LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] moet ik schrijven naar klachtencommissie DSI of niet?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Rob v. D.

moet ik schrijven naar klachtencommissie DSI of niet?

Ongelezen bericht door Rob v. D. »

Ik heb naar aanleiding van een inmiddels afgelopen LL-contract (bijbetaling € 2000) inmiddels een concept klachtbrief (hoofdpunten: misleiding, niet voldoen aan zorgplicht, ontbreken ondertekening echtgenote) klaarliggen voor de klachtencommissie DSI, maar uit persberichten begrijp ik dat de klachtencommissie geen 'Legioklanten' in behandeling neemt die zich ook hebben aangesloten bij de Stichting Leaseverlies en die derhalve al procederen. Men zou daar geen dubbel werk willen doen. Klopt dit, of heeft het wel degelijk zin om toch de klachtbrief naar de klachtencommissie te zenden? Of rijd ik daarmee op stapel staande acties van Leaseverlies en Pay Back mischien in de wielen, of doe ik mezelf wellicht schade ten aanzien van latere juridische procedures (als blijkt dat de klachtencommissie bijv. al eerder negatief heeft beslist op mijn klacht)?
Zie jullie mening graag tegemoet.

ps. Ik heb deze vraag al eerder voorgelegd aan Leaseverlies maar krijg maar geen antwoord. Ook aan Payback heb ik de vraag gesteld, maar helaas ook nog geen reactie (wellicht omdat mijn aanmelding nog maar recent is).

gr. Rob

Pieter

Re: moet ik schrijven naar klachtencommissie DSI of niet?

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste Rob,

Naar mijn inziens kan het geen kwaad om nu al een klacht naar DSI te sturen. Tenzij iemand goede argumenten heeft om dit vooral niet te doen.

Zolang je SLV en of Payback op de hoogte houd wat je aan DSI ea stuurt zit je in niemands vaarwater.

Op jouw vraag "Latere procedures...." kan ik geen antwoord geven. Ik ben geen jurist. Wellicht dat iemand anders deze vraag voor jouw wil beantwoorden.

Mvg Pieter

Rob v.D.

Ongelezen bericht door Rob v.D. »

Hallo,
Stel dat de klachtencommissie in mijn klachtenprocedure Legio Lease in het gelijk stelt, dan vraag ik mij in gemoede af of de rechter die uitspraak in een later stadium, bijv. in gerechtelijke procedures van LeaseVerlies of Payback, niet uit de hoge hoed tovert. Ik hoor hem/haar al zeggen: 'meneer over uw kwestie heeft de klachtencommissie zich al negatief uitgesproken; ik heb daar niets aan toe te voegen!' Of ben ik te somber?
Zijn er ook anderen in dit forum die zich al tot de klachtencommissie DSI gewend hebben, en die ook lid van Leaseverlies en of Payback zijn? Misschien kunnen we op deze plek eens wat vragen en antwoorden uitwisselen ...
Groeten, Rob v.D.

L. Blok

Ongelezen bericht door L. Blok »

