| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kantonrechter
-
sylans
kantonrechter
kleine vorderingen doet de kantonrechter. Is er niemand met een "kleine" schuld die dat wil wagen. Gaat veel sneller en kost niet veel. (minder dan 4500 euro)
-
mohamed
Re: kantonrechter
een beroep op een kantonrechter kan naar ik weet alleen via het inschakkelen van een deurwaarder. Deze zal voor zijn inspanningen een voorschot van minimaal € 400,- vragen. En dan afwachten hoe het afloopt. Kan heel lang duren en ook erg duur worden.
groet,
mohamed
groet,
mohamed
-
sylans
beste mohamed,
je kan het helemaal zelf.
kost niks behalve griffierecht.
dat krijg je waarschijnlijk terug als je wint.
je kan het helemaal zelf.
kost niks behalve griffierecht.
dat krijg je waarschijnlijk terug als je wint.
-
mohamed
Beste Sylans
Ik had kort geleden een conflict met een maatschappij. Heb € 1100,- betaald zonder tegenprestatie(reissector). Toen wilde ik ook naar de kantonrechter gaan maar zo makkelijk, snel en goedkoop als velen denken kon het niet. Je moet echt een deurwaarder inschakkelen. Informeer anders bij de kantorechter in jouw regio. Het kan meevallen als je weinig verdient dan kun je een advokaat inschakkelen en subsidie bij de gemeente aanvragen.
Overigens is het conflict over € 1100,- goed afgelope. Ik kreeg mijn geld gewoon terug.
Groetje mohamed
P.S ben ook Dexia gedupeerde
Ik had kort geleden een conflict met een maatschappij. Heb € 1100,- betaald zonder tegenprestatie(reissector). Toen wilde ik ook naar de kantonrechter gaan maar zo makkelijk, snel en goedkoop als velen denken kon het niet. Je moet echt een deurwaarder inschakkelen. Informeer anders bij de kantorechter in jouw regio. Het kan meevallen als je weinig verdient dan kun je een advokaat inschakkelen en subsidie bij de gemeente aanvragen.
Overigens is het conflict over € 1100,- goed afgelope. Ik kreeg mijn geld gewoon terug.
Groetje mohamed
P.S ben ook Dexia gedupeerde
-
Jos1
Sylans
Nou doe het dan zelf en laat ons weten hoe het is afgelopen.
Jos
Nou doe het dan zelf en laat ons weten hoe het is afgelopen.
Jos
-
Rene
Beste Sylans
Weet jij hoe je een procedure begint bij de kantonrechter? Ik heb een verlies van een kleine €2600 (inclusief restschuld die ik inmiddels onder protest betaald heb)
Weet jij hoe je een procedure begint bij de kantonrechter? Ik heb een verlies van een kleine €2600 (inclusief restschuld die ik inmiddels onder protest betaald heb)
-
sylans
Je kijkt in wetboek van burgerlijke rechtsvordering en doet wat daar staat. Je schrijft je klachten op en gaat dan naar de griffie en dient het spul in.
Als je serieus bent, dat is je email adres dus niet, dan lijkt het mij boeiend je van advies te dienen.
Als je serieus bent, dat is je email adres dus niet, dan lijkt het mij boeiend je van advies te dienen.
-
Sara Etty
Bij onverschuldigde betaling gaat het om een dagvaardingsprocedure. Je kunt voor informatie over dergelijke procedure advies inwinnen bij de griffie van de recytbank (kantongerecht valt tegenwoordig onder de rechtbank, om het overzichtelijk te houden). Ook kun je voor informatie contact opnemen met een rechtswinkel. Een deurwaarder hoef je niet in te schakelen. De dagvaarding gaat via de griffie naar wederpartij. Maar goed, dit soort procedurele vragen kun je dus vrij eenvoudig ophelderen door contact op te nemen met o.m. de genoemde instanties.
-
Sara Etty
Beste Sylans,
dat kan, maar een dagvaarding is een formeel document en moet toch aan wat voorschriften voldoen. Het is geen "klacht". Er zijn brochures over. Het lijkt me een goed plan indien men die eerst eens doorneemt en op basis daarvan aan de slag gaat. Indien men deze stap wil zetten, dan is het immers voor het gewenste resultaat niet onverstandig om dit met enig inzicht en beleid te benaderen.
