinken van een brandweerduiker in opleiding.
http://www.medweb.nl/index.htm?/member/ ... arcnie.htm

Die week was er nog een voorbeeld waar Donner, en bedrag aan de nabestaanden toewees, + een persoonlijk excuus, die hun zoon hadden verloren doordat, wederom ff 't 't hoofd, hun zoon was vermoord door een onterecht vrijgelaten TBS-er:
http://www.dvhn.nl/Index/0,5481,,00.htm ... %2C00.html

M.a.w. als iemand schade ondervind dan is de veroorzaker hiervan hierop (wettelijk) aan te spreken.

Ik hoop dat Sara & Maarten e/o andere die wel juridisch onderlegd zijn hier verder op in kunnen en willen gaan, vandaar dat ik dee aparte topic heb geopend.

Mazzeltov;

Ralph

Dubio

Re: Juridische vraag: Wettelijke aansprakelijkheid im-materieel?

Ongelezen bericht door Dubio »

Draai de vraag eens om:

Wie is er verantwoordelijk voor de Schade die Dexia met deze zaak lijdt?
Namelijk:
1. Hun geleende geld (van de restschulden) nog niet aan hun schuldeisers kunnen voldoen.
2. Incassomoeilijkheden om aan dat geld te komen.
3. Verprutste naam in Nederland.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat Dexia ook nadeel heeft bij de gedaalde beurs.
En hier op het forum wordt zo langzamerhand gesuggereerd dat Dexia expres de beurs heeft laten zakken om de gedupeerden te sarren.

Met vr. gr. Dubio

Captain-America

Goedemiddag Dubio,
Geplaatst op 22 Jul 2003 12:48 door Dubio

Draai de vraag eens om:

Wie is er verantwoordelijk voor de Schade die Dexia met deze zaak lijdt?
Namelijk:
1. Hun geleende geld (van de restschulden) nog niet aan hun schuldeisers kunnen voldoen.
2. Incassomoeilijkheden om aan dat geld te komen.
3. Verprutste naam in Nederland.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat Dexia ook nadeel heeft bij de gedaalde beurs.
En hier op het forum wordt zo langzamerhand gesuggereerd dat Dexia expres de beurs heeft laten zakken om de gedupeerden te sarren.
Daar heb gelijk in, tuurlijk lijd ook Dexia schade, dat staat buiten kijf.
Overigen deel ik je mening niet dat iedereen denkt of roept of anderszins suggereerd dat het de schuld is van Dexia dat de beurs zo is verlopen.
Misschien dat dit soms zo overkomt doordat velen in here hun emoties niet meer (zo zeer) onder controle hebben.

Enfin in de kern denk ik dat AEGON de hoofdschuldige is, maar dit pleit nadrukkelijk Dexia niet vrij. Ook Dexia heeft zich deze handelswijze (meer dan) eigen gemaakt, zo is gebleken.

Daarnaast vind ik het bijzonder zwak van Dexia dat zij onze claims niet erkennen, edoch een zelfde soortgelijke, zo niet gelijke, claim tegen AEGON hebben uitgebracht.

Het zal mij dan ook benieuwen hoe deze gehele kwestie, als alles uitgekristaliseerd is i.e. zal zijn, zal eindigen.

Wat denk jij?
Ik vermoed dat er op een bepaalde manier geschikt zal gaan worden.
Anyway time will tell.

Mazzeltov;

Ralph

Duidelijk!

Ongelezen bericht door Duidelijk! »

Hmm Ralph. even kort samengevat is dit de poll:

Wie is uiteindelijk aanprakelijk? Dexia of Aegon?

Antwoord A: Ja
Antwoord B: Nee

Wat klopt er niet aan deze poll :wink:

Duidelijk!

jan2

Ongelezen bericht door jan2 »

Niemand suggereert dat Dexia verantwoordelijk is voor de resessie.