Beste Rob,

Ik heb begin juni afgelopen jaar een klaagschrift ingediend bij de Klachtencommissie DSI. Na de procedure van inschrijving en invulling van formulieren heb ik vanf begin september niets meer vernomen van DSI. Toen ik begin december per telefoon informeerde bij DSI hoe het met mijn zaak stond, kreeg ik te horen dat DSI had besloten om alle zaken i.v.m. met Legio/Dexia voor onbepaalde tijd aan te houden. Op mijn vraag waarom werd mij toen gezegd dat men de grote toestroom van klachten over Legio/Dexia niet aankon.
Uit latere berichten van DSI bleek dat dit ook te maken had met het "aanbod"?? van Dexia. Om het hele verhaal hier niet nogmaals te vertellen verwijs ik je naar mijn topic "De volslagen onmacht van DSI! !" Over het besluit en de reactie van DSI ben ik bijzonder verontwaardigd en ik vraag me af hoe lang dit uitstel nu gaat duren. Daarover krijg ik van DSI geen antwoord, erger nog ze hebben me meegedeeld niet meer over deze kwestie enige conversatie met mij te willen voeren. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat als men nu een klacht indiend bij DSI over Legio/Dexia het minimaal 3 jaar duurt voordat de klacht überhaupt in behandeling wordt genomen. Normaal staat voor de behandeling van klacht ook al een jaar voordat er een uitspraak wordt gedaan, dus tel uit je winst. Dit is in mijn ogen volkomen onacceptabel ook al omdat de Stichting Leasevelies, VEB en de Consumentenbond het "voorstel" van Dexia onmiddelijk hebben verworpen en dat Dexia nu gedagvaard is.
Toen DSI bekend maakte alle zaken aan te houden lag mijn klaagschrift al ruim 6 maanden - de Stichting bestond nog niet of was nét opgericht - ter beschikking van DSI en toen ik dit indiende was er nog geen sprake van een "voorstel" van Dexia. Hier wordt mijninziens toch echt een loopje genomen met de belangen en rechten van de klagers.
Zelf heb ik mij aangemeld bij Payback maar dit is zuiver een persoonlijke afweging geweest. De Stichting vind ik wat te massaal worden waardoor de individualiteit mijnziens wat in het gedrang komt. Dat was eigenlijk ook de redenen waarom ik mijn klaagschrift heb/had ingediend bij DSI omdat daar per klacht geoordeeld wordt. Jammer dat daar nu deze "patstelling" is ontstaan.

Wat betreft je vraag als je door DSI in het ongelijk gesteld wordt heeft het volgens mij geen invloed op de uitspraak van een rechter omdat DSI zelf vermeldt dat men altijd naar een rechter kan stappen om het oordeel van DSI te laten beoordelen door de rechter of de juiste beslissing door DSI is genomen.

m.v.g. L. Blok

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Op de website van DSI (faq):

"Wat betekent de uitspraak van de Klachtencommissie?
De uitspraak van de Klachtencommissie is bindend voor beide partijen. Beleggers dienen dit vooraf te verklaren, deelnemende instellingen zijn onderworpen aan de reglementen van de Klachtencommissie. In bepaalde gevallen kan de uitspraak worden voorgelegd aan de Commissie van Beroep van het DSI."

"Kan ik na een uitspraak van de Klachtencommissie alsnog naar de burgerlijke rechter?
U kunt de uitspraak van de Klachtencommissie eventueel ter marginale toetsing voorleggen aan de burgerlijke rechter. Deze zal de zaak dan niet meer inhoudelijk beoordelen, maar slechts de gevolgde procedure op zorgvuldigheid toetsen."

DUS: Doordat de uitspraak van de klachtencomissie BINDEND is zijn er GEEN mogelijkheden meer om bij een andere rechter een INHOUDELIJK oordeel te vragen.

http://www.stichting-dsi.nl/frameset.php?mid=111

groet Maarten

Rob v.D.

Beste heer Blok en Maarten,
Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt dus op een lijdensweg, de gang naar de klachtencommissie. Het is ook duidelijk dat jullie iets verschillende opvattingen hebben. Hr. Blok zegt geen invloed en Maarten zegt (conform de site van de klachtencommissie) de rechter toetst de uitspraak van de klachtencommissie marginaal (procedure en zorgvuldigheid, niet inhoudelijk). Dus een dubbel probleem: een ellenlange procedure en op de koop toe nog de kans dat ik met (mijn relatief onprofessionele argumentatie - ik ben weliswaar juridisch redelijk handig maar ik heb geen advocaat) bakzeil haal bij de klachtencommissie en daardoor wellicht mijn kansen in de juridische procedures van LeaseVerlies en Payback verpruts. Wellicht is er een mogelijkheid een, niet-inhoudelijke, proforma klachtbrief (ter behoud van rechten) in te dienen, waarin ik vraag of ik nader inhoudelijk op de zaak mag terugkomen als er meer duidelijkheid is over gelijksoortige uitspraken door de klachtencommissie resp. uitspraken in de gerechtelijke procedures. Daar zal de klachtencommissie gezien de druk die op haar gelegd wordt toch niet ongelukkig mee zijn? Vooropgesteld dat dit natuurlijk ook past in het reglement van de klachtencommissie. Daar ga ik eerst dan maar eens in neuzen.
Groet, Rob v.D.

L. Blok

Beste Rob,

Even terugkomend op jouw reactie, wat ik vertelde komt overeen met wat Maarten van de site van DSI heeft gehaald, waarschijnlijk ben je vrij nieuw op dit forum want Maarten en ondergetekende hebben over de hele gang van zaken bij DSI al eens uitvoerig gediscusieert. Daarbij heb ik ook al diverse malen het zelfde stukje, zoals Maarten heeft geplaatst van de site van DSI, hier in het forum geplaatst. Alleen heb ik het nu even in mijn woorden gezegd omdat ik even geen zin meer had om het betreffende gedeelte van de site van DSI te halen. Op de site van Leaseverlies heeft een hele tijd gestaan dat er bij een klacht bij DSI geen risico gelopen werd om de rechten bij Leaseverlies te verspelen. Dit is nu van hun site verdwenen. Ik ben het met bepaalde gedeeltes van DSI niet eens zoals b.v. als er een tussenpersoon bij een product van Legio/Dexia is betrokken dan verlies je een procedure bij DSI altijd omdat de Klachtencommissie dan bepaalt dat Dexia daar niet voor aansprakelijk is, maar de tussenpersoon niet aangepakt wordt. Maar dit kunnen we wellicht beter in een nieuwe topic gaan bespreken.

m.v.g. L. Blok

Rob v.D.

Beste heer Blok,
Bedankt voor uw verhelderende reactie.
U zegt: "Op de site van Leaseverlies heeft een hele tijd gestaan dat er bij een klacht bij DSI geen risico gelopen werd om de rechten bij Leaseverlies te verspelen. Dit is nu van hun site verdwenen."
Rest voor mij nog de vraag waarom Leaseverlies dit gedeelte van haar site heeft gehaald. Zit er toch een addertje onder gras dan?
Met vriendelijke groet,
Rob v.D.

L. Blok

Beste Rob,

Het is voor mij ook gissen waarom dit van hun site is verdwenen. Sinds ruim een maand heeft Leaseverlies hun site gerestyld en zijn er meer dingen verdwenen. Wellicht heeft het te maken dat DSI overspoeld wordt met klachten. Ik blijf het een vreemde zaak vinden dat men éérst een verklaring bij DSI moet ondertekenen dat men de uitspraak van de Klachtencommissie als bindend aanvaard en dat men nu simpelweg alle klachten over Legio/Dexia zonder voorkennis
"aanhoud". Dit heeft niets meer met "onafhankelijk" zijn te maken maar meer met een dictaat van DSI.

m.v.g. L. Blok

Rob v.D.

Onderstaande advertentie trof ik aan op de site van het DSI. De invulling van de vacature zal een druppel op een gloeiende plaat blijken .....

------------------------------------------------------------
Ter versterking van de ondersteuning van de Klachtencommissie zijn wij op zoek naar:

een senior secretaris Klachtencommissie DSI voor 40 uur per week

Vereisten:
- doctoraal-examen Nederlands recht;
- ruime werkervaring in de effectenbranche;
- goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
- in staat zijn nauwkeurig en zelfstandig te werken.

De werkzaamheden bestaan onder andere uit het beoordelen van binnengekomen nieuwe zaken, het concipiëren van bindende adviezen, het bijwonen van zittingen, correspondentie, dossierwerkzaamheden alsmede leiding geven aan het secretariaat.

U kunt uw sollicitatiebrief sturen naar:
Klachtencommissie DSI
t.a.v. mr. A.C. Oosterholt
Postbus 3861
1001 AR AMSTERDAM

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met mevr. mr. S.T.P. Smit onder telefoonnummer 020 –530 98 59 of e-mail: [email protected]
------------------------------------------------------------

vr.gr. Rob v.D.

Rob v.D.

