LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Korting Kado

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Frits Lutz

Korting Kado

Ongelezen bericht door Frits Lutz »

Op 11 oktober vond de kortingsberekening plaats, van mijn Korting Kado Lease overeenkomst,
over het maandbedrag voor de resterende 7 jaar
waarde aandelen op 11-10-1999 11.048.16 Euro
waarde aandelen op 11-10-2002 7753.34 Euro
Verlies 3295.Euro
Mijn maanbedrag was, en blijft, 114.16 Euro zo voor de komende 84 maanden.

Ik informeerde bij Legio of er mogelijkheden waren om de overeenkomst te beeindigen of dat Legio een "gunstige"
regeling had.

Er zijn 4 opties

1. Ik doe niets en betaal 84 maanden het maandbedrag
2. Ik koop de aandelen zelf van Legio; betaal het verlies
en krijg 50% korting op de resterende 84 maanden;
totale kosten ongeveer 20.000 Euro. Ik kan dan zelf
over de aandelen beschikken.
3. Ik beeindig de overeenkomst (Pro Forma) Ik betaal het
verlies en krijg een korting van 50% op de 84 maanden.
Totale (verlies) kosten ongeveer 8000 Euro
4. Ik stort de 84 maanden vol en krijg SLECHTS een korting
van 6% over 84 maanden X 114.16.
kosten ongeveer 9000 Euro + aandelen verlies (momenteel 3295 Euro)
Ik kan zelf bepalen wanneer ik de overeenkomst beeindig

Dit laatste vind ik niet kloppen!

Mijn voorstel is om de 84 maanden vol te storten en daar een korting van 50 % over te ontvangen.
Ik kan zelf bepalen wanneer ik het verlies "neem".
Als Legio echt zo ter goeder trouw is, zoals ze steeds beweren, zou dit de meest klant vriendelijke oplossing zijn.

Met de adviseur is hier niet over te onderhandelen, die heeft zijn instrukties.

Heeft iemand een suggestie?

Jean

Re: Korting Kado

Ongelezen bericht door Jean »

Neen helaas, vraag het aan Dhr Blok, Joop en al die anderen, die weten waar ze het over hebben.

L. Blok

Ongelezen bericht door L. Blok »

Jean, je speeld het nu wel heel erg op de man(nen). Over on-
sportief gesproken!!!!!!

Michiel

Ongelezen bericht door Michiel »

Ik zie niet helemaal hoe je aan de genoemde bedragen komt. In geval twee zijn (zeg je) de kosten 50% van de maandbetalingen + het verlies, oftewel 3295 + 84*0,5*114,16 = 8089,72. Dit is gelijk aan optie 3, maar bij optie drie krijg je de aandelen niet zelf in je bezit, en bij 2 wel?
Of dien je bij optie 2 niet het verlies, maar het volledige geleende bedrag te betalen? In dat geval worden de kosten 11048 + 84*0,5*114,16 = 15842.
In dat geval is dit helemaal geen aantrekkelijke optie. Het is dan een beter idee om die 15842 niet aan legio te betalen, maar op een spaarrekening te zetten tegen 4% rente. Vervolgens worden vanaf deze rekening alle maandbetalingen gedaan. Na 84 maanden staat er dan nog steeds €9830 op deze rekening, om een eventueel negatief saldo aan Legio te voldoen. Dit bedrag zou pas onvoldoende zijn wanneer de aandelen over 7 jaar nog maar plm. E1200 waard zijn. En dat is wel heel onwaarschijnlijk. Met andere woorden: zolang de aandelen niet volledig waardeloos worden is het een beter idee om niet voor optie 2 te kiezen, maar het bedrag op een spaarrekening te zetten.
In geval 3 betaalt u €8000 en krijgt u niks. Wanneer weer hetzelfde wordt geredeneerd (op spaarrekening zetten ipv aan Legio betalen) bent u alleen beter af door optie 3 te kiezen wanneer de eindwaarde van de aandelen onder de E3000 uitkomt. Ook dat is niet waarschijnlijk. Bovendien houdt u in dat geval nog wel steeds de kans op verdere koersstijgingen. Zeker met nog 7 jaar te gaan is de kans dat op de afloopdatum uw aandelen minder waard zijn dan op de begindatum heel erg klein.
Ook optie 4 is niet aantrekkelijk: weer levert het meer op als het bedrag niet aan Legio wordt betaald, maar op een spaarrekening wordt gezet, en vanaf die rekening de maandbetalingen worden gedaan.

Mijn advies is dan ook om niks met Legio te regelen, maar voor jezelf een optie te kiezen en een bedrag gelijk aan de kosten van die optie op een bankrekening te zetten. Vanaf die bankrekening kunnen verdere kosten betaald worden. De kans dat er op afloopdatum dan alsnog meer geld bij moet is in mijn ogen minimaal, de kans dat er dan geld over is acht ik zeer zeker aanwezig.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Michiel

Gesloten