LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Legio/afkopen/onbegrijpelijk
Legio/afkopen/onbegrijpelijk
Waar ik dus helemaal niets van begrijp, is dat toen alle beurzen begonnen te dalen op slechte economische berichten enz., Legio niets heeft ondernomen om te redden wat er te redden viel. Hiermee bedoel ik niet dat als de koersen wat dalen men gelijk in paniek moet raken, dat is heel normaal in een goed klimaat. Maar op een gegeven moment stonden alle kranten er vol van en was er echt iets aan de hand, wat zich nu nog voortzet. In het begin stonden alle contracten op winst. (Sommigen op DIK winst met KPN, ABN en TPG die je er toen bijkreeg.) Maar het grote probleem is/was KPN!!! Van 153 in rap tempo naar 2 op een gegeven moment. Er was zelfs sprake van failliet gaan. Al waren de beurzen niet zo gedaald, dan nog was er geen mogelijkheid meer om wat winst te maken. Toen hadden ze moeten INGRIJPEN, want de 3-jarige contracten had je gewoon kunnen afkopen!! Had er zelf ook 4 en alles afgekocht (2 met winst en 2 met wat verlies). In eerste instantie werd mij verteld dat afkopen niet mogelijk was, maar na lang bellen kreeg ik een Pro-forma-formulier met 'voor akkoord' om zo snel mogelijk terug faxen en dan werd het verkocht, met aftrek van een kleine boete en rest-termijnen. (Ik wist van een aantal LEGIO-beleggers die dat ook gedaan hadden.) Maar nu komen we bij het probleem: het dalen van beurzen is heel normaal. Maar dit was niet meer NORMAAL, de grote jongens hadden dat al direct door op de beurs (PUT-opties). Een kind kon dit op een gegeven moment zien aankomen door alle berichten in kranten/Nova/Sonja/enz. Maar wat doet LEGIO: NIETS. Als ze wel wat hadden gedaan (afkopen 3-jarige contracten, 5-jarige min optie-constructie) dan waren ze nu de HELD van Nederland geweest!! En nu gaan ze kopje onder ..... hoe dom kun je zijn. Heb het hier niet over 'als je alles van te voren weet, kan je met een dubbeltje de wereld rond'. Want wat er toen (en nu nog) aan de hand was: het kon niet anders dan dat alles HARD GING DALEN. Maar daar lees je niets over op dit FORUM (afkopen) of bij RADAR. En wat te denken van SprintPlan/Spaarselect enz. (de slimme beleggers van AEGON.......... (humor). Maar één troost, ze gaan er allemaal aan. Ook al door het gedeeltelijk wegvallen van het Spaarloon en volledig wegvallen van de Premiespaarregeling. Kreeg toch weer een telefoontje vandaag: we hebben een nieuw product!!!! Rot op en telefoon er OP. Maar er gaan weer velen voor schut ben ik bang. Mensen leren helaas NOOIT, Gr Wouter en veel sterkte.
Re: Legio/afkopen/onbegrijpelijk
Hoi Wouter,
Vanuit het perspectief van de particuliere belegger heb je volkomen gelijk. Maar als het gaat om volumes van miljarden dan werken putopties niet. Want met een putoptie wordt het risico afgewenteld naar een andere instantie die dan het risico loopt. Dat miljarden risico wil men nu eenmaal niet lopen. Dus worden de optiepremies veel te duur. Kijk naar de pensioenfondsen deze hebben immers ook miljardenverliezen geleden.
Verder Dexia kon niet eenzijdig de overeenkomsten gaan beeindigen. Want overeenkomst is overeenkomst. Dus zou iedereen moeten meewerken (alle contractanten dus). Zou niet iedereen meewerken, bijvoorbeeld 30%, dan zou deze 30% schade leiden door het negatieve effect op de koersen door de massale verkoop van de aandelen van de overige 70%. Ook andere beleggers (geen leasecontractanten)zouden hiervan schade ondervinden.
kortom Dexia zelf zit/zat ook vast.
groet, Maarten
Vanuit het perspectief van de particuliere belegger heb je volkomen gelijk. Maar als het gaat om volumes van miljarden dan werken putopties niet. Want met een putoptie wordt het risico afgewenteld naar een andere instantie die dan het risico loopt. Dat miljarden risico wil men nu eenmaal niet lopen. Dus worden de optiepremies veel te duur. Kijk naar de pensioenfondsen deze hebben immers ook miljardenverliezen geleden.
Verder Dexia kon niet eenzijdig de overeenkomsten gaan beeindigen. Want overeenkomst is overeenkomst. Dus zou iedereen moeten meewerken (alle contractanten dus). Zou niet iedereen meewerken, bijvoorbeeld 30%, dan zou deze 30% schade leiden door het negatieve effect op de koersen door de massale verkoop van de aandelen van de overige 70%. Ook andere beleggers (geen leasecontractanten)zouden hiervan schade ondervinden.
kortom Dexia zelf zit/zat ook vast.
groet, Maarten