Groet, Sara
dat kan, maar een dagvaarding is een formeel document en moet toch aan wat voorschriften voldoen. Het is geen "klacht". Er zijn brochures over. Het lijkt me een goed plan indien men die eerst eens doorneemt en op basis daarvan aan de slag gaat. Indien men deze stap wil zetten, dan is het immers voor het gewenste resultaat niet onverstandig om dit met enig inzicht en beleid te benaderen.
Groet, Sara
-
sylans
Daar heb je gelijk. Maar het is niet zo moeilijk als jij doet voorkomen. De formele eisen zijn beperkt. Mensen laten zich te snel afschrikken. Inderdaad zal een brochure voldoende inzicht verschaffen.
De kantonrechter kent het recht, dus daarover hoef je niet al teveel te schrijven. Schrijf de feiten en presenteer de zaak. Kan snel en kost weinig.
De kantonrechter kent het recht, dus daarover hoef je niet al teveel te schrijven. Schrijf de feiten en presenteer de zaak. Kan snel en kost weinig.
-
sylans
begrijp trouwens niet dat payback dat soort dingen niet oppakt. zal wel komen vanwege hun holistische visie op zaken.
-
Sara Etty
Misschien dat Pay-Back algemene informatie over dit soort procedures kan verstrekken, maar wat Pay-Back wel of niet doet hangt natuurlijk samen met hetgeen Pay-Back zich bij oprichting toe heeft verplicht.
-
Sara Etty
Beste sylans,
"de kantonrechter kent het recht (etc.)" De rechter is in civiele procedures passief. Het is aan partijen om het (juridisch) voor te leggen en aan de hand daarvan beoordeelt de rechter. In het administratieve recht heeft de rechter een actieve rol. In civiele zaken, waarin beide partijen gelijk geacht worden niet en daarmee is het zaak om het wel juist aan te pakken. Dat kun je bij onverschuldigde betaling in de regel best zonder proces vertegenwoordiging, maar dan moet je toch wel even goed bekijken wat er verwacht wordt van je. De drempel is niet hoog, maar als je onvoorzichtig bent kun je alsnog struikelen. Dat lijkt me niet wenselijk, vandaar mijn commentaar.
Groet, Sara
"de kantonrechter kent het recht (etc.)" De rechter is in civiele procedures passief. Het is aan partijen om het (juridisch) voor te leggen en aan de hand daarvan beoordeelt de rechter. In het administratieve recht heeft de rechter een actieve rol. In civiele zaken, waarin beide partijen gelijk geacht worden niet en daarmee is het zaak om het wel juist aan te pakken. Dat kun je bij onverschuldigde betaling in de regel best zonder proces vertegenwoordiging, maar dan moet je toch wel even goed bekijken wat er verwacht wordt van je. De drempel is niet hoog, maar als je onvoorzichtig bent kun je alsnog struikelen. Dat lijkt me niet wenselijk, vandaar mijn commentaar.
Groet, Sara
-
sylans
accoord, maar een rechter zal echt niet iets contra legem beslissen. Als hij ziet dat een niet wetende legio belegger zijn of haar zaak komt bepleiten, dan komt het echt wel goed.
-
Sara Etty
Misschien, misschien ook niet. Procesvertegenwoordiging is niet verplicht bij de kantonrechter maar het is dan nog steeds je eigen keuze en verantwoordelijkheid om het zelf te doen en de consequenties van dat niet goed doen kun je niet afschuiven op de rechter. Doe het goed (al dan niet zelfstandig) of niet, want daar kom je anders ook niet verder mee m.i.
Groet, Sara
Groet, Sara
-
sylans
we zijn het eens. dat is mooi.
Nu zou het dus tijd zijn dat iemand van payback dat oppakt.
Wie schrijft een goed stuk inhoudende de argumenten in de zaak van bijvoorbeeld rene.
Hoeft toch echt niet veel kosten.
Nu zou het dus tijd zijn dat iemand van payback dat oppakt.
Wie schrijft een goed stuk inhoudende de argumenten in de zaak van bijvoorbeeld rene.
Hoeft toch echt niet veel kosten.
-
Sara Etty
We zijn het dus kennelijk deels eens. Ook Pay-Back is een belangen organisatie en zal dus niet idereen individueel kunnen helpen of voorlichten. Wel kan de vereniging, indien dat binnen de doelstellingen valt over algemene zaken algemeen advies geven, zoals over procederen bij de kantonrechter in eega situaties op grond van onverschuldigde betaling, indien de omvang van de vordering leidt tot het kantongerecht en niet de rechtbank.
Groet, Sara
Groet, Sara