LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet een leasecontract niet bij de KvK worden aangemeld?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
impact

Moet een leasecontract niet bij de KvK worden aangemeld?

Ongelezen bericht door impact »

Naar mededeling van iemand, die in de directe verkoop aan particulieren zit, moet elk afbetalings-contract dat hij afsluit bij iemand thuis, ook bij de Kamer van Koophandel worden geregistreerd.

Volgens hem zou dat ook gelden voor aandelenlease-contracten en andere financiële- en verzekeringsprodukten.

Is dit waar en is dat in geval van SpaarSelekt, Aegon, LegioLease en meer van zulke aanbieders ooit al eens gecontroleerd?

Als mocht blijken dat dit niet is gebeurd en wel was verplicht, is er weer een punt ontstaan, waarop we die boeven kunnen aanpakken!

berendjan

Re: Moet een leasecontract niet bij de KvK worden aangemeld?

Ongelezen bericht door berendjan »

Is dat zo'n onbetrouwbaar sujet dat op dagtochtjes voor veel te veel geld volstrekt nutteloze zaken aan eenzame bejaarden slijt? Dat soort koopovereenkomsten moeten inderdaad bij de Kamer van Koophandel worden geregistreerd. Net als de verkopen op Tupperware parties etc. Leuke kennissen heb jij. Ik zou daar maar niet teveel mee omgaan en zeker niets geloven.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij geldt die melding bij kvk indien de colportagewet van toepassing is.
Met de leaseproducten mocht sowieso niet gecolporteerd worden, dus melding bij kvk zou wel heel raar zijn.

De truc om het geen colportage te laten zijn: Zet een grote advertentie in de krant, laat de mensen een bonnetje oid insturen voor een vrijblijvend gesprek....
Vervolgens vindt dat gesprek dus plaats op initiatief van de consument, en is er geen sprake van colportage!

impact

Berendjan, probeer de zaak niet op te ruien. Nergens stel ik dat die colporteur een kennis van mij zou zijn. Maar nog liever heb ik een nette colporteur als kennis, dan een onbetrouwbare minkukel zoals jij.

Geef liever inhoudelijk antwoord op die posting, maar nog beter: lazer helemaal op van dit forum!

berendjan

Ongelezen bericht door berendjan »

Impact, je kon niet lezen toen je de leaseovereenkomst aanging, je hebt het nog steeds niet geleerd. Want ik heb wel degelijk inhoudelijk gereageerd. Alleen colportage contracten moeten worden geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Aandelenlease is geen colportage dus is ook registratie niet noodzakelijk of zelfs maar mogelijk. Wellicht is nog ergens een aap noot mies leesplankje te krijgen. Kun je eindelijk leren lezen. Trouwens mijn vrienden zoek ik altijd nog zelf uit.

impact

16again, zou het nooit voorgekomen zijn dat b.v. verkopers van SpaarSelekt gewoon deur aan deur hun produkten gingen verkopen? Coldselling werd (en wordt?) wel meer toegepast voor financiële producten, zoals spaarbrieven, dus waarom niet voor aandelen-leasecontracten, die door SPAARSelekt (verradelijke naam) bewezen soms als "SPAAR"produkten aan gedupeerden werden verkocht?

Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik lees dit forum maar en heb net ergend anders mijn eerste bericht gemaild. Maar nu moet ik weer iets mailen want tiepes als Hanshans en Berendjan zul je altijd houden. Die denken dat ze alles beter weten maar weten eigenlijk helemaal ook niet zoveel. Ze kikken ook op reakties.

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Impie waarom reageer je nog op deze tiepjes, Laat ze toch gewoon in hun sopje gaarkoken.

Lfs Ad

impact

Vannacht ben ik op het internet gaan spitten om de informatie, die ik kreeg van een vroegere colporteur in vaste dienst van AMFAS (zie s.v.p. de posting, waarmee ik deze topic begon) op juistheid te controleren.
Bij Amfas werden colporteurs op pad gestuurd, die van deur tot deur gingen om de Spaarcontracten (meestal voor een periode van 15 jaar) via "coldselling" aan prospectieve klaten te slijten.
Via intensieve verkoop-trainingen werd leerling-colporteurs de fijne kneepjes van het "vak" bijgebracht. Onder meer "achter welke voordeur misschien een klantje kon zitten". Daarbij moest worden gelet op b.v. kinderspeelgoed of laarsjes voor een deur en of er halve vitrage hing,
want dan was je aan het "goede adres bij een jong gezin" en dat was de doelgroep.
Mijn informant verzekert mij dat hij meestal zonder "leads" op pad werd gestuurd. Door een teamleider werden soms wel acht colporteurs met een busje naar een "veelbelovende wijk" gebracht, waarna die per straat in koppels aan het werk gingen, links en rechts van de betreffende straat. De opdracht was om "je binnen te praten en een afspraak te maken voor (liefst) dezelfde avond, wanneer ook de partner thuis zou zijn".
De gemaakte afspraken moesten later aan de teamleider worden overhandigd, waarna zo'n adres dan op het afgesproken tijdstip werden bezocht door een doorgewinterde ster-verkoper, die zijn sporen al had verdiend. De provisie werd volgens een vaste verdeelsleutel verdeeld, waarbij eerst het garantiesalaris moest worden terugverdiend.
Lucratief, dat was te zien aan de topverkopers, die in grote bolides rondreden.
Alle op die manier bijeengeharkte spaarcontracten moesten volgens de wet toen worden geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, waarna de wettelijk vereiste afkoelingsperiode voor de klant inging.

