LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lease-Leed

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Stefan

Lease-Leed

Ongelezen bericht door Stefan »

(VAN: NU.nl)

Weer leaseproduct onder vuur

Uitgegeven: 10 december 2002 16:33

HEERHUGOWAARD - Wederom is tegen een financieel product met een leaseconstructie verzet gerezen. Dit keer staat een tweede hypotheek in combinatie met zowel een aandelendepot als een aandelenleasecontract ter discussie, waardoor tien gezinnen in grote geldproblemen zijn gekomen.

Om de nood van de families, die alle in Noord-Holland wonen, te lenigen is inmiddels de stichting Leaseleed opgericht. De aantijgingen richten zich tegen het financieel adviesbureau Spaar Select. Die intermediair heeft zijn zorgplicht verzaakt, zo stelde het bedrijf Westmeijer Financial Planning (WFP) dinsdag.

Dexia

WFP heeft aan de bel getrokken bij het klachteninstituut voor de effectenwereld Dutch Securities Institute (DSI). Ook heeft WFP geageerd bij Dexia. Dexia is al eerder onder vuur komen te liggen door de aandelenleaseproducten van dochter Labouchere. De stichting Leaseverlies behartigt de belangen van 40.000 gedupeerden.

Ernstiger

J. Westmeijer van WFP heeft bewust geen contact willen leggen met deze stichting. De problemen van de tien gezinnen zijn veel ernstiger dan die bij Leaseverlies. Ze zitten opgescheept met maandlasten die naar schatting 50 tot 75 procent van het maandinkomen bedragen.

"Deze families zijn dubbel het schip ingegaan doordat zij twee keer met geleend geld aan de slag zijn gegaan. Het bedrag uit de extra hypotheek is gebruikt om aandelen te kopen die vervolgens in een depot zijn gestopt. Daarbovenop hebben ze een effectenleasecontract gesloten", aldus Westmeijer. Bij de meesten gaat het om een looptijd van twintig jaar.

"De kosten voor deze leaseovereenkomst worden echter niet van een betaalrekening afgehaald, maar uit het aandelendepot dat is aangeschaft met de opbrengst uit de extra hypotheek", legt Westmeijer uit. De problemen zijn ontstaan doordat de aandelenkoersen op de effectenbeurzen sinds de laatste maanden van 2000 gestaag zijn gekelderd.

Niet duidelijk uitgelegd

De gezinnen zijn dergelijke verplichtingen aangegaan omdat de zaken hen niet duidelijk zijn uitgelegd, stelt Westmeijer. Spaar Select had dit beter moeten doen, is zijn stellige overtuiging.

Welke strategie Leaseleed gaat volgen, is het bestuur momenteel aan het uitzoeken. J. Westermeijer, die zelf niet in het bestuur zit, wil de stichting eerst versterken met deskundigen, onder wie juristen, voordat nieuwe gedupeerden worden ingeschreven. Vóór het einde van volgende week moet daarover meer duidelijkheid zijn. Dinsdagmiddag had WFP meer dan tien nieuwe aanmeldingen binnengekregen.

zie: www.leaseleed.nl

L. Blok

Re: Lease-Leed

Ongelezen bericht door L. Blok »

Hadden wij op het forum ook niet iemand die volgens boven-
staande manier wilde gaan werken???!!!

Meisje

Ongelezen bericht door Meisje »

In de Panorama van de afgelopen week staat een verhaal van gedupeerden van Spaar Select.

Maar van Spaar Select was al jaren bekend dat die niet te vertrouwen zijn. De adviseurs dan. Het is zelfs zo erg dat sommige adviseurs die op hun CV vermelden bij Spaar Select te hebben gewerkt om deze reden niet aangenomen worden.

Ditzelfde geldt voor RVS adviseurs. Maar dan om een andere reden.

Dennis

Ongelezen bericht door Dennis »

Wanneer een vertegenwoordiger in zwembaden een eskimo op Groenland een onverwarmd en onoverdekt zwembad verkoopt, wie is dan voor de ijsbaan verantwoordelijk ? De vertegenwoordiger of de producent van het zwembad ??
(Voorop gesteld dat de vertegenwoordiger niet in dienst is van de producent).

Dennis

Meisje

Ongelezen bericht door Meisje »

Dat is toevallig. Mijn vader ontwerpt en installeert zwembaden. Ongelogen!

En Dennis: antwoord is geheel afhankelijk van de wetgeving in Groenland.

eikel

Ongelezen bericht door eikel »

Dennis, sukkel: het weer natuurlijk.

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Dennis,
Hoe stond één en ander omschreven in de brochures van de zwembadproducent?

;)

Danus

Ongelezen bericht door Danus »

Ja heer Andre Croos Blok wie zou dat geweest zijn. ???

Meisje wat een goed idee van je om naar Ijsland te verhuizen, kun je daar je legioproducten gaan verkopen. En zijn we je kwijt. Misschien is heer Andre Croos-Blok iets voor je. Je zoekt toch verkering ???

Dennis

Ongelezen bericht door Dennis »

Ho, ho. Wel vriendelijk blijven voor Meisje allemaal. Hebben jullie niet van jullie ouders geleerd respect te hebben voor een dame ?

In de brochures stond omschreven dat ik jarenlang plezier zou hebben van mijn eigen sub-tropisch zwemparadijs. Op de plaatjes stonden zelfs wuivende palmbomen en kamelen. Dan vond ik toen eigenlijk wel raar want hier hebben ze alleen maar ijsberen en een paar zeehonden. Van de bijgeleverde schepnet heb ik maar een klamboe gemaakt. Ook nutteloos, net zoals SLV maar het staat wel interessant tijdens familiefeestjes. Net zoals mijn beleggingen trouwens.

Dennis

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Als je het toen al raar vond denk ik niet dat je je op dwaling kunt beroepen.
Heeft je vrouw ook meegetekend? Of sta je onder curatele oid?

Gesloten