Heer Blok e.a.,

Enig gespit in het reglement van de klachtencommissie leert dat het voor mij eigenlijk zinloos is een klacht in te dienen bij de klachtencommissie DSI. Immers je moet verklaren dat je het advies van de commissie als bindend zal aannemen, en dat de kwestie niet aanhangig is bij een rechter. Als lid van de stichting Leaseverlies is dat laatste bij mij gewoon het geval, dus het lijkt me dat het dan ophoudt. Ik zie er dus vanaf!
Afgezien daarvan gaat het indienen van een klacht mij ook nog € 125 kosten terwijl er een uiterst onzeker resultaat tegenover staat, omdat ik het e.e.a. ook nog op eigen houtje moet doen (de kosten van een advocaat kan ik niet lijden). Hoewel in geen verhouding tot de uitstaande hoofdsom lopen de kosten toch al aardig op, inmiddels al € 100,--, nl. voor Eegalease (2x), Payback, en Leaseverlies.

Voor de voledigheid laat ik hier voor de liefhebbers nog een stukje uit het klachtenreglement volgen:

Artikel 6
6.1. De klacht bevat de naam en het adres van de belanghebbende en de wederpartij alsmede een schriftelijke uiteenzetting van de klacht, welke een duidelijke omschrijving bevat van de handelwijze van de Deelnemer waartegen de klacht is gericht en van de gronden waarop de klacht is gebaseerd. De secretaris kan aanvulling van de uiteenzetting en overlegging van bescheiden of kopieën daarvan verzoeken.
6.2. De Klachtencommissie kan een klacht slechts in behandeling nemen indien de belanghebbende schriftelijk heeft bevestigd dat:
- hij de uitspraak van de Commissie als bindend advies zal aanvaarden; en
- de klacht niet (of niet meer) aanhangig is bij of niet reeds tot een uitspraak heeft geleid van een rechter, een commissie van scheidsmannen, een ombudsman of een daarmee vergelijkbare instantie; en
- de klacht eerst is voorgelegd aan de Deelnemer tegen wie de klacht is gericht, zonder dat daarop gevolgd overleg tot overeenstemming tussen partijen heeft geleid; deze overeenstemming wordt geacht niet te zijn bereikt zodra één der partijen dit schriftelijk aan de wederpartij heeft medegedeeld.
6.3. De Klachtencommissie kan een klacht voorts slechts in behandeling nemen nadat door of namens de belanghebbende een bijdrage in de kosten van behandeling van de klacht is voldaan. De betaling dient plaats te vinden op een door de secretaris vast te stellen en bekend te maken wijze.
6.4. Het bedrag van de in het vorige lid genoemde bijdrage beloopt:
a. 50 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding niet meer dan 5.000 euro bedraagt;
b. 125 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding meer dan 5.000 euro, maar niet meer dan 50.000 euro bedraagt;
c. 200 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding meer dan 50.000 bedraagt of wanneer de klacht geen vordering tot een bepaald bedrag bevat.

Met vriendelijke groet,
Rob v.D.

L. Blok

Beste Rob,

Wat je opmerkt over de bijdrage, dat is pas ingevoerd 14 dagen voor 1 januari 2003, de ingangsdatum waarop deze bijdrage in werking is getreden en zeer waarschijnlijk te maken heeft met de grote toestroom van klachten i.v.m. Legio/Dexia. Voor die tijd was een klacht indienen kosteloos. Zoals je kunt constateren kunnen ze bij DSI wel snel handelen want bovengenoemde bijdrage is op zeer korte tijd ingevoerd en ook het regelement is daar al op aangepast. Omdat mijn klaagschrift nu al ruim 7 maanden is ingediend laat ik het gewoon behandelen en ben ik absoluut niet van plan om hiervoor te gaan betalen ondanks dat DSI nu druk op mij uitoefent om het klaagschrift in te trekken. Dat moet men maar eens goed gaan onderbouwen waarom dit nodig zou zijn. Desnoods stap ik met het hele gebeuren van DSI naar de media en zoek de publiciteit hiermee.

m.v.g. L. Blok

Gesloten