Alleen als je iets verzint om klanten aan geld te helpen moet het een goed produkt zijn en niet alleen werken als het goed gaat met de economie, tenzij ze erbij vermelden dat het alleen werkt als het goed gaat met de economie en er ook bij vermelden dat het je zwaar geld gaat kosten als het slecht gaat met de economie.

Zoals het product bij ons is overgekomen, DAAR zijn zij voor verantwordelijk. Zij hadden verstand van aandelen en niet wij....
Wij hebebn ons geld aan HEN toevertrouwd, DExia is er verantwoordelijk voor dat wij dat terug krijgen, met of zonder winst, dat was ons doel en daar gaan we voor.........

Duidelijk!

Ik ben niet Luc., ik ben...

Duidelijk!

Captain-America

Goedemiddag (B) Duidelijk,

Dank voor je reactie.
Geplaatst op 22 Jul 2003 13:01 door Duidelijk!

Hmm Ralph. even kort samengevat is dit de poll:

Wie is uiteindelijk aanprakelijk? Dexia of Aegon?

Antwoord A: Ja
Antwoord B: Nee

Wat klopt er niet aan deze poll
Je manier van schrijven komt me bekend voor;)

Anyway inhoudelijk.
De poll zoals ik hem opgesteld heb is niet helemaal zoals jij het hierboven schetst. Persoonlijk, vind ik beide partijen schuldig/verantwoordelijk.
Edoch het gaat mij erom te kijken in hoeverre partijen, lees wij als gedupeerden de schadeberokkenaar, om 't maar ff zo te noemen, aansprakelijk kunnen stellen. Niet alleen voor het financiele deel maar ook voor de geestelijk en daaruit (mogelijk) voortvloeiende lichamelijke schade. Leek mij wel eens interessant om te kijken wat hier de mogelijkheden van zijn.

Overigens heb ik onze gezamelijke vrinden hier al per schrijven aansprakelijk voor gesteld :wink:

Cheerio,

Ralph

Overigens ben jij, in reactie op je laatste posting P.....r 8)

Duidelijk!

Ah ik begreep 'm ook pas later. Je poll klopt dan wel, maar mag wat mij betreft iets meer..

Duidelijk!

Het deed me denken aan een aflevering van 'De zwakste schakel' met een paar deelnemers uit het toenmalige Big Brotherhuis. Een (blonde) deelneemster kreeg de vraag: "Was Koos of John uit het Big Brother-huis kok van beroep?' Waarop zei resoluut antwoorde: "Nee!"... 8) :shock:

Maar je poll is me nu...

Duidelijk!
(Een toevallige passant..)

Dubio

Dexia heeft LL begin 2000 van Aegon overgenomen voor 900 mln. (of dat guldens of euros waren weet ik niet).
Men mag aannemen dat een dergelijke grote bank als Dexia experts heeft die uitzoeken wat men koopt. Als zij een dergelijke daling van de AEX hadden voorzien hadden ze toch zeker niet getekend voor de overname.
Conclusie: ook Dexia had geen idee van de naderende krach. Wat dat betreft denk ik ook niet dat hun misleiding jegens ons kan worden verweten.

Misschien was bedenker Aegon wel op de hoogte. Waren ze blij net op tijd van het zinkende schip af te kunnen stappen, en er nog geld voor gekregen ook!
Dan is de claim van Dexia jegens Aegon belangrijk voor ons. Want dan wordt de aankoop van Dexia teruggedraaid en kunnen we bij Aegon claimen; als de rechter althans oordeelt dat Aegon onrechtmatig heeft gehandeld met de verkoop van de bank.
Ik denk echter dat een rechter bepaalt dat Dexia de kennis in huis had moeten hebben om te weten wat ze kochten.

Nou is mijn vraag nog:
1. Wat heeft Dexia Aegon betaald? Waren het guldens of euros.
2. Wat hebben ze precies gekocht? Ja LL. Maar de leensommen waarvoor de aandelen gekocht zijn, zijn die als leningen door Dexia overgenomen, of als bezit? Ik denk het eerste want toentertijd stond er wel iets van fl 6 a 8 mld uit.
Weet iemand dit?

Met vr. gr.

Dubio

JoopB

Ongelezen bericht door JoopB »

Hallo,

Niemand hoeft medelijden te hebben met Dexia Nederland. Er zit geld zat in die tent, meer dan 500 miljard eurotjes. Grote groepen personeel worden uitgeknepen en krijgen de keuze of weg of 20% inleveren. Dus ook binnen de eigen gelederen van Dexia zijn het een stelletje hufters eerste klas.

Of aangebrachte schade in Nederland bewijsbaar zijn denk ik eerlijk gezegd niet. Gelukkig hier geen Amerikaanse taferelen. Aantoonbare schade zou in een ernstig geval misschien nog wel weerlegbaar zijn maar of je daar je vingers aan wil branden denk ik niet. Ik in ieder geval niet.

Of Aegon danwel Dexia schuldig is aan de malaise? Geen van beiden hebben grote invloed op de beurs, dus geen van beiden. Schuld door slecht product? Beiden. Het zou bij een schikking dan ook niet meer dan billijk zijn het verlies te delen. De helft van Aegon voor de geleden schade van Dexia. Bank blij, wij blij.
Maar er blijven van deze kromme produkten op de markt komen. WIE STOPT DAT NU EENS.

JoopB

Dubio

JoopB,

Hoe kom jij aan die informatie over het vermogen van Dexia?
500 mld. lijkt mij wel heel veel, en vergeet niet dat ze dat grotendeels beheren voor anderen, dat het dus niet hun eigen geld is.

En waar staat dat van dat Dexia-personeel?

Met vr. gr.

Dubio

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Dubio,

Nou nou, hier schrijf je ook al alleen maar onzin op. Ik citeer je even:

Men mag aannemen dat een dergelijke grote bank als Dexia experts heeft die uitzoeken wat men koopt. Als zij een dergelijke daling van de AEX hadden voorzien hadden ze toch zeker niet getekend voor de overname.

En dan kom je daarna met een conclusie!!!

Natuurlijk hebben zij een daling voorzien althans ze hebben in ieder geval gekeken naar de gevolgen. Als de overeenkomsten inderdaad wettelijk tot stand waren gekomen dan waren er geen gevolgen voor Dexia bij een beursdaling immers de klant draagt al de risico's.
Dexia nam feitelijk een aantal zeer rendabele leningen over en met rendabel denk ik aan de rentes die berekend worden op aandelen lease, je weet wel ergens rond de 12%.

Wat ze niet hebben voorzien is dat door die daling er stront boven kwam drijven. Maar de daling zelf was gedekt hoor Dubio, dus dat ze opgrond van die daling niet zouden zijn overgegaan tot de aanschaf van die berenput is wederom Dubio bla bla...

Denk nu eerst even na Dubio voor je wat zegt want je zet jezelf zo wel een beetje voor schut!!!

Dubio

Dus Gast,

Jij denkt dat Dexia de daling wel had voorzien?
Ik ben het met je eens dat ze bij een daling ingedekt zaten, maar dat zijn pensioenfondsen ook, die gooien bij verlies ook de premie omhoog; uiteindelijk betaald Jan met de Pet altijd.

De negatieve publiciteit voor Dexia is echter dodelijk, en die hebben ze hier gekregen door dit Legio-drama. Wat dat betreft blijf ik bij mijn mening: als Dexia had gespeculeerd op een dalende beurs hadden ze legio nooit gekocht.

Met vr. gr.

Dubio

Duidelijk!

Dexia is er zelf ook ingetuind en die zitten nu met de gebakken peren. Aegon lacht het hardst.

Duidelijk!

Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

Ja en Nee dat Dexia erin getuind is.

Hoelang is Dexia nog doorgegaan met de verkoop van deze aandelenlease constructies?

Mvg Pieter

Gesloten