Mijn vragen hierover herhaal ik nog maar eens:
1. Bestaat er nog steeds een wettelijke verplichting om aan de deur verkochte financiële producten bij de KvK te registreren?
2. Werd deze verkooptechniek ook door b.v. SpaarSelekt toegepast bij de verkoop van aandelenleaseproducten? (De naam "Spaar"Selekt op zich is al bedriegelijk en gaf verkopers de mogelijkheid tot fraude door hun gevaarlijke producten als "spaarcontracten" te verkopen aan minder oplettende en goedgelovige leken op financieel gebied.)
3. Is er ooit door iemand bij de KvK gecontroleerd of zo'n contract inderdaad bij een KvK werd geregistreerd?

Voer voor juristen dus en misschien levert onderzoek een nieuw punt op, waarmee de verantwoordelijke aanbieders kunnen worden aangepakt.

(Zie in verband hiermee s.v.p. ook mijn posting van 19-10-2004, 11.12 uur onder de topic "Spaarbeleg blijft foute boel".)

Ikwaseenbeetjedom

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Geplaatst op 19 Oct 2004 00:43 door berendjan

--------------------------------------------------------------------------------

Impact, je kon niet lezen toen je de leaseovereenkomst aanging, je hebt het nog steeds niet geleerd. Want ik heb wel degelijk inhoudelijk gereageerd. Alleen colportage contracten moeten worden geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Aandelenlease is geen colportage dus is ook registratie niet noodzakelijk of zelfs maar mogelijk. Wellicht is nog ergens een aap noot mies leesplankje te krijgen. Kun je eindelijk leren lezen. Trouwens mijn vrienden zoek ik altijd nog zelf uit.

Alleen colportage contracten moeten worden geregistreerd bij de Kamer van Koophandel ?????? Dergelijke nonsens heb ik nog zelden gehoord :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

impact

IWEBD, nu doe je je naam eens een keer eer aan! :lol:

Er wordt door mij bedoeld: "Indertijd moesten ALLE contracten, waar afbetaling aan te pas kwam en die middels directe verkoop met particulieren tot stand waren gekomen, volgens de tenminste nog in 1983 geldende wet (Wetboek van Koophandel) verplicht bij de Kamer van Koophandel worden aangemeld en geregistreerd. Pas na registratie ging de wettelijke afkoelingsperiode van acht dagen in, waarbinnen iemand die zo'n contract had ondertekend, nog kon annuleren".

Dit is een vaststaand en controleerbaar feit!

Of die bepalingen NU nog gelden, weet ik niet.

Een mooie opgave voor jou om dat uit te zoeken, nietwaar? 8)

Ikwaseenbeetjedom

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

o, ben jij ook al berendjan?
enne.. impact, schrijf volgende keer gewoon wat je bedoelt.

john uit goirle

Ongelezen bericht door john uit goirle »

volgens mij ben ik gebelt door een callcenter en heb ik niets aangevraagd. dus dat is toch ook een vorm van colporteren.
het innitiatief lag bij de callcenter. i.p.v. lang de deur te gaan hebben ze een ander medium gebruikt namelijk de Tele-foon (tele= afstand)

HvdB

Ongelezen bericht door HvdB »

Jeetje, heb je nu weer een complot theorie ondekt?
Het is beter om gewoon toe te geven dat je je contract niet goed gelezen hebt.

Hans A

Ongelezen bericht door Hans A »

Inderdaad, bij mij het zefde.
Ben helemaal suf gebeld door (of namens maar dat maakt niet uit) LegioLease.
Ik heb zelf nooit iets aangevraagd.

En HvdB, dat is goldcalling en is verboden bij dit soort zaken. Ik heb mijn contract nog even doorgelezen maar dat staat er niet niet :P

impact

IWEBD, je hebt gelijk. Ik was iets te haastig met mijn conclusie. Sorry, je bent slimmer dan je naam doet vermoeden. :oops:

Gesloten