LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersen aandelen en obligaties in 2002

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Jean

Koersen aandelen en obligaties in 2002

Ongelezen bericht door Jean »

Beursjaar 2002 het slechtste van na de oorlog

VOORBURG (DFT/Dow Jones) - Het totale rendement op Nederlandse aandelen, waarin zowel het uitgekeerde dividend als het koersresultaat is verwerkt, bedroeg over 2002 -32,8%. De koersen, exclusief dividenduitkeringen, zijn in 2002 gemiddeld met 34,7% gedaald. Het totale verlies voor de beleggers in 2002 bedroeg 190 miljard euro.
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Hiermee is 2002 het slechtste beursjaar na de Tweede Wereldoorlog. Het vorige recordverlies was in 1974, de periode van de oliecrisis. Het koersverlies bedroeg toen gemiddeld 26,9%.
Het totale rendement op obligaties over 2002 bedraagt 8,7%. Dit is hoger dan het gemiddelde rendement op obligaties sinds de start van de herbeleggingsindex, negentien jaar geleden (7,7%).
Beleggingsfondsen die zich richten op Nederlandse aandelen hebben in 2002 een rendement behaald van -33,3%. Dit is iets slechter dan het gemiddelde van alle Nederlandse aandelen tezamen (-32,8%).
Wereldwijd beleggende aandelenfondsen deden het met een rendement van -37,3% slechter dan het marktgemiddelde. De MSCI wereldherbeleggingsindex daalde in het afgelopen jaar met 31,7%.

Yvonne

Re: Koersen aandelen en obligaties in 2002

Ongelezen bericht door Yvonne »

Jean,

Hoe kun jij mensen steeds weer de mogelijkheid van een overwaardehypotheek aanraden terwijl hiervoor de belastingen op de rente allang niet meer aftrekbaar is voor het wegwerken van je beleggingsschulden?
Zie hiervoor het website van Eigen huis
http://www.planet.nl/money/0,4173,124_3 ... 95,00.html
Wat is hierop je antwoord?

Yvonne

Ongelezen bericht door Yvonne »

Jean,

Hoe kun jij mensen steeds weer de mogelijkheid van een overwaardehypotheek aanraden terwijl hiervoor de belastingen op de rente allang niet meer aftrekbaar is voor het wegwerken van je beleggingsschulden?
Zie hiervoor het website van Eigen huis
http://www.planet.nl/money/0,4173,124_3 ... 95,00.html
Wat is hierop je antwoord?

Jean

Omdat een hypotheek niet alleen een kwestie is van simpel een rentetje...maar ook afhankelijk is van andere faktoren.
Al die faktoren bijeen kan er voorzorgen dat een nieuwe hypotheek inclusief overwaarde die niet aftrekbaar is toch kan lijden naar een lagere nettolast!!!!!!! Elke avond weer bewijs ik dat aan mijn klanten. Kwestie van financieel plannen en rekenen.

Uiteindelijk gaat het toch om je netto maandlast, niet? Toch?

Afgelopen avond:

Klant heeft een hypotheek van € 170.000. Heeft als wens een forse verbouwing, krediet wegwerken, auto kopen.
Ik heb rekening gehouden met de nog te lopen tijd qua hypotheek. Rekening gehouden met aflossing (meer dan nu voorzien)etc. etc. De nieuwe hypotheek komt op € 271.000.

De vorige nettolast kwam op € 660 per maand. De nieuwe nettolast op € 620. En dan laat ik op verzoek van de klant een oude levensverzekering doorlopen met een maandelijkse inleg van € 94 wat niet echt nodig is.

Het is dus echt mogelijk als je maar open staat om e.e.a. te laten bezien en te berekenen en niet op voorhand al roept dat het niet mogelijk is.

Wil je meer weten, laat maar horen.

vriendelijke groet,
Jean.

Jean

Yvonne, ik ken dat stuk van VEH. En ben bekend met de praktijken van die jongesn van SA.

Ik maak berekeningen waarmee ik wel degelijk rekening hou met een aantal faktoren.

1. hypotheek rente over consumptief niet aftrekbaar
2. prognoses ten hoogste op basis van 8% (soms zelfs 7 of minder)
3. Nog te gane looptijd hypotheek/levensverzekering
4. Overlijden

Jij deed een aanname dat wat Spaaradvies adviseurs doen ook andere adviseurs dat dus doen. Niet dus.....als ik dat wel zou doen in mijn financiele plannen leg ik er bij mijn bedrijf zeer snel uit. Bewuste voorstelling van zaken is bij ons absoluut verboden, wij zijn lid van NVA, Gidi, Erkende hypotheekadviseurs. Klachtencommisie Verzekering!
Teveel verantwoording.

En we gebruiken zeker geen verkeerde en verouderde software.
Wij maken de berekeningen handmatig (dus nog echt rekenen) en laten het checkken door de computer en andersom.

Jean

Lijden moet leiden zijn....uiteraard!

Arnoud Bosch

Ongelezen bericht door Arnoud Bosch »

Ook met goede software kan de looptijd verlengd worden
waardoor de netto maandlasten lager worden.
Echter zal nooit een nieuw contract een lagere totaal lasten
overzicht geven indien de software de restschuld op oorspronkelijk einddatum wordt terug berekend. Dit verhaal gaat zelfs op als de nieuwe rente lager is.
Arnoud.
PS. Ik heb nog nooit software gezien die deze berekening
kan maken.

Gesloten