fl. 565.012,34 over 15 jaar! Wie biedt er meer?
Zoals wij in de vorige 'Kwestie van Geld' hebben aangekondigd, komen wij nog een keer terug op de nieuwste aandelenlease-produkten van onder meer Legio Lease. Twee weken geleden gaven wij onze eigen mening weer, over onder meer de hoge rente en onwaarschijnlijke rendementsverwachtingen. In de advertenties wordt echter ook de vergelijking gemaakt met spaarverzekeringen. Reden voor ons om de 'adviseurs' van Legio Lease eens te bellen en wat vragen voor te leggen. De antwoorden op deze vragen kunnen u wellicht helpen bij een juiste keuze, als u ook wilt gaan beleggen.
Hoe zat het ook alweer
Voor het nieuwste leaseproduct geldt: terug naar de wortels. Alle toeters en bellen als vooruitbetaalde rente, garanties tegen koersdaling etc. etc. zijn onder druk van de nieuwe belastingplannen uit de leaseprodukten gesloopt. Aandelenlease wordt teruggebracht tot een simpele persoonlijke lening, waarmee wordt belegd in de AEX-index.
De rente
Een van uw slogans is 'nergens valt een hoger eindkapitaal te behalen'; is dit eind kapitaal niet volledig afhankelijk van de te betalen rente?, immers iedereen kan tegenwoordig via beleggingsfondsen erg gemakkelijk zelf in de AEX beleggen. Antwoord: het eindresultaat is inderdaad sterk afhankelijk van de te betalen rente.
Dus als ik naar een bank ga en daar 5% betaal voor een extra hypotheek op mijn woning of 9% voor een persoonlijke lening en deze beleg in een indexfonds dan ben ik beter uit. Antwoord: Dat is niet helemaal waar, wij hanteren geen aankoopkosten en een beleggingsfonds wel.
Maar uw rente is ruim 11,5% en aankoopkosten bedragen veelal maar 0,5%; dan bestaat er toch nog een verschil van ruim 2% tot ruim 6% ? Antwoord: stilte... .ja daar heeft u eigenlijk wel gelijk in.
Het rendement
In uw advertentie vermeldt u alleen maar rendementen van 10% per jaar en hoger, waarbij u ook nog eens uitgaat van extra winst door dividend. Wat gebeurt er nou wanneer het rendement onder de 10% uitkomt? Antwoord: dat is afhankelijk van het dividend. Als dit 2,5% is dan moet u meer dan 9% koerswinst halen om winst te maken.
Maar vindt u deze wijze van beleggen dan niet erg risicovol ? Antwoord: ja, als u het zo bekijkt... maar over de afgelopen 15 jaar was het gemiddelde rendement veel hoger.
Maar is dat niet grotendeels een gevolg van de rendementen over de afgelopen 3 jaar? Antwoord: dat heb ik niet zo gevolgd maar u kunt gelijk hebben.
Waarom gaat uw organisatie voor de komende jaren nog altijd uit van rendementen van 10% en meer, exclusief dividend, terwijl alle grote belegginginstellingen, waaronder uw eigen moedermaatschappij (AEGON) de rendementsverwachtingen hebben verlaagd tot maximaal 10% a 11%, inclusief dividend ? Antwoord: is dat zo, ja daar houden wij ons eigenlijk niet zo mee bezig.
De nieuwe belastingplannen
In uw advertentie gaat u uit van het volledig belastingvrij ontvangen van koerswinst en dividend. Blijft dit ook zo als de nieuwe belastingplannen doorgaan? Antwoord: een garantie daarop valt niet te geven maar het is helemaal niet zeker dat de plannen wel door gaan.
Dus u gaat er van uit dat de nieuwe belastingplannen misschien niet doorgaan? Antwoord: dat weten wij niet zekerŠstilteŠmaar als u het mij persoonlijk vraagt dan denk ik dat de plannen wel doorgaan.
Vergelijking met spaarverzekeringen
Waar baseert u de uitspraak op dat het nieuwste leaseproduct de gemiddelde spaarverzekering op alle fronten verslaat? Antwoord: als je op de einddatum kijkt dan behaal je altijd een beter resultaat met aandelelease dan met een spaarverzekering.
Maar waar zitten de rentekosten dan in de vergelijking? Ik moet toch eerst geld lenen tegen 11,5% rente voor dat ik überhaupt kan beleggen. Antwoord: dat is waar, maar wij hebben alleen de eindresultaten vergeleken zonder de rentelasten.
Een spaarverzekering wordt vaak gesloten met extra uitkeringen bij overlijden of premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. Kan dit dan met jullie leaseprodukt ook? Antwoord: Nee dat kan allemaal niet.
Jullie vergelijking gaat blijkbaar uit van hogere kosten in een spaarverzekering. Bij aandelenlease zitten de kosten in de rente; hebben jullie die kosten ook meegerekend ? Antwoord: dat weet ik niet precies.
Wat denkt u zelf ? Antwoord: ik denk van niet.
Dus in jullie vergelijking van aandelenlease met spaarverzekeringen zijn eigenlijk alleen de voordelen van aandelenlease vergeleken met de nadelen van spaarverzekeringen? Antwoord: stilte... stilte... stilte... ja, als u het zo bekijkt dan heeft u gelijk.
Wij waren er al van overtuigd... U nu ook ?
deze vragen zijn gesteld aan een verkoper van labouchere,in 1999!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |